home
-> overzicht
artikelen -> Artikel
Leukste en handigste zaken zijn
niet-pc-waardig
23 mei 2001
- We hebben zelfs stoeltjes voor onze mobiele telefoons. Dat moet dan toch
wel een erg handige, bijna-intieme levenspartner zijn. Wat moet er nog
meer gebeuren voordat consumenten producten en diensten zullen kopen via
een mobiele telefoon of andersoortig niet-pc-internetapparaat?
[ Reageer
in het forum | Mail de redactie
]
Miljoenen Nederlanders dragen
de nulzes bij zich als het beste maatje. Het heeft alles van een persoonlijke
vriend in zich. Het kleine apparaatje stelt de drager in staat geschreven
en gesproken berichten te versturen naar de meest na aan het hart liggende
vrienden en kennissen. Ondanks deze positie zijn de huisdealers van deze
techdrug, de telecombedrijven en dienstenleveranciers, er nog niet in geslaagd
om persoonlijke relaties met hun junks te ontwikkelen.
Missing link
Waar ligt deze missende schakel
in de evolutie van de homo technologicus? Bruikbaarheidsonderzoeken wijzen
uit, dat mobieljunks functionaliteit willen. Functionaliteit in
de meer intieme en persoonlijke zin van het woord. Mensen willen de apparaatjes
kunnen gebruiken om bijvoorbeeld thuis apparaten aan en uit te zetten of
om met een druk op de knop een taxi naar de juiste hoek van de straat te
roepen. Kortom: een mobiele helpende hand voor alledag die inspeelt op
de geldende context.
De huidige diensten, vooralsnog
op WAP gebaseerd, gaan echter uit van pushtechnologieën om nieuws
en informatie te leveren. Niet andersom: pull, oftewel bestemd voor
de individuele situatie. Denk bijvoorbeeld aan nieuws, weer, verkeer
en financiële informatie. Dit zijn de informatiesoorten die de overhand
hebben in het mobiele informatieaanbod. De downloadsnelheid (en het kostenniveau)
hiervan is dermate betreurenswaardig dat het handiger en goedkoper is om
in de kiosk een papieren krant te kopen.
Het aanbod voldoet simpelweg
niet aan de verwachtingen van de mobiele consument. Ze zijn immers de snelheid
en multimediale omgeving van het vaste internet gewend. Het verwachtingspatroon
van de monitor wordt getransponeerd naar het kleine, mobiele beeldscherm.
Het mobiele web kan die vergelijking echter niet aan.
WAP: geen killer-app.
Wat wel?
Er wordt nog steeds gezocht
naar de killer-app. Die bijt ons echter al bijna in de neus. Wat doet
nulzesser van nu het liefst? Bellen, SMS’en en, bijvoorbeeld, Snake
spelen. De essentie van deze diensten is tijdverdrijf.
Gebruikers zijn op zoek naar applicaties die snel een antwoord geven op
een vraag als “Wat draait er in de dichtstbijzijnde bioscoop en kan ik
nog reserveren?” of “Wat kan ik tijdens deze treinreis van twee uur
doen?”. Uit onderzoeken blijkt, dat niet m-commercesites (winkels) gebookmarkt
staan, maar zaken als sport en entertainment.
Bedrijven als Vizzavi en
Genie hebben dit goed in de gaten. Deze mobiel internet-portalen hebben
een symbiotische koppeling tussen het vaste web en het mobiele web tot
stand gebracht. Hun Web- en WAP-diensten zijn identiek. Tevens zijn ze
bij registratie gratis. Vizzavi Engeland is door moedermaatschappijen Vodafone
en Vivendi-Universal uitgekozen om in de Europese ontwikkeling een voortrekkersrol
te vervullen.
Bij Vizzavi Engeland kunnen
gebruikers via SMS spelletjes
spelen ter tijdverdrijf. Populair zijn de quizzen om algemene kennis
en voetbalkennis te testen. Ieder spelletje duurt een week. Via SMS krijgt
de deelnemer vijf vragen gepresenteerd en moet zo snel mogelijk antwoorden
via SMS. De uiteindelijke winnaar wordt uiteraard beloond voor deze besteding.
