Bij het ontmantelen van de ploeglichamen constateerde ik ook een versleten zool aan de voor schaar. Dit was de oorzaak van een verkeerde meting in de snijbreedte van de ploeg. Een nieuwe was snel gemaakt. Ook de draad van de verstelling van het achterste rister was slecht. Een nieuw rond stukje met een eindje draad er op gelast en het werkt weer perfect en is bijna niet te zien.
Wat schroefdraad betreft moet ik wel enkele concessies doen. Standaard is het Engelse BSW draad. Voor vervanging is deze moeilijk te vinden. Amerikaanse draad UNC is heel eenvoudig te kopen bij alle NH dealers. Ploegbouten zijn echter weer in metrische draad de oplossing. Liever had ik alles BSW en de fijne BSF variant gehad.
With the dismantling of the plough body's I discovered that the landslide of the front share was worn. This was the cause of a wrong measurement in the plough wide earlier. Another one was quickly made. The thread of the adjustment of the rear mould board was bad. A new round piece with a short peace of thread is welded on and it works perfectly again and is almost invisible.
What thread is concerned, I do have to make some concessions. Default is the English BSW thread. Replacement is very difficult to find. American thread UNC is very easy to buy from all NH dealers. For plow bolts the solution is metric thread. I would have preferred all BSW and the BSF fine version.
Ondertussen ben ik begonnen met het opnieuw in de verf zetten van alle schoongemaakte en gerepareerde onderdelen. De werkwijze is eerst vetvrij maken, dan in de Owatrol olie smeren met een doek. Deze olie gaat een binding aan met de achter gebleven roest en zorgt voor een betere hechting van de verf. Ook blijft de verf langer vloeibaar en kruipt daardoor in kleine gaatjes, zodat die beter opvullen. Daarna een laag grondverf van AllGrund. Deze grondverf heeft een zeer goede hechting op allerlei ondergronden en verbind zich ook aan roest. Omdat ik alleen witte verf had heb ik dat eerst gebruikt, maar later ben ik overgegaan op grijs.
Meanwhile, I started to paint all cleaned and repaired parts. The method was first degreasing, then oil them with Owatrol with a cloth. This oil bonds with the remaining rust and ensures better adhesion of the paint. Also, the paint remanes more fluid and therefore crawl into small holes, so they will fill better. Then a layer of primer AllGrund. This primer has excellent adhesion to various substrates and also bonds with the rust. Because I only had white paint, I used that first, but later I switched to gray.
De kleurlak heb ik zelf gemengd van Ford 1000 serie blauw en grijs met een verhouding van 2 op 1. Deze kleur lijkt op de licht blauwe kleur die ik onder de E27N kleur aan trof op de ploeg. Ook lijkt hij veel op de New Major kleur. Precies zal het niet zijn maar niemand weet wat de echte kleur moet zijn omdat het geen Ransomes kleur is.
I've mixed the colour paint myself from Ford 1000 series bleu and gray with a ratio of 2 to 1. This color is almoost similar to the light blue color I found underneeth the E27N color on the plough. It also looks a lot like the New Major color. It will not be precies, but nobody knows what the real color should be as it would be no Ransomes color.
Nadat ik alle onderdelen van de ploeglichamen had gedemonteerd had ik nog steeds niets gevonden wat de oorzaak kon zijn van het hoogte verschil. Alles leek hetzelfde. Ook nadat ik de basis elementen op de vlakplaat had gesteld kwam ik maar aan een millimeter verschil. Pas nadat ik de scharen weer op de zuil monteerde bleek dat hiermee het verschil werd gemaakt. Voorheen is denk ik de montage van de risters eerst en van de scharen het laatst gedaan en daardoor kwam er verschil in de bevestiging. Wanneer ik begin met de ploegbouten aan de bovenkant van de schaar te plaatsen en zorg dat de zijkant van de schaar goed tegen de zijkant van het element zet komen de beide scharen hetzelfde te zitten. Wel moet dan het gat aan de zijkant worden om gewerkt.
