Recensies

Recensies

Op Pad, juli/augustus 2001

Naar Santiago en Florence

Van Guus en Nel Schipper kregen we Trappen tot Santiago en Trappen tot Toscane. De eerste pocket is bijna een jaar oud, de tweede is nieuw. Het toeval wil dat in deze Op Pad een verhaal over de route naar Rome staat en in de komende een artikel over de reis naar Santiago, maar dit terzijde.
In 1997 besloten Guus en Nel, een echtpaar van middelbare leeftijd, dat ze met de fiets op vakantie wilden.
Na een jaar voorpret trapte het duo in vijf weken naar Santiago. Hun verslag telt 160 pagina's. Het vinden van route, eten en bed, de ontmoetingen met pelgrims, cultuur, geschiedenis, kou en hitte, het zit er allemaal in. Niet verpakt in sprankelende literatuur, maar wel in het verslag van twee fietsers die met leesbaar plezier een mooie tocht maken. Aan het slot staat: 'Heel duidelijk is voor ons geworden dat het belangrijkste van de tocht de Weg zelf is, de Camino. De Weg die we moesten volgen, die ons deed stilstaan bij de essentie van ons bestaan. (...) Overmorgen vliegen we naar huis. Het vertrek zal pijn doen.' Herkenbare woorden voor ex-pelgrims. En leuk én leerzaam voor aspirant-pelgrims, zoals ook de rest van dit boek.
Dan Trappen tot Toscane. Met de gids van Reitsma (zie p. 18 t/m 23) in de stuurtas rolt het duo in drie weken naar de Dom van Florence. Een afwisselende tocht, zowel wat cultuur als natuur betreft. En jawel, ook dit boek is een feest van herkenning voor ex-Toscanegangers en tegelijk appetijtelijk leesvoer voor al wie nog hongert naar een fietstocht richting Florence

Dagblad BN / De Stem, zaterdag 24 maart 2001

Op de fiets naar Santiago

... Thuis besloten ze een boek te schrijven over de tocht. Aan de hand van hun dagboeken. Guus schreef, Nel redigeerde en vulde aan. Ze gaven het boek uit in eigen beheer. Omdat uitgevers toch wel niet geïnteresseerd zouden zijn in de kleine doelgroep van langeafstandsfietsers, vermoedden ze. Zo ontstond het boek Trappen tot Santiago, een helder en goed geschreven relaas van heel de tocht plus een hoop informatie over de geschiedenis van de pelgrimage. Maar daar bleef het niet bij. "Ik vond het schrijven leuk. Want als je schrijft dan reis je weer," zegt Guus. En kwam er dus een jaar later, na de volgende tocht, een boek dat Trappen tot Toscane heet. Is dan de trend gezet voor een schone reeks van Trappen tot...-boeken? "Nou, niet direct, maar uitsluiten moet je zoiets ook nooit," zegt Guus. Het boek: Overmorgen vliegen we naar huis. Het vertrek zal pijn doen. Maar misschien keren we in de toekomst nog eens terug op de Camino de Santiago.

Stichting Nederlandse Bibliotheekdienst, 17-05-1999

Trappen tot Santiago

Guus en Nel Schipper fietsten in de zomer van 1998 vanuit Wemeldinge (Zeeland) naar het Spaanse pelgrimsoord Santiago de Compostela. Anders dan de titelpagina vermeldt, is alleen Guus Schipper de auteur van dit reisverslag. In dagboekvorm worden de belevenissen genoteerd. De 2310 kilometers vergen 29 etappes, met tussendoor zes rustdagen. In Santiago verblijft het echtpaar nog een week, alvorens per vliegtuig terug te keren naar Nederland.

Guus Schipper, een vijftiger die werkzaam is in het onderwijs, zegt dat hij in eerste instantie vooral voor de sportieve uitdaging de reis wilde maken. Religieuze motieven waren er niet. Tijdens de fietstocht heeft Schipper alle tijd zijn leven te overdenken en raakt hij er 'langzamerhand van overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde'.

Het reisverslag zit goed in elkaar: beschrijvingen van het afzien en genieten in weer en wind, achtergrondinformatie over de gebouwen die bezocht worden, ontmoetingen, overpeinzingen, er zit genoeg afwisseling in dit boek. Bovendien heeft de auteur een aardige schrijfstijl.

Afsluitend een literatuurlijst, die overigens tien boektitels vermeldt met reisverslagen van andere Nederlandse Santiago-gangers.

Stichting Nederlandse Bibliotheekdienst, 21-06-2001

Trappen tot Toscane

Guus en Nel Schipper, een ouder echtpaar uit het Zeeuwse Wemeldinge, maakte in 1998 voor het eerst een grote fietsreis. Het verslag van die reis verscheen onder de titel 'Trappen tot Santiago'. In de zomer van 1999 maakte het echtpaar Schipper opnieuw een grote fietstocht. Ditmaal naar het Italiaanse Florence.

Als route werd gevolgd 'Fietsen naar Toscane' van auteur Hans Reitsma. De 1686 kilometer lange tocht werd volbracht in 21 etappes met tussendoor vijf rustdagen. Hoewel de reizigers een complete kampeeruitrusting bij zich hadden, overnachtten ze zonder uitzondering in hotels. Het reisverslag is opgesteld in dagboekvorm en geschreven door Guus Schipper. Hij is een goed observator en heeft een vlotte schrijfstijl.

Vergeleken met de fietstocht naar Santiago maakt Schipper dit keer een minder enthousiaste indruk. Hij klaagt nogal eens over het weer, de hotels, de drukke wegen, het snauwerige personeel en over de gezondheid. Gelukkig is zijn vrouw een stuk laconieker.

Onderhoudend reisverslag.

Stichting Nederlandse Bibliotheekdienst, 22-07-2003

Terugkeer naar Santiago

In dit boek vertellen de auteurs over twee fietstochten, leidend van Nederland door Frankrijk via twee verschillende routes naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela. In de beschrijvingen lopen belevenissen, routebeschrijving en (historische) achtergrondinformatie op een soepele (en daarmee prettig leesbare) wijze door elkaar heen. Het boek is daarmee zeer geschikt om enthousiast te worden voor zo'n reis, maar niet als routeboek/reisgids op te vatten. De uitvoering is prettig eenvoudig. Naast het verhaal zijn een drietal clusters met zwartwitfoto's van landschappen opgenomen. Met literatuuropgave en hotellijstjes voor de route door Frankrijk en Spanje.

Tring - nummer 2, juni 2006

End to End

Guus en Nel Schipper hebben al een aantal fietstochten in Europa beschreven. End to End, dat verscheen in 2005, is de laatste in de reeks. Het betreft een verslag van een tocht van het uiterste zuidwestpuntje van Groot-Brittannië naar het meest noordoostelijke punt van het eiland en vandaar ook End to End. De route begint in Cornwall en voert langs spectaculaire kliffenkusten, historische steden, drukke industriegebieden via het Lake District naar de Schotse Hooglanden en uiteindelijk het einddoel: John o'Groats. Het reisverslag is door de vele aandacht die besteed wordt aan historische achtergronden, legenden en lokale verhalen en door de grappige anekdotes en dialogen meer dan een beschrijving van een fietstocht.