Het heeft twee jaar geduurd voor dat ik tijd had om verder te gaan aan de ploeg, maar in 2012 wil ik in staat zijn om er mee te werken. Onder tussen was mij wel duidelijk dat alle bouten en moeren erg vast zaten en er een luchtsleutel en een brander aan te pas zouden komen om alles los te krijgen. Bijna de gehele boven constructie moest worden verwijderd om deze te repareren. De twee steunen naar de topstang bevestiging en de bovenas van het diepte wiel waren krom. Na demontage bleek dat de linkersteun wel nog origineel was maar na een breuk scheef in elkaar gelast was. De rechter steun was al eens vernieuwd met een slechtere kwaliteit staal. Daarom was er een verstevigingsrug in gelast. Dit bleek niet voldoende. Juist omdat hierdoor de onderste tussen bus die krachten op moet vangen niet meer geplaatst kon worden.

It took two years before I had time to work on the plough, but in 2012 I want to be able to work with it. In the mean time it was clear that all bolts and nuts were very solid and an air wrench and a heater would needed to get all things loose. Almost the entire top structure had to be removed to repair it. The two supports for the upper link and the crossrod of the depth wheel was bent. After disassembly I revealed that the left one was original but after an fracture was welded in a pore way together. The right one had been already renewed with poor quality steel. Therefore, there was a strenghtened peace of steel welded on the outside. This was not enough. Because of that the bottum shim bush could not be placed anymore.

Ik besloot om beide steunen te vervangen. Hiervoor had ik het liefst staal 52 gebruikt, maar daar had ik geen beschikking over. Daarom heb ik de C45 gebruikt en dikte in plaats van 10 mm naar 12 mm gebracht. Ik hoop dat dit genoeg is. Omdat beide delen waren verbogen was het moeilijk de oude vorm te herleiden. Met wat metingen en tekenen heb ik een model op papier gemaakt en daarna van een stuk vierkant 12 mm een model gebogen. Na wat passen en meten kon ik aan de vervangende stukken beginnen. De laatste correcties heb ik gemaakt toen beiden gemonteerd waren op de ploeg. Hierna heb ik de gaten geboord en een uitsparing gefreesd om de 2 mm in de dikte te compenseren bij het bedieningshandel van de diepte regeling.

I decided to replace both supports. I had prever to use steel 52, but that was not availeble. That's why I used the C45 and increased the thickness from 10 mm to 12 mm. I hope this will be enough. Since both parts were bent, it was difficult to trace the ancient form. With some measurements and a drawing I made a model on paper. Then I made a model of a 12 mm square piece. After some fitting and measuring, I was able make the replacement pieces. The last adjustment were made when both were mounted on the plough. After that I drilled the holes and a recess was machined to compensate the 2 mm in thickness for the lever of depth control.

Het volgende onderdeel dat gerepareerd diende te worden was de diepte regeling. De as die over het ploegframe loopt was naar twee kanten krom. Daarom liep het ploegwiel verticaal uit het lood en scheef naast de ploeg. Hierdoor was het gat in de naaf van het wiel behoorlijk uitgesleten. Mijn plan was na demontage de as onder de pers te leggen en recht te drukken. Dit mislukte. Er bleek een afgedicht gat in de as te zitten. Ook was het staal een hardere soort dan ik had verwacht. Met een luide knal brak de as in twee. Nadat ik een nieuw stuk staal van rond 40 mm had kon ik verder met deze klus. Dit betekende wel dat ik de hevel van de diepte verstelling en de zijplaat uit moest kotteren naar 40 mm. Het uiteinde van de as moest dan weer de oude maat van 38 mm worden zodat dit in de arm voor het diepte wiel en paste. Ook een nieuwe vulring en het gat van de oude sluitring passend maken op de nieuwe as. De gaten op de juiste positie boren was een lastige klus maar met regelmatig meten is dit goed gelukt.

The next item that needed to be repaired was the depth control. The crossrod above the plow frame was bent in two directions. Therefore the depth wheel ran vertically aswell in the lenght out of line. This had worn the hole in the hub of the wheel. My plan was to remove the axle put it under a press and press it straight. It failed. There was a hidden hole in the shaft. It was also a harder steel than I expected. The shaft broke in two with a loud bang. After I found a new piece of round steel from 40 mm, I could continue with this job. This meant that I had to modified the hole in the depth adjustment lever and the side bracket to 40 mm. One end had to be machined on a lathe to the old size of 38 mm so that it would fit in the depth wheel arm. Also a new shim had to be made and the hole of the lockwasher had to be machined to fit the stub. Drilling the holes in the exact position was difficult but with regularly measuring and checking the result was great.

Omdat ik nu een as van 40 mm had kon ik het gat in de naaf van het diepte wiel uitdraaien naar 40 mm zodat dit weer mooi rond was. Andere vlakken werden gelijktijdig in een lijn gedraaid. Daarna is op de buitenzijde een bus geperst om de vrije ruimte in de arm van het diepte wiel op te vullen. De as is aan 1 zijde op 38 mm gedraaid om in de arm van de diepte regeling te passen en de kant waar het diepte wiel op komt is 40 mm gebleven. In de kop van de as zat een gat met BSP linkse draad voor het opsluiten van de naaf. Omdat ik die draad niet kon maken heb ik twee M8 gaten geboord en een nieuwe sluitring gemaakt. Ook heb ik van een stuk buis een kap gemaakt die de naaf afdicht.

