|
Dag
36 Dinsdag 08-11-2005 (F) Chiang Khong - XiengKok (boot) Om
10:00 wagen we de Mekong-oversteek van Thailand naar Laos. De fietsen
kunnen gewoon mee achterin de kleine sloep en na de nodige stempels en
serieuze blikken van hoge petten dragende officials zijn we in Laos. In
het straatje vanaf de douane omhoog worden we meteen benaderd door handelaren
die ons een bootreis aanbieden. Willen jullie naar PakBeng en Luang
Prabang? Euhh, nee naar XiengKok, kan dat ook? Moeilijke blikken,
6000Bat (120euro). We besluiten nog even verder te lopen en in de
hoofdstraat is bij een andere tent de prijs al gezakt naar 4000bat. Als
de eigenaresse echter haar man erbij haalt om alles te regelen blijkt
dit de man te zijn van de 6000bat. Gezichtsverlies als hij ons nu de boottrip
voor 2000 minder verkoopt. Hij loopt strak langs ons heen en begint te
overleggen met de vrouw. Er wordt wat heen en weer gebeld en vervolgens
komt hij met een prijs van 4500bat. We voelen ons belazerd en doen moeilijk.
Er valt echter niet meer te onderhandelen en we fietsen vriendelijk lachend
weg
ook dit heeft geen effect. Na
een onrustige nacht heel rustig gewacht tot het stopte met regenen. Xieng
Kok is een bijzonder dorp maar om er een rustdag te houden is een beetje
veel van het goede. Gelukkig stopte het om half tien met regenen en konden
we weg. Het is niet meer zo warm als in oktober, dus de middag kunnen
we gewoon doorfietsen. De route was makkelijk te vinden, er gaat welgeteld
een weg uit Xieng Kok! Deze weg staat als een rode, dikke (snel)weg op
onze kaart aangegeven maar het is toch echt een gravelweg met behoorlijke
stukken steenslag en modderpoelen. In het regenseizoen is er dus helemaal
geen weg naar dit dorpje, dan kun je alleen met de boot. Dat is even wennen
voor ons in Utrecht wonende Nederlanders! Dag
38 Donderdag 10-11-2005 (F) Na de enerverende tocht van gisteren besluiten we even lekker uit te slapen. Het regent ook lichtjes en dat is voor ons het perfecte excuus. Ik pruts wat aan de fietsen en s middags doen we nog een dutje. Rond een uur of vier fietsen we nog even naar een nabijgelegen tempel op een heuveltop en bekijken we het dorpsleven. Er is een soort van kermis in Muang Sing en ook hier zien we de grote (Thaise) eenvormigheid. De hele straat is gevuld met dezelfde attractie! Pijltjes gooien naar een ballonnenmuur. We eten bij een klein restaurantje aan de straat als ik plotseling psss hoor. Ik kijk op en zie een groezelige Hmong (bergvolk)man. Ik probeer hem te negeren maar hij blijft me indringend aankijken. Ik kijk terug en hij maakt een zuigend gebaar met zijn mond, opium?. Ik knik nee en neem nog een hap rijst. Als ik op kijk is hij verdwenen. Tegen het eind van de maaltijd komt ere en andere man naast de tafel staan. Hij tuurt naar het bodempje soep wat nog in mijn kom zit en gebaart of hij het mag hebben. Op dat moment wordt er nog een schaal mini-loempiaatjes gebracht die we ook nog hadden besteld. We geven de man de restanten soep en een loempiaatje. Hij hurkt neer bij de weg en eet het op. Deze man heeft niets meer te verliezen. We voelen ons echt rot. Dag
39 , donderdag 11-11-2005 (L) We
zijn benieuwd hoe deze tweede fietsdag eruit zal gaan zien. Informatie
over het wegdek hebben we al; oud en soms opgelapt asfalt. Als we Muag
Sing uitfietsen is het inderdaad even hobbelen, maar al snel wordt het
heerlijk sjeesasfalt. De weg is blijkbaar net flink onder handen genomen!
We kunnen dus onbezorgd om ons heen kijken en genieten van de eerste bergen
die we zien (wellicht zijn het heuvels, om te fietsen zijn het bergen;-).
Vrijwel overal waar we kijken zien we groene beboste bergen. Er is bijna
geen verkeer, de mensen die op het veld werken gaan lopend met de werktuigen
in de hand. Als we verder fietsen komen we een enkel trekkerkarretje tegen,
overvol beladen met mensen natuurlijk. Dan denk je dat het heerlijk stil
is zo zonder bebouwing en verkeer, maar nee, de brulkikkers en brulkrekels
zijn aanwezig en doen hun naam eer aan. De weg slingert door de heuvels/bergen
langs een riviertje, de Nam (=rivier) Tha. De naamgeving is wel grappig,
voor de naam van iedere rivier, dorp of stad zetten ze ook het woord river,
dorp en stad. En bijna iedere provincie heeft als hoofdstad een plaats
met dezelfde naam (vaak overigens ook de enige stad van die provincie).
