Home (klik hier

I-nieuws (klik hier)

Artikelen (klik hier)

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik hier)

Nieuwsbrief (Klik hier)

Contact (klik hier)

Links (klik hier)

Boekenlijst On-line Marketing

The Caring Economy
(Gerry McGovern)

The Caring Economy is een wegwijzer voor het leven in Digital Age. De menselijke, sociale  benadering staat voorop. Immers, mensen maken het internet niet de techniek. Een afwijkende denkwijze die McGovern nauwkeurig en geloofwaardig uitwerkt 

Het zullen voornamelijk ouderen, vrouwen en kinderen zijn, die het succes van internetsites bepalen. 
 

Bestel dit boek
"There are very few economies in the world that are driven primarily by considerations of price. Particularly in the 'advanced' economies, we are at a stage where products and services answer to our cares and wants, rather than basic price-driven needs. We buy things because we care about ourselves or those around us. Too much of the Internet debate - and the Information technology debate in general - has been around cost reduction, rather than creating more value and offering a more attractive product or service to the consumer. If Internet ecommerce keeps focusing just on 'bargain basement' marketing, then it will remain in the basement of economic activity." 

-terug naar de top- 

Net Worth: Shaping Markets When Customers Make the Rules
John Hagel & Marc Singer

Niemand heeft ooit gezegd, dat consumentisme het leven makkelijk maakt. Aan de ene kant van de lijn staat de arme consument die overspoeld wordt met produkten en diensten. Aan de andere kant hebben verkopers te maken met een gediversificeerde en gefragmenteerde markt.
 

Bestel dit boek
Voor verkopers en producenten is het vinden van de ´juiste´ klant, gelijk aan het zoeken naar een speld in een hooiberg. Om beide partijen bij elkaar te brengen worden miljoenen aan marketingcampagnes besteed en weggegooid. Brievenbussen lopen over en vergroten de betrokkenheid van de consument met bedrijven die hen wel interesseren. De opkomst van e-commerce heeft dit probleem alleen nog maar vergroot, omdat consumenten uit nog meer produkten en producenten kunnen kiezen. 

John Hagel en Marc Singer denken een goede oplossing te hebben gevonden. In Net Worth werken de auteurs het concept van de infomediair uit. Een infomediair staat als derde partij tussen consument en producent en zoekt werpt zich op als Robin Hood van de koper. Vertrouwen en privacy staan hierbij zeer hoog in het vaandel. 

-terug naar de top- 

Hosting Web Communities: Building Relationships, Increasing Customer Loyalty, and Maintaining A Competitive Edge
Cliff Figallo

Hoe plan, ontwikkel en onderhoud je een succesvolle virtuele gemeenschap. Figallo onderzoekt de principes en technieken hiervoor. Het bouwen en onderhouden van relaties met consumenten van is hierbij levensbelang.

Figallo is voormalig directeur van zowel The Well als consultant bij America Online
en is momenteel directeur Comunity Development bij Salon.com. Uit ervaring weet de auteur dat de mensen een virtuele gemeenschap bouwen en onderhouden. Niet de organisaties er achter. Een bedrijf vervult alleen een faciliterende rol. 
 

Bestel dit boek
Figallo´s bespreking van de zakelijke kant van een community is onwaarschijnlijk vrij van hypes. Hij geeft uitstekende informatie over inkomstenmodellen en strategieën. De rol van het personeel is van groot belang.

Een community is niet bedoeld om de direct sales te verhogen of voor het genereren van een hoge inkomensstroom. Toch brengt hij de bedrijfskundige aspecten duidelijk naar voren. Indirect Marketing en PR spelen een grote rol.

-terug naar de top- 

Opening Digital Markets: Battle Plans and Business Strategies for Internet Commerce
Walid Mougayar 


Bestel dit boek
Een goed doordacht en vooral prikkelend boek. Meer niet. De vooruitstrevende gedachten laten zien hoe efficiënt e-business kan worden gedaan. Mougayar schetst relevante uitdagingen en passende oplossingen. Hij richt zich met name op de strategische aanpak. 

In het boek wordt de overgangsfase van off-line naar on-line zakendoen beschreven. Uitvoerig komt het relatiebeheersaspect aan de orde. Dit is geen how-to gids naar succes. Het boek toont redelijke, praktische businessalternatieven voor managers die inzien dat internet hun business onherroepelijk beïnvloedt.

