Tsjechië - 7 mei t/m 19 mei 2004

Het verhaal over een biertoer door Tsjechië.

Een van Rogier zijn grootste hobbies is bier, het proeven van zoveel mogelijk verschillende soorten, maar ook het zelf brouwen van bier en alles wat er bij komt kijken. Hij wilde al jaren naar Tsjechië omdat hier het pils geboren is en er veel brouwerijen zijn. Aan de hand van deze brouwerijen hebben we onze route geplanned. We hebben vooraf niets geboekt en zijn met de eigen auto gereden.

Vrijdag 7 mei Bamberg - Duitsland

Onze eerste stop staat geplanned in Bamberg, dit is nog Duitsland, maar een echt bierstadje. Ze hebben hier maar liefst 12 brouwerijen (www.bierstadt.de) en een biermuseum. En ook als je niet voor het bier gaat is het een heel mooi stadje om te bekijken. In Bamberg wordt het bekende rookbier van Schlenkerla gebrouwen.
Om 8 uur van huis 's morgens vertrokken, vanaf Keulen werd het weer slecht en stonden we vaak in de file. Ook als er even geen file was kon je nog niet doorrijden door het weer en de drukte. Het was dus pas rond 5 uur voordat we in Bamberg aankwamen. Bij de tourist-info (ma - vrij open tot 18.00 uur, op zaterdag tot 12.30 uur) gevraagd voor een kamer. Voor 2 nachten hadden ze alleen nog dure hotelkamers beschikbaar. Voor een nacht kon ze ons nog wel onderbrengen. Dat is prima, morgen zien we weer wel. We zitten in een Hotel Graupner, (Lange Strasse 5, 96047 Bamberg, tel. 0951-980400, info@hotel-graupner.de, www.hotel-graupner.de), in het centrum voor Euro 45,00 met ontbijt. De wc en douche is gezamenlijk gebruik. Om een uur of half 7 waren we eindelijk geďnstalleerd. Het werd hoog tijd voor ons eerste biertje! Dat kon natuurlijk nergens anders gedronken worden dan bij Schlenkerla.

Zaterdag 8 mei Bamberg

Na het ontbijt eerst maar een andere kamer gaan regelen voor vannacht. We liepen toevallig langs het Ibis hotel en daar hadden ze nog plaats. Het is wel niet sfeervol, maar als we maar kunnen slapen. Nog wat spullen uit de auto gehaald en daarna het stadje verkend. Rond 12 uur richting brouwerij Fässla gelopen, daar de eerste biertjes van die dag genomen en Rogier kon de eerste nieuwe biertjes aan zijn lijst toevoegen. Zwergla en Fassla pils. Ook hebben we daar gegeten. Ik heb het kaasplateau genomen en Rogier het vleesplateau. In de brouwerijen is het niet gebruikelijk dat je een tafel voor jezelf hebt. Als er nog plaats is aan een tafel schuif je daar gewoon bij aan (wel even vragen of de stoel nog vrij is). Dit is eigenlijk wel gezellig en je raakt zo nog eens met iemand aan de praat. Tegenover de Fässla brouwerij ligt de Spezial brouwerij, daar hebben ze ook een rookbier. Aan een tafel bijgeschoven wat nog maar net kon, zo vol zat het. En zonder dat je wat gevraagd wordt, schuiven ze al een pul bier onder je neus.
's Middags het brouwerij museum bezocht. Na het avond eten nog een biertje gaan drinken bij Schlenkerla, daar raakten we aan de praat met Duncan, een Engelsman die in Berlijn woont en werkt, ook zijn grootste hobby is bier. Zijn bijnaam zo vertelde hij, is Drunken Duncan hoe zou hij daar nu aangekomen zijn? Hij bezocht ieder jaar Bamberg en ging dan alle 12 de brouwerijen af. Wij laten het bij deze drie, morgen gaan we weer verder. oude centrum Bamberg