Deze dag fietsen we dus door de Luang Nam Tha provincie naar de stad Luang
Nam Tha. Deze provincie bestaat voor 99% uit jungle. Dat geloven we wel,
zo af en toe zie een een dorpje tegen een bergwand geplakt of soms langs
de weg. Hele kleine dorpjes en heel natuurlijk, vrijwel alles is van hout
en riet gemaakt. De huizen natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld de watertoevoer,
de waslijn en de voetbal bestaat uit deze materialen. Dag
40 Zaterdag 12-11-2005 (F) We fietsen het provinciehoofdstadje uit door de velden. Iedereen druk in de weer met het uitslaan van de rijst. De weg is niet al te best met vele stukken aangekoekte blubber en steenslag. Na enkele kms wordt de weg volledig onverhard en zien we werk in uitvoering borden. Chinese arbeiders zijn bezig met het metselen van nieuwe muurtjes en afwateringsgootjes. Wij hobbelen verder over de funderingslaag. Af en toe passeren er grote Kamaz vrachtwagens die ons achterlaten in een rode stofwolk. Het landschap is geweldig mooi en wordt steeds heuvelachtiger. We klimmen geleidelijk. Als deze weg eenmaal klaar is moet het teen genot zijn om hier te fietsen. Op een gegeven moment rij ik door een half meter diep uitgesleten bandenspoor en kom plotseling klem te zitten met mijn voortassen. Het stuur klapt om en met een sierlijke duik beland ik in de berm. Ik he been lelijke snee boven mijn enkel die meteen begint te bloeden. Loes spuit de wond schoon met water uit het bidon en na een dike laag betadine zalf gaat ere en pleister overheen. Door het zweet en de stof vliegt de pleister binnen een paar km weer los. Nog meer tape eromheen, dat werkt! Tussen de middag komen we aan in het (bijna) grensplaatsje Nateuy. Een stukje China in Laos waar we voor het eerst onze chinees Nederlandse taalgids kunnen uitproberen. Het guesthouse is hier niet veel soeps, smerig en naast een noodaggregaat, dus na een vettige Chinese rijsthap besluiten we door te fietsen naar Muang Namo. We zetten er nu echt de vaart in en karren zonder al te veel woorden door. Het Guesthouse in Muang Namo is ook erg smerig, waar we al voor gewaarschuwd waren). Een putlucht en kakkerlakken die zich zelfs overdag laten zien. We willen ons niet voorstellen wat er s nachts allemaal nog meer rond het bed loopt hier. We glimlachen vriendelijk naar de eigenaresse en besluiten dan toch maar helemaal door te fietsen naar Oudomxai (de geplande etappe van morgen). We moeten nu echt hard door rijden om voor het donker binnen te zijn het is imers al drie uur s middags. Terwijl de zon langzaam begint te zakken beginnen wij aan een klim van 15km. We komen veel bergmensen tegen die allemaal afdalen naar hun dorpjes na een dag werken op het veld. Ze reageren meestal eerst verbaasd en daarna enthousiast. De tienermeisjes moeten vooral heel hard giechelen als we voorbij zijn. In de dorpjes die we passeren staat iedereen zich bioj de centrale pomp te wassen. Ik voel me af en toe een beetje een voyeur als ik al die half naakte meiden zie staan. Toch roepen ze en lachen ze vrolijk als ik passeer. Op de top maken we een paar fotos van het overweldigende landschap. We kunnen kilometers ver kijken en de ondergaande zon maakt het nog mooier. Het begint nu al echt donker te worden en we moeten ons haasten om op tijd in Oudomxai te zijn. Een lange afdaling over goed wegdek, de kms vliegen voorbij. Uiteindelijk rijden we de laatste drie kwartier door de duisternis. De Petzel hoofdlampjes gaan op en met toegeknepen ogen (vanwege alle nachtinsecten die opeens rondvliegen) bereiken we uiteindelijk Oudomxai. We zijn behoorlijk afgepeigerd van de heftige fietstocht en zijn dan ook erg blij met de warme kop thee die we krijgen van de vriendelijke Chinese hoteleigenaar. Douchen, eten en slapen. Dag
41 Zondag 13-11-2005 (F) Na de heftige rit van gisteren doen we vandaag lekker rustig aan. Een beetje ontbijten bij verschillende huiskamer restaurantjes en een beetje rondslenteren en fotootjes maken in het plaatsje. Er is een kleine markt waar allerlei produkten verkocht worden van schoenen tot grillapparaten en elektrische rijstkokers. Met mijn zoomlens maak ik nog gemerkt en ongemerkt nog wat fotootjes van het leven op straat. Tegen het eind van de middag bezoeken we het tempeltje bovenop de heuvel. We worden hier meteen aangesproken door jonge monnikken die iedere kans aangrijpen om hun engels te oefenen. Het wordt een leuk gesprekje over wat wil je later worden en over het leven als monnik. Veel van de kinderen worden monnik om zo gratis onderwijs te krijgen. Allemaal willen ze, als dat zou kunnen Engels gaan studeren in Vientiane om zo een leuke baan als reisleider te krijgen. Reisleider is het hoogst bereikbare daar zijn ze het over eens. Dag
42 Maandag 14-11-2005 (F) Bij
het monument van de grote Lao communisten leider Kaysone (in ieder stadje
staat zon identiek monument) slaan we rechtsaf. We belanden in een
optocht van middelbare scholieren. Allemaal keurig in donkerblauw en witte
schooluniformen gekleed lopen ze vrolijk kletsend naar school. Een grappig
gezicht. We laten nu de stad achter ons en fietsen over goed wegdek door
een mistig en bosrijk heuvellandschap. Af en toe zien we nog sporen van
de Indochina oorlog. Drietalige borden, Chinees, Lao en Frans als aanduiding
voor de begraafplaatsen in de jungle langs de weg. De oorlog staat in
schril contrast met de rust die het gebied nu uitstraalt. Ik probeer me
voor te stellen hoe het geweest moet zijn om hier te vechten, maar kan
me er eigenlijk niets bij voorstellen. Rond het middaguur komen we aan
in Pak Nam Noi. Een klein dorpje op een driesprong. De jeugd loopt uit
als wij de fietsen parkeren voor een eenvoudige bamboehut met opschrift
Guesthouse. We pakken het Lao woordenboekje erbij en proberen
wat te praten met de weinig toeschietelijke kinderen. De buurman komt
er ook bij en is iets communicatiever. Dag
43 , dinsdag 15-11-2005 (L) Na
een typische de-ratten-vliegen-om-je-oren-nacht worden we
gewekt door de hanen in het dorp die tegenelkaar opkraaien. Dit horen
we overigens in ieder dorpje, en het lijkt wel alsof hoe meer hanen er
zich in het dorpje bevinden hoe vroeger ze beginnen. Maar om vijf uur
vinden we het welletjes en pakken onze tassen alvast in . Als ik me opfris
bij de dorpskraan is dat blijkbaar heel vreemd en kijkt het halve dorp
me glazig aan. De mensen zijn niet vijandig en ook niet vervelend ofzo,
maar je voelt je er wel ongemakkelijk door. We besluiten maar eerst een
paar km te fietsen en dan te ontbijten. Pal op de kruising wordt het wegdek
gelijk al slecht. We hebben gelezen dat het een zandweg/gravelweg zou
moeten zijn maar dit is toch echt steenslag...best pittig dus! De omgeving
is ongelofelijk groen en rustig, maar door de slechte weg vergeet ik welkeens
om me heen te kijken. Een enkele vrachtwagen en songtheuw haalt ons in,
veel verbaasde gezichten en bemoedigende duimen. Zo af en toe rijden we
door een dorpje, ook hier komen niet veel toeristen en sowieso niet veel
verkeer. Kippen met kuikens, varkens met biggetjes, koeien met kalfjes,
honden, katten, kinderen en noem maar op scharrelen onverstoorbaar over
de weg. In een dorpje zit een klein kindje midden op de weg, als we langsfietsen
begint het accuut heel hard te huilen...onschuldig kijken en doorfietsen
maar... Dag
44 Woensdag 16-11-2005 (F) We
rijden Bountai uit met het idee dat we vandaag het zwaarste aan het begin
krijgen. Dezelfde weg als gisteren maar vandaag slechts 30Km. We hobbelen
en klimmen maar al snel blijkt dat we meer omlaag dan omhoog rijden en
dat het wegdek aan de randen waar het zand zich als een walletje heeft
opgehoopt behoorlijk lekker doorrijd. Bij het plaatje Ban Yo komt dan
uiteindelijk de verlossing, een strak geasfalteerde weg! We genieten van
iedere centimeter. Dag
45 Donderdag 17-11-2005 (F) Tijdens
het ontbijt begint het licht te regenen en even voelt het aan als een
echte novemberdag. Koud, nat en nevelig. We lopen een rondje door Phongsali.