After all parts of the plough body was removed, I still could not find the cause of the height difference. Everything seemed the same. After I placed the basic elements on a flat plate, I measured only one millimeter difference. Only after I assembled the shares again it showed that this was how the difference was made. I think, previously at the last assembly, they started with the moulboard to assemble and the shares at last. That made the difference. When I start to place the plough bolds at the top of the shares and make sure the right side of the share is against the side of the frog, both shares will be in the right place. However the hole on the side frog on one element should have a correction.
Nadat ik het frame in elkaar heb gezet ben ik begonnen met de opbouw van de ploeg elementen. Door het frame op de vierkoloms brug te hangen en uit vlak te stellen kon ik zowel hoog als laag werken en ook tegelijk meten.
Eerst heb ik de ploegbomen er aan gehangen en heb met een waterpas na gekeken of de gaten voor de zuil goed kwamen. Door de boom die eerst achter zat naar voren te brengen kwam dit precies uit. Daarna heb ik de zuilen gemonteerd en gekeken waar welke zuil het beste uitkwam. Nadat de scharen waren gemonteerd kon ik het resultaat goed meten. Na wat heen en weer monteren vond ik de juiste stand, zodat beide schaarpunten bij een vlak gestelde ploeg precies op de grond komen en de scharen in dezelfde hoek staan.
After I've put together the frame, I started building the plough body's. By hanging the frame level on the four kollom bridge, I could both work high and low and also simultaneously measure.
First I put the plow beams in place and with a level I could checked if the holes for the frogs were in line. The beam that was first behind was put on the forward beam and then they leveled exactly. Then I mounted the frogs to see what came out the best. After the shares were assembled, I could measure the result properly. After some back and forward reassemble, I found the right position. So now, when the frame is level the two share points are level on the ground and the angle of the shares are the same.
Nu konden de risters er op geplaatst worden. Toen kwam aan het licht dat de gaten bij de risters verschillend geplaatst waren. Een verschil van 5 mm. Bij het ene rister moest het bovenste gat om en bij de andere het onderste. Ook moest bij de stukjes die voor de risters zitten de gaten verschillend. Blijkbaar had ik twee verschillende rister sets. Dit blijkt ook uit de nummers achterop. Nu begreep ik dat alles zo goed en zo kwaad als dat kon voorheen was vast gezet en dit voor het verschil in uitlijning zorgde. Met een dremel en heel veel geduld heb ik de gaten omgewerkt. Daarna het ovale gat dicht lassen en weer uitwerken tot een vierkant gat met een ronde afschuining. Per gat duurde dit ongeveer drie uur. Op de foto's zijn de verschillen te zien. Uit eindelijk is alles goed ten opzichte van elkaar uit gelijnd.
Now the moldboards could be placed. Then I notice the difference between the holes on the moldboards. At one the above hole and the other the lower hole there was a difference from about 5 mm. Also the small moldboard peaces in front were different. Apparently I had two different moldboard sets. Both numbers on them are different to. Now I understood that they mounted everything as good and as bad as it could and this caused the difference in alignment. With a dremel and lots of patience, I reworked the holes. Then the oval hole was welded and then worked into a square hole with a round bevel. One hole took about three hours. The pictures shows the differences. In the end everything is properly aligned relative to each other.
Op de foto hiernaast is ook te zien dat ik de scharen heb opgelast. Door slijtage was er een verschil van 2 cm tussen de scharen. Eerst heb ik met MigMag de twee cm verschil er aan gelast en daarna beide scharen met elektrodes opgelast. Over het resultaat ben ik niet tevreden. We zullen zien of dit goed ploegt.

On the picture on the left you can see that I have welded the plough share. This was because the was a difference from about 2 cm between them. First I welded with Mig Mag the 2 cm on and then with electrodes I have welded both shares. I'm not pleased with the result. We shall see if this gives good plough work.