Homepage (klik hier) Artikelen (index) Bibliotheek Nieuwsbrief (Klik hier) Contact (klik hier) |
Media en de Regio 15 april 1999 - Nederland is niet alleen de Randstad. Met nieuws uit de kleinste hoekjes van Nederland omschrijft SBS6 haar programma Hart van Nederland. Net zoals 5 in het land besteedt dit programma aandacht aan regionaal Nederlands nieuws door middel van een zogeheten regiovenster, ingekaderd in het landelijke nieuws. De opening van De Nationale Regiopers en de plannen voor een vierde publieke televisiezender onderstrepen de toenemende belangstelling voor de regio. De commerciële vensters in het land krijgen mogelijk navolging in het nieuwe publieke station Regioplus, Kanaal 9. Onder deze werktitel werken de NOS en de regionale omroepen samen aan een nieuws- en themazender. Via de frequenties van de regionale televisiezenders vinden gecombineerde uitzendingen plaats waarop de regionale omroepen van 18.00 uur tot 20.00 uur en van 23.00 tot 24.00 uur landelijk te zien zijn.
De mogelijkheid tot pin-point targetting is echter de drijfveer achter bijvoorbeeld Local Yahoo! en Boston.com. De mogelijkheid om consumenten zeer gericht te benaderen maakt het een interessante webvertising-optie voor adverteerders. Lokale Yahoo!s leveren informatie op maat voor internetgebruikers in bepaalde regios. Dagelijks worden zij voorzien van het meest actuele regionieuws en weer, maar ook advertenties, aanbiedingen en aankondigingen uit de directe omgeving vinden hun weg digitaal naar de lezer. Een verticaal portaal is een internetstartpunt, dat zich op een bepaald publiek of onderwerp richt. Informatie wordt niet zo wijd mogelijk, maar zo gericht mogelijk gedistribueerd. De lokale Yahoo!s hebben dit concept als uitgangspunt, net zoals het onafhankelijke portaal van de krant Boston Globe. Het realiseren van dergelijke intiatieven vergt intensieve samenwerking met de regionale media, inclusief internetproviders en huis-aan-huisbladen. |