Zondag 9 mei - Plzen

Sinds 1 mei is Tsjechië een EU land en bij de grens konden we zo doorrijden. Direct achter de grens gestopt om een autobahnvignet te kopen. Dit is verplicht als je over de snelweg rijdt. Het is te koop voor 10 dagen (125 kr), 14 dagen (250 kr) en of voor een heel jaar.
De weg naar Plzen is een goede snelweg en al snel waren we dan ook in het centrum. Op goed geluk precies zo afgeslagen dat we op het plein aankwamen. Op het plein stond een groot podium en rondom stonden allerlei kraampjes. Overal liepen mensen in legeruniformen rond. Vandaag werd de bevrijding door de Amerikanen in WWII gevierd. Via de tourist info hebben we een kamer in Pension City geboekt. Deze heeft 2 huizen, één aan het centrale plein en één net een straat erachter, waar je ook de auto kwijt kan. Wij sliepen in het huis aan het plein en hebben de auto bij de andere locatie geparkeerd. (Pension City, sady 5, Kvetna c 52, tel 377 222 976 - kosten Kr. 1250 met ontbijt). Om 2 uur konden we met een tour mee door brouwerij Urquelle ,de plaats waar het pils geboren is (www.pisner-urquell.com). We hadden het niet verwacht, maar we waren maar met z'n tweeën. Je ziet het brouwhuis en de kelders. In de kelders mag je bier drinken wat rechtstreeks uit het vat komt.
Na de tour zijn we gaan kijken wat er op het plein te doen was. Met een biertje en een gluwein een poosje het concert gevolgd. Na het eten nog in een cafeetje wat gedronken. Het valt hier niet mee om een cafeetje te vinden, want dat maken ze aan de buitenkant niet goed bekend. Je ziet een klein uithangbordje met een dranklogo, dus op den duur maar gewoon de deur opgedaan en dan sta je ineens in een gezellig cafeetje. Engels kennen ze hier nog niet. Je kan je een beetje redden met Duits, maar wij waren erg blij met ons woordenboekje. Meestal hielpen andere gasten spontaan met het vertalen als ze ons eerder begrepen dan de serveerster. kelders Urquelle brouwerij

Maandag 10 mei. Strakonice - Písek

Voor vanmorgen staat het brouwerij museum en de ondergrondse gangen op het programma. Het museum gaat pas om 10 uur open en de gangen zijn op maandag en dinsdag dicht, dat laatste werd dus noodgedwongen geschrapt.
Aangezien het nog geen 9 uur was, zijn we eerst in de supermarkt om water en bier gegaan. Na het museum zijn we richting Strakonice gereden. Daar ligt ook een brouwerij, maar die mag niet bezocht worden. In Strakonice in een soort gaarkeuken een broodje gegeten. Deze lagen gelukkig al in de vitrine, we konden dus aanwijzen wat we wilden hebben. Na Strakonice doorgereden naar Písek en daar een plaatsje voor de nacht gezocht. Ook weer via de tourist info. We zitten in hotel U Kloudu, aan de rand van het centrum voor kr. 850 zonder ontbijt. Bij de tourist info kan ook geďnternet worden. Ze hebben hier iets andere toetsenborden en dat is best lastig typen.

Dinsdag 11 mei. Protivin - Prachatice - Ceský Krumlov.

Via Protivin met de Platan brouwerij (niet te bezoeken) naar Prachatice gereden. Prachatice heeft een ommuurd historisch centrum. Daarna via het Lipno meer naar Ceský Krumlov gereden. Ceský Krumlov is een heel mooi stadje, het staat op de wereld heritage lijst van Unesco. Er zijn dan ook wel veel toeristen. Zelf een pension gezocht en geboekt. Pension Katka, (linecka 51 email: pensionkatka@quick.cz) voor kr. 1000 met ontbijt en gratis bewaakte parkeerplaats. Het pension ligt één straat buiten het centrum. Verder wandelen we alvast wat door het stadje. Via de tourist info boeken we voor morgen een wandeltocht door het stadje met een bezoek aan de Eggenberg brouwerij (latrán 27, email: Pivovar@eggenberg,cz, www.eggenberg.cz ). Omdat er best veel te doen is en de tour pas om 12.30 uur begint boeken we nog een nacht bij. cesky krumlov

