Verantwoording

 

 De werkwijze:
 Groep 7 van Binnen de Veste heeft zich ingeschreven voor het Grassroots project om nog meer met de computer bezig te zijn en vooral om met een digitale camera om te leren gaan. Dit werd aan een projectje gekoppeld: "Kijken naar Kunst in Zierikzee".

Eerst was er een kringgesprek:

  • Wat is kunst?
  • Welke kunstvoorwerpen hebben we in Zierikzee?
  • Waar staan ze?
  • Waarom worden ze geplaatst?
  • Waarom zijn ze juist daar neergezet?
  • Wat vinden jullie ervan?
  • Enzovoorts.

 

Daarna werd de klas in kleine groepjes verdeeld die een kunstvoorwerp in Zierikzee gingen fotograferen. De foto's werden bekeken en besproken en er werden al een aantal foto's op de website van de school gezet.

Daarna moest er informatie over verzameld worden:

  • De naam.
  • Wie heeft het gemaakt?
  • Van welk materiaal is het gemaakt?
  • Waar staat het?
  • Wat vind je er zelf van?

Hoe moesten de leerlingen aan informatie komen?

 Er werd besloten om naar het Gemeentehuis van Schouwen-Duiveland te bellen. Hier werden de leerlingen  van het kastje naar de muur gestuurd. De juf heeft geassisteerd en sprak met dhr Bert Stuit . Hij zorgde voor allerlei materiaal over de kunstenaars en hun kunstvoorwerpen. We kregen mappen vol folders, krantenknipsels en biografieën op school.

Nu konden de kinderen in kleine groepjes aan de slag en maakten bij ieder kunstobject een verslagje.

Daarna heeft de juf het gebundeld in een website die vervolgens op de website van de school geplaatst werd.

 

Wat hebben de kinderen ervan geleerd:

  • Ze hebben leren omgaan met een digitale camera.
  • Ze hebben kritisch naar kunst gekeken.
  • Ze hebben een verslag in Word gemaakt en er foto's bijgezet.
  • Ze hebben veel en vaak samengewerkt.

 

Wat heeft de juf ervan geleerd:
  • Een website leren bouwen en daar ging meer tijd in zitten dan ze had gedacht.
Ervaringen:
  • Het samenwerken tussen de kinderen ging goed.
  • Er was geen digitale camera op school en het was lastig om er steeds één te lenen.
  • Het maken van digitale foto's door de kinderen was geen enkel probleem.
  • Het maken van een verslagje in Word ging fantastisch.
  • Het kijken naar kunst was een onderwerp dat de kinderen niet zo erg aansprak.

 

                                                                                                                                   terug