-terug naar de top- 

Net Gain: Expanding Markets Through Virtual Communities
John Hagel, Arthur G. Armstrong

Relaties bouwen met klanten is al lange tijd een gevleugelde term in zakelijke marketingkringen. Volgens John Hagel en Arhur Armstrong gaat dit nog niet ver genoeg. Ze stellen dat internet klantenbinding verder brengt dan nu denkbaar is. Dit boek is voor velen reeds 'een bijbel' geworden is. 
 

Bestel dit boek
Rondom gedeelde interessegebieden ontstaan internetgemeenschappen. Gemeenschappen die door onderlinge communicatie bijeen wordt gehouden en groeit. Exponentiele groei is voorstelbaar. Het eindresultaat is fenomenale klantentrouw en hoge winsten. Maar, zo waarschuwen de auteurs, alleen zij die er vroeg bij zijn, zullen de vruchten hiervan plukken. 

Dit boek over het handel en zaken doen in cyberspace toont consumentgestuurde e-commerce in de meest pure vorm. Sites als Smulweb en Mijn Wereld zijn nauwkeurige uitwerkingen van dit boek.

Ook beschikbaar: een Nederlandstalige samenvatting

-terug naar de top- 

Advertising on the Internet
Robbin Lee Zeff & Brad Aronson

Adverteren op internet werkt niet op dezelfde wijze als adverteren in de traditionele media, hoewel de basisprincipes sterk overeenkomen. In dit boek kijken Zeff en Aronson naar alle aspecten die betrokken zijn bij adverteren op het internet.
 

Bestel dit boek
Het boek begint met een korte blik op de huidige staat van on-line adverteren in Hoofdstuk 1. In Hoofdstuk 2 worden de basisprincipes van internetadverteren geschetst en de manier waarop het toegepast kan worden in een groots opgezette advertentiecampagne. Hoofdstuk 3 bekijkt de verscheidene modellen van on-line adverteren. Daarbij leggen de auteurs uit het ze werken en zetten de voor- en nadelen op een rij. In Hoofdstukken 4 en 5 worden de benodigde software en hardware tegen het licht gehouden. Dit varieert van delivery tools tot meettechnieken. De financiële aspecten van on-line adverteren worden in Hoofdstuk 6 besproken, terwijl Hoofdstuk 7 kijkt naar (de veranderingen in) het on-line publiek. De laatste twee hoofdstukken kijken naar strategieën voor het kopen verkopen van advertentie(campagne)s.

Zeff en Aronson hebben bij het schrijven van dit boek kunnen bogen op jaren ervaring bij grote bureau´s. Zeff is actief betrokken als on-line docent bij de universiteit van de Amerikaanse uitgeverij Ziff-Davis: Ziff-Davis University. Dit boek ontleent haar kracht aan de pragmatische benadering van adverteren op internet.

-terug naar de top- 

Anarchy Online : Net Sex & Net Crime (2 Boeken in 1)
Charles Platt

Dit boek bestaat twee delen. Het ene gedeelte gaat over Net Sex, het andere over Net Crime. Dit boek van Charles Platt geeft een evenwichtig, doordachte representatie van twee zwaarbeladen ´mythen´ van het internet. 

Net Crime onderzoekt een aantal van de meest beroemde computermisdaden, inclusief die van Kevin Mitnick, de foutief gearresteerde Steve Jackson en het Michelangelo virus.  
 

Bestel dit boek
Net Sex begint met een uitvoerige beschrijving van het verhaal van Martin Rimm. Deze student van de fameuze Carnegie-Mellon Universiteit schreef een rapport over kinderporno, dat door Time Magazine en het United Stated Congress klakkeloos werd overgenomen.  

Dit boek is vooral bedoeld voor hen die zich begeven in het métier van on-line publiceren. Het journalistieke principe van hoor-en-wederhoor blijkt zeker in de on-line wereld een meer-dan-gouden regel te zijn. Zeker voor hen die zich in internetgewelven als Usenet, Internet Relay Chat (IRC), BBS-en en discussiegroepen begeven.

 -terug naar de top- 
Ik wil terug naar de homepage