Het Panamakanaal

Geschiedenis van het panamakanaal

De bouw van het kanaal (1906-1914) kostte het bedrag van 375 miljoen dollar. Per mijl (1,6 km) verloren ongeveer 500 arbeiders hun leven – een onvoorstelbaar aantal.
In de Amerikaanse aanpak vielen 5609 slachtoffers, nadat de Franse poging al 20.000 levens had gekost. Aan het kanaal hadden 40.000 arbeiders gewerkt.

De sluizen van het panamakanaal

Het kanaal is 82 km lang en heeft een minimale diepte van 12 m. Het kanaal heeft 3 sluiscomplexen: de Gatún-sluizen, de Pedro Miguel-sluizen en de Miraflores-sluizen. Elke kolk is 305 m lang en 34 m breed. Vrijwel alle schepen die bestaan kunnen erdoor. De grootste toegelaten schepen – Panamaxschepen genoemd – zijn 32 m breed en 294 m lang.

Kaart van Panamakanaal

Een schip dat vanaf de kant van de Atlantische Oceaan het kanaal nadert komt als eerste door de Gatún-sluizen (3 trappen) en vaart daarna door het meer. Na de bijna 38 km lange overtocht van het meer komt het schip bij de Pedro Miguel-sluizen. Bij de Pedro Miguel-sluizen (1 trap) wordt het schip neergelaten in het kleine Miraflores-meer. Na de overtocht over het Miraflores-meer komt het schip bij de Miraflores-sluizen. Daar wordt het schip in twee trappen neergelaten in de grote oceaan.

Hoe de sluizen werken

De sluizen De sluizen werken op een heel speciale manier: Als er een schip het kanaal binnenvaart wordt het schip vast gemaakt aan locomotieven. Die locomotieven noemen ze muildieren. Ze rijden allebei aan een kant van het schip op een smal spoor.
 Die locomotieven trekken het schip door het kanaal. Bij elke passage stroomt er wel 190.000 ton zoet water de zee in! Dat is wel 60% van al het waterverbruik in het land! Het systeem van de sluizen wordt aangedreven door niets anders dan de druk van zoet water, opgewekt door de zwaartekracht. Het water uit het Gatún-meer of het Miraflores-meer vult de sluizen en brengt de schepen omhoog. Met kleppen wordt de in- en uitstroom beheerst. In 8 minuten kunnen ze elke kolk met 197 miljoen liter vullen! De sluizen worden elektrisch bediend met een computersysteem

Het beheer van de sluizen

Panama is de beheerder van het Panamakanaal. Door Panama wordt er veel tol gevraagd: in 2005 was de gemiddelde tol 54.000 dollar. In 2005 zijn er meer dan 14.000 schepen door het kanaal gevaren dus Panama verdiend daar ongeveer 756.000.000 dollar mee. Panama breidt het kanaal nog steeds uit.

Ga terug naar de startpagina >