Home (klik hier

I-nieuws (klik hier)

Artikelen (klik hier)

Dossiers

Bibliotheek

Vacatures (klik hier)

Nieuwsbrief (Klik hier)

Contact (klik hier)

Links (klik hier)

Wat moeten uitgevers met internet?

13 november 1999 - Voor de meeste uitgevers is internet eerders een probleem dan een oplossing. "Wat moeten we met intenet?", is nog steeds een vraag die tot in de raden van bestuur regelmatig angstig wordt gesteld. Nu hun monopolie op publiceren slijtende is, rijst de zorg om de broodwinning bij deze miljardenondernemingen. Dit bleek nogmaals tijdens een paneldiscussie die vanaf de beurs Internet In Business '99 op ISOC-TV werd uitgezonden. Uitgevers als Samson en VNU gaven acte de presence en zeiden zich te realiseren, dát er iets moest gaan gebeuren. De grote vraag was alleen wat. Het antwoord is: original webcontent!

Webinitiatieven van de grote uitgevers beperken zich nog steeds tot 1-op-1 kopieën van de traditionale uitgaven. De Telegraaf experimenteert er sinds 1996 driftig op los. Dit heeft tot dusver geresulteerd in Mijn.telegraafnet.nl, een kwaliteitsportaal-in-wording. De digitale versie van de krant bedruipt zichzelf, financieel gezien, vrijwel volledig. Dit is vrij uniek in Nederland.

Om een webpublicatie te laten slagen, moet de focus compleet op internet worden gericht. Het interactieve medium is geen bedreiging, maar een kans. Een kans om -bijvoorbeeld- niet één keer per dag, maar continue nieuws te brengen. Een dedicated webredactie die concurreert met de papieren versie is logisch. Dit werkt kwaliteitsverhogend, ze kunnen elkaar juist aanvullen. 

Richting een real-time krant

De Washington Post heeft reeds twee afzonderlijke redacties. Een voor de papieren kranten en een voor de digitale krant. De Amerikaanse kwaliteitskrant maakt zo optimaal mogelijk gebruik van de mogelijkheden van internet. Een aparte redactie houdt zich louter bezig met de artikelen die op het web verschijnen. Daarbij is het nieuws op het web niet alleen vollediger (nieuws wordt gekoppeld aan relevante gearchiveerde en aanverwante onderwerpen) maar ook sneller. 

Op het web geeft de WP een tussentijdse editie uit; voor het einde van de middag staat het nieuws dat de volgende dag in de papieren krant verschijnt al gedeeltelijk on-line. Op het moment dat een journalist begint met het schrijven van een artikel, schrijft hij eerst zeer kernachtig een samenvatting van het artikel. Dit wordt direct doorgestuurd naar de webredactie. Vervolgens kan het volledige verhaal worden opgesteld. 

De Washington Post past deze tactiek toe om voor het einde van de middag een extra editie te kunnen presenteren. Er zijn in de VS krantenuitgevers die deze tactiek nog wat rigoreuzer toepasen. Verslaggevers bij de St. Paul Pioneer Press in Minnesota bijvoorbeeld moeten binnen dertig minuten nadat ze met een artikel begonnen zijn, een websamenvatting klaar hebben. Deze gaat vervolgens direct op het web, wat resulteert in bijna-real-time nieuws. Dit is uniek voor een krant.

Meer dan nieuws op papier

Beter dan in papieren uitgaven kan op internet worden uitgewijd op bepaalde feiten in de vorm van specials, relevante hyperlinks naar sites of aanverwante verhalen. Een andere optie is opinion-leaders commentaar te laten geven op actuele thema's. De mogelijkheden die audio-visuele aanvullingen op tekstueel materiaal bieden, worden hier nog even buiten beschouwing gelaten. 

Uitgevers kunnen via het web, meer dan op papier, streven naar volledigheid en actualiteit. Er zijn geen deadlines, geen beperkingen in de lengte van een artikel en de linkmogelijkheden zijn onbeperkt. Het aanleggen van een doorzoekbaar archief vergroot tevens de referentiewaarde van de site.

