Homepage (klik hier)

Artikelen (index)

Bibliotheek

1. On-line marketing

2. Web Publishing

Nieuwsbrief (Klik hier)

Contact (klik hier)

Nederlandse portaalsites

2 maart 1999 - De eerste Nederlandse portaalsite moet nog gemaakt worden. Met bijna twee miljoen mensen die gebruik maken van het internet, mag het op z'n minst opmerkelijk heten dat er nog geen Nederlandse equivalenten van portaalsites als Lycos of Excite bestaan.

De toppers die Nederland heeft -Planet Internet en World Online- profileren zich voornamelijk als contentproviders. De lokale portaaldienst (Lycos) die we wel kennen is grotendeels geschoeid op Amerikaanse leest. Ze biedt veel features, maar weinig specifieke inhoud.

Nu dringt zich de vraag op wat een portaalsite precies in zou moeten houden. Op basis van Amerikaanse voorbeeldmodellen -sorry, maar ze zijn gewoon goed- vertoont ieder portaal in principe dezelfde karakteristieken.

Uitgangspunt bij het ontwerpen van een internetstartpunt is het bieden van veelzijdige inhoud. Thema's als Sport, Financiën, Vakantie en Hobby worden uitgebreid behandeld door een aangestelde internetredactie. Dit vormt het eerste onderdeel van de content. Het tweede gedeelte bestaat uit de informatie die door de gebruikers/leden van het portaal zelf wordt aangedragen in de vorm van de homepages die ze bij portaal.nl hebben geparkeerd.

Actueel nieuws en zaken als weer, verkeer, horoscoop en financiën voorzien de site daarnaast van een meer dynamische context. Dit stimuleert herhalingsbezoeken. Een zoekmachine of index biedt in zulke gevallen uitkomst, wanneer een gebruiker naar een bepaalde pagina of een bepaald onderwerp zoekt.

Links:

Lycos

Excite

Planet Internet

World Online

ICQ

Instant Messenger

Telegraaf

Telegraafnet

Naast het inhoudelijk gedeelte verdient ook de techniek uitgebreide aandacht. Met een gepersonificeerde startpagina kunnen bijvoorbeeld nieuws, advertenties of aanbiedingen op maat worden geleverd. Een persoonlijke startpagina bij een portaal bevat in de regel ook een eigen e-mailaccount al dan niet aangevuld met chat- en instant-messaginmogelijkheden.

De vergelijking met ICQ en AOL Instant Messenger is (hoewel in een bredere context) snel gemaakt.

Vooralsnog zijn er echter weinig signalen die erop wijzen dat een Nederlandse portaalsite in aanmaak is. Samenwerking tussen de eerdergenoemde Nederlandse en Amerikaanse bedrijven ligt voor de hand, maar is niet erg waarschijnlijk. Eén bedrijf echter is een uitzondering en is een interessant initiatief gestart.

De Telegraaf heeft onlangs een bètaversie van een portaal-in-wording on-line gezet: Telegraafnet. De site laat een opvallende combinatie zien van nieuws, weer, zoekmachine én index, advertenties, aangevuld met verwijzingen naar homepages. Personificeringsmogelijkheden (mail en/of chat) worden nog niet aangeboden.

Voortbordurend op de vraag wat een portaal is, dringt zich een volgende vraag op. Wat kunnen we in de toekomst van deze en andere Nederlandse uitgevers verwachten? De uitgever van Nederlands grootste krant toont in ieder geval de bereidwilligheid om het voortouw te trekken. Ze doet een poging om 1) op creatieve wijze niet in aanvaring te komen met het gevreesde redactiestatuut. Daarnaast is het 2) de vraag of dit potentieel portaal financieel interessanter wordt en zichzelf in de toekomst zal kunnen bedruipen. Neem een kijkje in de keuken en oordeel zelf.

<Terug naar artikelindex>