Alles wat goed, edel en groots
is in de menselijke natuur, ieder goddelijk vermogen en streven
werd gevoed door de priesterfilosofen. Hun morele code, gebaseerd
op altruïsme, is universeel geworden . . .
Wil stroomt door ons heen en gaat van ons uit,
en wordt geleid door ons richtinggevend verstand. We kunnen langs
de weg van ons meest innerlijke zelf opgaan naar de goden, dieper
afdalen in de stof, omdat 'mensen individueel altijd onbelemmerd
en ongedwongen over hun aangeboren vrije wil kunnen beschikken .
. . De mens kan altijd zijn eigen gevoelens en zijn eigen gedachten
veranderen, en als gevolg daarvan zijn eigen handeling.'
WIJ
willen in deze lezing aantonen dat het Christendom niet een geheel nieuwe
godsdienst was, maar voortkwam uit wat eerder bestond. Zijn hoofdleringen
maken ook deel uit van oudere godsdiensten en vele riten en dogma's zijn
overgenomen uit wat men het heidense geloof noemde. Alle godsdiensten
leerden oorspronkelijk de goddelijkheid van de mens; maar deze leer werd
later uit het oog verloren en in de plaats daarvan kregen we een geloofssysteem
onder leiding van een hiërarchie, die voor de verlossing als voorwaarde
stelde dat bepaalde leringen werden aanvaard en men aan bepaalde eisen
voldeed.
- “Ben ik mijn
broeders hoeder ”?
Is het onze plicht om tussenbeide te komen, als wij
zien dat er onrecht geschiedt? Betekent plicht het verrichten van
handelingen, waarvan anderen menen, dat ik ze zou moeten
verrichten? Of betekent het verrichten van handelingen, waarvan ik
weet, dat zij goed zijn voor anderen?
- “Een ander
gesprek met god, 5000 jaar geleden.”
Onlangs verscheen de Indiase tekst genaamd Anugita
voor het eerst in de Nederlandse taal. Het is een natuurlijk vervolg
op de Bhagavadgita, waarin God (Krishna) een gesprek voert over het
doel van het leven met zijn leerling Arjuna. De Anugita gaat over
de yoga van kennis, welke kennis het meest belangrijk is voor de mens,
en hoe hij of zij optimale helderheid van geest kan bereiken om die
meest verfijnde kennis te bevatten. Over dood en geboorte, oorzaak
en gevolg en de uiteindelijke eenwording met het goddelijke en de
theorie en praktijk die daar naartoe leiden.
- De leer van de
cyclussen
Cyclussen zijn zo gewoon, dat we ze als even vanzelfsprekend
aannemen als lucht die we inademen, het water dat we drinken, en de
vaste grond onder onze voeten. We kunne ons niet voorstellen hoe de
wereld eruit zou zien zonder de vertrouwde herhaling van licht en
duisternis om de vierentwintig uur, en de elkaar regelmatig opvolgende
seizoenen, gebeurtenissen die verband houden met de dagelijkse draaiing
van de planeet en de jaarlijkse gang rond de zon.
terug |