Wat nog te vaak vergeten wordt, is dat internet slechts een medium is. Het gaat uiteindelijk om de boodschap die via het medium verzonden wordt. De kracht ligt dus niet bij de publicaties die ook op papier verschijnen, maar bij de toegevoegde internetwaarde die gegeven kan worden. Daarnaast hebben webredacties het voordeel direct te kunnen communiceren met de lezers. 

Emerce is een Nederlandse publicatie die goed gebruik maakt van internet. Het magazine verschijnt zowel on-line als off-line. Op de site staat dagelijks het laatste internetnieuws. In het magazine wordt meer achtergrondinformatie gegeven, inclusief hyperlinks naar de betreffende en aanverwante sites. Ook wordt op papier ruimte ingewijd voor meer beschouwende informatie. Uiteraard onder verwijzing naar de internetbronnen.

Internet is een consultatief medium. In tegenstelling tot de krant of het magazine (die op de deurmat valt), gaat een weblezer actief op zoek naar informatie van zijn interesse.Vaak komen lezers naar een website om actueel of achtergrondinformatie te lezen. De meest interessante onderwerpen voor een lezer, zijn die onderwerpen die hem raken: werk, familie, hobby of leefomgeving.

Enkele tips

Om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die internet biedt, volgen hier een aantal tips. Door niet alleen de nadruk op inhoud te leggen, maar ook op de link- en interactiemogelijkheden van internet, worden on-line publicaties webberiger en plakkeriger:

  • Geef een link naar het e-mailadres van de redacteur;
  • maak specials op het web, die niet op papier uitkomen. in de papieren versie kan worden verwezen naar het web voor uitgebreidere informatie;
  • moedig lezers aan te reageren, hetzij via de redacteur, hetzij via een dedicated discussiebord;
  • geef hyperlinks naar genoemde personen, bedrijven, aanverwante onderzoeken of artikelen;
  • leg een archief aan met zoekfunctie: eenmaal geschreven, altijd van waarde;
  • geef een e-nieuwsbrief uit om traffic naar de site te genereren. Ook al leidt een e-zine niet direct tot de gewenste hoeveelheid sitebezoek, de lezer blijft betrokken bij de ontwikkelingen op de site;
  • plan regelmatig chats met experts, opinion-leaders of met iemand die op dat moment in het nieuws staat. Door de chat te transcriberen, blijft de inhoud van het groepsgesprek 'behouden voor het nageslacht'.

Kleine of beginnende publicisten profiteren van de veranderingen die gaande zijn in het medialandschap. In tegenstelling tot de 'gevestigde orde' hoeven zij geen grote hervormingen in de organisatie door te voeren of grote (extra) investeringen te doen in hardware en software. Dit blijkt des te meer uit het succes van Amerikaanse publicisten als, bijvoorbeeld, Salon Magazine, CNET, Ziff-Davis, Wired en Fast Company

Genoemde uitgevers passen de hierboven gegeven tips al jaren toe op zowel hun on-line als off-line uitgaven. Begonnen als pure internetuitgevers, zijn zij op hun specifieke vakgebied uitgegroeid tot kwaliteitsuitgaven. Tegenwoordig verschijnen ook papieren drukken en hebben ze grote groepen lezers toe laten treden tot bijbehorende internetgemeenschappen. Trouwe lezers zijn trouwe gebruikers geworden.


Vorige artikelen
You're watching Big Brother 
Eerst easyJet, nu easyEverthing ... everywhere
Digitaal klagen (2)
Internetgemeenschappen: virtueel of echt?
Virtuele, private effectenbeurzen
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

  • Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

    In deze tweewekelijkse nieuwsbrief staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een vooruitblik naar komende uitgaven.


Tips? Reacties?

  • Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom. 

    Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven. 


<Terug naar artikelindex>
<Terug naar de homepage>