Info 12de Haringrit 20 Mei 2005

Klik hier!!

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto’s MOTORWEEKEND 2001

Foto’s SAUERLANDTOUR 2001

Foto’s MOTORWEEKEND 2004

 

Motorvrienden Biervliet

 

“Het heeft echt niets met de naam te maken. Serieus; ik ben een paar keer op de naam van een motorclub afgegaan maar deze keer echt niet. Ik kwam daar op uitnodiging….echt waar….Ik wist heus wel dat Biervliet niets met bier te maken heeft maar dat het een plaatsje in Zeeuws Vlaanderen is.” Dit waren zo ongeveer mijn woorden toen ik de redactie uit mocht leggen wie ik deze keer geïnterviewd had voor het Mag-a-zine. En het is nog waar ook; ik had nog een belofte van regio Zeeland in te lossen….heus.

 

Zeeuws-Vlaanderen

 

Ik blijf het iets aparts vinden, een trip naar Zeeuws Vlaanderen. Vanaf Breda heb ik twee keuzes; dwars door België, via Antwerpen en Zelzate, of dwars door Zeeland en dan ergens de pont pakken. Aangezien ik het voor een handje heb overal net iets te laat aan te komen kies ik voor de route door België; dat bespaart me in ieder geval een lange wachttijd voor de boot. Onderweg realiseerde ik mezelf hoe geïsoleerd Zeeuws Vlaanderen ligt van de rest van Nederland. Ik vroeg mij af wat voor gevolgen dit heeft voor een motorclub.

 

’t Harinkje

 

Ik tref vier leden van Motorvrienden Biervliet aan op de markt in Biervliet bij café ’t Harinkje. Het zijn Patrick van Kerckhove, voorzitter, Edwin Roelans, vice-voorzitter, Ronald van der Weegen, lid en Walter Duysserinck, ook lid. Café ’t Harinkje blijkt al sinds jaar en dag het stamcafé te zijn van de motorclub; binnen hangt o.a een prijzenkast, met daarin door de club gewonnen bekers en wat foto’s. Al snel kom ik er achter dat MV Biervliet in ieder geval een club met humor is. Het nemen van de foto’s leidt tot hilarische taferelen als de vier motoren voor het beeld van de Haringkaker gezet worden. Er was aardig wat sjouwwerk voor nodig om de Lowtail van de voorzitter op de verhoging te krijgen. Vooral veel steken met de motor en dan daarna pas het opritje verzetten! Een beeld van een haringkaker, een stamkroeg die ’t Harinkje heet, als clublogo een haring met een bikerbril op. Langzaamaan begon ik de conclusie te trekken dat Biervliet iets met haringen heeft. Dit blijkt inderdaad zo te zijn; Biervliet, een oud vissersdorp, is het dorp waar het haringkaken is uitgevonden. En dat vindt je dus overal terug, inclusief bij de Motorvrienden.

 

Het ontstaan

 

Terug op het terras kunnen we met het interview beginnen. Het wordt al snel een ontspannen gesprek, waarbij één van de oprichters van de club ons ook gezelschap komt houden.Met nameErik  de Boevere. De club is eind ’91 opgericht,samen met Bertwin Otte. Waar de meeste clubs ontstaan uit een groep vrienden met een gezamenlijke liefde voor de motorfiets is het bij MV Biervliet precies andersom gegaan. Deze club is het initiatief van twee vrienden die steeds dezelfde dorpsgenoten op motoren tegen kwamen. Ze kondigden middels een schrijven aan een aantal motorrijdende dorpsgenoten de oprichting van een club aan. Al de eerste vergadering kwamen twintig motorrijders opdagen. De eerste toertocht vond ongeveer een half jaar later plaats, langs de Belgische kust. Dit werd ook meteen de grootste toertocht van de club; 13 motoren. Met veel humor wordt mij verteld waar de kleuren van het logo vandaan komen; dit stamt nog van de voormalige jeugdsociëteit in Biervliet; Heavy Metal Biervliet. Dit is uit de tijd dat er nog met brommertjes gereden werd. Na anderhalf jaar proefdraaien werd besloten dat een club toch eigenlijk niet zonder bestuur kan; het eerste bestuur was een feit. Sindsdien worden ongeveer eens per drie jaar de bestuursfuncties gewisseld. In juni ’93 werd de club officieel met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Via een bevriende motorclub had MV Biervliet gehoord dat je eigenlijk niet zonder kon in verband met de aansprakelijkheid. Op 12 mei ’94 vond de eerste open toertocht van MV Biervliet plaats; de Haringrit (hoe kan het ook anders). Het was de bedoeling dat deze rit de vorm van een haring zou hebben, maar omdat dit praktisch erg moeilijk te verwezenlijken bleek en niemand van de deelnemers waarschijnlijk door zou hebben dat ze de vorm van een haring aan het rijden waren, is men maar van dit idee afgestapt. Sindsdien vindt echter wel ieder jaar met Hemelvaart de Haringrit plaats.

