Start
De Kaart
De Banen
De Links

 

 

 

(2000 jaren later)

 

Wandelen op Heerbanen in België

 

Houdt U van wandelen en wilt U in uw vrije tijd wel eens een origineel traject van een 2000 jaar oude Romeinse heerbaan in België bewandelen, neem dan contact op met mij.

Ik stuur U zo snel mogelijk een op maat gesneden wandeltraject toe.

Dat op maat snijden houdt in, dat er rekening gehouden wordt met de volgende punten:

1. Hoeveel dagen / uren wilt U wandelen.

2. Welk traject spreekt U het meest aan.

3. Hoeveel km per dag.

4. Hoeveel stops / cafepauzes wilt U inlassen.

5. Wilt U opgaven van hotels in de buurt of bus- en treinverbindingen

6. Opgave van benodigde kaarten of het versturen van gedeeltes.

Bij aanvraag van een specifieke route wordt altijd vermeld: De kenmerken, het begin en eindpunt, adviezen (aangaande stijgingspercentage en begaanbaarheid), beziens- en wetenswaardigheden, aanwezige terrassen / cafeetjes / uitspanningen / restaurants en hotels in de buurt.

Alles is mogelijk en ik doe het met plezier, zolang het via e-mail kan zijn er geen kosten aan verbonden. Het blijft een hobby.

De trajecten zijn zo goed mogelijk (meestal historisch correct) uitgewerkt, maar hiaten blijven natuurlijk bestaan.

Voordat ik U ga inlichten over de te bewandelen trajecten, eerst enige achtergrond info.

 

 

(een vingerwijzing naar de achtergrond)

 

Vroeger, ongeveer van 50 voor Chr. tot 400 na Chr. , werden er door de Romeinen verbindingswegen aangelegd, tussen villae (grote wooncentra) van belang, waaraan vici (enkelvoud: vicus) gelegen waren, dit waren baandorpen of markt- en ambachtsplaatsen.

Deze wegen heten heden ten dage nog steeds : heerbaan, heerweg, heirweg, heirbaan, chaussee romaine,chaussee verte, groene weg, romeinse steenweg, herrenpfad of steinweg.

Zijwegen heetten diverticula (enkelvoud: diverticulum).

Het waren zeer brede wegen van 5 meter breed tot wel 12 meter in de bocht., met een afvoergoot aan weerszijden en indien noodzakelijk verhoogd aangelegd (op bv. moerassig terrein).

Ze werden altijd vervaardigd van plaatselijk aanwezig materiaal.

Nu ligt deze originele bestrating, voor zover nog aanwezig, diep onder het tegenwoordige oppervlak.

Vaak is het oorspronkelijke tracι redelijk gemakkelijk in grote lijnen uit te stippelen.

De precieze detaillering van de wegenligging levert wat meer problemen op, maar met behulp van topografische kaarten meestal geen onoverkomelijke.

 

 

(maar meestal niet onoverkomelijk)

 

 

EEN GREEP UIT DE WANDELTRAJECTEN;

Aangegeven op de kaart zijn:

1. (Boulogne-sur-Mer – Cassel) vanaf de Belgische grens bij Bailleul over Wervik naar Kortrijk.

2. Kortrijk – Velzeke – Asse – Elewijt (Noordertraject, nieuwer)

2a. (Kortrijk - Velzeke -) Asse - Zellik - Perk - Leuven - Tienen

2b. (Kortrijk - Velzeke - Asse -) Zellik - Sterrebeek - Tienen

3. Kortrijk – Kaster – Brakel – Geraardsbergen – Kester – Overijse - Tienen (Zuidertraject, ouder)

4. Tienen – Tongeren

5. Tongeren – Maastricht (noot: te Maastricht mogelijkheden te over, richting Nijmegen, Aken of Keulen).

6. (Boulogne-sur-Mer – Cassel) vanaf de Belgische grens bij Hondschoote over Diksmuide naar Brugge en verder naar Aardenburg.

7. Bavay – Tournai – Wervik (nog niet uitgewerkt) en

7a. (Bavay -) Tournai - Kortrijk

8. Bavay - Velzeke - Gent en

        8a (Bavay - ) Blicquy – Brugge (diverticulum)

        9. Bavay - Asse – Rumst

        10. Bavay - Tongeren (de befaamde Chaussιe Brunehault)

        11. Bavay - Dinant

12. Reims - Keulen

13. Rumst – Elewijt – Sterrebeek (bij Brussel) – Baudecet – Namur – Taviet (kruispunt bij Dinant)

14. Dinant – Nassogne – Hollange - Trier (mijn traject wijkt af van de kaart)

15. Tongeren – Vervoz – Hotton – Beausaint (bij La Roche-en Ardennes) – Senonchamps (bij Mande-Saint-Etienne, een belangrijk kruispunt nabij Bastogne) – Arlon.

16. Maastricht – Trier = Via Mansuerisca (over Voeren, Baraque Michel / Botrange, Deidenberg (gem. Amel) tot Lommersweiler, aan de Luxemburgse grens.

17. Saint-Quentin - Givet - Celles - Vervoz - Theux (en dan verder naar Keulen over baan 18)

18. Dinant - Clavier- Theux - Keulen (nog niet uitgewerkt).

19. Reims - Trier.

20. Etalle - Virton en verder...

21. Maastricht - Nijmegen (linkermaasoever).

22. Tienen - Grobbendonk

23. Tongeren - Nijmegen (tot de nederlandse grens)

24. Arlon - Metz

25. Tongeren - Trier

26. Namur - Branchon

Enzovoort enzovoort... alle diverticula zijn ook opvraagbaar.

N.B. Nog niet uitgewerkt betekent dat er wel al stukken van beschikbaar zijn, voor de rest is natuurlijk niet alles tot in de puntjes historisch in orde, maar ik doe mijn uiterste best.

 

Het aanbod uit mijn aantekeningen is zo overweldigend, dat ik maar stop met voorbeelden geven. Waar U ook vakantie houdt, of waar U ook maar wilt wandelen, er is altijd wel iets Romeins in de buurt, meestal niet tastbaar, wel voorstelbaar.

 U vraagt maar:  pauho@zeelandnet.nl

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar Ardeense routes.

Reacties en (site-opbouwende) kritiek zijn altijd welkom.

Vriendelijke groet en veel wandelplezier toegewenst namens een enthousiaste amateur-historica:

Diane Steenlage, Vlissingen

 

(enthousiast amateur rust op muurtje)

 

 

De Kaart De Banen De Links