Woensdag 12 mei. Ceský Krumlov

Eerst naar het kasteel gelopen. Je kan daar tours boeken zodat je het kasteel van binnen ziet. Dat had niet echt onze interesse en hebben het niet gedaan. Eerst hebben we de toren beklommen, zoals verwacht hadden we vandaar een mooi uitzicht over het stadje. Vervolgens zijn we door het kasteel en de kasteeltuinen gewandeld. Ook hebben we de Krumlov beren gezien, dat zijn 2 bruine beren die net buiten het kasteel in verblijf zitten. Gisteren hadden we in een antiekwinkeltje al een antieke houten bierkroes zien staan, Rogier wilde die toch wel hebben en we hadden nog geluk want net vandaag kregen we ook nog eens 20% korting. Om 12.30 uur waren we helemaal klaar voor onze tocht alleen kwam er geen gids opdagen. Terug naar de tourist info om verhaal te halen. Ze wilden het geld teruggeven, maar wij wilden de brouwerij zien. Geregeld dat we ons om 2 uur bij de poort moesten melden. Om 2 uur waren we daar bleek er weer een misverstand, want de gids moest weer weg en weer wilden ze ons ons geld teruggeven en weer wilden wij dat niet. Op den duur had ze toch geregeld dat we om 4 uur de brouwerij in konden en toen lukte het inderdaad. We waren samen met 4 amerikanen. 's Avonds kwamen we ze nog tegen in een kroegje en hebben nog een poosje met ze zitten praten.

Donderdag 13 mei Ceské Budejovice - Trebon.

Ceské Budejovice ligt maar op zo'n 65 km vanaf Ceský Krumlov , daar ben je dus zo. We waren daar uiteraard voor het budvar bier en om te kijken of we een bezoek aan de Budejovice Budvar brouwerij konden brengen (Karolíny Svetlé 4, email: budvar@budvar.cz, www.budweiser.cz ). Om 14.00 uur begint daar de tour voor de 'losse' bezoekers. We hadden 's morgens tijd genoeg om het stadje verder te bekijken.
Na de brouwerij tour zijn we doorgereden naar Trebon (ong. 1 uur rijden). Hier wilden we overnachten en ook hier is weer een brouwerij, deze is niet te bezoeken maar heeft wel een heel gezellig proeflokaal (Pivovar Bohemia Regent, email: obchod@pivovar-regent.cz, www.Pivovar-regent.cz ). Trebon is ook weer een leuk dorpje met een historisch centrum. We hebben een hotelletje aan het centrale plein gevonden. Hotel Bílý kon?cek (direct op het centrale plein) - kr 1000 zonder ontbijt met bewaakte parkeerplaats. budweiser brouwerij

Vrijdag 14 mei. Trebon - Dolni mesto

De natuur rond Trebon is erg mooi en bekend bij wandelaars en fietsers. 's Morgens hebben we in de omgeving een mooie wandeling gemaakt. We volgen het pad dat langs een riviertje liep. Daarna richting Dolni mesto, daar heeft een collega een huisje en ze waren daar ook die week en dus zijn we daar een nachtje naar toe gegaan.

Zaterdag 15 mei Kutná Hora (Sedlec) - Praag.

