Home
(klik
hier)
I-nieuws (klik hier) Artikelen (klik hier) Dossiers
Nieuwsbrief (Klik hier) Contact (klik hier) Links (klik hier) |
25 april 2000 - “If the customer can’t find it, the customer can’t buy it”, zo stelde Jakob Nielsen onlangs tijdens het congres Internet Usability in Amsterdam. De inhoud van internetsites moet zo eenvoudig mogelijk worden ontsloten en e-commercetransacties moeten probleemloos kunnen worden doorlopen. Is dit niet zo, dan loopt de sitebeheerder tientallen procenten omzet mis en blijven eenmaal teleurgestelde bijna-klanten voor altijd weg. Het doen van bruikbaarheidsonderzoek en het ontwerpen van optimaal bruikbare sites zal de komende jaren enorm in belang toenemen. E-commerce wordt ‘serieuze business’. Voor met name e-commercesites is het belangrijk de bruikbaarheid te optimaliseren. Waarom? Tijdens een gedreven presentatie gaf de voormalig topontwerper van Sun Microsystems inzicht in zijn gedachtengoed en ervaringen. Waarom bruikbaarheid bij e-commerce? E-commercesites, zo stelde hij, worden in hoge mate afgerekend op het design van de site. Hoe makkelijk en snel is een site te gebruiken, daar draait het om. Daarom mag ook nooit de baas van een bedrijf bepalen hoe een site eruit moet zien. Het gaat immers niet om de persoonlijke smaak van een willekeurige leidinggevende, maar om het praktisch nut voor de gebruiker. Dit heeft enorme implicaties voor de algehele opzet van de (werking van de) site. Deze moet compleet op de gebruiker georiënteerd zijn. Wat nog belangrijker is, is dat e-commercesites worden afgerekend op de behaalde omzet. Fouten of aanpassingen in het sitedesign leiden onherroepelijk tot omzetdaling of –stijging. Een kleine aanpassing op de homepage of in de procedure van transactieafhandeling leidt zo tot 5 à 10 procent omzetstijging. Uit een breed opgezet onderzoek van Nielsen c.s. blijkt, dat e-commercesites in de Verenigde Staten al groot zijn en goed functioneren. Europa is op dit punt nog met een inhaalslag bezig, omdat wij nu leren van de ervaringen van de Amerikanen. Over de uiteindelijke ‘winnaar’ van deze tweekamp durft Nielsen geen uitspraken te doen. Top-5 van problemen bij e-commerce Waar wringt de schoen bij
het afhandelen van e-commercetransacties, probeerde men met dit onderzoek
te achterhalen. Een groep internetgebruikers werd met een aantal koopgerichte
taken de deur uitgestuurd. De resultaten waren opmerkelijk:
Bij de onderzochte groep testgebruikers bleek, dat 61% er uiteindelijk in slaagde de transactie succesvol af te handelen. Bij 39% lukte dat dus niet! Meer dan eenderde van de bezoekers van de site ging onverrichter zake naar de directe concurrent (terzijde: 42% van de taken werd succesvol vervuld bij corporate sites en slechts 26% bij sollicatiesites). Te veel marketing Veel sites wordt nog altijd primair gebruikt als louter zendend communicatiemedium, ontwikkeld door marketeers en vormgevers. Bruikbaarheidsexperts krijgen in het ontwerpproces weinig tot geen stem. De gebruiker van de site staat bij het ontwikkelingsproces hierdoor op de tweede plaats. Bedrijven geven veel geld uit aan het binnenhalen van nieuwe bezoekers. De vele guldens die aan marketingactiviteiten worden besteed kunnen beter in het functionele ontwerp van een site worden gestoken. Functioneel, geredeneerd vanuit de gebruiker. “Wat is dit?, Wat vind ik hier?, Heb ik hier iets aan?” en: “Waar en hoe kan ik het krijgen?”, zijn gebruikersvragen die voorop dienen te staan. Niet: “Hoe verkoop ik de site?”. Kleine investeringen in het
optimaliseren van sitebruikbaarheid staan in geen verhouding tot de grote
marketingbudgetten. Veel professioneel opererende sites kunnen met weinig
aanpassing in het sitedesign het gebruikersgemak met zeker 50% verbeteren,
gaf Nielsen de toehoorders als boodschap mee.
Aanverwante usabilitylinks:
Vorige artikelen Interview
met Jakob Nielsen
Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief. Tips? Reacties? Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom. |