Home

Content Nieuws

Artikelen

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

Laat portaalsites je boodschappen doen

15 december 1999 - Het is een kwestie van geven en nemen. Als je veel gebruik maakt van een portaalsite of community om te zoeken of te 'praten', kan dat voordeel geven in de portemonee. Hoe vaker je op de site bent, hoe nauwkeuriger het profiel dat van je aangelegd wordt. Riekt dit naar Big Brother-achtige praktijken? Zeker, maar zodra het praktisch nut hiervan duidelijk is, is dat voor velen geen enkel probleem meer. Klinkt dit als science-fiction? Het is de praktijk van alledag, ook in Nederland.

Profielen opbouwen

De vraag hoe je voordeel van een p-/vortal kunt hebben, dringt zich op. In essentie gaat het om het opbouwen van gebruiks- en gebruikersprofielen. Deze profielen kunnen worden gebruikt in het voordeel van het individuele communitylid.

Wanneer een lid van een sportgemeenschap, bijvoorbeeld, vaak in een voetbalsectie te vinden is, is deze persoon blijkbaar meer dan gemiddeld geïntereseerd in deze balsport. Wanneer dezelfde persoon rond december door de winkel van de site surft en vaak op aanbiedingen klikt van sportschoenen, is de persoon waarschijnlijk op zoek naar een nieuw paar schoenen voor na de winterstop. In de loop van de tijd wordt zo een digitaal, profiel aangemaakt.

Met het aangaan van het lidmaatschap, wordt automatisch toestemming gegeven voor het monitoren van surfgedrag.

Een minimale karakterschets kan, wanneer dat op prijs gesteld wordt, anoniem worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Profielen kunnen naar buiten toe worden gebruikt om producenten offertes te laten doen. Een bevredigende, geaccepteerde offerte levert voor de producent immers een ingang naar meer klanten tegen relatief lage kosten.

Het goedkoopste bod is niet altijd het beste. Een produkt is in de setting van een community een combinatie van produkt én aanvullende dienst. In het voorbeeld van de voetbalschoenen kan de ene producent schoenen mét regelmatig schoenonderhoud aanbieden tegenover een aanbod van dezelfde schoenen door een andere producent zónder 'onderhoudscontract'. Bij een vrijwel gelijke prijs geeft de dienst de doorslag.

Macht van het getal

Portaalsites en verticals kunnen zich opwerpen als bemiddelaars of vertrouwelingen van haar gebruikers. De sitebeheerders zijn de schakel tussen producent en de leden (consument). Zij zorgen ervoor dat meerdere producenten een offerte uitbrengen. Zij brengen de reacties in kaart en presenteren de alternatieven.

De kracht van de gemeenschap ligt dáár in, dat hoe meer leden gebruik maken van de aanbieding, hoe lager de bedongen prijs kan zijn. Zeker is, dát de prijs lager is dan in het reguliere verkoopkanaal. 

Niet alleen internetgemeenschappen kunnen zich opwerpen als gespecialiseerde inkoopcombinaties. Ook gespecialiseerde, onafhankelijke derden kunnen deze rol op zich nemen. Het voordeel van dergelijke organisaties is, dat ze zich kunnen richten op een zeer breed assortiment. Dit in tegenstelling tot de p-/vortals, die zich alleen richten op produkten die interessant zijn voor een bepaalde doelgroep. 

Tweerichtingsverkeer

Niet alleen gemeenschapsleden profiteren van deze techniek. Adverteerders die hier serieus mee omgaan, kunnen ook hun voordeel doen. Niet alleen krijgen ze zeer specifiek profielen van DE doelgroep voorgeschoteld, ook krijgen ze de kans de dialoog aan te gaan en die lange tijd door te laten gaan. Een dialoog met een trouwe, in potentie grote groep geïntereseerden.

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen 'gewone', breed georiënteerde portalen ("One mile wide, one inch deep") en virtuele gemeenschappen. Juist door de brede oriëntatie van horizontale portalen kunnen ze zich nergens specifiek op richten. 

Adverteerders onderkennen dit bezwaar ook. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder portaaladverteerders. Ruim 36% zegt dat ze de advertentiecontracten waarschijnlijk niet verlengen. Dit vanwege het lage respons op acties, de conversiekosten blijven daardoor hoog. Wel is de positie van de portalen nog zó sterk (zeer veel verkeer), dat veel adverteerders nog niet om de portalen heen kunnen. Branding is in die situatie het hoogst haalbare goed voor een adverteerder.

Een betere strategie is de consument af te vangen voordat de surftocht begint door te adverteren via trusted thirds en communities.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een zogeheten trusted third (een digitale onafhankelijke inkoopcombinatie) is Letsbuyit.com. Dit Zweedse initiatief laat geregistreerde gebruikers inschrijven op bepaalde, voorgeselecteerde produkten. Hoe hoger de animo, hoe lager de uiteindelijke prijs. De prijs zakt op basis van de staffelmethode. Gebruikers van de site krijgen te zien wat de reguliere prijs is, wat de gestaffelde prijs is en wanneer de bieding sluit. Op dit moment zijn de kerstbomen erg in trek; bijna 1/3 goedkoper ... De organisatie breidt zich als een olievlek uit over Europa.

Een Nederlands voorbeeld is de site Nokdown.nl. Dit concept is vergelijkbaar met Letsbuyit.com. Een ander voorbeeld is de sectie Autospeurders van De Telegraaf: de autoadvertentierubriek van de krant. Onlangs is de uitgever een relatie aangegaan met PON, de Nederlandse dealer van de VW-holding om samen Autobytel.nl op te richten. Een Nederlandse variant van de in Amerika immens populaire digitale autodealer. Vrijwel ieder automerk is verkrijgbaar.