Via Kutná Hora willen we vandaag naar Praag rijden. In Kutná Hora willen we de Ossuary bezoeken. Dit is een kerk waar allemaal botten van mensen opgeslagen liggen en van een aantal botten zijn voorwerpen gemaakt. De Ossuary ligt eigenlijk in Sedlec, volg in Kutna Hora dus deze bordjes. Om foto's te nemen moet je 30 kr meer betalen, maar het is wel de moeite waard.
Na Sedlec op weg naar Praag. In Praag eerst maar zoveel mogelijk de borden centrum gevolgd. In de buurt van de TV toren zagen we een hotel en hebben daar de auto geparkeerd. Het hotel vonden we te duur, dus zijn we in de wijk verder gaan zoeken. Na een poosje vonden we Pension Freudenreich (perunova 13, 130 00 Praque 3, tel: 00420 724 130 487 email: freudenreich@seznam.cz) het ligt in een zijstraat van de vinohradska. 5 minuten lopen van metro station Jiriho z Podebrad (groene lijn) en tram 10, 11 en 16 stoppen ook in de buurt. Naar het centrum lopen duurt ong. 20 minuten. Kosten 1400 kr, ontbijt 100 kr. Geen parkeerplaats. Iets verderop is een bewaakte parkeerplaats, die was vol, we hebben toen het risico genomen om hem onbewaakt voor het pension te parkeren. Ontbijt niet aan te raden, je krijgt een doos met oud brood, iets om erop te doen, een stuks fruit en een zakje nescafe, je hebt een waterkoker op de kamer en een koelkast. Je kan beter zelfs iets kopen of ergens gaan ontbijten.
Ondertussen was het al half 4 voor we eindelijk richting centrum konden. De prijzen in het centrum waren wel schrikken. Voor een biertje op een terras moest je ineens 80 kr betalen, daar hadden we in de dorpjes bijna een hele maaltijd voor. Na wat zoeken vonden we toch een meer betaalbare plek. Ook konden we er niet overuit hoe druk het in de stad was. We hadden nog nooit zoveel toeristen bij elkaar gezien, het deed ons eigenlijk een beetje aan de Efteling denken. Maar de stad is prachtig en zeker de moeite waard om te bekijken. We kregen alleen pech met het weer, want ondertussen was het pijpestelen gaan regenen. Door de regen wel naar de Karels brug gelopen. We wilden ook wel een biertje gaan proeven in U Fleku beerhall, maar dit is meer een tourist-trap. Je moet er perse eten en ze zijn zeer onvriendelijk. Bij binnenkomst kregen we direct een bier en zeiden ze niets over eten, maar toen ze de menu kaart kwamen brengen dwongen ze ons bijna om eten te bestellen. Wij hebben gewoon niets besteld en gewoon het bier opgedronken. Het was nog steeds aan het regen daarom tram 11 terug naar het pension genomen en daar in de buurt in een pub (naast hotel lekker gegeten, tegen Tsjechische prijzen).
De trams/metro werken ook iets anders dan bij ons. Je kan op de tram geen kaartje kopen. Dit doe je bij de stalletjes/winkeltjes waar Trafika boven staat. Je kan dan een kaartje van 8 of 12 kronen kopen. Deze stempel je zelf af in de tram of voor je de metro ingaat en dan kan een uur of anderhalf uur reizen. Dat wisten wij dus niet, we wilden in de tram een kaartje kopen. Een Amerikaan, die ook met het trammetje reisde legde ons uit hoe het werkte. Dit stukje hebben we dus zwart gereden (boete als ze je pakken kr. 400). Ossuary in Kutna Hora (Sedlec)

Zondag 16 mei. Praag.

