Reisverslag van het zeilschip JAGD,
bemand door Cornelis Schipper en Pieter de Maat.

Reeds weken voor de start zijn we al begonnen met het treffen van voorbereidingen. Getijde tabellen uitprinten, maken van lijsten voor fourage, bekijken van mogelijkheden bij de start, schip nog even uit het water, schoonspuiten enz.
Van Henk Flipse vernomen dat een leesbaar journaal een hogere jury waardering zou opleveren. Daar ik dit jaar helaas geen tijd had om een schrijfcursus te volgen heb ik besloten een tweede hands laptopje aan te schaffen.
Na de schaarse spullen die we ons toegestaan hadden aan boord te hebben weggestuwd bestuderen we de laatste weerberichten.

Vrijdag
Omdat het weerbeeld van vrijdag overeen kwam met dat van de voorgaande dagen, dus weinig wind 's-avonds en het tij voor de Westerschelde niet bepaald gunstig was, hebben we  besloten eerst naar het Veerse Meer te gaan.
Samen met de Roos, Avé, Envinco en de Pomme d'Amour scheuren we zo snel mogelijk na 17.00 uur door de Keersluisbrug.
Ik ga eerst entrecotes en aardappeltjes bakken voor mijn maat, op het kanaal kan dat mooi.
Bij Veere over de havenlijn is het aan de wind naar Oost Watering, Veere by evening is een mooi plaatje, net als de Avé.
Op de zeilen aangemeerd bij het havenkantoor, de kaart gepost en gebeld naar Rob.
Tijdens het afmeren van de Tanit maakt Dick een frisse duik in het water, had het van de spanning van het eerste traject zeker warm gekregen.
De schipper heeft de spinaker al klaar, hup aan boord om vervolgens als eerste de haven uit te zeilen onder spinaker, prachtig!
De wind zakt overigens in terwijl we langs de Haringvreter zeilen, waar is de tijd dat schipper en ik hier in 't geheim op de boot van Cornelis z'n vader onze eerste nacht samen doorbrachten.
Het gaat langzaam, 0.6 mijl vooruit, de oude spinaker van de Zeezot valt regelmatig in.
De kapotte windmeter begint plotseling weer de juiste windsnelheid aan te geven n.l. 0.0 Beaufort, dit heeft hij nog uren volgehouden.
We proberen alle zeilen die we hebben om voortgang te maken, ook geloven we in landeffect en we komen nog vooruit. We gaan voor de Sluis, Kortgene, Wolphaartsdijk of Geersdijk. Wel een mooie nacht trouwens met die volle maan.
Helaas, helaas, het gaat slecht met de wind, we dobberen wat af! Uiteindelijk dobberen we Geersdijk binnen om 01.30 uur, eerst een tukje doen.

Zaterdag.
Helaas weinig wind en de maat op het Veerse Meer nog even laten roeien om z'n energie kwijt te kunnen.
Een stukje voorbij Kortgene trekt de wind aan en bij de sluis lopen we 4.5 knoop.
In de Zandkreek is het scherp aan de wind. We hebben besloten om met de stroom mee eerst naar Wemeldinge te gaan voor 1 punt en daarna de Pietermanskreek te doen.
Dat gaat hard, dat gaat te goed, er moet toch wel eens wat fout gaan of tegen zitten!
In ieder gaval zijn we om 13.45 uur bij de PK7. Niets anders te zien dan twee maal PK7, dus maar even wat dichter bij. Naast de boei zitten we meteen aan de grond, aan lager wal met 5 tot 6 Beaufort!
Na anderhalf uur is er water genoeg om verder te zeilen, maar eenmaal de ton gerond te hebben valt de wind weg en varen we de stroom ternauwernood dood, we besluiten alvast warm te eten want het wordt en hele zit!
Terwijl ik aan de kaartentafel m'n bruine bonensoep nuttig hoor ik de schipper op de achtergrond:"Hoe is het mogelijk, de wind flikkert helemaal weg en daar kan ik zo slecht tegen!"
Geen idee of we St. Philipsland nog halen met voldoende water.
We drijven in de richting van Stavenisse, de briefkaart gepost bij Café Restaurant "Het Packhuys", hier had ik wel een koud biertje gelust, echter de schipper wacht en we moeten verder om St Philipsland nog te halen.
Met z'n drieën drijven we door de Krabbenkreek, de wind valt weg, de vloed wordt eb. We worden terug gezet naar St Annaland en zijn 10 Euro kwijt.

