Home (klik hier

I-nieuws (klik hier)

Artikelen (klik hier)

Dossiers

Bibliotheek Vacatures(klik hier)

Nieuwsbrief (Klik hier)

Contact (klik hier)

Links (klik hier)

Organische boeken: off-line publicaties groeien dankzij weblezers

23 januari 2000 - In de oertijd schilderden we figuren op rotswanden om een boodschap over te brengen. Daarna gebruikten we bladeren en gelooide dierenhuiden. Sinds een paar eeuwen kennen we de edele kunst van het beschrijven en bedrukken van papier. Zo kunnen we massaal teksten verspreiden. Met de komst van de computer en internet zijn we in een volgende fase beland in de evolutie van het dragende medium van het geschreven woord. 

Door de onbeperkte opslag- en interactiemogelijkheden van internet vervalt de authoriteit van de auteur deels. De lezer krijgt een steeds grotere invloed op de inhoud en de waarde(overdracht) van een tekst. Vooral bij een aantal recent uitgegeven boeken blijkt duidelijk, dat de lezer de échte toegevoegde waarde van een boek is.

Lezers schrijven het boek

Onlangs is er een aantal boeken verschenen dat door de auteur en de lezers is geschreven. Voordat het manuscript naar de drukker wed gebracht heeft een team van honderden lezers de bewuste boeken geredigeerd en van aanvullingen voorzien. De auteurs hebben hier bewust voor gekozen, omdat 'twee' meer weten dan 'een'. Ze deden dit door het hele boek op voorhand op het web te plaatsen!
 

The Caring Economy is een boek over internet en de interneteconomie. Een boek dat niet over harde economische ontwikkelingen gaat, maar over de sociale aspecten hiervan.

Auteur Gerry McGovern heeft het bewuste boek in een aantal fasen uitgegeven. Voordat het boek verscheen in papieren vorm waren alle hoofdstukken on-line te raadplegen, lezen en te downloaden. De auteur verzocht de lezer nadrukkelijk op- en aanmerkingen en aanvullingen naar hem te mailen. Aan de hand van deze feedback heeft hij het boek vervolledigd en uitgegeven.

Nu, een paar maanden nadat het boek in de handel is gekomen, zet hij het complete boek hoofdstuk voor hoofdstuk op het net. McGovern is tevens directeur van het Ierse bedrijf NUA. In die hoedanigheid schrijft hij al vijf jaar iedere week een column waarin hij zijn visie geeft op de internetontwikkelingen van die week. Tienduizenden lezers worden in diezelfde uitgave op de hoogte gebracht, wanneer er weer een hoofdstuk van zijn boek on-line is gezet. Hiermee stimuleert hij tevens de verkopen.


Een andere, bekendere schrijver, David Siegel, past een variant op dit uitgaveconcept toe. Hij betrekt de lezers nog actiever bij het boek. Echter, niet voor de feitelijke publicatie, maar pas erna; middels een virtual community.

Siegel is bekend van visionaire boeken als 'Secrets of Successful Web Sites' en 'Creating Killer Web Sites'. Hoewel deze boeken al een paar jaar oud zijn, hebben ze nog steeds niet aan praktische waarde ingeboet. 

 
Futurize Your Enterprise is het meest recente boek van Siegel. Dit boek onderscheidt zich duidelijk van The Caring Economy. Bij McGovern eindigt het uitgaveproces wanneer het hele boek on-line staat. Bij Siegel begint het dan feitelijk pas. 

Bij de totstandkoming van het boek, hebben de lezers een belangrijke rol vervuld. Vanaf een lokale server is de werkversie tussentijds continue  gereviewed door een redactie van internetexperts. Tevens zijn op en via het net foto’s verzameld van proeflezers. Deze zijn op en in het boek gedrukt, als bedankje. 

Het bijzondere aan dit boek is, dat het uit drie delen bestaat. De eerste twee delen zijn in print verschenen. Het derde deel zal het papier nooit zien, omdat het alleen on-line te gebruiken is. Op deze website staan niet alleen alle hyperlinks en andere verwijzingen die in het boek worden gegeven (Bootcamp). Ook verschijnen op de site binnenkort de laatste drie hoofdstukken van het boek.

Tevens biedt de site de lezers een interactief webplatform. De inhoud van het boek kan hier worden bediscussieerd in discussiegroepen. Hierin onderscheidt Siegel zich van McGovern. Er ontstaat als het ware een verzamelplaats voor mensen die het concept beschreven in het boek, samen via de site toepassen in de eigen, dagelijkse pratkijk.


Een boek is niet alleen een papieren uitgave. Door integratie met het web ontstaat een intermediaal geheel. Een geheel dat, door lezerinteractie, organisch kan groeien. In deze termen is een boek niet ‘iets om te lezen’, maar: ‘iets om te lezen en haar lezers’. Ook de promotechnieken veranderen onder invloed van het web. 

Promotietechnieken voor on-line boeken

Lezers bij het boek betrekken is belangrijk, dat beseffen ook de uitgevers. Amerikaanse uitgevers als Simon & Schuster, Random House, St. Martins's Press, Time Warner, Penguin Putnam en HarperCollins zijn 'in het diepe gesprongen'. Ze omarmen het web actief en hebben specialistische on-line marketeers in de armen genomen. Voor iedere auteur maken ze een website.
 

  • Voor Patrick Robins nieuwste techno-thriller "H.M.S. Unseen" werd een spel in Shockwave ontworpen. Lezers/spelers kunnen on-line schepen en vliegtuigen neerschieten vanuit een onderzeeer. Het doel hiervan was tweeledig: "something cool and fun for people to enjoy" en "to add something above and beyond the standard offerings to the site, to invite people to stay and browse".
  • On-line chats met de auteur zijn een andere marketingtool. De auteur zit samen met de lezers van zijn boek in een virtuele omgeving waar de fans kunnen praten met de maker over het nieuwste boek of ieder ander onderwerp. Een van de meest succesvolle chats werd bij CNN.com gehouden. Michael Crichton ("Jurassic Park" en "Timeline") sprak met honderden lezers. De schrijver was zo onder de indruk, dat hij vroeg of hij een tweede keer terug kon komen (de hele chat is hier te lezen). 
Een boek is niet alleen meer een stapel papier, dat wanneer gelezen in de boekenkast verdwijnt. Het web geeft een nieuwe dimensie aan het concept boek. De lezers zijn hierbij duidelijk in het voordeel. Uitgever Segroves citeert Bill Gates: "that most people tend to overestimate the advances technology will make in the next two to three years and to very grossly underestimate what will happen in the next 10."


Vorige artikelen

Is schrijven voor het web anders?
Laat portaalsites je boodschappen doen
Portals, vortals, verticals, communities, ... ?
Wat moeten uitgevers met internet?
You're watching Big Brother 
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief


Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

In deze tweewekelijkse nieuwsbrief staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een vooruitblik naar komende uitgaven.


Tips? Reacties?

 
Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom.

Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.


<Terug naar artikelindex>
<Terug naar de homepage>