Favoriete Boeken van Nannie van Berkum
Het hele jaar door is lezen een genoegen. Ik kijk even in mijn boekenschrift,
want ik houd bij wat ik lees en hoe ik het vind (sterrensysteem!). Mijn favoriete boekenlijst van de laatste tijd ziet er als volgt uit:
- Absolute toppers zijn de boeken van J.J.VOSKUIL. Het Bureau deel 2, "Vuile handen" heb ik
in drie dagen uitgelezen. Het eerste deel (Het Bureau 1, Meneer Beerta) vond ik al buitengewoon, net als zijn
eersteling Bij nader inzien, maar zijn klasse blijkt eens te meer uit
dit deel. Het prettigste is bovendien dat er nog vijf delen volgen! Een
echte aanrader, veel mooier dan de werken van onze vriend AFTh (v.d.
Heyden), hoewel je die ook ook moet lezen. Er is in november '96 in Vrij Nederland een uitvoerig
artikel gewijd aan wie wie is in die romans. En onlangs heb ik
uiteraard deel drie gelezen ('Plankton'). Allemaal vijf sterren!
- Alles van CHAIM POTOK: een echte belevenis, ook voor niet Joodse
mensen omdat de thematiek voor iedereen geldt. Fundamentele vragen komen
aan de orde in een boeiende stijl en geplaatst in historisch
perspectief. Laatst uitgekomen boek is De familie Slepak (mei/juni
1996 meen ik). De rest is deels verkrijgbaar, maar zeker in de
bibliotheek te vinden.
- Een dikpillige aanrader is ook Verre Landen van JULIEN GREEN. Een boek
dat al langer geleden de Prix Goncourt kreeg en in 1996 pas vertaald
is. Een prachtige ontwikkelingsroman. Het gaat over een vrouw die van twee mannen houdt en het speelt zich
af tegen de achtergrond van het einde van de slaventijd in het zuiden
van Noord-Amerika. Ook de natuurbeschrijvingen, waar ik meestal niet zo
van houd, zijn de moeite waard. Je wilt er meteen heen. Meeslepend en
informatief tegelijk. Vier sterren (maximum is vijf).
- De boeken van JANE AUSTEN heb ik weer eens uit de kast gehaald. Ze
blijven een genoeglijk tijdverdrijf. Ik heb ze in de zomervakantie gelezen en als voorbereiding
op de televisieserie van de BBC las ik met extra belangstelling Pride &
Prejudice. Mooi boek, mooie serie trouwens ook. Al blijft het het betere
boeketwerk maar dan in de vorige eeuw.
- Tussendoor las ik de nodige detectives, drie titels van JONATHAN KELLERMAN
(psychologische thrillers): Oog in oog, Het scherp van de snede en
Tijdbom. Nooit weg! Ook de nieuwe van GRISHAM (De
Partner) was weer heel aardig (twee-en een halve ster), en ook RENE APPELS 'Het geweten' was de moeite waard (drie sterren).
- Ik las drie boeken van CARL FRIEDMAN, in een adem uit eigenlijk:
Tralievader (ook als film), Twee koffers vol en De grauwe
minnaar. Prachtige, sober geschreven verhalen die allemaal te maken
hebben met de jodenvervolging en het jood zijn na de tweede
wereldoorlog. Vier sterren voor alledrie, met een halve extra voor
Tralievader.
- Een ander mooi boek is Het Boek Dina van HERBJORG WASSMO. Je zou het een
soort sage kunnen noemen, maar ook een historische avonturenroman, of
een vrouwenboek, ik weet het niet, maar prachtig is het. Ik heb het
vervolg pas gekocht : Het Boek Benjamin, maar nog niet gelezen.
- Drie sterren is ook 'Ontvoeringsbericht' van GABRIEL GARCIA MARQUEZ
waard.
- Tussendoor zoek en lees ik nog steeds alles van LODE ZIELENS. Maar
daar moet je wel van houden.
Als je toch niet kon lezen...
Terug naar Aanraders en favoriete boeken van...
Terug naar Clara's Boekenrubriek
|