De aanhouder wint 2 - fcp

Hoofdmenu:

De aanhouder wint 2

verhalen

Na de eerste 24 uur topsessie, zoals jullie in mijn vorige artikel konden lezen, werden er al snel nieuwe plannen gesmeed. Het plan was simpel, vissen, vissen en nog eens vissen. Het volgende weekend ging ik vol goede moed naar de befaamde stek. Bij aankomst waren de hengels nauwkeurig ingeworpen. De 1ste hengel legde ik op een grote mosselbank en de 2de hengel werd tegen de brug gedropt. De hengel tegen de brug beaasde ik met een super g boilie van Flemish Carp Products, waar ik veel vertrouwen in heb, en de andere hengel werd beaasd met een fish diablo boilie die ik op dat moment aan het testen was.  Nu was het alleen nog afwachten tot ze mijn stekken kwamen bezoeken en aan het feestmaal begonnen. En ja hoor, die avond vertrok de hengel tegen de brug, maar helaas verspeelde ik de vis doordat hij achter een obstakel was gezwommen met als gevolg lijnbreuk.  !!!kloten!!! Ik knipte het stuk voorslag er af dat helemaal naar de kloten was en maakte alles terug klaar. Ik dommelde mezelf terug in die ochtend tot ik werd gewekt door en mega harde fluiter. Op de hengel aan de mosselbank kwam na een stevige dril  deze mooie spiegel boven.

Ik had nog 1 nacht te gaan voor ik terug naar school moest. Van zaterdag op zondag is het normaal een stuk minder omdat er dan geen scheepvaart is en daardoor ook geen stroming, en dat heeft als gevolg dat de vissen minder actief zijn. Dat maakte mij niet uit, ik hoopte dat er nog wat zou uitkomen. Die nacht bleef het rustig tot ik die ochtend werd gewekt door een trage run op de hengel tegen de brug. Na wat lijn te nemen en te geven kwam er een mooie schub uit van iets over de 15 kg.

Het weekend was voorbij, dus back to school.

Vol ongeduld ging Glen en ik het weekend terug in. De dag voordien hadden we beiden al de stek licht aan gevoederd op de stekken, dus het was alles of niks.

Mijn 1ste run volgde al gauw, ik lag nog maar een half uur in met als resultaat een klein spiegeltje.

Na het terug zetten  en een sms’je naar Glen te sturen dat ik 1-0 voor stond,

dropte ik mijn rig terug op de juiste plaats. Een half uur nadien kreeg ik ook een sms van Glen, de stand was nu 1-1.

Na 1 uur vissen hadden we al 2 vissen maar niet met het gewicht dat we verwachtten (hoopten). Toen ik ‘s morgens wakker werd was ik een beetje verdwaasd dat het bij mij stil was gebleven. Op mijn gsm las ik dat Glen die nacht ook nog een mooie 30er had gevangen .

Nadat ik de foto’s had genomen, waren we nog wat aan het babbelen. Plots vertrok Glen zijn andere hengel, na een stevige dril kwam er een grote mooie spiegel boven van maar liefst 19kg.

De 1ste nacht was afgelopen met een geslaagd resultaat van 4 vissen.

‘s Avonds keerde ik terug naar de stek, maar dan alleen. Met een matig gevoel viel ik in slaap, maar om 2 uur werd ik al weer gewekt door een fluiter op de verre hengel op de mosselbank. Ik verwachtte dat het om een goede vis ging. Bij het scheppen bleek hij toch wat kleiner te zijn dan ik verwachtte, maar wel een zeer speciale karaktervis.

Het speciale aan de vis is niet alleen zijn uiterlijk, maar ook het verhaal dat er achter steekt. Dit is één van de oudste vissen die ik ooit gevangen heb en wat de vis ook zo speciaal maakt, is dat hij altijd op hetzelfde gewicht zit. 12 jaar geleden is hij door een maat van mij ook gevangen op 12 kg en 4 jaar geleden ook en nu vang ik hem ook op 12 kg. Ik was blij met mijn vangst. ‘s Morgens werd ik wakker met een goed gevoel en voor de rest bleef het stil. Ik had nog 1 nacht te gaan, want die maandag was het geen school. De  leerkrachten moesten zelf naar school (dat was bij sommige ook wel nodig).

We hadden nu op 2 nachten 5 vissen, dus ik hoopte de 3de nacht af te sluiten met nog een mooi resultaat. Helaas verspeelde ik ‘s nachts nog een goede vis op de hengel tegen de brug, kloten!!!! Ik werd die ochtend wakker en dacht bij mezelf ‘dit wordt een blank’. Tot dat ik om 10 uur ‘s morgens een trage run kreeg op mijn hengel tegen de brug. Ik maakte contact met de vis maar ik had niks te zeggen, mijn spoel bleef maar draaien en de vis pakte zoveel draad dat ik toch wat moest bedenken voor hem te doen stoppen. De vis was meer dan 250 meter van mij verwijderd, dus ik zette al mijn kracht op mijn 2,75 lbs stokken (wat achteraf gezien te licht is voor op het Albertkanaal). Ik kreeg de vis gestopt en hij zwom schuin naar mij toe. Ondertussen was ik al 20 min bezig en even later kwam hij vast te zitten, ik kon wel door de grond (beton) zakken. Ik wandelde 100 meter naar rechts en zette al de kracht die ik kon op mijn hengel, en wonder boven wonder kwam hij los. Ik had terug contact met de vis en zo kwam er een einde aan een dril van 3 kwartier. Toen ik hem schepte zat ik zowat in de 7de hemel  en toen hij op de mat lag zeker. Het was een zware 50er dat wist ik zeker. Wat mij direct opviel, was dat de vis nog vol zat met kuit. Andere vissen  hadden al meer dan een maand voordien gepaaid, dus het was versteend kuit (versteend kuit is kuit dat slecht is geworden). Ik zette hem effe in mijn weegzak om hem te laten bekomen. Glen arriveerde voor de foto’s te trekken. Toen we hem terug op de mat legden, viel het mij meteen op dat hij al het kuit geloosd had en de vis was volledig leeg. De domme fout die ik gemaakt heb, is mijn vis niet onmiddellijk te wegen. Dat was wel een tegenvaller, maar mijn geluk kon nog steeds niet op. Wat een bak!

Leeg woog de vis 23,8kg, wat een afsluiter van dit top weekend. Al mijn vissen waden gevangen op de super g en de fish diablo van FCP en de vissen van Glen op de red oudsider van FCP.

catch en release

Nadien wist ik nog 2 vissen te vangen, waaronder een 19 kg spiegel en een 11 kg spiegel.