home
-> overzicht
artikelen -> Artikel
Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
14 september 2000
- Streepjescodes en geluidssignalen vormen de brug tussen oude en nieuwe
media. Sinds augustus maken 4.000 lezers van de gratis krant News.nL
(de middageditie van Sp!ts) gebruik van een draadloze barcodelezer om snel
achtergrondinformatie te krijgen bij gelezen artikelen via internet. De
barcodelezer is een fysieke koppeling tussen papier en het web.
De papier-webkoppeling werkt
vrij eenvoudig. In de krant zijn artikelen en advertenties voorzien van
een streepjescode. De lezer scant via de leespen de barcode in. Thuis wordt
de scanner in een bijbehorende houder geplaatst. Vervolgens wordt contact
met internet gezocht. Vanuit het geheugen van de leespen wordt achtergrondinformatie
bij de aangestreepte items gezocht en in de internetbrowser weergegeven.
Eerdere pogingen faalden
Eerdere pogingen om papier
en elektronica te koppelen faalden. Het succes van de barcodelezers lijkt
dus niet gegarandeerd.
Ruim twintig jaar geleden
introduceerde Panasonic videorecorders waarmee mensen barcodes uit de televisiegids
in konden scannen. Hiermee kon de video worden geprogrammeerd. Te weinig
mensen gebruikten de scanner en het project mislukte.
Het Telegraafconcern wil,
net als andere uitgevers, de barcodetechnologie op termijn ook in andere
uitgaven integreren. Ze willen de barcodelezer daarom zo snel mogelijk
in grote getalen verspreiden. Hoe meer mensen ze gebruiken, hoe
groter de succeskans.
Functionaliteit is het
uitgangspunt
De basis van de hype rond
de barcodelezers ligt in de functionaliteit. Barcodes zijn een fysieke
koppeling tussen de on line en off line wereld. Een koppeling die eerdere
initiatieven niet tot stand hebben gebracht. Het is echter de vraag of
barcodelezers in de huidige verschijningsvormen een kans van slagen hebben.
In de Verenigde Staten zijn
circa tien verschillende standaarden voor draadloze barcodelezers
in gebruik. Codes die met de ene scanner kunnen worden gelezen, zijn onleesbaar
voor de andere. Dit werkt vertragend voor de algemene acceptatie van dit
soort apparaten.
Behalve de verspreidingsgraad
en de uniformiteit van standaard (of het gebrek daaraan) is ook de fysieke
verschijningsvorm een probleem. Er zijn draadloze scanners in de vorm
van een pen, sleutelhanger en videocamera, maar ook scanners die met een
draad aan de pc of de televisie zijn verbonden. Gebruikers geven aan, het
lastig te vinden een krant of tijdschrift bij de pc te moeten lezen of
altijd een extra apparaatje bij zich te moeten dragen. De omgeving om barcodes
in te scannen is kunstmatig, de activiteit is omslachtig.
Mobiele telefoons en PDA’s
Fabrikanten van mobiele telefoons
bereiden zich voor op hogesnelheidsinternet. Zij ontwikkelen telefoons
die zijn voorzien van ‘monitoren’ en camera’s. Het overgrote deel van de
Europese bevolking beschikt over een mobiele telefoon, juist vanwege de
(steeds groeiende) functionaliteit.
Een scanner of een camera
kan relatief eenvoudig in een telefoon worden ingebouwd. Hetzelfde geldt
voor Personal Digital Assisants (PDA) als de Palm Pilot en Visor Handspring.
Communicatiecentra als telefoon of PDA lijken zich beter te lenen voor
het doel dat uitgevers zichzelf hebben gesteld.
Eerdere experimenten met
de barcodelezer van Jumptech (gebruikt bij News.nL) in Canada en Zweden
waren een succes. Een positief ingestelde Amerikaanse schrijver geeft zijn
visie op mediaconvergentie als volgt weer: “Where we are with this new
form is roughly analogous to where the automobile industry was in 1908.
In other words, if you are having problems getting the engine started,
keep turning that crank.”
Met dank aan: Peter M. Zollman, Advanced Interactive
Media Group, L.L.C. (Executive Editor van “Classified Intelligence Report”);
Bob Wardrop, Inland Empire Online; John Zappe, Los Angeles Newspaper Group;
Jak Boumans BA, MDiv., Electronic Media Reporting.