 

Wat is het uiteindelijk geworden?

 

MC Biervliet telt gemiddeld zo’n 30 leden. Veel verloop is er niet; er is een harde kern van ongeveer twintig man. Het oudste lid is 59, het jongste ongeveer 20. Veel eisen om lid te worden zijn er niet; je moet minimaal twee leden van de club al kennen, je rijdt een keer een toerrit mee en je kunt lid worden. De reden achter de eis dat je minimaal twee leden moet kennen is simpel; op deze manier weten de motorvrienden wie ze binnen krijgen en zo houden ze de onderlinge binding. Er is nog nooit iemand uit de club gezet wegens wangedrag en dat wil de club zo houden. Ze hebben de naam een club te zijn die van plezier maken houdt; een half jaar na de oprichting werd de vraag al gesteld wanneer het eerste feest zou zijn. Tegelijkertijd vormen de motorvrienden echter een club die zo min mogelijk overlast veroorzaakt en die er prat op gaat de kampeerterreinen waar ze gestaan heeft brandschoon achter te laten.

 

En de verhouding met de MAG?

 

Die blijkt in verband met de geïsoleerde positie van Zeeuws Vlaanderen wel erg bijzonder te zijn. Verscheidene leden van MV Biervliet hebben de MAG altijd al een warm hart toegedragen. Sinds de MAG haar negatieve imago definitief van zich afgeworpen heeft en duidelijk is geworden dat dit de belangenvereniging voor motorrijders is, staat ook de rest van de club positief tegenover de MAG-ondersteuning. Maar bij welke MAG moet je je dan aansluiten? Meer dan 80% van de toerritten gaan door België; als je Nederland in wilt moet je eerst de pont pakken, en vervolgens zijn de eerste 70 kilometer steeds hetzelfde zijn omdat je via Walcheren en Zuid Beveland moet. De club lijkt uiteindelijk een compromis gevonden te hebben; een aantal leden is individueel MAG-lid in België en de club is ondersteunend in Nederland. Ten slotte kon ook MV Biervliet er niet onderuit dat het handig was om een vinger in de pap te hebben bij de Nederlandse politiek, zeker gezien de voortvarendheid waarmee in Zeeland de duurzaam-veilig projecten uit de grond gestampt worden. Maar nog altijd is de verhouding met MAG België bijzonder goed; ’t Harinkje heeft inmiddels al als stempelpost gefungeerd gedurende de Belgische pokerrun.

 

 

 

Toen we door een fikse regenbui van het terras afgedwongen werden, het café in, bleek pas hoe snel de avond omgevlogen was. Tijd om op huis aan te gaan. Ik wil hierbij MV Biervliet nog bedanken voor het hartelijke welkom, de gezellige avond en het feit dat ze me nog even begeleid hebben naar die ene benzinepomp waar ze wel een nachtautomaat hebben. En voor diegene die meer willen weten over bijvoorbeeld de fusie met MC de Mosselkrauwers, het viel blijkbaar niet mee om het lid over de streep te krijgen, of die willen weten waarom het steeds de motor van de voorzitter is die stuk gaat tijdens het Motorweekend,moet zelf maar eens langs gaan bij café ’t Harinkje in Biervliet. En ik heb alleen cola op…heus.

 

Dit interview is geschreven door actief MAG-lid Jack v/d Sanden.

 

Bedankt namens MV Biervliet.

 

 

 

Voor meer informatie over MV Biervliet:

           

            Voorzitter: Eric de Boevere

            0115-482010

            E-mail: boevere@zeelandnet.nl

 

Vice-voorzitter: Patrick van Kerkhove

            06-53620797

            E-mail: patrickvk@zeelandnet.nl

 

Voor meer informatie over de Haringrit:

            Secretaris: Edwin Roelans

            0114-320527

            E-mail:  MVBiervliet@zonnet.nl