Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel
Internet ondermijnt alle media

23 juni 2000 - Internet verandert het medialandschap op een wijze dat het amper opvalt. De meeste traditionele uitgevers experimenteren op dit moment driftig met het web. Zij zoeken het evenwicht tussen ‘wat is‘ en ‘wat komt’ met als gevolg dat ze kostbare tijd en échte kansen laten liggen. Web-only mediabedrijven nemen het voortouw in het convergeren van de media en de exploitatie daarvan. Dit leidt tot de uitwerking van veelbelovende mediaconcepten.

Internetportals gaan off line

Een aantal bekende portaalsites heeft de overstap gemaakt van de onlinewereld naar de fysieke wereld. Yahoo!, Wired en Ilse, bijvoorbeeld, geven glossy magazines uit. Yahoo! Internet Life (YIL) is een gezamenlijke uitgave van Yahoo! en uitgeverij Ziff Davis. Afgewisseld met besprekingen van praktische sites wordt uitvoerig over de (on)mogelijkheden van internet geschreven. Wired Magazine is echte ‘geekware’. Door het excentrieke image en het hoge voorspellende gehalte van de kopij is Wired (op het web en in print) uitgegroeid tot een cult-platform. 

Een voorname reden om de stap naar de fysieke wereld te maken is om het bereik van de portals te vergroten. Ook vergroot dit het vertrouwen van de consument in de merken. In Nederland geven websites ook magazines uit. 

De Nederlandse portaalsites Ilse en Emerce geven respectievelijk de magazines Ilse Internetgids en Emerce Magazine uit. Ilses gids is net als YIL een uitgave met een hoog internetgehalte: sitebesprekingen en interessante artikelen. De Emerce-titel richt zich voornamelijk op e-businessontwikkelingen in Nederland.

De gulden middenweg tussen web en tv 

Momenteel springen de sites die een tussenvorm tussen televisie en internet kiezen het meest in het oog. Een aantal webnieuwsdiensten heeft haar assortiment uitgebreid met audio- en video’bijlagen’. In eigen beheer ontwikkelen en ‘versturen’ zij multimediaproducties waar menig traditioneel uitgever jaloers op is. 

News.com, bijvoorbeeld, verzorgt twee keer per dag een radiouitzending van circa 20 minuten: CNET Radio. Hierin wordt bericht over actuele IT-ontwikkelingen. ZDNet heeft zelfs een aparte mediadivisie opgericht: ZDTV. Hier wordt een paar keer per dag live web-tv uitgezonden. Hier worden geen teksten voorgelezen die eerder in geschreven woord op de sites zijn verschenen. Afzonderlijke redacties verzorgen unieke content voor de betreffende kanalen. 

Bij CNN.com kunnen transcripts en av-fragmenten van televisieuitzendingen binnen de kortste keren na uitzending on line worden geraadpleegd. Door eerdere berichtgeving te koppelen met actueel nieuws worden feiten in een bredere context geplaatst. Een ander voorbeeld is het programma CNN Q&A waarin presentator Riz Khan voorname gasten interviewt. De hele show kan ook via het internet worden gevolgd. Bijzonder is, dat internetters via een parallelle chatroom vragen kunnen stellen aan de gasten. De vragen worden ‘live’ beantwoord. De functie van de presentator verschuift hierdoor naar die van moderator of gespreksleider.

Ook in Nederland experimenteert men met dit soort publicaties. Planet Multimedia heeft in de afgelopen maanden een aantal audio-video interviews op het web gezet. Ook Adformatie verzorgt met zekere regelmaat streaming av-specials. Van de Nederlandse dagbladen begeeft alleen De Telegraaf zich op dit terrein. Via de portaalsite Telegraafnet is een aantal zelfgeproduceerde interviews met geaffilieerde bedrijven beschikbaar via het portal.

Van méér dan twee walletjes eten

Een site die alle besproken mediavormen incorporeert is Space.com. Dit is niet alleen een webuitgave. Space.com geeft ook een magazine uit, verzorgt av-internetuitzendingen en is hofleverancier van content bij kabelzender NBC. Althans, alleen waar het ruimtegerelateerde (nieuws)items betreft. 

De bestuursvoorzitter van Space.com is voormalig CNN-topman Lou Dobbs. In juni 1999 verruilde hij het aardse nieuws voor het ruimtelijke. Kort daarna wierf hij een Sony-topman  voor het verder technisch uitontwikkelen van de site. 

Space.com heeft een zeer brede redactionele opzet. De inhoud varieert van actueel nieuws tot uitvoerige dossiers en van on line spelletjes tot handige huiswerkhulpjes voor schoolgaande kinderen. 

Een van de meest recente wapenfeiten is een live-interview met de astronauten van ruimteveer Atlantis, vlucht STS-101 (zie rubriek Mediacenter). Zij bevonden zich op dat moment in een baan om de aarde. Ook heeft Space.com zich een standaardpositie weten te verwerven in het startmenu van Realplayer 8. Hiermee staat ze onder meer naast CNN (!), ABC, Bloomberg, FOX en Discovery Channel. 

Deze site is nog geen anderhalf jaar oud en bestormt nu al de poorten van de mediahemel met hogesnelheidstreinvaart. Het mag niet verwonderlijk heten, dat dit geschiedt onder leiding van een kundig mens. 

Space.com wordt gefinancieerd met omzetten uit advertenties en e-commerce. Dobbs weet zeker dat dit een rendabel business model is. “De ervaring bij CNN heeft me ervan overtuigd, dat dit wel degelijk mogelijk is. Ik hoef alleen maar te kijken naar het financiële resultaat van CNNfn.com. Hier had ik de eindverantwoordelijkheid voor het financiële resultaat. Naar alle tevredenheid van Ted Turner”. Er werden geen cijfers genoemd.


Vorige artikelen

Bruikbare sites zijn goud waard
Veranderende journalstiek
Interview met Jakob Nielsen
www.ingezonden_brief.nl
Organische boeken
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>