Boekenlijst On-line Marketing
The Caring Economy
(Gerry McGovern)
The Caring Economy is een
wegwijzer voor het leven in Digital Age. De menselijke, sociale benadering
staat voorop. Immers, mensen maken het internet niet de techniek. Een afwijkende
denkwijze die McGovern nauwkeurig en geloofwaardig uitwerkt
Het zullen voornamelijk ouderen,
vrouwen en kinderen zijn, die het succes van internetsites bepalen.
Bestel
dit boek |
"There
are very few economies in the world that are driven primarily by considerations
of price. Particularly in the 'advanced' economies, we are at a stage where
products and services answer to our cares and wants, rather than basic
price-driven needs. We buy things because we care about ourselves or those
around us. Too much of the Internet debate - and the Information technology
debate in general - has been around cost reduction, rather than creating
more value and offering a more attractive product or service to the consumer.
If Internet ecommerce keeps focusing just on 'bargain basement' marketing,
then it will remain in the basement of economic activity." |
-terug
naar de top-
Net Worth: Shaping Markets
When Customers Make the Rules
John Hagel & Marc Singer
Niemand heeft ooit gezegd,
dat consumentisme het leven makkelijk maakt. Aan de ene kant van de lijn
staat de arme consument die overspoeld wordt met produkten en diensten.
Aan de andere kant hebben verkopers te maken met een gediversificeerde
en gefragmenteerde markt.
Bestel
dit boek |
Voor
verkopers en producenten is het vinden van de ´juiste´ klant,
gelijk aan het zoeken naar een speld in een hooiberg. Om beide partijen
bij elkaar te brengen worden miljoenen aan marketingcampagnes besteed en
weggegooid. Brievenbussen lopen over en vergroten de betrokkenheid van
de consument met bedrijven die hen wel interesseren. De opkomst van e-commerce
heeft dit probleem alleen nog maar vergroot, omdat consumenten uit nog
meer produkten en producenten kunnen kiezen.
John Hagel en Marc Singer
denken een goede oplossing te hebben gevonden. In Net Worth werken de auteurs
het concept van de infomediair uit. Een infomediair staat als derde partij
tussen consument en producent en zoekt werpt zich op als Robin Hood van
de koper. Vertrouwen en privacy staan hierbij zeer hoog in het vaandel. |
-terug
naar de top-
Hosting Web Communities:
Building Relationships, Increasing Customer Loyalty, and Maintaining A
Competitive Edge
Cliff Figallo
Hoe plan, ontwikkel en onderhoud
je een succesvolle virtuele gemeenschap. Figallo onderzoekt de principes
en technieken hiervoor. Het bouwen en onderhouden van relaties met consumenten
van is hierbij levensbelang.
Figallo is voormalig directeur
van zowel The Well als consultant bij
America
Online
en is momenteel directeur
Comunity Development bij Salon.com.
Uit ervaring weet de auteur dat de mensen een virtuele gemeenschap bouwen
en onderhouden. Niet de organisaties er achter. Een bedrijf vervult alleen
een faciliterende rol.
Bestel
dit boek |
Figallo´s
bespreking van de zakelijke kant van een community is onwaarschijnlijk
vrij van hypes. Hij geeft uitstekende informatie over inkomstenmodellen
en strategieën. De rol van het personeel is van groot belang.
Een community is niet bedoeld
om de direct sales te verhogen of voor het genereren van een hoge inkomensstroom.
Toch brengt hij de bedrijfskundige aspecten duidelijk naar voren. Indirect
Marketing en PR spelen een grote rol. |
-terug
naar de top-
Opening Digital Markets:
Battle Plans and Business Strategies for Internet Commerce
Walid Mougayar
Bestel
dit boek |
Een
goed doordacht en vooral prikkelend boek. Meer niet. De vooruitstrevende
gedachten laten zien hoe efficiënt e-business kan worden gedaan. Mougayar
schetst relevante uitdagingen en passende oplossingen. Hij richt zich met
name op de strategische aanpak.
