Direct naar het Kreidler fotoboek
                                        Mijn Kreidler                       

Ook een hobby van mij. Mijn Kreidler. Op mijn 16de ben ik begonnen met een Kreidler. Een bijzonder mooie vind ik nog steeds. Een rode met chromen tank, zwarte moterschilden. Er mankeerde één ding aan: hij liep telkens, na een paar weken rijden, vast. Ik had toen niet zoveel geld, maar mijn opa had medelijden met mij en schoof telkens, hoorde ik jaren later pas, wat geld naar mijn vader om het ding weer aan de praat te ktijgen. Toch hielp dat niet. Elke nieuwe cilinder, zuiger of wat dan ook liep toch weer vast. Ik heb 'm toen geruild voor een Yamaha FS1. Een snelle (90 km/h) brommer maar ik had altijd het gevoel dat ik niets onder m'n kont had. Hij was licht en veel te smal. Toch heb ik daar nog een jaartje mee gereden totdat de achterbrug kapot ging en ik geen zin had hem te repareren.

Toen, zo'n 7 jaar geleden maar vele jaren na de eerste Kreidler, vond ik het tijd om weer een Kreidler te zoeken. Die vond ik in Kamperland voor fl 700,-.

Mijn Kreidler is, volgens zeer berouwbare bron, van 1980. Ik rijd er elk najaar,winter en voorjaar op naar mijn werk. Dat is zo'n 16 km per dag, 's Zomers probeer ik zoveel mogelijk op de fiets naar mijn werk te gaan. Niet omdat ik dat zo leuk vind, ook al is het goed om te bewegen. Nee, dan gaat mijn buikschuiver uit elkaar. Soms kan ik een oude Kreidler op de kop tikken die ik dan, als dat nodig is, uit elkaar haal waarna ik de betere of minder versleten onderdelen monteer op mijn eigen brommer. Dat betekent wel dat ik wat onderdelen "over" heb. De onderdelen die ik niet achter de hand wil houden (dat zijn meestal de duurdere onderdelen) probeer ik voor een redelijke prijs te verkopen.

Mei '94                                            Aug 2000

4x September 2002
Eigen kreidler sept 2002-1.jpg (102164 bytes) Eigen kreidler sept 2002-2.jpg (105995 bytes)
Eigen kreidler sept 2002-3.jpg (103329 bytes) Eigen kreidler sept 2002-4.jpg (106078 bytes)

Voor de ingewanden van het moterblok moet ik hulp inroepen. Dat betekent dat ik contact zoek met José van Houdt, een kennis van mij uit Zaamslag, die verschrikkelijk veel weet van Kreidler. Hij heeft een verzameling Kreidlermateriaal, dat geloof je niet. Ik denk wel 15 5-bak moterblokken in perfecte staat, losse spullen en complete Kreidlers. De afgelopen tijd heeft hij mij veel adviezen gegeven en voor mij gesleuteld aan onder andere mijn moterblok. Momenteel is José bezig met het restaureren van een Suzuki T500. Dat kun je hier volgen: José's Suzuki T500

Ik probeer mijn Kreidler zo origineel mogelijk te maken. Dat geldt ook voor het motertje, want opgevoerd rijden in mijn woonplaats is vragen om problemen. 

Kijk eens op de volgende kreidlersites. Mijn buikschuiver staat bij de "Bikes of visitors" bij Maarten's Kreidlerclub, op pagina 9 en 16. Schitterende foto's en verhalen, sleutelhulp, adviezen. Kortom alles wat je nodig hebt om Kreidler te blijven rijden.

http---www.kreidler.nl Maarten's Kreidlerclub.

http://www.kreidler-verein.de/ De Duitse Kreidlerclub.

Op de site van Eddie Meulmeester vind U kreidler, gary numan, gary, numan, depeche mode, depeche, mode, bromfiets, john bos, brommer, miracles, maartens kreidler pagina, computer, tips en trucs, magellan, etrex, garmin, geocaching, geocachen, geocacher, gps, global, position, cache.