Het is echt een godverlaten oord. Toch heeft het plaatsje een vvv kantoortje
waar we informeren naar de vertrektijden van de boot naar het zuiden.
Het kantoortje heeft een paar vergeelde posters waarop ecotrekkings worden
aangeboden in de omgeving. Het geheel doet een beetje troosteloos aan.
Vervolgens slenteren we langs het Kaysone monument. De grote roerganger
van Laos heeft hier een buste van middelgroot formaat, Phonsali is immers
een provinciehoofdstad. (De kleinere plaatsjes hebben een kleine Kaysone
buste en in de grote steden Luang Prabang en Vientiane staan de echte
loeressen van het formaat meer dan levensgroot.) Het is duidelijk dat
de regering het belangrijk vind om deze man tot een icoon van de natie
te maken. Dan door naar de bibliotheek. In een statig gebouw is een zaaltje
ingericht met een boekenkast. Nouja je zou eigenlijk beter kunnen spreken
van een tijdschriftenrek met vergeelde blaadjes. We hebben geen enkele
harde kaft gezien en ook niets literairs. De bibliotheek heeft enkel als
doel om voorlichting te geven over de meest uiteenlopende zaken. We bladeren
door tijdschriftjes over de verschillende manieren om borstvoeding te
geven en door enigzins propagandistische lees- en reken boekjes voor de
jeugd. Heel erg leuk om dit te zien, we voelen ons een beetje Boudewijn
Buch. Dag
46 Vrijdag 18-11-2005 (F) Het
is nog even zoeken in de ochtend nevel om de juiste weg naar Hat Xa te
vinden, maar als we eenmaal op het goede pad zitten gaat het alleen nog
maar omlaag, en hard ook! We vliegen met 40 km/u over steenslag en ingereden
modderweg omlaag door de jungle. We rijden door de wolken en worden kletsnat
van alle kleine druppeltjes. Veel te vroeg komen we in Hat Xa aan waar
volgens de LonelyPlanet een boot valt te regelen naar het zuiden. Eerst
even ontbijten met Pho (lokale noodlesoep) en een bakje Lao Koffie gesponsord
door mijn ouders. Als de bus vanuit Phongsali eenmaal is gearriveerd blijkt
dat wij de enigen zijn die naar het zuiden willen over de rivier. Er zit
niets anders op dan de gehele boot te betalen. Een lang en hard onderhandelingsproces
begint. Het eerste bod van de kant van de piraten is 80,-US
dollar voor de hele boot. Wij zetten in op 30,- US dollar. Een uur en
vele banaantjes en sigaretten later komen we uit op 50,- dollar en de
toestemming om dorpelingen in tussengelegen nederzettingen ook mee te
mogen nemen. We varen weg en een kwartiertje later stappen de eerste dorpelingen
al bij ons in de boot. Grote zakken rijst, mandjes met kippen en groenten,
alles komt erbij. Als ze een paar dorpjes later uitstappen is het duidelijk
dat ze iets van 20 cent moeten betalen voor de trip. Dag
47 Zaterdag 19-11-2005 (F) Tijdens
het ontbijt in het dorpje worden we plotseling opgeschrikt door luid gezang.
Een vreemd uitziende jongen komt hard zingend op ons afgelopen en gaat
pal naast mij op het bankje zitten. Ik lach vriendelijk naar hem en hij
begint nog harder te zingen en mij ook nog te masseren. Dit gaat toch
wel een beetje te ver en ik duw hem weg. Nu wil hij geld zien, maar daar
heb ik met mijn ochtend humeur niet zoveel zin in. Dag
48 Zondag 20-11-2005 (F) Als
we het chinese hotel uitstappen zien we de weg al voor ons. Route 13,
de enige grote doorgaande weg van Laos die Noord en Zuid met elkaar verbindt.
Pakmong dankt zijn bestaansrecht aan deze verkeersader. Er wordt van alles
(o.a Lays extra-bbq chips, onze favoriet!) verkocht aan de passerende
passagiersbussen en vrachtwagens en er rijden (voor Lao begrippen) ook
behoorlijk dure autos rond. Met de weg komt de welvaart dat is hier
duidelijk zichtbaar. Dag
50 Dinsdag 22-11-2005 (F) Vandaag
meteen een tegenvaller. Tijdens het ontbijt bij bakkerij JoMA (beste koffie
van de stad!) klopt onze franse motorvriend Germaine opeens aan. Hij heeft
helaas slecht nieuws over het dagboek. In BounTai was er geen spoor van
te bekennen en navraag bij SomSuk, de eigenaresse, leverde ook niets op.
