| |
Cornelis GRIEP (1819-1892)
Herbergier en raadslid
te Fort Bath |
|
Cornelis Griep
wordt geboren in de middag van 22 oktober 1819
in herberg "Land en
Scheldezigt" te Fort Bath, als zoon van de veerschipper Cornelis
Griep en Willemina
Rottier. Zijn ouders hebben "Land en Scheldezigt",
op de kade van Fort Bath, het jaar daarvoor gekocht.
Cornelis heeft één oudere zuster, Maria Griep. Zij is
nog in Schore geboren, op 29 augustus 1814.
Cornelis Griep, houtskool op
basis van een foto, circa 1870.
|
Na het overlijden van hun moeder, in
augustus 1863, gaan Cornelis en Maria Griep over tot
boedelscheiding van de nalatenschap
van hun ouders. De boedel heeft een waarde van bijna fl. 13.000,-, voor die tijd
een aardig bedrag.
Cornelis Griep erft de herberg "Land en Scheldezigt", die wordt
geschat op fl. 3000,-, benevens de "meubilaire goederen, bedden- en
linnengoed, koper, ijzer, tin, metaal, blek, porcelein en aardewerk".
Aangezien de herberg op rijksgronden staat vernieuwt hij de overeenkomst die
zijn vader met het Ministerie van Oorlog had gesloten, tegen een jaarlijkse huur
van fl. 4,38.5
TOCH NOG GETROUWD
Pas op latere leeftijd, als hij 48 jaar
oud is, trouwt Cornelis
met de dan 34-jarige Neeltje van Liere.
Het huwelijk wordt gesloten op 9 april 1868 te Krabbendijke.
Neeltje van Liere is
op 5 mei 1833 te Krabbendijke geboren als dochter van de landbouwer en dijkgraaf
Willem van Liere en van Neeltje Oele.
Cornelis Griep en Neeltje van Liere
krijgen nog drie kinderen:
Wilhelmina
Cornelia, geboren 15
augustus 1869, Willem,
geboren 14 oktober 1870, en Cornelis, geboren 14 februari 1872,
overleden vijf maanden later, 21 juli 1872.
Afdamming van het
Kreekrak
Het idee om Zeeland uit zijn isolement te
verlossen door middel van een vaste verbinding tussen Walcheren en
Zuid-Beveland en tussen Zuid-Beveland en de Brabantse wal is zeker niet
recent.
Napoleon opperde dit idee al tijdens zijn bezoek aan Zuid-Beveland in
1810. De Zeeuwse waterbouwkundige Schraver kreeg opdracht een ontwerp te
maken voor het leggen van een dam door het Kreekrak. Op 28 januari 1811
diende Schraver zijn ontwerp bij Napoleon in. Men was al met de nodige
metingen aangevangen toen Napoleon ten val kwam, en van dit plan verder
niets is gekomen.
In 1840 probeerde de Middelburgse aannemer Dirk
Dronkers het opnieuw. Door allerlei politieke verwikkelingen duurde het
nog tot 1866, tot na het gereedkomen van het kanaal door Zuid-Beveland,
voordat met de afdamming begonnen kon worden.
De laagste inschrijver was de Sliedrechtse aannemer J. van Haaften, voor
het bedrag van fl 1.499.000,-. Het werk vorderde snel, zodat in juni 1867
de afsluiting bijna voltooid was, en de spoorbaan aangelegd kon worden.
Op 1 juli 1868 arriveerde de eerste officiële trein uit Bergen op Zoom.
(bron: P.J. Aarssen: Rilland, Bath en Maire
in de loop der eeuwen) |
Werken bij de afdamming van
het kreekrak, voor de aanleg
van de spoorbaan |
De aanleg van de dam
door het Kreekrak is voor Cornelis
Griep van groot (economisch)
belang geweest. De arbeiders die aan de dam werkten kwamen aan het eind
van de werkweek hun zuur verdiende geld uitgeven in de dichtstbijzijnde herberg: "Land en Scheldezigt" op de Bathse kaai.
