Radiateuren werkplaats jpg

Teunis van Nes radiateuren specialist sinds 1960

voor al uw radiateuren

Turbokoeler (luchtkoeler)

De turbokoeler of intercooler koelt de lucht na de turbo voordat deze lucht de motor ingaat. Met als doel tezamen met de brandstof te verbranden of kortstondig tot explosie te komen.

De werking van de Turbokoeler:
Een Turbo is niets anders dan een (lucht) compressor.
Als lucht wordt samengeperst, stijgt de temperatuur van de lucht.
Een voorbeeld hiervan is de warme lucht uit een stofzuiger.
(Ja, ook een simpele stofzuiger met voldoende luchtopbrengst kan als turbo dienen !)
Warme lucht is uitgezette lucht, bevat dus minder zuurstof om te dienen als verbrandingselement in de motor.

De Turbo-koeler, ook wel intercooler genoemd, koelt de lucht af voordat deze lucht de motor ingaat.
Er gaat dan koude, gecomprimeerde lucht de motor in.
De hoeveelheid beschikbare lucht die de motor ingaat is groter.
Ook een reden waarom goed afgestelde Turbo-motoren met een goed werkende Turbokoeler zuiniger zijn.
Immers door de grotere hoeveelheid regelbare lucht die de motor ingaat geeft dit een betere verbranding, schonere uitlaatgassen en zuiniger met brandstof.

Dat die afstelling wel eens problemen geeft ondervinden wij als we zelf een Turbo-koeler maken in't koper.
De koeler koelt zo goed dat de motor geheel opnieuw moet worden afgesteld, niet volgens de fabrieksgegevens, maar volgens goed vakmanschap.
Het gevolg is veel meer PK's of Kilowatts uit dezelfde motor en veel zuiniger met brandstof.
Dat zelfs professionals zoals technische diensten van diverse auto-importeurs hier moeite mee hebben bewijst het feit dat zij dan maar de turbodruk gaan verlagen of de turbokoeler achter de koplamp plaatsen ( waar die minder koelt !).

Een exstra voordeel wat een goede turbo-koeler geeft is dat door de koude luchtinstroom en de hogere efficientie van de motor de radiateur van de motor niet groter hoeft te worden.
We zien zelfs turbo-motoren met een kleinere radiateur dan dezelfde motor zonder turbokoeler.
Dit kan uiteraard alleen als de turbo koeler goed werk levert.

Onderhoud van de Turbo-koeler:
Om de Turbo-koeler een optimale werking te laten houden is het nodig deze tussentijds regelmatig schoon te blazen. Dit kan middels een simpel luchtspuitje, gewoon vanaf de buitenzijde. Dit is echt belangrijk ! Een vuile Turbo-koeler geeft niet alleen lagere prestaties van de motor en een hogere brandstofrekening, maar geeft ook een motor die veel meer koeling van z'n koelingscircuit eist. Er zijn voorbeelden genoeg van in elkaar gelopen motoren, zoals uitgelopen lagers, simpel en alleen omdat de Intercooler uitwendig vuil was !

Bij Teunis van Nes krijgt u vakkundige advies over optimale koeling voor uw turbo motor.

Bel Teunis vandaag nog: 0113-216261

Google
WWWwww.radiateuren.insiderbasics.com
old timer Radiateur jpg
[De specialist] [Wat is radiateur] [TIP] [Versnellingsbak] [Radiateur] [Turbo] [Airco] [Oliekoelers] [Aanbiedingen] [Reparatie] [Contact] [Aanbevolen]