gepubliceerd in PC-Active zomer
1999.
(reacties van lezers!)
To be or not to be: voor elke
webmaster is het bestaansrecht afhankelijk van het aantal bezoekers van
zijn site. Daarom zijn de simpele tellertjes net zo oud als het World Wide
Web. Maar wie bloed, zweet en tranen verspilt aan de constructie van een
website, of dat nu een tonnen kostende bedrijfs-site is of het eenvoudige
resultaat van vele uren huisvlijt, wil meer weten. Hoe vindt de bezoeker
de weg naar de site, waar komt hij vandaan, wie is die bezoeker?
door Peter Lievense Verschillende Nederlandse bedrijven proberen te voorzien in die behoefte. De webmaster verstopt een bij hen gedownload stukje script in de html-code van zijn pagina's en vindt de verzamelde statistieken op een unieke pagina op de server van NedStat, Extreme.com of bijvoorbeeld WorldStat. De thuisgebruiker verkrijgt deze diensten gratis. Het verplichte logo van de aanbieder
op de homepage is een prachtig stukje reclame voor diens commerciële
diensten. Bovendien genereren de nieuwsgierige webmasters vele hits voor
de banners die op de statistieken-pagina's geplaatst zijn. Zo is iedereen
gelukkig.
Als freelance journalist schrijf ik al enige jaren over de IT-business voor de vakbladen en houd ik de vinger aan de pols van Internet voor verschillende computer-magazines. Ook al omdat ik niet van alle ijdelheid gespeend ben, is het voor de hand liggend dat ik mijn artikelen op Internet aanbied. Wat jaren geleden begon als een enkele pagina waar ad hoc allerlei verhalen aan vastgeplakt werden, is inmiddels uitgegroeid tot een degelijke site met frames, tabellen en menupagina's die verwijzen naar tientallen verhalen, columns en artikelen. Omdat ik wilde weten wie die inspanning van vele, vaak nachtelijke, uren bewonderde, plaatste ik begin vorig jaar een NedStat-Basic teller op de site. Html-code Dat is overigens een fluitje
van een cent: de URL en het e-mailadres invoeren op de site van NedStaten
het daarop per e-mail toegestuurde stukje html-code kopiëren en in
het script van de homepage ‘pasten'.
NedStat was drie jaar geleden
het eerste bedrijf wat met dit ei van Columbus op het Net verscheen. Al
snel verspreidden de blauwe symbooltjes zich als een epidemie over het
web.
Onnodig te vermelden dat deze SiteStat-uitvoering heel wat meer informatie verschaft dan de Basic-teller.Compass Interactive doet goede zaken, aldus Veldhuizen. ,,Sinds kort mogen we ook de New York Stock Exchange en bijvoorbeeld de Manhattan-bank onder onze klanten rekenen. Naast onze kantoren in Amsterdam en New York, openen we deze zomer vestigingen in München en Londen. We hopen volgend jaar boven de tien miljoen gulden omzet uit te komen.'‘ Een groot deel van de omzet komt
uit de opbrengsten van de banners op de statistiek-pagina's die elke gebruiker
gemiddeld twee keer per dag opvraagt.
System tracking Behalve dat het aantal bezoekers
tegenviel, was ik geruime tijd tevreden met de informatie van NedStat.
Tot ik de tracker van Extreme
Digital ontdekte.
De ‘referer tracking' gaat verder
dan die van NedStat en geeft ook aan via welke e-mail of welk bestand op
de harde schijf de homepage is gevonden. Zo wordt het profiel van
de bezoeker steeds verder ingevuld.
Helaas bleek al snel dat de tellers
om beurten steken laten vallen. Vrijwel dagelijks vond ik verschillen in
aantallen bezoekers. Bovendien zijn de servers vaak moeilijk bereikbaar.
Media Highway kwam in april met
NetHit op de markt en heeft inmiddels naar eigen zeggen ongeveer 5000 gratis
tellers uitstaan. De Rabobank maakt voor Trefpunt gebruik van de diensten
van het bedrijf. Account manager Frido Karreman denkt te weten waar de
problemen vandaan komen. ,,We hebben kort geleden de servers verhuisd.