Ook worden er WAP-games aangeboden als galgje, boter-kaas-en-eieren en
Blackjack.
Betalen voor content onvermijdbaar
Deze web- en WAP-diensten
zijn vooralsnog gratis. Behalve aan belminuten en webvertenties verdient
de provider hier geen cent aan. Het veelbejubelde m-commerce zal nog even
op zich laten wachten. Op zich is dat niet zo vreemd. Het vaste internet
heeft een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. Pas sinds dit jaar is
langzaam een verschuiving zichtbaar van alles-gratis naar soms-betaald.
Denk bijvoorbeeld aan Yahoo dat voor steeds meer diensten geld vraagt.
Ook zijn er steeds meer on line publicaties zichtbaar met een betaalde
‘premium sectie’.
Muzieksites zullen voor de
internetindustrie een belangrijke positie innemen. Muziek is ‘hot’. Napster
is daarvan het beste voorbeeld. Deze dienst zal vanaf deze zomer een betaalde
dienst worden met een enorm BMG-assortiment. Bertelsmann hoopt een grote
muziekgemeenschap te ontwikkelen. Het belang van Napster hierin is volgens
Werner Lauff maar ongeveer vijf procent.
Ook ’s werelds vijf grootste
platenmaatschappijen introduceren deze zomer hun eigen betaalde muziekdiensten:
Duet van Sony en Vivendi-Universal (nieuwsbericht)
en MusicNet van Warner Music, EMI en BMG (nieuwsbericht).
Bij de drie genoemde initiatieven
moeten consumenten betalen of per nummer of per maand voor downloads. De
te betalen bedragen zijn relatief klein en worden zonder al te veel moeite
overgemaakt naar de aanbieders.
Nieuwe modellen bestaan
al
Het bedrijfsmodel achter
deze vorm van muziekverkoop is te vergelijken met de werkwijze van Vivendi-Universals
betaalzender Canal+. Abonnees betalen een maandelijkse bijdrage om exclusief
materiaal uit de sport-, film- en pornowereld te zien. Hiervoor moeten
ze overigens wel een apart kastje in de huiskamer plaatsen. Deze trojan-horsestrategie
(om een voet in de huiskamer te krijgen) wordt ook agressief toegepast
door Sony en Microsoft.
In het najaar introduceren
Sony en Microsoft spelconsoles met internettoegang. De term ‘spelconsoles’
doet overigens af aan de mogelijkheden van de apparaten. Beiden zullen
feitelijk aangewend kunnen worden als ultieme vermaaksverspreider: digitale
televisie, spelletjes, internet, instant-messaging, e-mail, etc. Beide
apparaten zijn standaard uitgerust met een ethernetaansluiting voor hogesnelheidstoegang
en beschikken over harde schijven van tien(tallen) gigabytes.
Sony werkt hiertoe in Amerika
samen met AOL/Time Warner om de internettoegang te leveren. Streaming multimedia
wordt mogelijk gemaakt door partnerships
met RealNetworks en Marcomedia. Een deel van de onderliggende distributie
wordt waarschijnlijk verzorgd door Akamai. De Xbox van Microsoft werkt
technische gezien met eigen projecten als MSNen Windows MediaPlayer voor
de content heeft de softwaremaker overeenkomsten
gesloten met onder andere SEGA, NTT Communications en Activision. De
onderliggende distributie wordt wellicht door Digital Island verzorgd.
Dit bedrijf sloot onlangs met MSN een contract voor de wereldwijde distributie
voor alle commerciële boodschappen.
Waar gaat dit naartoe?
Voor velen zal het een spannend
half jaar worden vanaf het einde van deze zomer. Dan worden grootschalig
de betaalde muziekdiensten geïntroduceerd. Betalen voor content (met
lidmaatschap voor bijbehorende communities) is dan in zekere zin niet te
vermijden. Aan het einde van het jaar begint de ‘strijd om de huiskamer’
tussen PS2 en de Xbox. Aan het einde van het eerste kwartaal van volgend
jaar worden de eerste cijfers bekend gemaakt. Dat zal een eerste indicatie
geven van de rest van de toekomst van internet. Maar dan wel het internet
dat niet op de pc gebruikt wordt.