Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel
IFFR: Nieuwe mediaformats en exploitatievormen?

11 februari 2001 - "Internetcontent zal de komende tijd gratis blijven, er zullen wel webspecifieke formats ontstaan. De voorbodes kondigen zich aan", zo luidde de conclusie van een paneldiscussie over de toekomst van webcontent op het International Filmfestival Rotterdam (IFFR) eind januari 2001. Zij die content maken, uitgevers die advertenties verkopen en zij die webmerken bouwen, zijn de enige partijen die daadwerkelijk geld kunnen verdienen aan webcontent.

[ Reageer in het forum | Mail de redactie ]

Uitgevers zijn erop gebrand een goed merk op internet neer te zetten. "Op internet is een merk een distributiekanaal", zo stelde Keith Boesky, jurist en oprichter van eRuptor.com. "Kijk maar naar Yahoo!. Dat is niet alleen een zoekindex, het is een communicatiekanaal. Een merk dat zich tot een distributiekanaal heeft ontwikkeld. De site levert via submerk Broadcast.com honderden audio- en video-uitzendingen en een complete financiële nieuwsdienst via Yahoo! FinanceVision. Tevens is een breed scala andere diensten te gebruiken via e-mail en mobiele apparatuur". 

Betalen voor context

Volgens Boesky blijft content voor gebruikers gratis. Wel zijn er uitzonderingen denkbaar. "Content will be free, that context is what you will be paying for". 

Hij legt uit, dat alle informatie die iemand nodig zou kunnen hebben overal vindbaar is. Het probleem zit ´m in de tijd die nodig is om iets te vinden. Zeker als zeer specifieke informatie wordt gezocht. "Tijd is een schaars goed. Als iemand je direct díe informatie kan bieden die in een bepaalde context wordt gezocht, bespaar je die persoon zoektijd. Daar zal voor betaald moeten worden". Een voorbeeld van dit soort informatie zijn financiële informatie en resultaten van marktonderzoeken.

De makers verdienen

Aan de kant van de makers spreekt de Duitser Martin Dahlhauser. Hij maakte met twee vrienden twee episodes van een korte Flash-filmpje: http://www.badcop.de/. Er waren vijftien episodes beoogd. De eerste twee filmpjes zijn gratis te bekijken. Het verhaal van BadCop haakt in op een recente Duitse politieke rel, in no-time stonden de drie Duitsers paginagroot in Der Spiegel

Op dit moment zijn de drie creatieven in onderhandeling over de commerciële exploitatie van de overige dertien episodes. Martin wil zijn geesteskind niet direct overleveren aan de Deutsche Marken. Immers, hij doet het voor de lol. "We kijken wel wat het wordt. Wel zijn we constant in gesprek met verscheidene uitgevers. Naast het maken van de overige Flash-verhaaltjes wordt ook gesproken over een televisieserie. Het maken van een speelfilm is ook al geopperd". 

Marketing van shorts

Complete speelfilms zijn on line niet aan de man te brengen. Is het niet vanwege tijdsgebrek, dan wel door gebrek aan bandbreedte. Korte filmpjes slaan wel aan op het web. Webstatistieken geven aan dat, in Europa, de meeste filmpjes via de vette pijp van de baas (tijdens werktijd) worden bekeken. Een van de grootste hits van dit moment is ´405: The Movie´. Dit filmpje wordt door iFilm gesyndiceerd. Dit portaal voor korte films en animaties verdient aardig wat geld met de verkoop van filmlicenties. De waarde van de filmpjes wordt bepaald door de waardering die kijkers geven en het aantal keer dat een filmpje wordt bekeken. AdCritic.com hanteert eenzelfde werkwijze. Op deze site worden (uit hun verband gerukte) commercials getoond. 

Vrienden en kennissen zijn de beste verkopers van webcontent. Grote marketingcampagnes lijken weinig effect te hebben op de kijkcijfers. Mediasites worden daarom geoptimaliseerd voor viral marketingtechnieken: sitegebruikers worden aangemoedigd om (op eenvoudige wijze) vrienden en kennissen kijktips te geven. 

Op knopjes drukken

Volgens Boesky zijn nieuwe media een vorm van tweewegcommunicatie : "Het toetsenbord van computer, mobiele telefoon en afstandsbediening van de televisie nodigen toch uit om op de knopjes te drukken? Die apparaten vragen gewoon om interactie. Daar haakt men dus op in". Op het web is een filmpje makkelijk doorgestuurd. Ook een Palm Pilot leent zich hier goed voor. "Ja, ook filmpjes en spelletjes beam je makkelijk door". 

Aan het einde van de discussie wijst Boeksy, die als menselijke schakel tussen techniek en content voor een venture capitalist werkt, op het belang van mobiel internet. "Het lijkt erop, dat het een kleine markt is op dit moment. Maar let op, alle vooraanstaande contentsites zijn al via mobiele internetapparatuur te bereiken. Vele anderen zullen nog volgen". 

De discussie in Rotterdam begon met de vraag of internet tot andere bedrijfsmodellen zou leiden voor het exploiteren van webcontent. In de nieuwe economie blijken die niet wezenlijk van de ´oude economie´-modellen af te wijken. De grootste veranderingen zijn vooralsnog alleen te vinden in de formats, korte en snelle producties, en de distributievormen. 

N.B.
De site van Exploding Cinema (nieuwe media-onderdeel van het IFFR) mag niet onaanbevolen blijven: http://www.filmfestivalrotterdam.com/exploding/.
 


Vorige artikelen
Nieuws: mediavormen en XML 
De opkomst van e-boeken
Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
Web content is gratis, maar hoe lang nog?
Nieuwe site IB Groep stelt gebruiker centraal
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>