We zijn het dagboek dus echt kwijt, BALEN... Dag
51 , dag 23-11-2005 (L) De grote vraag was natuurlijk of vandaag het Royal Palace wel open zou zijn, aangezien gisteren het spontaan dicht bleek te zijn. Maar gelukkig konden we naar binnen om het paleis te bekijken. Floris had net een heel schema gemaakt van alle koningen met familie van Laos, die kennis kwam wel van pas aangzien troonopvolging hier vroeger vaak anders werd geregeld. Het paleis stelde niet veel voor, eerder een groot huis, maar de kamer met giften van communistische vrienden en kapitalistische soort-van-vrienden was wel grappig om te zien. En om het legendarische gouden buddahbeeldje van 80 cm te zien was natuurlijk ook een gedenkwaardig moment. Verder is het opvallend hoe makkelijk de regering de koninklijke elementen weghaalt en niet iets voor in de plaats zet. Op wat ouder geld bijvoorbeeld zie je gewoon een lege plek waar ooit het hoofd van de koning heeft gestaan, gewoon even gegumd dus. Naast het Royal Palace was ooit een Royal theatre, dat is nu het theatre. Er is geprobeerd om het woord Royal weg te halen, maar met rode verf lukt dat natuurlijk niet zo goed... Al deze informatie hebben we laten bezinken onder het genot van een veel te lekkere lunch om daarna de klusjes die moeten gebeuren toch maar te gaan doen. Kortom, we hebben weer geld, we zijn weer wat spullen kwijt (opgestuurd) en we kunnen weer de straat op met onze schone tassen en fietsen. Dag
52 Donderdag 24-11-2005 (F) In
alle vroegte terwijl de monniken nog aan het bedelen zijn fietsen wij
de stad uit. Het gaat meteen omhoog en dat zal het de rest van de dag
ook veelal blijven gaan. Het mooist zijn de twee lange klimmen, eentje
van 16 km en eentje van 22km met 1100 hoogtemeters. De rit van vandaag
zou niet onder doen voor een pittige alpen-etappe uit de Tour de France.
De uitzichten zijn geweldig wijds en afgezien van enkele passerende toeristenbusjes
zijn wij zowat de enige weggebruikers. In de dorpjes worden we met veel
SABAAIIDIEEEEEESSSS begroet. Ze zijn hier op route 13 duidelijk fietsers
gewend. In de afdaling na de eerste klim komen we en franse fietser tegen
waar we een praatje mee maken. Hij geeft ons een goede tip voor een prima
guesthouse in Kiou Ka Cham. Even later komen we nog een Nederlands stel
tegen, weer een praatje maken. Na weken waarin we nauwelijks fietsers
zijn tegengekomen vinden we dit erg leuk. Dag
53 , dag 25-11-2005 (L) Zo
koud als gisteravond hadden we het nog niet gehad en zo koud als vanochtend
al helemaal niet. dus eindelijk die winterkleren die we al zo lang meezeulen
aan kunnen trekken. Het meisje met gele creme op haar gezicht (daar wordt
je wit van en dat is heel mooi) heeft helaas geen gekookte eieren, maar
als ik vraag om gebakken ei zijn er opeens wel eieren. grappige logica,
maar ben allang blij met zo'n goed fietsontbijt. Dag
54 Zaterdag 26-11-2005 (F) Na een weinig voedzaam soep-ontbijtje bij het guesthouse met de kindertuinstoeltjes (waar laat ik mijn benen?) laten we Kasi achter ons. De route voert ons langs een grillig karst landschap. In de vlaktes tussen de bergwanden wordt hard op het land gewerkt, rijst zo te zien. Er wordt nog steeds veel GESABAIDEEED door de kinderen en de landwerkers zwaaien vrolijk als we passeren. We klimmen nog een klein beetje en dalen vervolgens richting VangVieng. Het laatste stuk is zo goed als vlak. Rond het middaguur komen we het stadje binnen en het eerste dat ons opvalt is de immense betonvlakte. Volgens de reisgids een vliegveld. Maar als we eroverheen fietsen voelt het zo hobbelig aan dat we nauwelijks kunnen geloven dat hier ooit nog een vliegtuig landt. De vorige avond hadden we in de reisgids ook al het beste guesthouse opgezocht in dit behoorlijk toeristische plaatsje. Tussen 2 internetcafees in en tegenover de bakkerij, wat wil je nog meer? Vang Vieng is DE plek waar alle backpackers langs komen als ze Laos doen. Dit is duidelijk te merken als we s middags in een bamboo chill-out hut aan de rivier liggen en vele tientallen raftende?ofwel op een tracktor binnenband voorbij drijvende falangs zien. Een leuk gezicht maar wel een groot contrast met de landwerkers van eerder op de ochtend. Er hangt bij de Bamboobar zelfs een bordje dat als je drugs wil, dat te regelen is via de eigenaar. Slim genoeg hebben ze deze tekst alleen in het engels geschreven zodat de lokale politie het niet kan lezen. Wij houden het bij een colaatje en een biertje en genieten van lekkere loungemuziek de ondergaande zon en elkaar! Dag
55 , zondag 27-11-2005 (L) Van
lieflijk heuvelachtig landschap naar een drukke pannenkoek gefietst vandaag.