In de familie ging het verhaal
dat na zo'n weekend de twee zinken emmers onder de toog tot de rand toe
gevuld waren met zilveren guldens.
Misschien wat overdreven, maar Cornelis heeft er goed aan verdiend,
wat ook wel bleek uit zijn nalatenschap.
|
Cornelis wordt
nergens meer als schipper genoemd, en blijkbaar heeft "Land en Scheldezigt"
zijn functie als veerhuis verloren.
Bij zin huwelijk in 1868 wordt hij rentenier genoemd, bij de geboorte van zijn
zoon Willem, in 1870, staat in de acte als beroep "herbergier" vermeld.
Hij is daarnaast
gedurende 32 jaar, tussen 1846 en 1878,
raadslid van de gemeente (Fort) Bath.
|
Kaart van de omgeving van Fort Bath,
1856 |
|
DE VERKOOP VAN LAND EN
SCHELDEZIGT
In 1881, Cornelis is dan 62 jaar,
wil hij in verband met zijn gevorderde leeftijd stoppen met werken. Er wordt een advertentie gezet
in de Goessche Courant van 1 september van dat jaar, waarin Land en
Scheldezigt te koop wordt aangeboden.
Er wordt echte geen koper gevonden, en de
zaak wordt nog een aantal jaren voortgezet. |
Drie jaar later worden naast
Land en Scheldezicht ook twee woonhuizen te koop aangeboden. In de
Goessche Courant wordt aangekondigd dat op 18 september 1884 een openbare
verkoping zal plaatsvinden.
De opbrengst van deze openbare verkoping blijkt echter niet voldoende:
Op 9 december 1884
worden de "Twee woonhuizen en erven, staande en gelegen te Bath,
gemeente Rilland-Bath, kadastraal bekend sectie F nummeris 96 groot een are
zeven en vijftig centiaren, 142 groot twee aren tachtig centiaren, samen vier
aren zeven en dertig centiaren" aan Levinus van Baalen, koopman te
Bath, verkocht. De acte wordt gepasseerd voor notaris J.E. Mulock Houwer te Goes. Volgens
de akte heeft Cornelis het tweede huis verkregen 19 augustus 1863 (na het overlijden
van zijn moeder), het eerste huis 30 december 1840. De verkoopprijs bedraagt Fl
700,-.
|
|
|
Op 1 mei 1890 houdt Cornelis
het definitief voor gezien. Hoewel hij Land en Scheldezicht nog niet heeft
kunnen verkopen, sluit hij zijn zaak. |
De Goessche Courant van 26 februari 1891 meldt
dat Land en Scheldezicht verkocht is aan Jacob van den Brink, expediteur te
Rilland-Bath.
Blijkbaar had de koper geen interesse in de inventaris, want deze wordt de maand
erna ter openbare verkoping aangeboden.
Cornelis Griep overlijdt,
"na een langdurig lijden", op 2 juni 1892 te
Rilland-Bath.
Na zijn overlijden koopt zijn echtgenote Neeltje van Liere op 27 juni 1894
een woning in het dorp Rilland (kadastraal bekend sectie D no. 329, groot 7 aren
10 centiaren).
Zij woont daar tot
haar overlijden, op 1 november 1899.
|
|
Als haar kinderen Willem en Wilhelmina Cornelia de nalatenschap verdelen blijkt
ze bij testament van 5 oktober 1895 een jaarlijkse uitkering van fl 100,- heeft
gelegateerd aan haar broer Willem van Liere.
Naast bovengenoemde woning blijkt de
nalatenschap te bestaan uit effecten ter waarde van ongeveer fl 25.000,- ,
voornamelijk Russische en Amerikaanse obligaties. Hieronder nostalgische namen
zoals de "Eastern Railway of Minnesota" en de "Topeka - Santa Fe
spoorweg".
Deze
pagina is voor het laatst gewijzigd op 29 juli 2009. © C. Griep. |