In het boek wordt de overgangsfase
van off-line naar on-line zakendoen beschreven. Uitvoerig komt het relatiebeheersaspect
aan de orde. Dit is geen how-to gids naar succes. Het boek toont redelijke,
praktische businessalternatieven voor managers die inzien dat internet
hun business onherroepelijk beïnvloedt. |
-terug
naar de top-
Net Gain: Expanding Markets
Through Virtual Communities
John Hagel, Arthur G. Armstrong
Relaties bouwen met klanten
is al lange tijd een gevleugelde term in zakelijke marketingkringen. Volgens
John Hagel en Arhur Armstrong gaat dit nog niet ver genoeg. Ze stellen
dat internet klantenbinding verder brengt dan nu denkbaar is. Dit boek
is voor velen reeds 'een bijbel' geworden is.
Bestel
dit boek |
Rondom
gedeelde interessegebieden ontstaan internetgemeenschappen. Gemeenschappen
die door onderlinge communicatie bijeen wordt gehouden en groeit. Exponentiele
groei is voorstelbaar. Het eindresultaat is fenomenale klantentrouw en
hoge winsten. Maar, zo waarschuwen de auteurs, alleen zij die er vroeg
bij zijn, zullen de vruchten hiervan plukken.
Dit boek over het handel
en zaken doen in cyberspace toont consumentgestuurde e-commerce in de meest
pure vorm. Sites als Smulweb en Mijn
Wereld zijn nauwkeurige uitwerkingen van dit boek.
Ook beschikbaar: een
Nederlandstalige samenvatting |
-terug
naar de top-
Advertising on the Internet
Robbin Lee Zeff & Brad
Aronson
Adverteren op internet werkt
niet op dezelfde wijze als adverteren in de traditionele media, hoewel
de basisprincipes sterk overeenkomen. In dit boek kijken Zeff en Aronson
naar alle aspecten die betrokken zijn bij adverteren op het internet.
Bestel
dit boek |
Het
boek begint met een korte blik op de huidige staat van on-line adverteren
in Hoofdstuk 1. In Hoofdstuk 2 worden de basisprincipes van internetadverteren
geschetst en de manier waarop het toegepast kan worden in een groots opgezette
advertentiecampagne. Hoofdstuk 3 bekijkt de verscheidene modellen van on-line
adverteren. Daarbij leggen de auteurs uit het ze werken en zetten de voor-
en nadelen op een rij. In Hoofdstukken 4 en 5 worden de benodigde software
en hardware tegen het licht gehouden. Dit varieert van delivery tools tot
meettechnieken. De financiële aspecten van on-line adverteren worden
in Hoofdstuk 6 besproken, terwijl Hoofdstuk 7 kijkt naar (de veranderingen
in) het on-line publiek. De laatste twee hoofdstukken kijken naar strategieën
voor het kopen verkopen van advertentie(campagne)s.
Zeff en Aronson hebben bij
het schrijven van dit boek kunnen bogen op jaren ervaring bij grote bureau´s.
Zeff is actief betrokken als on-line docent bij de universiteit van de
Amerikaanse uitgeverij Ziff-Davis: Ziff-Davis
University. Dit boek ontleent haar kracht aan de pragmatische benadering
van adverteren op internet. |
-terug
naar de top-
Anarchy Online : Net Sex
& Net Crime (2 Boeken in 1)
Charles Platt
Dit boek bestaat twee delen.
Het ene gedeelte gaat over Net Sex, het andere over Net Crime. Dit boek
van Charles Platt geeft een evenwichtig, doordachte representatie van twee
zwaarbeladen ´mythen´ van het internet.
Net Crime onderzoekt een
aantal van de meest beroemde computermisdaden, inclusief die van Kevin
Mitnick, de foutief gearresteerde Steve Jackson en het Michelangelo virus.
Bestel
dit boek |
Net
Sex begint met een uitvoerige beschrijving van het verhaal van Martin Rimm.
Deze student van de fameuze Carnegie-Mellon Universiteit schreef een rapport
over kinderporno, dat door Time Magazine en het United Stated Congress
klakkeloos werd overgenomen.
Dit boek is vooral bedoeld
voor hen die zich begeven in het métier van on-line publiceren.
Het journalistieke principe van hoor-en-wederhoor blijkt zeker in de on-line
wereld een meer-dan-gouden regel te zijn. Zeker voor hen die zich in internetgewelven
als Usenet, Internet Relay Chat (IRC), BBS-en en discussiegroepen begeven. |
-terug
naar de top-
Ik
wil terug naar de homepage
|