Homepage (klik hier)

Artikelen (index)

Bibliotheek

1. On-line marketing

2. Web Publishing

Nieuwsbrief (Klik hier)

Contact (klik hier)

Content Renaissance

New York (2 maart 1999) - De aandacht voor content op websites zal de komende tijd zeer sterk toenemen. Om de internetstrijd niet te verliezen zullen mediamaatschappijen op het gebied van klantgerichtheid een voorbeeld moeten nemen aan commerce sites. Dat blijkt uit een onlangs verschenen rapport van Jupiter Communications.

CommerciŽle portaal- en niet-portaalsites bieden, in tegenstelling tot mediamaatschappijen, de klant de mogelijkheid het gebruik van een internetsite te personificeren. OriŽntatie op de individuele consument heeft van ondernemingen als Amazon, eBay en Excite de lievelingen van Wallstreet gemaakt.

Vanwege toepassingen als web-based e-mail, chat, instant messaging en shop bots komen consumenten graag vaker bij een site terug omdat ze de controle volledig zelf in handen hebben. Commerce sites bedienen zich met grote geraffineerheid van deze tactieken en weten daarmee goedlopende loyalty programmaīs en uitgebreide klantenservice te leveren.

Met name community sites en zoekmachines bedienen zich met succes van deze webspecifieke features. Inhoudelijk gezien hebben deze sites echter een weinig specifiek en versplinterd aanbod. Hier liggen voor de mediamaatschappijen vanuit hun traditionele functie de kansen.

Op niet al te lange termijn zal het belang van content op een website van enorm differentiŽrend belang worden. De samenwerking tussen @Home en Excite en initiatieven als bijvoorbeeld het Go network van Disney tonen aan, dat op dit moment de kaarten geschud zijn en gestoken worden.

Links:

Jupiter Communications

Amazon

eBay

Excite

@Home

Go Netwerk

Mediamaatschappijen hebben de beloftes van one-to-one marketing niet waar kunnen maken. Dit in tegenstelling tot de commerce sites. De traditioneel ingestelde bedrijven zijn nog niet in staat geweest een trouwe klantenkring op te bouwen en deze te bedienen als consumenten in plaats van als toeschouwend publiek. Dit vanwege het vaak incidentele en anonieme gebruik van de sites.

Om op lange termijn te kunnen beschikken over een trouwe klantenkirng doet Jupiter aan de media een aantal suggesties. Mediamaatschappijen kunnen het best loyalty of frequency programmaīs ontwikkelen en merchandise gaan leveren. Om de overstap naar een databsemarketingmentaliteit te versnellen, zal de nadruk daarbij moeten liggen op datagathering: gebruikersinformatie, clickstream data, direct e-mail en aankoopinformatie.

<Terug naar artikelindex>