Organische boeken: off-line publicaties
groeien dankzij weblezers
23 januari 2000 -
In de oertijd schilderden we figuren op rotswanden om een boodschap over
te brengen. Daarna gebruikten we bladeren en gelooide dierenhuiden. Sinds
een paar eeuwen kennen we de edele kunst van het beschrijven en bedrukken
van papier. Zo kunnen we massaal teksten verspreiden. Met de komst van
de computer en internet zijn we in een volgende fase beland in de evolutie
van het dragende medium van het geschreven woord.
Door de onbeperkte opslag-
en interactiemogelijkheden van internet vervalt de authoriteit van de auteur
deels. De lezer krijgt een steeds grotere invloed op de inhoud en de waarde(overdracht)
van een tekst. Vooral bij een aantal recent uitgegeven boeken blijkt duidelijk,
dat de lezer de échte toegevoegde waarde van een boek is.
Lezers schrijven het boek
Onlangs is er een aantal
boeken verschenen dat door de auteur en de lezers is geschreven. Voordat
het manuscript naar de drukker wed gebracht heeft een team van honderden
lezers de bewuste boeken geredigeerd en van aanvullingen voorzien. De auteurs
hebben hier bewust voor gekozen, omdat 'twee' meer weten dan 'een'. Ze
deden dit door het hele boek op voorhand op het web te plaatsen!
The Caring Economy
is
een boek over internet en de interneteconomie. Een boek dat niet over harde
economische ontwikkelingen gaat, maar over de sociale aspecten hiervan.
Auteur Gerry McGovern
heeft het bewuste boek in een aantal fasen uitgegeven. Voordat het boek
verscheen in papieren vorm waren alle hoofdstukken on-line te raadplegen,
lezen en te downloaden. De auteur verzocht de lezer nadrukkelijk op- en
aanmerkingen en aanvullingen naar hem te mailen. Aan de hand van deze feedback
heeft hij het boek vervolledigd en uitgegeven.
Nu, een paar maanden nadat
het boek in de handel is gekomen, zet hij het complete boek hoofdstuk
voor hoofdstuk op het net. McGovern is tevens directeur van het Ierse
bedrijf NUA. In die hoedanigheid schrijft hij al vijf jaar iedere week
een
column waarin hij zijn visie geeft op de internetontwikkelingen van
die week. Tienduizenden lezers worden in diezelfde uitgave op de hoogte
gebracht, wanneer er weer een hoofdstuk van zijn boek on-line is gezet.
Hiermee stimuleert hij tevens de verkopen.
Een andere, bekendere
schrijver, David Siegel, past een variant op dit uitgaveconcept toe. Hij
betrekt de lezers nog actiever bij het boek. Echter, niet voor de feitelijke
publicatie, maar pas erna; middels een virtual community.
Siegel is bekend van visionaire
boeken als 'Secrets of Successful Web Sites' en 'Creating Killer Web Sites'.
Hoewel deze boeken al een paar jaar oud zijn, hebben ze nog steeds niet
aan praktische waarde ingeboet.
Futurize Your Enterprise
is
het meest recente boek van Siegel. Dit boek onderscheidt zich duidelijk
van The Caring Economy. Bij McGovern eindigt het uitgaveproces wanneer
het hele boek on-line staat. Bij Siegel begint het dan feitelijk pas.
Bij de totstandkoming van
het boek, hebben de lezers een belangrijke rol vervuld. Vanaf een lokale
server is de werkversie tussentijds continue gereviewed door een
redactie van internetexperts. Tevens zijn op en via het net foto’s verzameld
van proeflezers. Deze zijn op en in het boek gedrukt, als bedankje.
Het bijzondere aan dit boek
is, dat het uit drie delen bestaat. De eerste twee delen zijn in print
verschenen. Het derde deel zal het papier nooit zien, omdat het alleen
on-line te gebruiken is. Op deze website staan niet alleen alle hyperlinks
en andere verwijzingen die in het boek worden gegeven (Bootcamp). Ook verschijnen
op de site binnenkort de laatste drie hoofdstukken van het boek.
Tevens biedt de site de lezers
een interactief webplatform. De inhoud van het boek kan hier worden bediscussieerd
in discussiegroepen. Hierin onderscheidt Siegel zich van McGovern. Er ontstaat
als het ware een verzamelplaats voor mensen die het concept beschreven
in het boek, samen via de site toepassen in de eigen, dagelijkse pratkijk.
Een boek is niet alleen
een papieren uitgave. Door integratie met het web ontstaat een intermediaal
geheel. Een geheel dat, door lezerinteractie, organisch kan groeien. In
deze termen is een boek niet ‘iets om te lezen’, maar: ‘iets om te lezen
en haar lezers’. Ook de promotechnieken veranderen onder invloed van het
web.
Promotietechnieken voor
on-line boeken
Lezers bij het boek betrekken
is belangrijk, dat beseffen ook de uitgevers. Amerikaanse uitgevers als
Simon & Schuster, Random House, St. Martins's Press, Time Warner, Penguin
Putnam en HarperCollins zijn 'in het diepe gesprongen'. Ze omarmen het
web actief en hebben specialistische on-line marketeers in de armen genomen.
Voor iedere auteur maken ze een website.
-
Voor Patrick Robins nieuwste
techno-thriller "H.M.S. Unseen" werd een spel in Shockwave ontworpen. Lezers/spelers
kunnen on-line schepen en vliegtuigen neerschieten vanuit een onderzeeer.
Het doel hiervan was tweeledig: "something cool and fun for people to enjoy"
en "to add something above and beyond the standard offerings to the site,
to invite people to stay and browse".
-
On-line chats met de auteur
zijn een andere marketingtool. De auteur zit samen met de lezers van zijn
boek in een virtuele omgeving waar de fans kunnen praten met de maker over
het nieuwste boek of ieder ander onderwerp. Een van de meest
succesvolle chats werd bij CNN.com gehouden. Michael Crichton ("Jurassic
Park" en "Timeline") sprak met honderden lezers. De schrijver was zo onder
de indruk, dat hij vroeg of hij een tweede keer terug kon komen (de hele
chat is hier te lezen).
Een boek is niet alleen meer
een stapel papier, dat wanneer gelezen in de boekenkast verdwijnt. Het
web geeft een nieuwe dimensie aan het concept boek. De lezers zijn hierbij
duidelijk in het voordeel. Uitgever Segroves citeert Bill Gates: "that
most people tend to overestimate the advances technology will make in the
next two to three years and to very grossly underestimate what will happen
in the next 10."
Vorige artikelen
Is
schrijven voor het web anders?
Laat
portaalsites je boodschappen doen
Portals,
vortals, verticals, communities, ... ?
Wat
moeten uitgevers met internet?
You're
watching Big Brother
(meer)
Stay tuned: ontvang de
nieuwsbrief
Regelmatig verschijnen
er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren
op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis
nieuwsbrief.
In deze tweewekelijkse nieuwsbrief
staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een
vooruitblik naar komende uitgaven.
Tips? Reacties?
Reacties van lezers leiden
vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer
welkom.
Daarom is de nieuwsbrief
tevens een gemodereerde discussielijst.
Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven.
<Terug
naar artikelindex>
<Terug
naar de homepage>
|