Zondag.
St. Annaland 05.00 uur, het regent, nauwelijks wind, ik beweeg, Dan vraagt Jan de Maat: "zullen we maar opstaan dan kunnen we nog voor stroom naar St. Philipsland"
Ik zucht hoorbaar, ik ben geen ochtendmens, "lijkt me een goed plan Jan" dus zijn we even later op weg, stikdonker hoewel de maan ons af en toe bijlicht.
Eenmaal in St Philipsland , veel te vroeg natuurlijk, gaan we voor anker. We maken ruzie of we de traptreedjes moeten tellen of op het echolood de rijzing controleren.
Misschien was het beter dat de Grevelingen er in was gebleven, dan hadden we dit geouwehoer niet gehad!
Dus na St. Philipsland zo snel mogelijk naar "boven", bij de Krammersluis aangekomen kunnen we er zo invaren, de Out of Bounds ligt er al.
Komend uit de sluis staat er een dikke noord 4. We zeilen door de Zuid Vleije en het Noorder Gat richting Volkeraksluis.
Het is helemaal bezeild, alleen de wind laat het afweten. Bij de Volkerak maken we de snelste schutting ooit mee, 19 minuten van havenlijn tot havenlijn!
Op het Haringvliet een slag richting Numansdorp en zeilend onder de Haringvlietbrug door.
Den Bommel even het geultje in, aan de eerste dwars steiger afmeren en een vriendelijke meneer wijst de weg naar de groene brievenbus.
Schitterend weer, windje 5, maar wel scherp aan de wind richting de Beningen.
Na de rood groene scheidington draaien we het Spui op. Helaas hebben we daar de stroom tegen. Door een serie bomen in de eerste bocht liggen we gelijk stil en zien we de groene tonnen SP1, -3, - en -5 verschillende malen aan ons voorbij glijden.
Het is wel frustrerend hoor! Bijna hadden we ruzie, we waren op z'n minst zeer geiriteerd en bijna hadden we het duotocht  bijltje er bij neer gegooid.
Vanuit Oud Beijerland hebben we de stroom mee, op de Oude Maas komen we de Avé tegen.
Na de Dordse Kil lopen we eerst Strijen Sas aan, waar ook de Wolkentrapper van Guus binnen komt.
Tot Numansdorp is het bezeild, we moeten in het gaatje zelf nog een slag maken en gingen met 20 cm ruimte overstag dus hadden we veel geluk of was het wijsheid?
Afgemeerd aan het begin van de steiger om motorminuten te sparen, alleen wist ik niet dat het z'n rot eind lopen was.
Op een drafje en uitgeput weer aan boord en de haven uit naar de Volkeraksluizen.
Door het Noorder Gat richting Krammersluizen, vlak voor de sluis zien we een bord met "sport" richting beroepssluis. Onze plannen om voor de sluis te overnachten worden bijgesteld en we gaan schutten.

Maandag
We moeten nog naar Burghsluis als verplichte haven, bovendien ook nog naar Hoedekenskerke en dat is wel een stuk dichter bij Hansweert dan bij de Roompot, dus gaan we later door het Kanaal door Zuid Beveland.
Het is een prachtige zonsopgang met zon en maantje nog staand, roze luchten, visserscheepjes, af en toe een binnenman en verder het rijk voor ons alleen.
We gaan om negen uur door de Zeelandbrug. In de buurt van de Flauwers haven wordt het spannend, de dieptemeter loopt snel terug. Ik doe mijn ogen dicht als de dieptemeter het zwarte streepje nadert waarbij we normaliter aan de grond lopen.
We vervolgen onze weg naar Burghsluis, hier een briefkaart posten en Cornelis z'n vader staat als het goed is met een opgeladen mobiel klaar, geweldig toch? De barometer stijgt.
Op de terugweg moeten we enkele slagen maken. We steken door tot de dijk bij Zierikzee om door het geultje zonder naam te kunnen varen.
Van hier uit de Zeelandbrug onderdoor en op naar Wemeldinge. De tocht gaat voorspoedig, zo voorspoedig dat we besluiten dat Hoedekenskerke vanmiddag nog te doen moet zijn.
Met de wind in de rug is het een lekker snel tochtje.
In het havenkanaal komt de Zeetef ons tegemoet, tot onze verbazing varen we op de zeilen door tot aan de steiger en posten de kaart in de jerrycan.
Omdat we aan lager wal gemeerd liggen tegen een steiger moeten we achteruit weg varen om te draaien, zo hebben we eigenlijk een negatieve motorminuut gemaakt, telt die ook?
Er ontstaat enige discussie over het feit dat we het verplichte vaarwater in z'n geheel moeten bevaren. Dit zou betekenen dat we eerst GVO-MG zouden moeten. Voor de zekerheid naar Rob gebeld. De bedoeling was echter dat het Middelgat bij de denkbeeldige lijn MG/E_- MG6 begon, dat was een dikke meevaller!
Om kwart voor acht, net voor donker komen we in het Gat van Borsele, we lopen goed, nog even spannend.
De warme hap komt net als gisteren laat op tafel, bij Bram en Els hoeven we, denk ik, niet meer aan te kloppen.
Het gaat nog effe waaien, we lopen aan de wind 8-, neutraal op het roer, wat, zelfs 9 knopen.
Een geweldig einde van de tocht. De eerste dag roeiend Oranjeplaat binnen en nu met zo'n snelheid richting finish.
De snelheid en de manier waarop het water beweegt doen sterk denken aan sommige stukken bij zuid Engeland.
We maken tot slot nog een mooie afsluitende foto van de zonsondergang.

Organisatie bedankt, we hebben genoten.
Tot een volgende keer!

De bemanning van zeilschip JAGD.