home
-> overzicht
artikelen -> Artikel
IFFR: Nieuwe mediaformats
en exploitatievormen?
11 februari 2001 -
"Internetcontent zal de komende tijd gratis blijven, er zullen wel webspecifieke
formats ontstaan. De voorbodes kondigen zich aan", zo luidde de conclusie
van een paneldiscussie over de toekomst van webcontent op het International
Filmfestival Rotterdam (IFFR)
eind januari 2001. Zij die content maken, uitgevers die advertenties verkopen
en zij die webmerken bouwen, zijn de enige partijen die daadwerkelijk geld
kunnen verdienen aan webcontent.
[ Reageer
in het forum | Mail de redactie
]
Uitgevers zijn erop gebrand
een goed merk op internet neer te zetten. "Op internet is een merk een
distributiekanaal", zo stelde Keith Boesky, jurist en oprichter van eRuptor.com.
"Kijk maar naar Yahoo!. Dat is niet alleen een zoekindex, het is een communicatiekanaal.
Een merk dat zich tot een distributiekanaal heeft ontwikkeld. De site levert
via submerk Broadcast.com honderden
audio- en video-uitzendingen en een complete financiële nieuwsdienst
via Yahoo! FinanceVision. Tevens
is een breed scala andere diensten te gebruiken via e-mail en mobiele apparatuur".
Betalen voor context
Volgens Boesky
blijft content voor gebruikers gratis. Wel zijn er uitzonderingen denkbaar.
"Content will be free, that context is what you will be paying for".
Hij legt uit, dat alle informatie
die iemand nodig zou kunnen hebben overal vindbaar is. Het probleem zit
´m in de tijd die nodig is om iets te vinden. Zeker als zeer specifieke
informatie wordt gezocht. "Tijd is een schaars goed. Als iemand je direct
díe informatie kan bieden die in een bepaalde context wordt gezocht,
bespaar je die persoon zoektijd. Daar zal voor betaald moeten worden".
Een voorbeeld van dit soort informatie zijn financiële informatie
en resultaten van marktonderzoeken.
De makers verdienen
Aan de kant van de makers
spreekt de Duitser Martin Dahlhauser. Hij maakte met twee vrienden twee
episodes van een korte Flash-filmpje: http://www.badcop.de/.
Er waren vijftien episodes beoogd. De eerste twee filmpjes zijn gratis
te bekijken. Het verhaal van BadCop haakt in op een recente Duitse politieke
rel, in no-time stonden de drie Duitsers paginagroot in Der
Spiegel.
Op dit moment zijn de drie
creatieven in onderhandeling over de commerciële exploitatie van de
overige dertien episodes. Martin wil zijn geesteskind niet direct overleveren
aan de Deutsche Marken. Immers, hij doet het voor de lol. "We kijken wel
wat het wordt. Wel zijn we constant in gesprek met verscheidene uitgevers.
Naast het maken van de overige Flash-verhaaltjes wordt ook gesproken over
een televisieserie. Het maken van een speelfilm is ook al geopperd".
Marketing van shorts
Complete speelfilms zijn
on line niet aan de man te brengen. Is het niet vanwege tijdsgebrek, dan
wel door gebrek aan bandbreedte. Korte filmpjes slaan wel aan op het web.
Webstatistieken geven aan dat, in Europa, de meeste filmpjes via de vette
pijp van de baas (tijdens werktijd) worden bekeken. Een van de grootste
hits van dit moment is ´405: The Movie´. Dit filmpje wordt
door
iFilm gesyndiceerd. Dit portaal voor korte films en animaties verdient
aardig wat geld met de verkoop van filmlicenties. De waarde van de filmpjes
wordt bepaald door de waardering die kijkers geven en het aantal keer dat
een filmpje wordt bekeken. AdCritic.com
hanteert eenzelfde werkwijze. Op deze site worden (uit hun verband gerukte)
commercials getoond.
Vrienden en kennissen zijn
de beste verkopers van webcontent. Grote marketingcampagnes lijken weinig
effect te hebben op de kijkcijfers. Mediasites worden daarom geoptimaliseerd
voor viral marketingtechnieken: sitegebruikers worden aangemoedigd om (op
eenvoudige wijze) vrienden en kennissen kijktips te geven.
Op knopjes drukken
Volgens Boesky zijn nieuwe
media een vorm van tweewegcommunicatie : "Het toetsenbord van computer,
mobiele telefoon en afstandsbediening van de televisie nodigen toch uit
om op de knopjes te drukken? Die apparaten vragen gewoon om interactie.
Daar haakt men dus op in". Op het web is een filmpje makkelijk doorgestuurd.
Ook een Palm Pilot leent zich hier goed voor. "Ja, ook filmpjes en spelletjes
beam je makkelijk door".
Aan het einde van de discussie
wijst Boeksy, die als menselijke schakel tussen techniek en content voor
een venture capitalist werkt, op het belang van mobiel internet. "Het lijkt
erop, dat het een kleine markt is op dit moment. Maar let op, alle vooraanstaande
contentsites zijn al via mobiele internetapparatuur te bereiken. Vele anderen
zullen nog volgen".
De discussie in Rotterdam
begon met de vraag of internet tot andere bedrijfsmodellen zou leiden voor
het exploiteren van webcontent. In de nieuwe economie blijken die niet
wezenlijk van de ´oude economie´-modellen af te wijken. De
grootste veranderingen zijn vooralsnog alleen te vinden in de formats,
korte en snelle producties, en de distributievormen.
N.B.
De site van Exploding Cinema
(nieuwe media-onderdeel van het IFFR) mag niet onaanbevolen blijven: http://www.filmfestivalrotterdam.com/exploding/.