Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel

De opkomst van e-boeken

14 november 2000 - Elektronische spreken al decennia tot de verbeelding. Ze zijn aantrekkelijk voor zowel consumenten als uitgevers. De eerste groep hoeft geen immense boekenkast meer aan te houden, de laatste groep is voornamelijk gebaat bij –in potentie- grote besparingen op druk- en distributiekosten. In het verleden zijn e-boekinitiatieven vroegtijdig gestrand, waarom zou rendabele exploitatie nu wel kunnen lukken?

In den beginne

Elektronische boeken verschenen voor het eerst in de science-fictionverhalen van de jaren veertig. In het laatste decennium zijn er veel pogingen geweest om deze fictie te realiseren. De paar e-boeken die eerder daadwerkelijk de markt haalden, werden nooit een succes. Denk maar aan de Sony Bookman en de Franklin Bookman

Wat waren de grootste problemen bij deze apparaten? 

  • Te klein formaat;
  • Moeilijk leesbare beeldschermen;
  • Batterijen met zeer korte levensduur;
  • Geen encryptiemogelijkheden om copyrights te beschermen (dus: beperkt aantal beschikbare titels);
  • Onpraktische distribitiemogelijkheden (CDs en cartridges).
Toch lijken e-boeken aantrekkelijk uitgevers en lezers. Elektronische distributie verlaagt de drukkosten dratisch en stelt uitgevers in staat een breder assortiment op de markt te brengen. Lezers kunnen meerdere boeken opgeslaan (variërend van 4.000 tot 100.000 tekstpagina’s). Daarnaast zijn lange teksten eenvoudig te doorzoeken en zijn nieuwe titels direct van internet te downloaden. 

Op de desktop

Al een flinke tijd zijn er boeken beschikbaar die direct naar de desk- of laptop zijn te downloaden. Al in 1971 ging Project Gutenberg van start. Vrijwilligers organiseerden zich om rechtenloze boeken te digitaliseren (lees: overtypen). Dit resulteerde in honderden gratis titels, zoals de Bijbel, de boeken van Shakespear en Dickens. 

Andere sites distribueren elektronische content - van literatuut tot e-zines – in .HTML-, .txt-, en .pdf-formaat. Het probleem blijft echter dat mensen niet graag (lange teksten) van een beeldscherm lezen. Scrollen is verwarrend en vermoeiend en de lage  resolutie maakt lezersogen snel moe. 

Op de PalmPilot

Een onlineuitgever als Online Originals kapitaliseert op bestaande technologieën door boeken beschikbaar te maken voor houders van 3Com PalmPilots [Palm over: e-reading]. Uitgever Peanut Press komt deze herfst met een breed scala e-boeken voor de Palm. Het aanbod loopt uiteen van bestaande science-fiction tot nieuwe boeken. 

Toch blijft het probleem dat, ondanks de populariteit van de Palm, het smalle grijze scherm moeilijk leesbaar blijft. De huidige generatie e-boeken echter, combineert de draagbaarheid van een handheld computer met goede beeldschermresolutie. Dat is een stap voorwaarts.

E-boeken functioneren steeds meer als ‘echte boeken’. Lezers hoeven bijvoorbeeld niet meer te scrollen. Bij tegenwoordige e-boeken leest men bladzijde voor bladzijde. Druk op een knop en de bladzijde wordt omgeslagen. Tevens kunnen met een pennetje aantekeningen in de marge van de tekst worden gezet en kan de tekst eenvoudig worden vergroot, doorzocht en gemarkeerd. 

Tevens beschikken e-boeken tegenwoordig over goede encryptiemogelijkheden ter bescherming van het copyright. Dit laatste is een grote stap voorwaarts voor de exploitatie van e-boeken. 

E-boeken van dit jaar

In de aanloop naar het kerstseizoen hebben onlangs twee e-boeken hun debuut gemaakt op de consumentenmarkt:

Nuvomedia’s Rocket eBook

De Rocket eBook lijkt op de PalmPilot van 3Com in verschijning en vorm. Echt verwonderlijk is dat niet. De ontwerper van de oorspronkelijk 3Com organizer is hoofdverantwoordelijke voor het ontwerp van dit e-boek. 

  • Werking: plug het boek in de seriële poort van de pc, download boeken van sites als Barnes & Noble en kopieer deze naar het e-boek. 
  • Beeldscherm: langs achteren verlicht (backlight), anti-glans, resolutie van 105 dpi (i.t.t. monitorresolutie van 72 dpi). 
  • Batterij: gaat pas na 20 uur aan het infuus. 
  • Prijs: $ 499,-
  • Site: http://www.nuvomedia.com/
Softbook

Dit e-boek lijkt meer op schrijf- dan leesgerei vanwege zijn flinke afmeting.

  • Omvang: 21,5 x 28 centimeter
  • Gewicht: ruim 1 kilo
  • Opslagcapaciteit: 100.000 (!) pagina’s
  • Communcatie: via intern modem, geen pc nodig
  • Prijs: eenmalig $ 299,-; maandelijkse abonnementskosten $ 20.-
  • Site: http://www.softbook.com/
De markt

Volgens de makers van de huidige generatie e-boeken zijn hun produkten nog niet geschikt voor de brede markt. Ze zoeken hun doelgroep primair in kringen van mensen die beroepsmatig veel en regelmatig moeten lezen. Daarbij wordt gedacht aan studenten, zakenmensen, doctoren en advocaten. Ook zien ze brood in de educatieve markt. Materiaal voor e-boeken is eenvoudig te updaten waardoor scholen niet telkens nieuwe papieren uitgaven hoeven aan te schaffen. 

Uiteraard is het niet allemaal rozengeur en manenschijn. Met name zakenmensen die veel reizen zitten niet te wachten op nog een apparaat naast de PalmPilot, laptop en mobiele telefoon die ze al hebben. David Thor van Sherwood Research: “het concept van e-boeken is logisch en aantrekkelijk, maar om daar een apart apparaat voor aan te moeten schaffen wekt weerstand”. Volgens Thor zullen e-boeken uiteindelijk wel succesvol worden. Maar pas wanneer geen aparte hardware meer nodig is en de verschillende apparaten in elkaar geïntegreerd zijn. 

Bij een recent onderzoek van Sherwood gaf 80% van de respondenten aan een lange tekst liever uit te printen vanuit .pdf dan gebruik te moeten maken van een e-boeklezer. 


Vorige artikelen

Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
Web content is gratis, maar hoe lang nog?
Nieuwe site IB Groep stelt gebruiker centraal
Internet ondermijnt alle media
Bruikbare sites zijn goud waard
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>