|
Spelregels EK Poule
Per gespeelde wedstrijd kun je als
gebruiker een aantal punten krijgen. Dit punten aantal verschilt
naarmate de kwart, halve en finale gespeeld word. In het schema
hieronder kun je zien wat de puntenverdeling is.
Groepswedstrijden: Toto (1,2 of 3) juist = 3 punten. Uitslag
= 5 punten. Totaal per groepswedstrijd dus 8 punten.
Kwartfinales: per goed geraden land in de kwartfinale = 5
punten.
Halve finales: per goed geraden land in de halve finale = 7
punten.
Finale: per goed geraden landenteam in de finale = 10 punten.
Runner-up: runner-up goed geraden = 12 punten Kampioen:
Winnaar EK-2004 goed geraden = 14 punten
Officiële spelregels UEFA
De eindronde van het UEFA EURO 2004
toernooi in Portugal wordt gespeeld volgens de Official Regulations
of the UEFA European Football Championship..
Speelsysteem
De groepswedstrijden worden gespeeld volgens het "league
system" (competitiesysteem); elk land ontmoet elk ander land in
zijn groep in een wedstrijd. Het volgende puntensysteem is hierop
van toepassing: drie punten bij winst, een punt bij gelijkspel en
geen punten bij verlies. Als twee of meer landen met gelijke punten
eindigen na alle groepswedstrijden, wordt de klassering als volgt
bepaald:
- het aantal punten behaald in de
wedstrijden tussen de betreffende teams;
- het verschil in doelpunten dat
resulteert uit deze wedstrijden;
- het aantal doelpunten in deze
wedstrijden (als meer dan twee teams gelijk eindigen);
- het verschil in doelpunten in
alle groepswedstrijden;
- het aantal doelpunten in alle
groepswedstrijden;
- coefficient van de punten uit
de laatste twee kwalificatiewedstrijden voor de eindrondes van
de 2000/2002 FIFA Wereldkampioenschappen en de 2002/2004 UEFA
Europese Kampioenschappen (gewonnen punten gedeeld door het
aantal gespeelde wedstrijden);
- "fair play" gedrag
van de teams (in de eindronde);
- loting;
Als twee teams elkaar ontmoeten in
een van de laatste groepswedstrijden en zij hetzelfde aantal punten,
hetzelfde verschil in doelpunten en het zelfde aantal doelpunten
hebben, en als de stand aan het einde van de normale speeltijd van
deze wedstrijd gelijk is, zal de klassering van deze twee teams
bepaald worden door strafschoppen, in plaats van door de hierboven
genoemde criteria.
Kwartfinales
De teams op de 1e en 2e plaats in elke groep spelen de kwartfinales
in é wedstrijd volgens het volgende schema:
Als de stand aan het einde van de
normale speeltijd gelijk is, treedt de nieuwe "silver
goal"-regel in werking. Eerst wordt een verlenging van 15
minuten gespeeld. Als een team na deze eerste verlenging leidt,
heeft dit team gewonnen. Als de twee teams nog steeds (of weer)
gelijk staan, wordt nog een keer een verlenging van 15 minuten
gespeeld. Als het resultaat na deze tweede verlening nog steeds
gelijk is, worden strafschoppen genomen.
Halve finales
De vier winnaars van de kwartfinales spelen de halve finales in een
wedstrijd:
- Winnaar van B1-A2 tegen de
winnaar van D1-C2
- Winnaar van C1-D2 tegen de
winnaar van B2-A1
Als een halve finale na het einde van
de normale speeltijd gelijk eindigt, geldt hetzelfde systeem als in
de kwartfinales.
Finale
De winnaars van de halve finales spelen de finale. Als de stand aan
het einde van de normale speeltijd gelijk is, geldt hetzelfde
systeem als in de kwartfinales.
Strafschoppen
Als strafschoppen nodig zijn om de klassering of de winnaar van een
wedstrijd te bepalen, kiest de scheidsrechter het doel waar alle
strafschoppen genomen worden. Hij gooit een munt op en het team van
de aanvoerder die de toss wint, begint met de eerste strafschop.
Strafschoppen worden om beurten genomen. Als, voordat beide teams
vijf strafschoppen hebben genomen, de een meer doelpunten heeft
gescoord dan de ander nog kan scoren, stopt het nemen van de
strafschoppen.
Als beide teams vijf strafschoppen genomen hebben en beide teams
evenveel of geen doelpunten gescoord hebben, gaat het nemen van de
strafschoppen in dezelfde volgorde door totdat beide teams evenveel
strafschoppen genomen hebben en een team een doelpunt meer gescoord
heeft dan het andere.
|
|