|
|
|
Opel Calibra
De Calibra is de sportief gelijnde coupé van
Opel, die in de jaren 90 het Duitse
automerk af moest helpen van haar toenmalige
'grijze'
imago. In
1989 werd de auto geïntroduceerd op de
IAA te
Frankfurt
Techniek
De Calibra is qua uiterlijk gebaseerd op de
Opel Vectra en de
Opel Monza CC De auto had een cw-waarde (dit is een waarde voor
luchtweerstand) van 0.26, wat voor 1990 erg laag
is.Zelfs heden ten dage is dit nog uitzonderlijk goed.
Vanaf de lancering werd de auto standaard uitgerust met
servobesturing en
ABS en was vanaf'94 leverbaar met airbag(s).
Motorisch is de Calibra uitgerust met de 2-liter
motoren uit de
Omega. De basismotor is de 85 kW (115 Pk) sterke 2
liter 8 klepper C20NE.
De 2 liter 16V C20XE
heeft een vermogen van 110 kW (150 pk). De latere 2.0
16V
Ecotecv 20XEV
had een vermogen van 100 kW (136 pk). De C20XE bracht de
Calibra (door een maximaal moment van 196 Nm) in 8,3
seconden op 100 km/h. Het gemiddeld verbruik lag door de
lage luchtweerstand op 9,2 l/100km. Vanaf 1992 werd de
Calibra en ook de Vectra leverbaar met een 2L turbo C20LET
met 204pk, vier wiel aangedreven en standaard 6
versnellingen. Deze auto heeft een topsnelheid van 245
km/h. De laatste motor die in de Calibra leverbaar was
is de 2,5 liter V6 C25XE
met 170 pk.
De Calibra wordt in 1997 opgevolgd door de
Tigra, Die al in 1994 werd geïntroduceerd. In 1996 wordt de Calibra ook nog
sport kampioen. De nieuwe 500 pk sterke 4-wiel
aangedreven V6 motor brengt de Calibra naar negen
overwinningen in de
DTM In totaal werden van de Calibra 236.647 exemplaren
gebouwd.
Afmetingen
- Lengte: 4492 mm
- Breedte: 1688 mm
- Hoogte: 1320 mm
- Spoorbreedte: 2600 mm
-
Wielbasis: 1446
mm
- Banden: "195/60 R 14 85 V" -
"205/55 R 15 87 W" - "205/50 R 16 W"
|
|
Productiejaren
1989-1997 |
|
Productieaantal
236.647 |
|
Voorganger
Opel Manta |
|
Opvolger
Opel Tigra
|
|
Uitvoeringen
Ecotec
2L 2.5L 4x4 Turbo |
|
Concurrenten
Nissan 200SX
Ford Probe |
De Opel Calibra is een in het oog springende sportwagen.
De fantastische stroomlijn maakt haar tot
een echte
blikvanger. Deze stroomlijn geeft een windcoëffcient van
0.20, lager dan menige nieuwe moderne sportwagen.
De Calibra was van 1990 tot 1997 in produktie.
Een nieuwe Calibra zit nog steeds in de planning. Opel
beloofde dat een eventuele nieuwe Calibra nog veel
spectaculairder zou worden dan de vorige.
Maar tot nu toe is het enige nieuwe een Astra coupé met een
duidelijke Calibra lijn.
Maar, wat is gebleken: het is gewoon een Astra met een Astra
voorkant en een imitatie Calibra-achterkant.
Leuke auto, maar ze haalt het niet bij de Calibra!!!
De Calibra is in diverse uitvoeringen van de band gerold.
2 ltr 8 kleppen 115 pk een betrouwbare sportwagen
2 ltr 16 kleppen 150 pk het meest verkochte model
2.5 ltr 24 kleppen 170 pk een zeldzame verschijning
2 liter 16 kleppen 204 pk een echte power-wagen
Het Turbo model heeft 4-wheel Drive en een 6-bak.
De Calibra deed het erg goed in de ITC/DTM. In 1996 won ze de
ITC/DTM en Keke Rosberg was een bekende.
De calibra wordt steeds meer een collectors item, vooral die
wagens die wat meer power hebben zoals de Turbo 4x4 of de 2.5
ltr
De Historie van de Opel
Calibra
|
DE OPEL
CALIBRA
Het verhaal van deze fantastische auto
begint in 1989. |
|
1989
Op de Frankfurt Motor Show is Opel van de partij
met een nieuwe coupe.Diegene die het voor elkaar
hebben gekregen om een glimp van de auto op te
vangen vertellen een verrassend verhaal. Ze
hebben het over een auto zoals nog niet eerder
is gezien. Sterk, elegante lijnen, maar genoeg
ruimte. Dit alles met moderne technieken en
tegen een betaalbare prijs. Een nieuwe naam ligt
op ieder zijn lippen... Calibra.
|
|
|
|
1990
Aerodynamische auto's kunnen mooi zijn. Alleen
vaak zijn ze te laag, in elkaar geduwd en uiten
hun sportieviteit vaak in een heel klein
interrieur, 2 zits en nauwelijks koffer ruimte.
