De steen

De fascinatie voor het bedwingen van steen – de harde onbuigzame natuur, de berg, de rots, de kracht van de vulkaan, het slijpsel van rivieren - is eeuwenoud. Vormen wat niet te vormen lijkt, de bezieling van het ongenaakbare. Die gedrevenheid trekt wereldwijd haar sporen. In veel culturen lieten en laten kunstenaar en ambachtsman zich in de loop van veel eeuwen leiden door de wil tot overwinnen. Een veroveringstocht in steen, een aanslag op en een verbond met de stuurse materie.
Een zoekslag. Zuid: De marmers van de eilanden in de warme stroom, soms geel soms blauw geaderd, de oplichtende kleuren uit de Indiase groeven, het doorschijnend wit van Carrara. Marmer is door en onder zware druk ontstaan, een samenstel van verschillende gesteenten, metamorfisch. Noord: De sedimenten, kalk en zand, de aardse kleuren, grijzig en bruin. Verspreid: De stollingsgesteenten. Graniet en basalt. Overal: De beperkingen van het begrensde blok.
Piet Oosthoek bedient zich in zijn beeldhouwwerk van de drie soorten: de omgevormde, de afgezette en de gestolde gesteenten. Marmer van Carrara, Franse, Duitse en Belgische kalksteen, Arduinse hardsteen en blauw graniet.

The Stone

The fascination for controlling stone – it’s hard unyielding nature, mountains, rocks, the power of the vulcano, the grinding of rivers - is ages old. Hidden shapes form the inspiration of the inacessable. That passion reaches around the world. Over the course of many centuries, in many cultures, artists and artisans are lead by their will to overcome. A conquest of stone, an attempt to create an alliance with the stubborn matter.

An exploration. South:  Marbles from the warm streams of islands, some yellow
some veined with blue, the clear colours from the groves if India, the translucent
white of Carrara. Marble is created by enormous pressure, a mixture of different
rocks, metamorphisised.
North: Sedimentary, chalk and sand, the earthy colours, greys and browns.
Scattered: Igneous rock. Granite & basalt.
Everywhere: the possibilities that lie within the limitations of the stone.
Piet Oosthoek employs three of these types for his sculptures : Marble from Carrara,
French, German and Belgian limestone, hardstone from the Ardennes and blue granite.
 
 

 

 

 

 

 

?