Autobytel.nl: auto als dienstenpakket

Autobytel is een website waar geïnteresseerden nieuwe en tweedehands auto's kunnen zoeken, bestellen en kopen. In de Verenigde Staten is dit beursgenoteerde bedrijf reeds een succes. Behalve het aangaan en afhandelen van de feitelijke transactie verleent Autobytel extra diensten. Deze diensten zijn de toegevoegde waarde. Het is bijvoorbeeld mogelijk tegelijk met de aankoop een verzekering en een lening af te sluiten die het best bij de individuele stuatie past. Hierdoor is de site meer dan een reguliere transactie aggregator die louter profielen opbouwt en verkoopt. Het managen van profielen behoort echter niet tot de core-competence. Een uitgever heeft hier meer ervaring mee.

Om dit concept te laten slagen twee elementen vereist: vertrouwen in (het handelen van) de aanbieder en traffic naar de site. De Telegraaf straalt onafhankelijkheid en objectiviteit uit: vertrouwen. De krantensite en het portaal van de Elektronische Media-groep genereren dagelijks veel verkeer. De krantensite leent zich echter niet voor dit soort commerciële toepassingen, de portaalsite echter des te meer al wordt deze (nog) niet als zodanig gepositioneerd. De losse onderdelen daarvan al wel. 

Een uniforme log-in-passwordcombinatie voor het hele portaal zorgen voor brede toegang die het mogelijk maakt de activiteiten van gebruikers over de vele fronten te monitoren. Dit met alle voordelen van dien die de breedte van het portaal mogelijk gemaakt.

De samenwerking tussen PON en De Telegraaf is uniek. Het dealernetwerk van PON gekoppeld aan de redactionele mogelijkheden, de aangeboden autoadvertenties en de marketingcapaciteiten van de uitgever bieden perspectief voor de Nederlandse Autobytel.

WAP and beyond

De Telegraaf-holding kan in samenwerking met PON op verzoek auto's aanbieden. Een auto als totaalpakket van produkten en diensten. Stel, je zoekt een Volkswagen Kever -de oude-. Autobytel.nl zoekt net zo lang tot de gewenste auto gevonden is. Na acceptatie van de voorgestelde auto('s), kan bijvoorbeeld aan de comparative shopping-sectie van het Telegraafportaal de zoekopdracht worden gegeven te zoeken naar een kwaliteitsgeluidinstallatie. 

Op basis van de El Cheapo-engine (geautomatiseerd prijsvergelijkend kopen) kan het beste en tevens goedkoopste aanbod worden gezocht. Dit zijn echter nog geen feiten, maar mogelijkheden. Via de free-mailer van de portaalsite Netmail ontvangt de geïnteresseerde vervolgens e-mail met de vraag of dit bod geaccepteerd en bekrachtigd kan worden. 

Deze handelingen kunnen -ook op termijn- overigens ook via de mobiele telefoon worden gedaan. In samenwerking met Ericsson Business Consulting ontwikkelt De Telegraaf wap-diensten (internetdiensten voor de mobiele telefoon). Via de KPN-wapsite M-info zouden dezelfde handelingen kunnen worden gedaan, zonder de pc te hoeven gebruiken.

Toekomstmuziek?

Het idee dat een website je voorkeuren leert kennen en daar zelfs op leert anticiperen, doet futuristisch aan. Een stuk software dat constant het internet voor je afsurft om aanbiedingen voor te leggen die je zeker interesseren.

Iemand die verhuist en een hypotheek afsluit, gaat waarschijnlijk ook zijn huis inrichten. De softwarematige agent gaat alvast op zoek naar banken en stoelen die bij jou smaak passen en stelt ze aan je voor. Tegelijkertijd wordt gekeken naar de locatie van de dichstbijzijnde voetbalvereniging om je hobby voort te kunnen laten zetten. Het enige dat nu nog ontbreekt is het nieuwe paar voetbalschoenen voor na de winterstop ...

Dit lijkt vergezocht, maar dergelijke agents bestaan al en functioneren. In de V.S. bereiden Lumeria, Interomni, @YourCommand, Privacybank en Privaseek zich voor op hun rol als bemiddelaar tusen het 'echte leven' en het internet. Nu de gebruikers nog. 


Vorige artikelen
Portals, vortals, verticals, communities, ... ?
Wat moeten uitgevers met internet?
You're watching Big Brother 
Eerst easyJet, nu easyEverthing ... everywhere
Digitaal klagen (2)
(meer)


Stay tuned: ontvang de nieuwsbrief

    Regelmatig verschijnen er nieuwe artikelen en dossiers op deze site. Wil je niet onnodig terugkeren op zoek naar een up-date? Abonneer je op de gratis nieuwsbrief

    In deze tweewekelijkse nieuwsbrief staat kort internetnieuws, een beschrijving van nieuwe artikelen en een vooruitblik naar komende uitgaven.


Tips? Reacties?

    Reacties van lezers leiden vaak tot leuke discussies. Vragen, op- en aanmerkingen zijn altijd zeer welkom. 

    Daarom is de nieuwsbrief tevens een gemodereerde discussielijst. Wanneer geplaatst, wordt feedback altijd anoniem weergegeven. 


<Terug naar artikelindex

<Terug naar de homepage>