Dat kan de uitval verklaren. Normaal gesproken meten wij 99 tot honderd
procent van alle hits. Het is wel belangrijk dat de teller zo hoog mogelijk
op de te meten pagina staat om er zeker van te zijn dat het plaatje geladen
wordt.'‘
IP-adressen Een belangrijk onderscheid tussen de verschillende trackers is de hoeveelheid informatie die aan een IP-adres gekoppeld kan worden, weet Karreman. ,,Wij hebben informatie over de provider of de gebruiker bij tachtig procent van de IP-adressen. Daar hebben we weken aan gewerkt. Toch zijn er nog veel adressen waarvan de informatie onbekend is. Toen bijvoorbeeld Planet Internet en World Acces samengingen met Trefpunt, hebben ze alle IP-adressen op een hoop gegooid en opnieuw verdeeld. Desnoods pakken we de telefoon om daar achter te komen.'‘ Aan de hand van mijn bezoekerslijsten laat hij zien wat die extra inspanning oplevert. Extreme noteerde op 7 mei een bezoeker wiens IP-adres verwijst naar Quicknet.nl. NetHit lokaliseerde de bezoeker bij TFI/Telegate Benelux. ,,Quicknet is een provider die toegang biedt via de kabel. Wij weten dat dit specifieke IP-adres is vergeven aan het bedrijf TFI/Telegate.'‘ Extreme mag dan de meeste informatie verschaffen, het opvragen van de statistieken duurt vaak erg lang. Directeur Nono van den Hoek Ostende vindt dat het wel meevalt. ,,Meestal gaat het razendsnel. Maar ‘s avonds kan het iets langer duren omdat onze servers in Palo Alto staan. Wij richten ons op de Amerikaanse markt. De ene provider heeft nu eenmaal een snellere verbinding met Amerika dan de andere. Euronet bijvoorbeeld doet het erg goed, terwijl Xs4all beduidend trager is.'‘ Extreme werkt niet real-time.
Hoewel de directeur bezweer dat het hooguit een minuut of vijf duurt voordat
de informatie wordt verwerkt, verschijnt een bezoeker soms pas na enkele
uren in de statistieken. De informatie die bij het IP-adres hoort, laat
vaak nog langer op zich wachten. ,,De gegevens worden pas verwerkt wanneer
ze worden opgevraagd. Alleen wanneer het erg druk is kan dat oplopen.'‘
Unique visitor Extreme mag zich in een forse
populariteit verheugen, volgens Van den Hoek Ostende. ,,Wij hebben ongeveer
400.000 gratis gebruikers terwijl we nog maar anderhalf jaar bezig zijn.'‘
Bij NedStat levert een hernieuwd bezoek alleen een punt op wanneer er in de tussentijd een ander IP-adres is genoteerd. Hans Veldhuizen bedenkt nog een mogelijke oorzaak. ,,De code van de andere trackers bevatten een Java-script. Wanneer een bezoeker Javascript in zijn browser heeft uitgezet, wordt hij niet geteld.'‘ Bij WorldStat verschijnt elke
hit in de lijst van de tien laatste bezoekers. Die lijst geeft dus weinig
informatie. De meeste bezoekers zijn tenslotte goed voor meerdere hits.
Bezoekers van wie de provider niet bekend is, verschijnen enkel met (..)
in de lijst.
De aanbieders staan slechts een
gratis teller toe op de site. Vanzelfsprekend plaatste ik die op de openingspagina.
Je hangt de deurbel tenslotte ook bij de voordeur.
Alex Kerkhove, hoofd van de afdeling techniek bij Zeelandnet, is duidelijk. ,,De webserver logt alle pagina's en plaatjes die worden opgevraagd. Op de PIP-pagina's verschijnt een analyse van die logfile. Alleen wanneer iemand je pagina ergens uit een cache-server opvist die niet eerst controleert of de pagina nog bestaat of niet veranderd is, zul je dat nooit weten.'‘ Maar hoe kan het dan dat bijvoorbeeld mijn PC-Active verhaal over spel-emulators negentien keer op een dag is geteld, terwijl de menupagina die ernaar verwijst niet een keer is opgevraagd?Kerkhove wijst op de achterdeur. ,,Waarschijnlijk tikt iemand een trefwoord in op een zoekmachine en komt hij direct op die pagina terecht. Dit systeem is waterdicht, dus die cijfers moeten wel kloppen.'‘ Het lijkt erop dat mijn imposante
verzameling trackers geen volledig beeld geeft van wat er zich allemaal
op mijn homepage afspeelt. Een geluk, want ik krijg meer bezoek dan ik
dacht. Het is alleen zaak dat ik bij de achterdeur duidelijk naar de voordeur
verwijs.
|