Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> overzicht artikelen -> Artikel


Leukste en handigste zaken zijn niet-pc-waardig

23 mei 2001 - We hebben zelfs stoeltjes voor onze mobiele telefoons. Dat moet dan toch wel een erg handige, bijna-intieme levenspartner zijn. Wat moet er nog meer gebeuren voordat consumenten producten en diensten zullen kopen via een mobiele telefoon of andersoortig niet-pc-internetapparaat? 

[ Reageer in het forum | Mail de redactie ]

Miljoenen Nederlanders dragen de nulzes bij zich als het beste maatje. Het heeft alles van een persoonlijke vriend in zich. Het kleine apparaatje stelt de drager in staat geschreven en gesproken berichten te versturen naar de meest na aan het hart liggende vrienden en kennissen. Ondanks deze positie zijn de huisdealers van deze techdrug, de telecombedrijven en dienstenleveranciers, er nog niet in geslaagd om persoonlijke relaties met hun junks te ontwikkelen. 

Missing link

Waar ligt deze missende schakel in de evolutie van de homo technologicus? Bruikbaarheidsonderzoeken wijzen uit, dat mobieljunks functionaliteit willen. Functionaliteit in de meer intieme en persoonlijke zin van het woord. Mensen willen de apparaatjes kunnen gebruiken om bijvoorbeeld thuis apparaten aan en uit te zetten of om met een druk op de knop een taxi naar de juiste hoek van de straat te roepen. Kortom: een mobiele helpende hand voor alledag die inspeelt op de geldende context. 

De huidige diensten, vooralsnog op WAP gebaseerd, gaan echter uit van pushtechnologieën om nieuws en informatie te leveren. Niet andersom: pull, oftewel bestemd voor de individuele situatie. Denk bijvoorbeeld aan nieuws, weer, verkeer en financiële informatie. Dit zijn de informatiesoorten die de overhand hebben in het mobiele informatieaanbod. De downloadsnelheid (en het kostenniveau) hiervan is dermate betreurenswaardig dat het handiger en goedkoper is om in de kiosk een papieren krant te kopen. 

Het aanbod voldoet simpelweg niet aan de verwachtingen van de mobiele consument. Ze zijn immers de snelheid en multimediale omgeving van het vaste internet gewend. Het verwachtingspatroon van de monitor wordt getransponeerd naar het kleine, mobiele beeldscherm. Het mobiele web kan die vergelijking echter niet aan. 

WAP: geen killer-app. Wat wel?

Er wordt nog steeds gezocht naar de killer-app. Die bijt ons echter al bijna in de neus. Wat doet nulzesser van nu het liefst? Bellen, SMS’en en, bijvoorbeeld, Snake spelen. De essentie van deze diensten is tijdverdrijf. Gebruikers zijn op zoek naar applicaties die snel een antwoord geven op een vraag als “Wat draait er in de dichtstbijzijnde bioscoop en kan ik nog reserveren?” of  “Wat kan ik tijdens deze treinreis van twee uur doen?”. Uit onderzoeken blijkt, dat niet m-commercesites (winkels) gebookmarkt staan, maar zaken als sport en entertainment. 

Bedrijven als Vizzavi en Genie hebben dit goed in de gaten. Deze mobiel internet-portalen hebben een symbiotische koppeling tussen het vaste web en het mobiele web tot stand gebracht. Hun Web- en WAP-diensten zijn identiek. Tevens zijn ze bij registratie gratis. Vizzavi Engeland is door moedermaatschappijen Vodafone en Vivendi-Universal uitgekozen om in de Europese ontwikkeling een voortrekkersrol te vervullen. 

Bij Vizzavi Engeland kunnen gebruikers via SMS spelletjes spelen ter tijdverdrijf. Populair zijn de quizzen om algemene kennis en voetbalkennis te testen. Ieder spelletje duurt een week. Via SMS krijgt de deelnemer vijf vragen gepresenteerd en moet zo snel mogelijk antwoorden via SMS. De uiteindelijke winnaar wordt uiteraard beloond voor deze besteding. Ook worden er WAP-games aangeboden als galgje, boter-kaas-en-eieren en Blackjack. 

