home
-> overzicht
artikelen -> Artikel
Internet Content
Europe 2001 (conferentie-overzicht)
5 mei 2001 - Op 13
en 14 maart had de Amerikaanse organisatie First Conferences een conferentie
georganiseerd: Internet
Content Europe 2001. Specialisten op het gebied van webcontent spraken
over business models, distributiemogelijkheden en aansprekende vormen van
content. Hier: een overzicht in zes artikelen en video-interviews met drie
van de sprekers.
[ Reageer
in het forum | Mail de redactie
]
*** Zes artikelen ***
1. Kinsella: 'Wat voor
weer is het in Parijs?'
Strak blauwe lucht, architectonische
hoogstandjes met buizen en glasplaten. De woorden van James Kinsella, over
de verschrikkingen die hij gezien heef tijdens zijn reisje een paar weken
geleden naar Silicon Valley, slaan dood tegen de granieten tegels in het
Grimaldi conferentieoord in Monaco.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
2. Internetters zijn grootste
bezit sites
Niet de site-redacties, maar
gebruikers van de sites zelf zijn verantwoordelijk voor de inhoud. Hun
bijdragen zijn niet in geld uit te drukken. Dat is een van de modellen
om websites van aantrekkelijke inhoud te voorzien.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
3. Ontboezeming Financial
Times over inkomsten
'Dan doen we het al ruim
honderd jaar verkeerd als advertentie-inkomsten uit kopij geen geld opbrengen',
grapt Peter Martin, hoofdredacteur van FT.com, de site van Financial Times.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
4. Sterke toename e-leren
voorzien
De groei in marktaandeel
van amusementsites zal relatief minder worden. Het vacuüm dat daardoor
ontstaat, zal worden gevuld door e-leersites. Dit soort websites stelt
de internettende consument in staat via het web lessen te volgen.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
5. 'Webcast is geen broadcast'
'Tachtig procent van de internetters
die de webcasts van James Kinsella en Werner Lauff zagen, maakten gebruik
van een gewoon modem'. De openingstoespraken van de Internet Content-conferentie
in Monaco werden gemiddeld tien minuten bekeken. Ze duurden beide een half
uur.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
6. In perspectief: Internet
Content Europe 2001
De infrastructuur voor internet
is gelegd, de markt kristalliseert zich uit. In de Verenigde Staten zijn
de kaarten geschud. Het is duidelijk wie de grootste marktpartijen zijn
en welk beleid ze voeren. Europa is een interessante markt voor velen,
omdat deze nog maar aan het begin van een lang ontwikkelingstraject staat.
Lees
hele artikel (opent in nieuw venster)
*** Drie video-interviews
***
1. Interview Michelle
Crisci, Directeur Internationale Zaken About.com
About.com, voorheen The Mining
Company, slaagde glansrijk met een concept waarbij amateur deskundigen
annex webpublicisten werden opgeleid tot professionele redacteuren die
een eigen specialisme beheren voor publicatie met een community. De uitgever
en redacteur delen de advertentie-inkomsten. Het internetbedrijf is overgenomen
door de 'traditionele uitgever' Primedia.
Bekijk
het interview (4:01minuten)
2. Interview Werner Lauff,
topman Bertelsmann Broadband
Werner Lauff stond aan de
frontlinie toen het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann, Napster overnam.
De afdeling waar Lauff de scepter over zwaaide is inmiddels overgenomen
door de RTL groep.
Bekijk
het interview (3:22 minuten)
3. James Kinsella, voormalig
Tiscali en WOL
Kinsella, in Nederland bekend
geworden als de opvolger van Nina Brink die World Online moest verlaten.
Nadat Wol door Tiscali werd overgenomen werd Kinsalla een van de twee kapteins
op het schip. Niet lang daarna vertrok de CEO, naar wat bekend is geworden
als 'het pizza incident'.
Bekijk
het interview (4:52 minuten)