Eerst even bij de auto gekeken, maar alles was nog oke. Ontbeten, tenminste wat we ervan op hebben (de chocolade reep was wel lekker). Met de metro naar het kasteel. Rechtstreeks vanaf ons metrostation via de groene lijn uitgestapt bij station Malostranska. Vandaar sta je zo bij het kasteel en kom je ook bij een uitzichtpunt van waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Door het kasteel, via de karelsbrug weer terug naar het oude centrum gelopen en de joods buurt bezocht. We wilden het oude joodse kerkhof en de synagoge bezoeken, maar daar stonden zulke lange rijen dat we er maar vanaf hebben gezien. Ook hebben we nog een stukje de koningsroute gevolgd. Praag is echt een prachtige stad. Om 12 uur stonden we bij de atomic Clock en hebben we de apostelen langs zien komen.
Na wat gegeten te hebben zijn we met de metro richting de wijk Smichov gereden. Daar zit de Staropramen brouwerij (nadrazni 84, 150 54 Praha 5 metrolijn geel station Andel, tram 6,12,14 www.pivovary-staropramen.cz ). Neem de gele metrolijn en stap uit bij station Andel. Kijk om je heen en je ziet de brouwerij al liggen. Je kan hier een rondleiding krijgen als je je aansluit bij een groep die al heeft geboekt. Bij ons had een Duitse groep voor 3 uur geboekt, we moesten dus maar een half uurtje wachten. Deze groep kwam niet opdagen en maar we mochten toch de brouwerij in. Het speciale van deze brouwerij is dat ze nog werken met opengist kuipen en die krijg je ook te zien. Van onze gids kregen we nog een adresje van een andere brouwerij. Brouwerij Dum (pivovarsky Dum, Jecna/Lipova 15, 120 44 Praha 2. email: pivodum@iol.cz, www.gastroinfo.cz/pivodum ) . Vanaf Brouwerij Staropramen kun je tram 10 of 14 nemen uitstappen bij stop 'Stepanska' en dan sta je er bijna voor (het ligt op de hoek). Ze hebben hier allerlei speciale biertje, zoals bijv. Koffiebier en bananenbier. Als je met een clubje bent, kun je een giraffe bestellen, dan krijg je een soort tapinstallatie op je tafel met 4 liter bier en kun je zelf tappen. Je kunt alle bieren proeven in kleine proef glaasje, tenslotte hebben we er dan ook maar gegeten. We hebben hier het echte Tsjechische voedsel geprobeerd. Dumplings (knoedels) met goulash. Je kunt het ook krijgen met ragout en je ziet het overal. De dumplings (dit is de engels naam, ik denk dat wij het knoedels ofzo zouden noemen) lijken op brood en hebben van zichzelf weinig smaak, je eet ze met een gerecht waar een saus bij zit. Na nog een stukje door de stad gelopen te hebben zijn we nog bij een brouwerij langs geweest, Pivovar Novomestsky (Vodickovo 20, 110 00 Praha 1, sales@npivovar.cz, www.npivovar.cz). Deze ligt aan een zijstraat van Sokolska, de grote winkelstraat die uitkomt bij het Narodni museum. Dit is ook een restaurant en het was zo druk dat we niet konden zitten, we hebben dit bier dus niet geproefd. Praag (burcht)

Maandag 17 mei. Terezín - Zatec.

De auto heeft Praag heel overleefd. Op weg naar Terezín, dit is een ommuurde stad. De Duitsers hebben in 1940 een gevangenis in de muren gemaakt (lesser fortress) en in het dorp (main fortress) een dorp dat model moest staan om te laten zien hoe goed ze voor de gevangen zorgen. Er zijn daar wel 60.000 mensen vermoord. Er is een getto museum en een tentoonstelling genoemd 'the Magdebur barraques'in het dorp, maar deze zijn niet echt de moeite waard. Er worden foto's en kindertekeningen van tijdens de periode 1940 - 1945 tentoongesteld, maar zo veel dat het gewoon te veel is. Het lesser fortress is zeer zeker de moeite waard om te bekijken. Ervoor ligt ook een ere begraafplaats. Het zijn soms best aangriipende beelden, bijvoorbeeld in een gevangenis staan die niet echt groot is en je proberen voor te stellen dat hier meer dan 100 mensen tegelijk in zaten. Of door de poort des doods te lopen en vervolgens voor de executieplaats staan.
Na Terezín pakken we de bierroute weer op en rijden we door naar Zatec. Zatec is de hophoofdstad van Tsjechië, in deze streek wordt veel hop verbouwd. Dit vonden wij het meest autentieke dorpje van heel de vakantie. Het heeft geen prachtig historisch centrum, maar wel een leuk centraal plein met een aantal mooie huizen. Het is zoals de mensen leven. Er zijn een aantal hotels en pensions, en een tourist info (www.mesto-zatec.cz, email: info@mesto-zatec.cz). Wij zaten in hotel Morres, 1100 kr met ontbijt. We wilden eerst bij in een pensionnetje, maar die mensen waren niet thuis. Ook is er een brouwerij in het dorp, deze is niet te bezichten, maar je komt er langs als je door het dorp loopt, hij ligt achter de kerk. Pivovar Zatecky. Van 9 tot 16 uur kan je aan de brouwerij bier kopen. Ook heeft Žatec een hopmuseum, maar dat sluit om 16.30 uur en wij stonden om dus om 17.00 uur voor een gesloten deur. Het hopmuseum ligt best een eindje uit het centrum, maar het is wel aan te lopen. Net naast het plein (dicht bij hotel Morres) staat een joodse synagoge die tijdens de Kristalnacht (1938) door de duitsers in brand is gestoken. Ter nagedachtenis laten ze hem zo hij er nu bijstaat.

