home
-> overzicht
artikelen -> Artikel
www.ingezonden_brief.nl
21 februari 2000 -
‘De Ingezonden brief’ is een vorm van journalisme die in de meeste kranten
en tijdschriften in de afgelopen decennia niet veranderd is. Van de vele
ingestuurde brieven worden er slechts weinig gepubliceerd, vaak na een
grondig proces van redigeren en weglaten. Van echte interactie tussen schrijver
en lezer is nog geen sprake.
Het selecteren en bewerken
van ingestuurde brieven (vooral bij grote uitgaven) geeft weinig brievenschrijvers
echt een tevreden gevoel. De meeste brieven worden niet gebruikt en degenen
die wel gebruikt worden, vertonen weinig overeenkomst met het oorspronkelijke
verhaal.
Internet maakt een andere
manier van lezerinteractie mogelijk. Door het nieuwe medium te gebruiken
om een lezersforum op te richten, kunnen meer en completere brieven worden
geplaatst. Met alle lezersreacties van dien.
Geen ruimte?
Het grootste probleem van
ingezonden brieven is dat er weinig ruimte voor is in de krant. De meeste
uitgevers plaatsen slechts een fractie van de ontvangen lezersbrieven.
Met internet kan dit probleem vrij eenvoudig worden omzeild:
-
de redacteur selecteert
de meest geschikte brieven voor publicatie;
-
deze brieven worden in een
aparte sectie van de internetkrant gepubliceerd;
-
in de papieren krant kan bij
bepaalde berichten doelgericht worden verwezen naar de webeditie.
Over zinloos geweld kunnen één of twee brieven in de krant
worden geplaatst. Daarbij wordt in de marge verwezen naar de url waar lezers
meer ingezonden brieven over dit onderwerp kunnen lezen;
-
biedt on-line lezers de mogelijkheid
te reageren op deze ingezonden stukken in een webforum. Op deze wijze
kan de stelling van een lezer uitgroeien tot een op zich staande discussie
(uiteraard is het ook mogelijk discussies op de voorhand rondom bepaalde
onderwerpen te groeperen in aparte forums);
-
in print kunnen meer brieven
worden geplaatst. In plaats van tien hele brieven, kunnen ook vijftien
zeer beknopte brieven worden geplaats. Uitgebreide weergave is dan op het
web te vinden.
Hoewel de on-line versies van
de ingezonden brieven in potentie geen beperkingen kennen, zorgen ‘gedragscodes’
voor een zekere kwaliteit. Lezers/schrijvers kunnen verplicht worden
iedere bericht van naam en e-mailadres te voorzien, een maximum aantal
woorden per bijdrage te hanteren, etc. De uitgever kan zichzelf tevens
het recht voorhouden bepaalde ingezonden stukken niet te accepteren om
ethische of andersoortige redenen. Ook voor kranten geldt een netiquette.
Ingezonden brief nieuwe
stijl
Het web maakt het mogelijk
het fenomeen ingezonden brief in een nieuw, 21ste eeuws jasje te stoppen.
De vergelijking met on-line veilingen ligt voor de hand. Lezers kunnen
hierbij reageren op het aanbod/geschrevene van andere lezers:
-
ontwerp een database zodanig,
dat on-line lezers kunnen reageren op een stelling door op de naam van
de schrijver te klikken. Bij voorkeur krijgen ze tegelijk alle eerder
ingestuurde brieven van die betreffende lezer/schrijver te zien;
-
op dezelfde manier kan worden
geklikt
op een onderwerp. Door bijvoorbeeld op ‘Zinloos Geweld’ te klikken,
krijgt de lezer direct alle ingestuurde brieven over dit onderwerp te zien;
-
een ratingsysteem kan
worden ontwikkeld. Lezers kunnen zodoende een waardering geven voor een
ingezonden artikel van iemand anders. Voor andere lezers is dit een handige
tool. Ze zien in een oogslag wie iets zinnigs te zeggen heeft en wie ze
kunnen negeren;
-
bijdragen worden bij voorkeur
via e-mail ingestuurd. De verwerking hiervan is veel efficienter en
het contact met de instuurder (over eventuele wijzigingen of aanpassingen/aanvullingen)
is sneller en eenvoudiger gelegd.
De praktijk
De Telegraaf zoekt intensief
de discussie met de lezers. Op de site kunnen lezers via ‘Reactie
aan de redactie’ commentaren en kritieken insturen die on-line worden
gepost. Wanneer het onderwerp dat vereist, reageert de krant. Tevens heeft
de krant uit Amsterdam iedere dag een on-line column van ‘De Interman’.
Alleen op internet kan rond het middaguur gedurende korte tijd worden gediscussieerd
met een medewerker van de krant over een controversiële stelling.
Begonnen als experiment is
‘De Interman’ uitgegroeid tot een bekende persoonlijkheid in Nederlandse
webkringen. Inmiddels heeft hij ook een
eigen site. Een site met louter … discussiegroepen.
Vorige artikelen
Organische
boeken
Is
schrijven voor het web anders?
Laat
portaalsites je boodschappen doen
Portals,
vortals, verticals, communities, ... ?
Wat
moeten uitgevers met internet?
(meer)
Stay tuned: ontvang de
nieuwsbrief
Regelmatig verschijnen
er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren
op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis
nieuwsbrief.
In deze tweewekelijkse nieuwsbrief
staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een
vooruitblik naar komende uitgaven.
Tips? Reacties?
Reacties van lezers
leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd
zeer welkom.
Daarom is de nieuwsbrief
tevens een gemodereerde discussielijst.
Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.
<Terug
naar artikelindex>
<Terug
naar de homepage>
|