In het begin nog gestopt voor foto's maar na het zogenaamde uitzichtpunt
(was het nu even niet want er was een bruiloft gaande) lekker doorgetrapt
en op de automatische piloot sawadie geroepen en gezwaaid. Wat een mensen
en wat een verkeer! gelukkig is highway 13 een brede sjeesweg dus we kunnen
lekker doortrappen. Bij de afslag naar de rustigere highway 10 kunnen
we ook rechtdoor naar Vientane, nog zo'n 70 km. Waarschijnlijk net niet
voor het donker te halen maar het betekent wel koffie voor Floris en een
yoghurtontbijt voor mij morgen...dus we fietsen rechtdoor. Floris trekt
eens goed het gas open zodat we het misschien net voor het donker halen,
en ja, met 30 per uur lukt dat natuurlijk wel. Vientane is een ontzettende
grote, drukke stad, opletten met die zigzaggende brommertjes! Eenmaal
in de stad is het nog een behoorlijk eind naar het centrum dus uiteindelijk
fietsen we toch in het donker maar gelukkig zit er op de Lao LA-fiets
standaard geen verlichting, ze zijn het hier wel gewend. Dag
56 Maandag 28-11-2005 (F) Vandaag op de eerste rustdag in Vientiane gaan we langs de Cambodijaanse ambassade om het visum te regelen. Na betaling van 20 dollar is het vervolgens drie dagen wachten voordat het papiertje gereed is. Als we van de ambassade terugfietsen naar het centrum van Vientiane zien we opvallend veel rode spandoeken. Van de teksten begrijpen we niet veel maar het getal 30 zegt veel. Over een paar dagen bestaat de LAO Peoples Democratic Republic precies 30 jaar (communistische machtsovername 02-12-1975) het is voor ons alleen nog onduidelijk hoe het gevierd gaat worden. In het verleden werden er nog wel eens communistische parades gehouden maar in een boekje over de geschiedenis van Laos las ik dat de laatste parade al weer van 1995 dateerde. In 2000 koos het politbureau ervoor het geld op een zinvollere manier te spenderen. We gaan de komende dagen maar eens informeren wat het programma is. De rest van de dag slenteren we wat langs de Mekong boulevard en bevestigen we onze retourvlucht vanuit Peking. Op 1 mei vliegen we terug naar Nederland, een raar idee om nog zoveel tijd te heben. Dag
57 Dinsdag 29-11-2005 (F) Communistische Uber bombast! dat staat vandaag op het programma met een bezoekje aan het Kaysone memorial. In dit protserige tempelachtige gebouw aan de rand van de stad staat alles in het teken van de grote Laotiaanse communistenleider Kaysone. Niet geheel tot onze verbazing zijn we de enige bezoekers in het grote museum dat vol hangt met fotos en memorabillia van de grote leider. Dit varieert van zijn leesbril tot een kompleet nagebouwde grotwoning waar hij zijn dagen doorbracht in tijden van crisis. Erg vermakelijk zijn de teksten die ten opzichte van de imperialistische Fransen en Amerikanen niet al te objectief geschreven zijn. In de middag brengen we een bezoekje aan de Patuxai (de lokale versie van de Arc de triomf) die gebouwd zou zijn met geld dat eigenlijk bestemd was voor de aanleg van een vliegveld. Er zit in iedergeval genoeg beton in de monsterlijke triomfpoort om een middelgroot vliegveld mee te bedekken. Vervolgens door naar het enige echte monument van Laos, de That Luang. Deze goudkleurige tempel staat symbool voor Laos zoals de bloembollenvelden dat voor Nederland zijn en inderdaad het is een erg mooie tempel. We maken wat fotos van de goudkleurige torens die mooi oplichten in het licht van de ondergaande zon. Dag
58 Woensdag 30-11-2005 (F) Dag
59 Donderdag 01-12-2005 (F) Ontbeten
(zoals iedere ochtend in Vientiane) bij de beste bakkerij van de stad:
JoMa. Echte koffie en goddelijk lekkere kaneelbollen. Dag
60 Vrijdag 02-12-2005 (F) De
eigenaar van het guesthouse ligt nog te snurken op de bank als wij iets
over zessen wegfietsen. Het is vandaag de nationale feestdag en dat betekent
PARADE!!! We verheugen ons op een ouderwets communistische parade met
tanks, overvliegende straaljagers en veel soldaten zoals we het in onze
jeugd op tv zagen... Het is op straat echter angstvallig stil. Pas bij
de Patuxai (een soort van Arc de Triomf) zien we dat de straat is afgezet.
Via kleine binnendoorweggetjes komen we even later bij het monument van
de gevallen soldaat terecht. De aanwezige veiligheidsmensen doen een beetje
moeilijk als we aanstalten maken om het paradeterrein op te fietsen. We
moeten langs de kant van de weg wachten. Na een half uur hebben we nog
niets gezien en besluiten we met de fiets aan de hand door te lopen. Dit
mag kennelijk wel van de soldaten.. Uiteindelijk weet ik nog behoorlijk
dicht bij de ceremonie te komen. Inderdaad veel soldaten die allemaal
luisteren naar een toespraak van de president. De hele samenleving (schoolkinderen,
millitairen, plattelandsvrouwen en arbeiders) is vertegenwoordigd. Ze
staan keurig in het gelid te luisteren naar de monotoon mompelende president
die het geheel vanaf zijn net iets te brede balkon bekijkt. Het volledige
politbureau aan zijn zijde en de hamers en sikkels vrolijk wapperend in
de wind. Het geheel doet aan als een toneelstukje uit vervlogen tijden.
Wel erg leuk om een keer gezien te hebben! Dag
61 , zaterdag 03-12-2005 (L) Deze ochtend de laatste restjes Vientianees bruin brood op, bij de een na laatste hap natuurlijk pas de schimmel ontdekt. Toch blijft het heerlijk spul om op te fietsen. De weg is niet zo druk als gisteren maar het blijft een groot verschil met het noorden. Veel glimmende pick-ups en toeristen-minibusjes en overvol beladen local-bussen. Een bijzonder gezicht, het is helaas vrijwel onmogelijk om op tijd de camera te voorschijn te halen (we proberen het nog steeds). De dorpjes langs highway 13 zijn groter, en hoe groter de dorpjes hoe rijker de mensen. Veel gezelligheid langs de weg en genoeg stalletjes om bij te tanken. We fietsen door een dorpje dat zichtbaar leeft van de vele bussen die dit dorpje als drinkstop inlassen. Er is zelfs een restaurant met menukaart, dat moesten we natuurlijk uit proberen! We komen daar een oudere Laotiaan tegen die vertelt dat hij in 1974 naar Parijs gevlucht is en sinds een aantal jaar weer in Laos woont. Een nieuw leven met een nieuwe vrouw, want het moet natuurlijk wel gezellig blijven. En dan fietsen we weer een heel stuk langs de Mekong, altijd leuk en is weer een tijd geleden. Aan het einde van de dag proosten we met een Beer Lao op de bruggenetappe, de zijriviertjes van de Mekong waren niet op twee handen te tellen. Dag
62 Zondag 04-12-2005 (F) De
dag begint goed als we om 04:00 's nachts wakker worden van hard getimmer
op de deur. De vrienden van onze buurman zijn kennelijk vergeten in welke
kamer hij zat en nu kloppen ze gewoon overal aan. Na deze subtiele actie
kunnen we de slaap niet echt meer vatten. Niet veel later staan we op
om ons voor te bereiden op een stevige dag fietsen. Terwijl de zon net
een beetje op begint te komen fietsen we weg. Nog een klein stukje over
de hoofdweg (route 13) en dan een zijweg in, richting de Vietnamese grens.
