Home (klik hier 

I-nieuws (klik hier) 

Artikelen (klik hier) 

Dossiers 

Bibliotheek 

Vacatures (klik hier) 

Nieuwsbrief (Klik hier) 

Contact (klik hier) 

Links (klik hier)

You're watching Big Brother 

16 oktober 1999 - Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per dag meekijken in huis- en slaapkamer van een gemiddelde groep mensen. Onder de titel Big Brother kan op een Veronica-site worden genoten van het wel en wee van een groep verplichte samenwoners. In het huis hangen vier webcams, zodat gluurders niet hoeven te missen. Hoewel dit concept niet nieuw is (MTV's Real World en Broadcast.coms Here and Now), getuigt het wel van een goede webvisie.

Internet en commerciële televisie

De traditionele media hebben een probleem ... internet. Met de opkomst van het wereldverbindende computernetwerk, verliezen zij het alleenrecht op uitgeven en uitzenden. Via persoonlijke homepages kan tegenwoordig iedereen tekst, beeld en geluid publiceren. Denk alleen al aan de onofficiële officiële Big Brother-site Fokzine. Dit soort particuliere initiatieven is voor de bestaande media één van de redenen om miljoenen te investeren in een herpositionering.

Veronica keert met de Big Brother-site de mediarollen om. Vierentwintig uur per dag wordt op het web uitgezonden, op televisie slechts een half uur per dag. Behalve kijken en luisteren, kan de 'webkijker' chatten, stemmen voor/tegen een bewoner of via een discussiebord zijn mening geven.

Onlangs benoemde Veronica een nieuwe marketingdirecteur. Chi Lueng Chiu is verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten en dus ook voor internet. In een interview zegt Cheng Lui: "Er is een kritische massa aan internetgebruikers bereikt, die het medium als iets normaals ervaart. (...) Wij bieden daarvoor met de Veronica-site, die nu al portalachtige trekjes vertoont, de exposure en de tools." 

Behalve deze koerswijziging in de richting van informatief- en/of entertainmentportaal, is deze site ook een goede testcase voor interactieve televisie. Een techniek waar ook o.a. AVRO, KRO, NCRV en NOB-Interactive driftig mee experimenteren.

Internet en commerciële radio

Ook de commerciële radiostations werpen zich actief op internet. 

De site van Radio 538 begint nu al trekken van een waar entertainmentportaal te vertonen. Via de homepage kan de bezoeker naar de CD-winkel of naar de radio-sectie van het muziekstation gaan. De kijker/luisteraar kan zien welke dj op dat moment uitzendt en ondertussen chatten met andere luisteraars (in de Darkroom!). Natuurlijk kun je daarbij je eigen stijl en persoonlijkheid 'samenstellen'. Een radio is niet nodig om entertaind te worden: via Real-Audio kan live naar de radio worden geluisterd. 

Op termijn zal 538 proberen direct toenadering te zoeken tot de jonge fans. Dat mag blijken uit de inspanningen die ze verricht om gebruikersgegevens te verzamelen via participaties in Zonnet en Yellow. Het blijft wachten op een gepersonifieerde mp3-jukebox ...

De sites van Veronica en Radio 538 zijn entertainmentportalen in wording. Webplaatsen waar surfers echt voor hun plezier naartoe gaan. Het bereik dat deze zenders zullen weten te halen, is immens. Zeker wanneer hierbij andere media als radio,tv en bijbehorende printuitgaven worden ingezet. 

Ping, ping, ping, ping

Uitgevers van traditionele media weten niet precies hoe ze om moeten gaan met internet. Toch is internet niet wezenlijk anders dan de bestaande media. 

Ook op het web houden adverteerders het medium staande. Zo kan de Free Record Shop muzieksecties sponsoren, Disney de filmsecties en -bijvoorbeeld- RTL5 de sportsecties. Betalende abonnees zouden bijvoorbeeld meer toegang tot een site kunnen krijgen dan niet-abonnees en korting in de diverse shops krijgen. 

Dat er webtoekomst zit in de fossiele media, blijkt wel uit de ontwikkeling die het Britse Talk Radio (1053/1089 AM) afgelopen jaren doormaakte. Dit radiostation begon als gesponsord, niet-commercieel radiostation (24 uur per dag, 7 dagen in de week). Onlangs werd het overgenomen door Sky. Over niet al te lange tijd wordt begonen met pan-Europese uitzendingen via de satelliet. 

Hoezeer internet en radio met elkaar vervlochten kunnen raken, blijkt uit de webinitiatieven van Talk Radio's populairste show. The James Whale-show begint wanneer de pubs sluiten. Vanaf elf uur 's avonds wordt de site zodanig overspoeld, met gebruikers die het pub-leven nog even willen verlengen, dat de server al enkele malen down is geweest ... te veel belangstelling.


Vorige artikelen 

Eerst easyJet, nu easyEverthing ... everywhere
Internetgemeenschappen: virtueel of echt?
Virtuele, private effectenbeurzen
Digitaal Klagen
Media en de Regio
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

  • Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief 

    In deze tweewekelijkse nieuwsbrief staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een vooruitblik naar komende uitgaven.


Tips? Reacties?

  • Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.  

    Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven. 


<Terug naar artikelindex> 

<Terug naar de homepage>