Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel

Barcodes koppelen oude aan nieuwe media

14 september 2000 - Streepjescodes en geluidssignalen vormen de brug tussen oude en nieuwe media. Sinds augustus maken 4.000 lezers van de gratis krant News.nL (de middageditie van Sp!ts) gebruik van een draadloze barcodelezer om snel achtergrondinformatie te krijgen bij gelezen artikelen via internet. De barcodelezer is een fysieke koppeling tussen papier en het web.

De papier-webkoppeling werkt vrij eenvoudig. In de krant zijn artikelen en advertenties voorzien van een streepjescode. De lezer scant via de leespen de barcode in. Thuis wordt de scanner in een bijbehorende houder geplaatst. Vervolgens wordt contact met internet gezocht. Vanuit het geheugen van de leespen wordt achtergrondinformatie bij de aangestreepte items gezocht en in de internetbrowser weergegeven. 

Eerdere pogingen faalden

Eerdere pogingen om papier en elektronica te koppelen faalden. Het succes van de barcodelezers lijkt dus niet gegarandeerd. 

Ruim twintig jaar geleden introduceerde Panasonic videorecorders waarmee mensen barcodes uit de televisiegids in konden scannen. Hiermee kon de video worden geprogrammeerd. Te weinig mensen gebruikten de scanner en het project mislukte.

Het Telegraafconcern wil, net als andere uitgevers, de barcodetechnologie op termijn ook in andere uitgaven integreren. Ze willen de barcodelezer daarom zo snel mogelijk in grote getalen verspreiden. Hoe meer mensen ze gebruiken, hoe groter de succeskans.

Functionaliteit is het uitgangspunt

De basis van de hype rond de barcodelezers ligt in de functionaliteit. Barcodes zijn een fysieke koppeling tussen de on line en off line wereld. Een koppeling die eerdere initiatieven niet tot stand hebben gebracht. Het is echter de vraag of barcodelezers in de huidige verschijningsvormen een kans van slagen hebben.

In de Verenigde Staten zijn circa tien verschillende standaarden voor draadloze barcodelezers in gebruik. Codes die met de ene scanner kunnen worden gelezen, zijn onleesbaar voor de andere. Dit werkt vertragend voor de algemene acceptatie van dit soort apparaten. 

Behalve de verspreidingsgraad en de uniformiteit van standaard (of het gebrek daaraan) is ook de fysieke verschijningsvorm een probleem. Er zijn draadloze scanners in de vorm van een pen, sleutelhanger en videocamera, maar ook scanners die met een draad aan de pc of de televisie zijn verbonden. Gebruikers geven aan, het lastig te vinden een krant of tijdschrift bij de pc te moeten lezen of altijd een extra apparaatje bij zich te moeten dragen. De omgeving om barcodes in te scannen is kunstmatig, de activiteit is omslachtig. 

Mobiele telefoons en PDA’s

Fabrikanten van mobiele telefoons bereiden zich voor op hogesnelheidsinternet. Zij ontwikkelen telefoons die zijn voorzien van ‘monitoren’ en camera’s. Het overgrote deel van de Europese bevolking beschikt over een mobiele telefoon, juist vanwege de (steeds groeiende) functionaliteit. 

Een scanner of een camera kan relatief eenvoudig in een telefoon worden ingebouwd. Hetzelfde geldt voor Personal Digital Assisants (PDA) als de Palm Pilot en Visor Handspring. Communicatiecentra als telefoon of PDA lijken zich beter te lenen voor het doel dat uitgevers zichzelf hebben gesteld. 

Eerdere experimenten met de barcodelezer van Jumptech (gebruikt bij News.nL) in Canada en Zweden waren een succes. Een positief ingestelde Amerikaanse schrijver geeft zijn visie op mediaconvergentie als volgt weer: “Where we are with this new form is roughly analogous to where the automobile industry was in 1908. In other words, if you are having problems getting the engine started, keep turning that crank.
 


Met dank aan: Peter M. Zollman, Advanced Interactive Media Group, L.L.C. (Executive Editor van “Classified Intelligence Report”); Bob Wardrop, Inland Empire Online; John Zappe, Los Angeles Newspaper Group; Jak Boumans BA, MDiv., Electronic Media Reporting.


Vorige artikelen

Web content is gratis, maar hoe lang nog?
Nieuwe site IB Groep stelt gebruiker centraal
Internet ondermijnt alle media
Bruikbare sites zijn goud waard
Veranderende journalstiek
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>