Het valt ons op dat de dorpjes meteen weer een stuk armoediger en primitiever
worden. De weg klimt geleidelijk en we krijgen een paar mooie uitzichten
op de grillige karstformaties. Halverwege worden we nog ingehaald door
een vrachtwagen die tot de nok toe volgeladen is met zwerfhonden in veel
te kleine kooitjes. Een zielig gezicht en vooral ook een zielig geluid
het gepiep van de doodsbange hondjes galmend tussen de rotswanden. Al
fietsend speculeren we over wat er met de arme beestjes gaat gebeuren...een
sateetje hond? Dag
63 , maandag 05-12-2005 (L) Bij
het afgaan van de wekker voel ik mn spieren nog van de afgelopen
fietsdagen, dus dat kan nog leuk worden. Maar gelukkig is Floris verkouden,
we zijn dus allebei wel toe aan een dagje lezen, slapen en puzzelen (ja,we
gebruiken onze hersencellen nog zo af en toe;-) Daarbij was het veel te
koud en winderig om te fietsen of om iets anders buiten te doen. Pas rond
een uur of drie kwamen we de kamer uit om het dorpje eens te verkennen.
We krijgen weer het handtekeningen gevoel, we vallen hier duidelijk uit
de toon met ons uiterlijk en ons vervoer. Op de markt nog even flink stokbrood
en kleefrijst ingeslagen voor de komende dagen en natuurlijk de altijd
amuserende vleesafdeling verkend. Dit keer de keuze uit verse dode rat,
gegrilde rat of de gedroogde rat en nog een paar kipgevallen. Duidelijk
een niet al te welvarend dorpje/stadje. Overigens jammergenoeg geen pepernoot
kunnen vinden. Dag
64 Dinsdag 06-12-2005 (F) Het
waait 's ochtends nog steeds hard, gelukkig wel vanuit de goede richting.
Bovendien gaan we vandaag meer dalen dan klimmen en dat is wel zo prettig
met mijn verkouden hoofd. Dag
65 , woensdag 07-12-2005 (L) Het
belooft een zware dag te worden volgens de informatie van twee Nederlandse
brommerbestuurders. Dus onder het sfeervolle geluid van hanengekraai samen
met de werknemers die ook in dit complex slapen lekker vroeg op om aan
de arbeid te gaan. De weg is inderdaad flink beroerd, maar gelukkig gaat
de weg ook flink omlaag en dat maakt voor het fietsgemoed behoorlijk wat
uit. Al stuiterend een paar mooie stuurkunstjes uit gehaald, de weg is
werkelijk veel te steil, smal en slecht voor al die trucks die langskomen.
Allemaal te zwaar beladen met zand of arbeiders voor het Nam Theum II
project. Na zon 10 km afdalen zijn we beiden een stoflong en een
roetlong rijker, tijd voor de kapjes. We hebben in Laos vaak het gevoel
alsof we van Mars komen, nu kunnen we dat ons best voorstellen dat de
locals dat denken. Zwarte fiets met knalgele/knalrode tassen met een bestuurder
met pet en zonnebril en stofmasker, dan ben je of een gekke falang of
je komt van Mars, toch? Dag
66 Donderdag 08-12-2005 (F) We
kiezen voor een (op de kaart) leuke route langs de Mekong. Na een paar
kilometers hobbelen over stoffige gravel langs de dichtbebouwde oevers
hebben we het eigenlijk al wel gezien, dit gaan we geen 120km volhouden.
Tenminste niet met een glimlach op het gezicht... Na 25km besluiten we
een doorsteek te maken naar route 13. Er volgt een avontuurlijke route
over een door Zweden gesponsorde weg. Voor bruggetjes was het budget kennelijk
niet toereikend. Bij de riviertjes hebben de lokals een paar bamboevlotten
aanelkaar vastgebonden en ziedaar EEN BRUG! Op een gegeven moment staan
we in the middle of nowhere voor een t splitsing. We gokken links en dat
blijkt aardig in de richting te zijn. Op het kompas fietsen door en uiteindelijk
op 48km zien we de verlossing. Het strakke asfalt van Route 13! Dag
67 , vrijdag 09-12-2005 (L) Eigenlijk
best jammer dat we alweer doorgaan, Savannakhet is een leuk stadje (met
goed restaurant, wat wil je nog meer). Maar het zuiden belooft nog leuker
te worden dus gaan we verder route 13 af. Eerst nog even flink fietsvoedsel
ingeslagen (dachten we, maar vrijwel alles wat we hebben gekocht was niet
goed meer blijkbaar heeft de eigenaar zelf een datumstempel) Dag
68 Zaterdag 10-12-2005 (F) Na
een onrustige nacht in het guesthouse/afwerkplek wordt ik wakker met een
rommelende maag. Kennelijk iets verkeerds gegeten en zo slap als een dweil.
We besluiten de bus te nemen naar Pakse en wachten vervolgens 2 uur voordat
er een bus langskomt. Nog nooit heb ik zoveel mensen in 1 bus gezien.
Alles stoelen zijn bezet, het gangpad staat helemaal vol en er hangen
zelfs mensen uit de deur. Het is duidelijk dat wij er niet bij passen.