Woensdag 18 mei Karlovy vary - Františkovy Lázne.

Om 9 uur bij de brouwerij nog wat inkopen gedaan. Ook het biergehalte in de auto blijft stijgen. Elke dag verdwijnen er wel een paar flessen in de kofferbak. Om iets over 10 zijn we in Karlovy vary. Hier zijn waterbronnen die gezond zouden zijn. We parkeren de auto net aan de verkeerde kant van de stad en moeten het centrum doorlopen. Nu lopen we wel graag, maar heel Karlovy Vary ligt op de schop omdat ze aan de riolering bezig zijn en dat maakt de stad er niet gezelliger op. Na eerst maar eens koffie gedronken te hebben, hebben we ook gelijk besloten dat we hier vandaag niet gaan blijven. Het is onze laatste dag. Morgen gaan we weer naar huis en we willen alvast wat dichter bij de grens zitten. Er ligt vanaf hier geen snelweg naar de grens. En op de andere wegen heb je toch sneller last van vertraging door een vrachtauto ofzo. We lopen door naar de bronnen. Vreemd gezicht om alle mensen op straat water te zien drinken. Ze verkopen hier ook special bekers. In het handvat zit een gaatje zodat het een soort rietje vormt en daar slurp je het water dan uit. Die bekers gaan als zoete broodjes over de toonbank. De stad is hier wel erg mooi, hele mooie oude gebouwen in allerlei pastel tinten. Als we het gezien hebben gaan we nog lekker een ijsje eten. Het viel ons, heel de vakantie al op dat de Tsjechen veel ijs eten, al vanaf 's morgens vroeg. Je zit ook overal ijskraampjes staan. We rijden verder naar Františkovy Lázne, ook een stadje met bronnen. Aan het centrum vinden we niet veel aan, we eten er wel even snel een broodje. Daarna willen we naar het natuurpark 'Soos nature reserve', maar we kunnen dit met geen mogelijkheid vinden. Dus weer maar terug naar het stadje om een slaapplaats te zoeken. Er zijn ontelbare pensionnetjes, als je maar in de zijstraatjes gaat kijken. Wij stranden tenslotte (vol, moeder niet thuis, niemand thuis) bij pension Josef, voor 960 kr, zonder ontbijt, want we gaan morgen vroeg we en eten zelf wel snel wat. Je kan er wel bewaakt parkeren, maar ook dat hebben we niet gedaan want het hek gaat pas om half 8 open. Daarna nog wat gedronken, nog door het park rond een meer gelopen en gaan slapen. Morgen vroeg op en dan zit onze Tsjechië reis erop. Een mooi, leuk en betaalbaar land. We gaan zeker nog een keer terug, want we zijn ook erg benieuwd naar het Reuzengebergte. De meeste brouwerijen hebben we nu wel gezien, maar het bier blijft lekker en trouwens de witte wijn is ook erg lekker. Naast bier hebben we ook nog een fles Becherovka meegenomen, dit is een kruidenbitter die ze daar veel drinken.

Benieuwd naar onze andere reizen? Kijk op de rest van onze website Reizen Rogier en Jeanine

Als je ons wilt mailen kun je dat doen naar: hug_the_world@hotmail.com

Gebruikte literatuur: lonely planet Czech & Slovak Republics veel informatie op het web over Tsjechie is te vinden op: www.tsjechie.pagina.nl

Van deze website mag niets zonder schriftelijke toestemming worden overgenomen of gebruikt op welke manier dan ook.