Maar de Calibra is anders. Met 's werelds beste
trek coefficient van 0.26, de coupe is slank,
maar heeft genoeg ruimte voor 4 volwassenen en
300 liter bagage. De sleutel van het succes is
de Calibra's "fun + function" faktor, waardoor
er in het eerste jaar van de productie
maarliefst 29,431 verkocht werden.
|
|
1991
De Calibra gaat ver boven iedereens
verwachtingen. De vraag is grooter dan Opel aan
kan, een record aantal van 67,443 auto's worden
gefabriceerd in 1991. Maar in plaats dat ze op
een laueren gaan rusten gaan de Opel technischie
door met hun magie en veranderen op die manier
de Calibra in een sterk symbool voor hun merk.
De Calibra Turbo heeft een turbocharged
vier-cylinder motor, 150 KW (204 pk), zes
versnellingen en vier wiel aangedreven. Met de
245-km/h-coupe, begeeft Opel zich op een terein
dat eerder alleen voor exotische sportauto's was
weggelegd.
|
|
|
|
1993
Het klassieke design van de Calibra inspireert
de individualist. Opel Ontwerpers komen deze
mensen tegemoet met de zogenaamde "Color
Edition", een speciale versie van de coupe in
ongebruikelijke kleuren. Ze restylen het gehele
interieur met een nieuw fris uiterlijk en luxe
leer, verder krijgt hij nieuw ontworpen extra
licht metalen velgen. Hoewel de Calibra
inmiddels een veel geziene auto is verveelt hij
nooit.
|
|
1994
In het vijfde jaar van de productie van de
Calibra wordt er een nieuw gezicht toegevoegd
aan de Calibra familier. Opel's eerste V6 motor
verschijnt in coepe land. De torquey 2.5-liter
V6 levert een uitstekende prestatie, met zijn
125 KW (170 pk) schiet deze Calibra van 0 naar
100 km/h in 7.8 seconde. De V6 opent ook het
tijdperk van de milieu bewuste ECOTEC power
motoren, met een nieuwe 100 KW (136 pk) 2.0 16V
gebaseerde moter vervangt hij de voormalige 85
KW (115 pk) 8V versie.
|
|
|
|
1994
Terwijl concurenten reageren met soortgelijke
coupes en de Calibra's markt segment behoorlijk
druk begind te worden, gaat Opel door. De
designers gaan aan de slag en halen alles uit de
kast om een nieuw coupe te creeren. Het
resultaat de nieuwe baby van Opel is de Tigra
geboren in het najaar van 1994. Klanten reageren
enthosiast en kopen 68,000 Tigras in het eerste
jaar van de productie. Later staat hij op het
punt het markt aandeel van de Calibra over te
nemen met tot dan toe een verkoop van 160,000
auto's.
|
|
1996
Met zijn naderende pensioen, wordt de Calibra
ook nog even een sport kampioen. De nieuwe 500
pk sterke 4 wiel aangedreven V6 motor brengt de
Calibra naar negen overwinningen in de German
touring Championship (DTM). Aan het einde van
het race seizoen is Manuel Reuter de kampioen
bestuurder en Opel de kampioen fabricant. Wat is
nou een betere manier om afscheid te nemen?
|
|
|
|
1997
Zelfs de mooiste en meest succesvolle auto's
worden op een dag uit de productie genomen. Op
dat moment zijn er exact 238,647 Calibra's
verkocht wat maar weer opnieuw de populariteit
van deze auto aangaf, Opel had zelfs extra
productie capaciteit in Finland ingezet in 1991
om aan de massale vraag te kunnen voldoen. Al
lang voordat de laatste Calibra in de zomer van
1997 van de band zou rollen was het voor
iedereen al duidelijk dat het elegante design
van Erhard Schnell een classieker was geworden.
|
|
1997
Het einde van de Calibra, maar de Tigra brengt
uitkomst. Met deze compacte 2 + 2, gaat Opel
door met het aanbieden van een unieke coupe. De
Tigra heeft een onafhankelijke, prijs-winnende
styling, goed ontwerp en genoeg bruikbare,
variabele ruimte. Dit alles natuurlijk tegen een
redelijke prijs. Het is al zeker dat ook de
Tigra zijn plaats in de design history gaat
innemen en als de tijd daar is zal Opel opniewuw
met een andere coupe komen.
Naar boven
|
|
|
|