Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel


Nieuws: mediavormen en XML

4 januari 2001 - Internet stelt andere eisen aan de manier waarop redactioneel materiaal wordt samengesteld en gepresenteerd. Het is niet meer zo, dat alles op papier in aantallen milimeters moet worden aangeleverd. De beschikbare ruimte op internet is in theorie onbeperkt. Toch stelt ook internet beperkingen aan teksten. Het formaat van teksten wordt bepaald door het medium.

[ Reageer in het forum | Mail de redactie ]

De huis-tuin-en-keukeninternetter kent het web alleen als tekst, beeld en animaties die via de telefoonlijn de pc binnen komen. Een minderheid beschikt over een hogesnelheidsverbinding als DSL of kabel. Ook deze internetters zijn gebonden aan een monitor en toren die bij een bureau staan. 

Verschillende internetmedia

Nieuwe apparaten waarmee het internet kan worden besurfd doen opgang. Dit zijn veelal apparaten die klein en draagbaar zijn. Ze passen eenvoudig in een rug- of jaszak. De eigenaren hebben de mogelijkheid draadloos te internetten. De maximumsnelheid is vooralsnog 9k6. En voila: mobiel internet. 

Welke internetmedia kennen we?

  • Personal Digital Assistant (PDA)
  • Laptop
  • WAP-telefoon
  • eBook
  • MP3-spelers
  • Personal computer
  • Televisie
Alleen de televisie en de personal computer vallen buiten de boot als draagbare internetmedia. 

De minimale omvang van de draagbare apparaten stelt eisen aan de manier waarop de teksten worden samengesteld en gepresenteerd. Redacteuren moeten zich de kunst eigen maken zeer korte en bondige teksten te schrijven. Uiteraard zullen ze ook grotere teksten willen schrijven over hetzelfde onderwerp. 

Oude en nieuwe werkwijze

Krantenredacteuren bij enkele Amerikaanse kranten werken daarom als volgt. Wanneer een nieuwsfeit wordt gerapporteerd, schrijven ze eerst een korte samenvatting van het nieuws voorzien van een titel. Dit bericht wordt direct on line gezet. Deze korte berichten zijn voor het ‘snelle gebruik’ op mobiele telefoons en PDAs voldoende. Vervolgens schrijft de redacteur het volledige bericht dat gepresenteerd wordt via de media die grotere en mediarijkere bestanden (foto’s, illustraties en audio/videofragmenten) kunnen verwerken. 

Niet alle redactiesystemen zijn ingesteld op multimediale presentaties zoals hierboven beschreven. Duidelijk is dat een nieuwsbericht uit verschillende onderdelen bestaat: 

  • Headline
  • Lead
  • Body van de tekst
  • Verwijzingen naar aanverwante artikelen 
  • Verwijzingen naar aanverwante audio en/of videofragmenten
  • Verwijzingen naar aanverwante dossiers
  • XML

    De introductie van de internetstandaard XML biedt uitkomst. Deze standaard geeft karakteriseringen/beschrijvingen van de inhoudelijke elementen van een artikel. Het medium, of dat nu een PDA of een internetcomputer is, kiest zelf de meest geschikte informatieconfiguratie. Houders van een WAP-krijgen alleen de headline en de lead te zien. Op een intercomputer daarentegen zal de gebruiker beschikken over de hoofdtekst, aanverwante artikelen en dossiers, eventuele audio- en videofragmenten en interactiefaciliteiten. 

    Speciaal voor nieuwsberichten is een speciale XML-substandaard ontwikkeld: NewsML.

    Voor bedrijven die content verzamelen en dit verkopen, content syndicators, is een belangrijke rol weggelegd. Zij beschikken over onderwerpspecifieke teksten, afbeeldingen en av-fragmenten. Deze worden betrokken uit veelal honderden of duizenden bronnen als persbureaus en contentbureaus met bepaalde specialismes. Deze bedrijven beschikken over de distributietechnieken en afnemers om automatisch vele soorten en vormen content direct aan de consument te leveren. 

    Deze beschrijving is een ideaaltypische. Er zal nog veel moeten gebeuren. 
    Redacteuren, uitgeverijen, technici en de nieuwsconsument kennen de behoefte aan en dus de mogelijkheden van nieuwe media amper.
     



    Vorige artikelen
    De opkomst van e-boeken
    Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
    Web content is gratis, maar hoe lang nog?
    Nieuwe site IB Groep stelt gebruiker centraal
    Internet ondermijnt alle media
    (meer)


    Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

    Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

    In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


    Tips? Reacties?

    Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

    Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


    <Terug naar artikelenindex>
    <Terug naar de homepage>