Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel
Eerst easyJet, nu easyEverthing ... everywhere

1 oktober 1999 - Een opengeslagen krant ligt voor hem op tafel. Al bellend probeert hij deze nog te lezen, al schijnt dat niet zo te lukken. In de coffee-lounge van mega-internetcafe easyEverything treffen we de Griekse zoon van scheepstycoon Haji-Ioannou. De oprichter van luchtvaartmaatschappij easyJet heeft sinds kort zijn zinnen op internet gezet. Het motto van deze durf-al lijkt te zijn: goedkoop en voor iedereen. 

2000 publieke webterminals
 
Dat hij voor massagebruik gaat, blijkt wel uit het recent geopende easyEverything naast Victoria station in London. In een twee verdiepingen tellend gebouw staan vierhonderd webterminals. Tegen zeer aantrekkelijke prijzen kan hier vierentwintig uur per dag worden geinternet. Het 'daltarief' is een gulden per uur. 

In een vraaggesprek met de griek in de Londonse vestiging reageert hij schijnbaar laconiek op zijn nieuwe onderneming. "Dit idee is niet nieuw. Er bestaan al veer meer internetcafe's en ik ben zeker niet de eerste. Ik pak het alleen iets groter aan." Dat dat zo is, blijkt wel uit de Londonse plannen. Voor het jaar 2000 wil hij 2000 internetterminals hebben, verspreid over vier centraal gelegen locaties in London.

 

Niet alleen de prijs maakt dit cafe een aantrekkelijke bezienswaardigheid. Minder gevorderde internetters kunnen beschikken over een overkill aan helpdeskmedewerkers. Deze in oranje gehulde hulptroepen lopen continue tussen de gebruikers door. De inwendige mens kan zich in de coffee-lounge -bij de pc of op een luie bank- tegoed doen aan de vele koffie's.


Video clips:
Stelios verscheen onlangs op de Amerikaanse televisiezender CNBC. Klik op een van de onderstaande afbeeldingen om een fragment uit dit interview vol testimonials te bekijken. (plug-in Real Player G2 vereist)

Meer e-commerce

Het zijn voornamelijk reizigers die de internettempel bezoeken. Een vlugge blik op de omringende beeldschermen leert, dat het hoofddoel van het bezoek het versturen en ontvangen e-mail is. 

Het internetinitiatief is een logisch voortvloeisel uit de verkoop van vliegtickets via internet. De griek die altijd op zoek zegt te zijn naar "the next challenge" hoopt op meerdere fronten geld te verdienen met internet. Naast vliegtickets en de cafe's worden ook e-commerceprojecten aangegaan. Voorbeelden zijn de in-store webterminals die bij Toys "R" Us on-line verkoop moeten stimuleren en de affiliatie met on-line verkopers van voetbalaccessoires en verzekeringen. Daarnaast ligt ook een on-line autoverhuurbedrijf in het verschiet.

Er bestaan ook plannen voor uitbreiding in het buitenland. Deze zijn al in een vergevorderd stadium. Desgevraagd geeft Stelios te kennen plannen te hebben voor een Nederlandse vestiging met 500 terminals. De eerste 'Makkelijkalles' zou in Amsterdam gesitueerd worden. De exacte locatie is nog niet bekend. De voorkeur gaat uit naar een pand tegenover Planet Hollywood


Vorige artikelen

Digitaal klagen (2)
Internetgemeenschappen: virtueel of echt?
Virtuele, private effectenbeurzen
Digitaal Klagen
Media en de Regio
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

  • Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief 

  •  

     
     
     
     
     

    In deze tweewekelijkse nieuwsbrief staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een vooruitblik naar komende uitgaven.


Tips? Reacties?

  • Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.  

  •  

     
     
     
     
     

    Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven. 


<Terug naar artikelindex>

<Terug naar de homepage>