Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel
Internet Content Europe 2001 (conferentie-overzicht)

5 mei 2001 - Op 13 en 14 maart had de Amerikaanse organisatie First Conferences een conferentie georganiseerd: Internet Content Europe 2001. Specialisten op het gebied van webcontent spraken over business models, distributiemogelijkheden en aansprekende vormen van content. Hier: een overzicht in zes artikelen en video-interviews met drie van de sprekers.

[ Reageer in het forum | Mail de redactie ]

*** Zes artikelen ***

1. Kinsella: 'Wat voor weer is het in Parijs?'

Strak blauwe lucht, architectonische hoogstandjes met buizen en glasplaten. De woorden van James Kinsella, over de verschrikkingen die hij gezien heef tijdens zijn reisje een paar weken geleden naar Silicon Valley, slaan dood tegen de granieten tegels in het Grimaldi conferentieoord in Monaco.

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

2. Internetters zijn grootste bezit sites

Niet de site-redacties, maar gebruikers van de sites zelf zijn verantwoordelijk voor de inhoud. Hun bijdragen zijn niet in geld uit te drukken. Dat is een van de modellen om websites van aantrekkelijke inhoud te voorzien.

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

3. Ontboezeming Financial Times over inkomsten

'Dan doen we het al ruim honderd jaar verkeerd als advertentie-inkomsten uit kopij geen geld opbrengen', grapt Peter Martin, hoofdredacteur van FT.com, de site van Financial Times.

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

4. Sterke toename e-leren voorzien

De groei in marktaandeel van amusementsites zal relatief minder worden. Het vacuüm dat daardoor ontstaat, zal worden gevuld door e-leersites. Dit soort websites stelt de internettende consument in staat via het web lessen te volgen.

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

5. 'Webcast is geen broadcast'

'Tachtig procent van de internetters die de webcasts van James Kinsella en Werner Lauff zagen, maakten gebruik van een gewoon modem'. De openingstoespraken van de Internet Content-conferentie in Monaco werden gemiddeld tien minuten bekeken. Ze duurden beide een half uur. 

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

6. In perspectief: Internet Content Europe 2001

De infrastructuur voor internet is gelegd, de markt kristalliseert zich uit. In de Verenigde Staten zijn de kaarten geschud. Het is duidelijk wie de grootste marktpartijen zijn en welk beleid ze voeren. Europa is een interessante markt voor velen, omdat deze nog maar aan het begin van een lang ontwikkelingstraject staat. 

Lees hele artikel (opent in nieuw venster)

*** Drie video-interviews ***

1. Interview Michelle Crisci, Directeur Internationale Zaken About.com

About.com, voorheen The Mining Company, slaagde glansrijk met een concept waarbij amateur deskundigen annex webpublicisten werden opgeleid tot professionele redacteuren die een eigen specialisme beheren voor publicatie met een community. De uitgever en redacteur delen de advertentie-inkomsten. Het internetbedrijf is overgenomen door de 'traditionele uitgever' Primedia. 

Bekijk het interview (4:01minuten)

2. Interview Werner Lauff, topman Bertelsmann Broadband

Werner Lauff stond aan de frontlinie toen het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann, Napster overnam. De afdeling waar Lauff de scepter over zwaaide is inmiddels overgenomen door de RTL groep. 

Bekijk het interview (3:22 minuten)

3. James Kinsella, voormalig Tiscali en WOL

Kinsella, in Nederland bekend geworden als de opvolger van Nina Brink die World Online moest verlaten.  Nadat Wol door Tiscali werd overgenomen werd Kinsalla een van de twee kapteins op het schip. Niet lang daarna vertrok de CEO, naar wat bekend is geworden als 'het pizza incident'.

Bekijk het interview (4:52 minuten)


Vorige artikelen
IFFR: Nieuwe mediaformats en exploitatievormen?
Nieuws: mediavormen en XML 
De opkomst van e-boeken
Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
Web content is gratis, maar hoe lang nog?
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>