We besluiten op de volgende bus te wachten. Anderhalf uur later hebben
we een dejavu. We gaan ook zeker niet in deze bus zitten. Dan nog maar
even wachten, we zijn inmiddels dikke vriendjes geworden met de meloenenverkoper
en een geremigreerde amerikaan die voor ons nog een deal probeert te maken
met de lokale tuktuk drivers. Deze vragen helaas teveel geld om ons naar
Pakse te brengen (ze moeten immers de kosten voor de terugweg ook doorberekenen)
en dus wachten we en wachten we en groeit de vriendschap met de locals
met de minuut. Een zeker mr Bounyoung wordt na een paar biertjes helemaal
amicaal en het kost me steeds meer moeite om zijn biertjes af te slaan.
(Alcohol op een lege rommelende maag is geen goed idee) Tegen half vijf
in de middag komt de volgende bus pas langs en dit keer zetten we al onze
bezwaren aan de kant. We proppen ons tussen de menigte en vinden nog een
plekje naast de versnellingspook van de bestuurder en in het gangpad.
De fietsen gaan op het dak en na een afscheidsgroet naar onze nieuwe vrienden
rijden we weg. Werkelijk
waanzinnig goed geslapen (klokje rond) op een matras van wel 10 cm dik!
Toch gaan we voor een iets goedkoper alternatief voor de volgende nacht
omdat we anders wel weer erg snel terug zijn in Nederland. Gelukkig is
het vliegtuig Thai weer gevlogen en hebben we zo een leuke kamer geregeld.
Onder het mom van Floris moet beter worden hebben we allebei maar rustig
aan gedaan. Later op de dag nog een rondje gefietst, weer eens een Laotiaanse
brug uitgeprobeerd en gekeken wat de locals zoal doen op zondag. Wat jeux
des boules, wat gezellig eten praten met de buurman en als er een klant
in de winkel komt even wat werken. Verschilt dus niet veel met een normale
doordeweekse dag ;-) Dag
70 Maandag 12-12-2005 (F) De
ochtend wat gelezen en geluierd en in de middag het nieuwe Shopping
Center van de stad bekeken. Een warenhuis met zowaar roltrappen!!!
Uniek in een land als Laos. We gaan een paar keer op en neer en zien dat
de bovenverdieping van het warenhuis nog helemaal leeg is. Wel een gebouw,
geen koopwaar. Dag
71 , dinsdag 13-12-2005 (L) Na
een gezellig ontbijt, dat natuurlijk altijd uitloopt, de fietsen weer
eens opgezadeld voor een serieuze fietsdag. Een lange klim naar het bolavenplateau.
Daar hebben we dit keer beiden zin in omdat het daar lekker koel schijnt
te zijn en omdat het daar dankzij de vele koffieplantages naar koffie
ruikt. Bovendien een leerzame etappe, na het honderdste kleed met witte
dingetjes waar we langs fietsen komen we erachter dat dit geen rijst is
maar koffiebonen zijn! Die dingen zijn dus wit voordat je ze brandt, nogal
logisch. En daarbij weten we nu ook hoe je een bamboeschutting maakt en
een mand vlecht en dat we met deze temperatuur zeker niet in de schoenen
van de smeden hier willen staan. Veel ambachten hier op het plateau dus,
waarschijnlijk allemaal uitgevoerd door minderheden maar die hebben zich
vandaag blijkbaar verkleed. Halverwege de route komen we langs de Tat
Fane watervallen. Niet heel groots maar wel een ontzettende hoge waterval,
ongeveer 100 meter. mooi om te zien en mooi om een hapje te eten in het
restaurant er tegenover. Gezellig gekletst met Duitse fietsvrienden die
er net 5 maanden door Amerika en Canada op hebben zitten en nu bezig zijn
met een paar maanden ZO Azie. Blijkt dat ze de halve wereld al per fiets
hebben ontdekt, aanstekelijke verhalen. Wij weten inmiddels wat onze volgende
fietsvakantiebestemming wordt ;-) Dag
72 Woensdag 14-12-2005 (F) Vroeg
vertrokken voor een rit naar de andere kant van het Bolavenplateau. 2km
buiten Paksong laten we de geasfalteerde hoofdweg achter ons en meteen
is het een stuk rustiger. We rijden lekker door over een goede gravelweg
die geleidelijk daalt. Naarmate we dichter bij de rand van het plateau
komen wordt de begroeiing steeds dichter totdat we echt tussen de lianen
door de jungle fietsen. De weg wordt steeds slechter en mijn linker achtertas
vliegt er (ondanks extra bevestiging met spanbanden) twee keer vanaf!!!
We stuiteren van het plateau af en ontmoeten in de afdaling nog een Engelse
wandelaar die met en truckconvooi mee kon rijden. We geven hem de tip
zo snel mogelijk uit te stappen want er zijn dorpjes op loopafstand en
de natuur is echt overweldigend mooi. Tussen de middag bereiken we de
pas geasfalteerde weg naar Attapeu. We sjezen met de wind mee langs de
oostrand van het Bolavenplateau. De armoedige dorpjes vormen een groot
contrast met de gloednieuwe weg en aan de reacties te zien komen hier
nog niet veel fietsers. Dag
73 , donderdag 15-12-2005 (L) Dan
vandaag de prachtrit over highway 18...maar bij het afgaan van de wekker
voel ik me helemaal niet prachtig en we besluiten deze prachtige dag maar
een dagje uit te stellen. We duiken de bruisende stad Attapeu in en komen
erachter dat alle restaurantjes die de LP noemt verdwenen zijn of in sommige
gevallen het personeel verdwenen is. Maar gelukkig is er de markt, altijd
leuk en altijd iets eetbaars te krijgen. Bij zonsondergang nog een romantisch
afzakkertje gedaan met uitzicht op een Nam waar ik de naam niet meer van
weet en gekeken naar spelende kids langs de oever en het veerpontje (is
het beste te omschrijven als een houten catamaran, heel solide ;-) Dag
74 Vrijdag 16-12-2005 (F) Vandaag
is het dan zover. We gaan de gevreesde route 18 fietsen, bijnaam: Highway
to Hell. Ooit (in de franse tijd) was dit een goed begaanbare jungleweg.
