Peter Bekaert's Webpage


Als lid van EZAC, de Eerste Zeeuws-vlaamse Aero Club te Axel, wil ik U via deze website
      laten meegenieten van mooie ervaringen en video opnames van het zweefvliegen.

Welkom op de Webpagina vanPeter Bekaert

Title
Ga naar de inhoud


Zweefvliegen is vliegen met een zweefvliegtuig. Een zweefvliegtuig vliegt op dezelfde manier als een vliegtuig, maar gebruikt doorgaans geen motor. Daardoor verloopt de vlucht normaliter in een dalende lijn waarbij het toestel 0,5 à 1 meter per seconde aan hoogte verliest ten opzichte van de omringende lucht. Door hoogte te winnen in stijgwind kan het toestel langer en verder vliegen. Hoogte kan na de start gewonnen worden door gebruik te maken van thermiek, hellingstijgwind of golf. Als die er niet is, duurt een vlucht door middel van een lierstart 4 tot 13 minuten.
  
<--- De videocompilatie van het seizoen 2019:
      In deze video beelden van:
    - Het vlegbedrijf in het weekend te Axel.
    - Een vlucht van Dave met de Nord 2000
    - De eerste solovluchten van enkele leden.
    - Video opnames van kennismaking starts .
    - Leuke fragmenten van na het vliegbedrijf.

                  
Zweefvliegen, zo vrij als een vogel, hoog boven het landschap, een schitterende sport. Steeds weer worden zweefvliegers gegrepen door het spel van langzaam omlaag zweven en daarna weer omhoog cirkelen in opstijgende lucht. Na een poosje vliegen voel je je één met het vliegtuig, één met de stromingen in de lucht. Het toestel doet wat jij wilt. Vaak is het 'hard werken' om het zweefvliegtuig goed gecentreerd in de thermiekbel omhoog te krijgen en soms is het 'kneiter' goed zweefvliegweer. Dan is bijna elke bel raak en kun je op zonne-energie honderden kilometers vliegen. Op zo'n dag weet je één ding zeker: 'er is geen mooiere sport dan zweefvliegen.
Overlandvliegen, dan vliegt een zweefvlieger weg van zijn thuisveld en hij is dan niet meer in staat om in één steek naar zijn thuisveld te vliegen. Door van thermiekbel naar thermiekbel te vliegen kan het zweefvliegtuig in de lucht blijven en grote afstanden afleggen. Een overlandvlucht wordt van tevoren voorbereid en er wordt een opdracht gepland. De opdracht wordt zo gekozen, opdat men via een driehoek, veelhoek of een rechte lijn weer terugkomt op het thuisveld. Het zweefvliegtuig blijft de hele opdracht in de lucht en het is niet de bedoeling om tussenlandingen te maken op andere vliegvelden.

Wedstrijd, Bij een wedstrijd wordt een overlandvlucht door alle deelnemers gevlogen, ze krijgen dezelfde opdracht. De winnaar is diegene die de meeste punten heeft gehaald voor de opdracht. Hoe sneller iemand vliegt (afstand delen door de tijd), des te meer punten hij krijgt. Bepaalde vliegtuigen hebben betere prestaties en daarom wordt er een correctie (handicap) op toegepast. Als een deelnemer door verboden gebieden heenvliegt, krijgt hij strafpunten of geen punten. Een wedstrijd is vaak onderverdeeld in verschillende klassen. De klassen worden onderverdeeld naar de handicap/eigenschappen van de zweefvliegtuigen.
Terug naar de inhoud