Because I had a new rod from 40 mm, I could machine the hole in the depth wheel hub to 40 mm. Now the hole was strait and round again. Other parts were also machined to get them in line. I machined a sleve that fitted on the outside of the hub to fit the space between the hub and the depth wheel arm. The axle is machined on one side to 38 mm to match the arm of the depth control and the side of the depth wheel stub remaine 40 mm. On the front of this axle there was a BSP left threated hole. Since I was not able to make such a hole I made two M8 holes. Together with a new made washer they keep the hub in place. I also made a cap from a peace of tube to close the hub.

Regelmatig passen en meten om te zien of alles goed zit en werkt.

Regular fit and measure to see if everything is correct and working.

De rechter beugel van de diepteregeling hendel was ook verbogen. Met de hitte van een brander heb ik hem op de ploeg zelf in de juiste vorm gebogen.

The rightside bracket of the depth control lever was also bent. With the heat of a burner I bended it in the right shape on the plough itself.

Ondertussen is het dieptewiel ontdaan van oude verflagen en heeft en heeft een nieuw kleurtje gekregen. De reden dat ik oranje heb gekozen is omdat dit wiel hetzelfde wiel is als op de Elite getrokken ploeg. Alle wielen op de Elite ploeg zijn oranje.

In between I stripped the old paint layers from the depth wheel and it has been given a new colour. Because this wheel is the same as the from the trailing Elite plough, I have choosen orange as the colour because all wheels on the Elite plough are orange.

Bij het nameten van de stand van de ploeglichamen ontdekte ik een verschil in stand van de voorste en achterste schaar. Terwijl het frame in beide richtingen horizontaal was gesteld, kwam de voorste schaarpunt ruim 1 cm vrij van de grond. De achterste schaarpunt stond op de grond en de hak van de zool was ongeveer 2,5 cm vrij. Beide punten behoren op de grond te staan en de hak ongeveer 1 cm vrij. Dat dit gevolgen heeft voor het ploegen was mij duidelijk. Daarom besloot ik om de ploegbomen te verwijderen om te zien of deze verschillend waren. Dit ging heel moeilijk. Alles zat vast geroest. Met veel hitte en geweld kwam alles toch los. De beide ploegbomen waren wel iets verschillend van vorm, maar de gaten stonden op precies dezelfde plaats. Nadat ik de schoon gemaakte ploegbomen tijdelijk weer op het frame monteerde en de plaats van de gaten uit heb gemeten kwam ik aan een verschil van 1 mm in hoogte. Dit kon dus niet de oorzaak zijn.

When I placed the plough frame to both sides horizontal I notice the difference between the position of the share points and landslide heel. The front share was about a half inch free of the ground. The rear one stood on the floor and the heel had about an inch clearance. Both point should be on the ground and the heel needs about a half inch free play. My guess was that this consequences at ploughing matches for me. Therefore I decided to remove the plough beams and to try and find the source. This was hard to do. It needed a lot of heat and force. The beams were slightly different from shape bud the holes were in the same place. After cleaning I temporarily assembled the beams on the frame and measured a difference of 1 mm in height between the holes. This could not be the problem.

Tussen het voorste en achterste basis element was wel een verschil wat betreft het onderste gat waar de ploegboom mee werd vast gezet. De voorste had een vierkant verzonken gat waar een ploegbout in past en de achterste een rond gat met een vierkante kamer waar een bout met vierkante kop in past. Maar ook dit kon geen oorzaak zijn. Er zat niets anders op dan verder te zoeken. Daarvoor was het wel nodig de ploeglichamen verder te demonteren. Eerst maar schoonmaken. Bij de voorste kon ik niets ontdekken. Omdat ik de andere ploegdelen al in de grondverf had gezet en ik de vaart er in wilde houden heb ik dit deel ook in de grondverf gezet en een eerste verflaag gegeven. Dit bleek iets te voortvarend natuurlijk. Nadat ik de tweede had schoongemaakt ben ik weer gaan meten. Nadat ik de ploegbomen had bevestigd en deze horizontaal en verticaal had uitgelijnd had ik een verschil van 1 cm in hoogte. Duidelijk was te zien dat de voorste schaar 2 cm verder versleten was over de snij lijn, maar omdat bij deze ploeg losse schaarpunten worden gebruikt kon dat niet de oorzaak zijn. Ik besloot alles te demonteren en alle onderdelen te meten.

Between the front and rear froge there was a difference in the bottom hole for the. The front was a square sunken hole where a plough bolt would fit in and the beam hole on the rear one a round hole with a square space were a square head bolt would fit in. But this also was no cause. There was no other option than search further. Therefore it was neacecerry to dismantle the rest of plough body. First I cleaned the part with a rotating bruss. At the front body I could not find anything. Because I had put a lot of other parts into the primer and I wanted to keep the speed in the work, I put this one also in the primer and a first coat of paint This proved a little too soon, of course. After I had cleaned the second one, I measured again both. After the team had confirmed trees and horizontally and vertically aligned, I had a difference of 1 cm in height. It was clear to see that the front 2 inch scissors was also worn on the cutting line, but because this team could loose scissor points are not the cause. I decided to dismantle all components to be measured.