Toen de route tijdens de Vietnam oorlog gebruikt werd als bevoorradingsroute
voor de communisten (onderdeel van de Ho Chi Minh route) besloten de Amerikanen
dat de weg maar moest verdwijnen. Er werden een paar bomtapijten gelegd
en sindsdien heeft er nooit meer een auto gereden en is de weg overwoekerd
door de jungle. Gelukkig vaart er nog een bootje en zijn we zo aan de overkant van de Mekong. In het guesthouse bestellen we vierdubbele porties bij de eigenaar die het allemaal wel grappig vindt. We slapen erg goed die nacht! Dag
75 , donderdag 17-12-2005 (L) Dan
ben je al zon 12 uur in de koningsstad Champasak en dan heb je er
nog niets van gezien...daar zijn we accuut Wat aan gaan doen. Even genoeg
van het fietsen, we besluiten om een tuktuk te regelen om naar Wat Phu
(10 km buiten de stad) te gaan. Maar na een tijdje onderhandelen houden
we spontaan weer heel erg veel van onze fietsen en besluiten heel zuinig
om te gaan fietsen. Natuurlijk genoten van het vlakke sjeesasfalt en van
onze fietsen zonder bepakking. Dag
76, zondag 18-12-2005 (F) We
nemen de gammele veerpont naar de andere oever van de Mekong. Er komen
steeds meer vrachtwagens en busjes bij totdat de pont volledig volgeparkeerd
is. Van alle voertuigen worden de wielen vastgezet met stukken hout zodat
ze niet zomaar kunnen gaan rollen. Tijdens de korte overtocht worden er
goede zaken gedaan. Een klein charmant meisje, van een jaar of acht, heeft
binnen drie minuten haar hele voorraad frisdrank verkocht en loop trots
terug naar haar moeder. Die staat met een chagerijnig gezicht te kijken.
Zij heeft nog niets verkocht. De tocht gaat vandaag helemaal over route
13 en dat betekent weinig tot geen verkeer. We rijden op het midden van
de nieuwe weg terwijl de wind ons de goede kant op blaast. Het landschap
is vlak en een beetje saai en de eerste kms komen ons nog bekend
voor van een paar dagen geleden. Er wonen weinig mensen in dit gebied.
Al met al valt er weinig te zien vandaag dus kletsen we wat over vroeger
en van alles en nog wat. Rond het middaguur komen we bij de veerpont naar
het eiland Don Kong aan. De fietsen gaan aan boord van het motorbootje
dat ons afzet voor het restaurant/guesthouse. We schuiven meteen aan tafel
voor een gefrituurde vis en vervolgens kiezen we (na subtiel aandringen
van de gastvrouw) een mooie kamer uit met balkon en uitzicht op de rivier.
Eind van de middag fietsen we nog een rondje over het eiland. Veel droge
rijstvelden. We passeren een paar kleine dorpjes met spelende kinderen
en koeien op straat. Een jongetje rent een stukje met ons mee en ik bied
hem een lift aan. Hij springt achterop en zwaait vrolijk naar zijn familie. Dag
77, maandag 19-12-2005 (L) Het
grote eiland Don Khong (of Khong Island) viel een beetje tegen, de omschrijving
toeristenbussenvoloudemensen zegt wel genoeg denk ik. Hopen
dat Don Det anders is, in ieder geval snel foetsie van dit eiland. Dag
78 , dinsdag 20-12-2005 (F) We
worden veel te vroeg wakker vandaag, waarschijnlijk door ons fietsritme
van de voorgaande dagen. Het is tot onze verbazing koud en bewolkt weer
en het waait hard. De fleecetruien gaan aan als we zitten te ontbijten.
Het heeft meer weg van een waddeneiland dan van een tropisch eiland in
de Mekong. Dag
79, woensdag 21-12-2005 (L) Weer
onnodig vroeg op om per fiets de beide eilanden te bekennen. Een deel
kwam al bekend voor en het andere deel was niet echt bijzonder. Er wonen
weinig mensen en de rijst is al van het land dus ziet er droog en dor
uit. Op de punt van Don Kong nog even de Franse takel bekeken. Hier werden
vroeger de goederen overgeladen van boot naar trein of andersom zodat
de boot niet volbeladen door de stroomversnellingen hoefde. Deze spoorlijn
van zon 5 km is de enige in Laos! (die gebruikt is tenminste) Als
bewijs staat er nog een superkleine en verroeste stoomlocomotief. De spoorlijn
is inmiddels veranderd in een hobbelpad, het hout en het ijzer konden
op een betere manier gebruikt worden vonden de bewoners kennelijk. Ik
krijg spontaan last van mn knie, waarschijnlijk te lang in een verkeerde
houding in de hangmat gelegen ;-)
Dag
80 , donderdag 22-12-2005 (F) Ook vandaag flink gesoigneerd (= geluierd) Gelukkig gaat de pijnlijke knie van Loes al weer wat beter. We hebben met de Belgische fietsvrienden afgesproken om samen Cambodja in te rijden. Terwijl wij lagen te navelstaren in de hangmatten werd de was gedaan. Toch nog een nuttig gevoel. Dag
81, vrijdag 23-12-2005 (L)
En
dan juist vandaag zitten we in het rustritme
wakker worden van de
wekker en niet uit bed te krijgen. Toch nog aardig snel ingepakt en hadden
zelfs nog tijd voor ontbijt. Helaas voor ons was er net een groep Thai
gearriveerd (waar hebben we dat eerder meegemaakt
) die ook ontbijt
wilden, en daar zijn de drie zusjes niet op berekend natuurlijk. Gelukkig
hadden de Belgen ook wat vertraging en waren we toch tegelijkertijd aan
de overkant. Met zn vijven op weg naar de grens vielen we wel op
als peleton falangfietsers. De grensovergang staat bekend als lastig,
gelukkig konden wij ons bij een groep bustoeristen aansluiten. Dan zijn
we niet de enigen die de grens overgaan en hoeven we dus minder fee
te betalen. En inderdaad, 2 dollar aan beide zijden vonden de douaniers
genoeg bijverdienste en we mochten door.
|
||||||||