Betalen voor content onvermijdbaar

Deze web- en WAP-diensten zijn vooralsnog gratis. Behalve aan belminuten en webvertenties verdient de provider hier geen cent aan. Het veelbejubelde m-commerce zal nog even op zich laten wachten. Op zich is dat niet zo vreemd. Het vaste internet heeft een vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. Pas sinds dit jaar is langzaam een verschuiving zichtbaar van alles-gratis naar soms-betaald. Denk bijvoorbeeld aan Yahoo dat voor steeds meer diensten geld vraagt. Ook zijn er steeds meer on line publicaties zichtbaar met een betaalde ‘premium sectie’. 

Muzieksites zullen voor de internetindustrie een belangrijke positie innemen. Muziek is ‘hot’. Napster is daarvan het beste voorbeeld. Deze dienst zal vanaf deze zomer een betaalde dienst worden met een enorm BMG-assortiment. Bertelsmann hoopt een grote muziekgemeenschap te ontwikkelen. Het belang van Napster hierin is volgens Werner Lauff maar ongeveer vijf procent. 

Ook ’s werelds vijf grootste platenmaatschappijen introduceren deze zomer hun eigen betaalde muziekdiensten: Duet van Sony en Vivendi-Universal (nieuwsbericht) en MusicNet van Warner Music, EMI en BMG (nieuwsbericht). 

Bij de drie genoemde initiatieven moeten consumenten betalen of per nummer of per maand voor downloads. De te betalen bedragen zijn relatief klein en worden zonder al te veel moeite overgemaakt naar de aanbieders. 

Nieuwe modellen bestaan al

Het bedrijfsmodel achter deze vorm van muziekverkoop is te vergelijken met de werkwijze van Vivendi-Universals betaalzender Canal+. Abonnees betalen een maandelijkse bijdrage om exclusief materiaal uit de sport-, film- en pornowereld te zien. Hiervoor moeten ze overigens wel een apart kastje in de huiskamer plaatsen. Deze trojan-horsestrategie (om een voet in de huiskamer te krijgen) wordt ook agressief toegepast door Sony en Microsoft. 

In het najaar introduceren Sony en Microsoft spelconsoles met internettoegang. De term ‘spelconsoles’ doet overigens af aan de mogelijkheden van de apparaten. Beiden zullen feitelijk aangewend kunnen worden als ultieme vermaaksverspreider: digitale televisie, spelletjes, internet, instant-messaging, e-mail, etc. Beide apparaten zijn standaard uitgerust met een ethernetaansluiting voor hogesnelheidstoegang en beschikken over harde schijven van tien(tallen) gigabytes. 

Sony werkt hiertoe in Amerika samen met AOL/Time Warner om de internettoegang te leveren. Streaming multimedia wordt mogelijk gemaakt door partnerships met RealNetworks en Marcomedia. Een deel van de onderliggende distributie wordt waarschijnlijk verzorgd door Akamai. De Xbox van Microsoft werkt technische gezien met eigen projecten als MSNen Windows MediaPlayer voor de content heeft de softwaremaker overeenkomsten gesloten met onder andere SEGA, NTT Communications en Activision. De onderliggende distributie wordt wellicht door Digital Island verzorgd. Dit bedrijf sloot onlangs met MSN een contract voor de wereldwijde distributie voor alle commerciële boodschappen. 

Waar gaat dit naartoe?

Voor velen zal het een spannend half jaar worden vanaf het einde van deze zomer. Dan worden grootschalig de betaalde muziekdiensten geïntroduceerd. Betalen voor content (met lidmaatschap voor bijbehorende communities) is dan in zekere zin niet te vermijden. Aan het einde van het jaar begint de ‘strijd om de huiskamer’ tussen PS2 en de Xbox. Aan het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar worden de eerste cijfers bekend gemaakt. Dat zal een eerste indicatie geven van de rest van de toekomst van internet. Maar dan wel het internet dat niet op de pc gebruikt wordt. 
 


Vorige artikelen
Internet Content Europe 2001
Nieuws: mediavormen en XML 
De opkomst van e-boeken
Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze nieuwsbrief staat kort nieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en interessante hyperlinks over media, usability en e-publishing.


Tips? Reacties?

Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelenindex>
<Terug naar de homepage>