www.lovecalculator.com
webmaster : Thijs Kinkhorst Gepubliceerd in PC-Active, maart 1999
door Peter Lievense
Terwijl ontelbare bedrijven tevergeefs
bakken met geld investeren in de hoop hun website winstgevend te maken,
wordt Thijs Kinkhorst naar eigen zeggen slapend rijk dankzij zijn homepage.
Drie jaar geleden experimenteerden Kinkhorst en zijn kompaan Matthijs Sypkens
Smit op een vrije middag met JavaScript en knutselden ze een interactief
kleuterspelletje in elkaar: de Lovecalculator.
Dat neemt niet weg dat Kinkhorst
nog gewoon Informatica studeert aan de Universiteit van Utrecht; de advertentie-inkomsten
vormen een welkome aanvulling op de basisbeurs. In de vrije uren runt hij
met een andere vriend een bedrijfje in webdesign. Kinkhorst ziet de Lovecalculator
overigens niet als uithangbord voor zijn onderneming. ,,Ik geloof niet
dat onze klanten dan denken: dat zijn de geschikte kandidaten voor ons
bedrijf.'‘
Televisie-tunes Daarnaast ziet hij ook nog kans een huis-tuin-en-keuken homepage te onderhouden. Kinkhorst is internetgebruiker van het eerste uur. Vandaar dat naast wat zelf geschreven software en een bonte verzameling midi-files met televisietunes, vooral de handleiding voor het gebruik van de nieuwsgroepen flink wat ruimte inneemt. ,,Gewoon surfen is toch minder interessant. Het leuke van internet is mensen ontmoeten en dat gebeurt bij uitstek in de nieuwsgroepen. Vroeger waren het vooral de fanatieke computergebruikers die gebruik maakten van Usenet. Maar nu de families internet hebben ontdekt, kom je veel onervaren mensen tegen. Met als gevolg dat er bijvoorbeeld nogal wat berichten verkeerd worden geplaatst.'‘ Vanzelfsprekend zingt Kinkhorst
niet mee in het koor van conservatieve pioniers die de teloorgang van internet
als privé-domein van nerds en whizzkids beweeklagen. ,,Ik heb er
geen problemen mee dat internet commercieel wordt. Sommigen staan op hun
achterste benen vanwege de banners, maar het is net zo als bij de commerciële
omroepen: als die advertenties er niet zouden staan, was de site er ook
niet.'‘
Inmiddels is Kinkhorst ook al
bij TMF te zien geweest en heeft de liefdescalculator ongeveer alle prijzen
gewonnen die er vergeven worden op het net. Regelmatig scoort de site meer
dan 20.000 bezoekers per dag. Zij vullen er twee namen in en krijgen direct
te zien wat de kans is dat een eventuele relatie tussen die twee personen
succesvol is. Kinkhorst zelf begrijpt eigenlijk niet wat er nu voor leuks
aan is. ,,Maar het zijn vooral mensen uit Amerika die zijn wat gevoeliger
voor bijgeloof. Ik stel me voor dat het vooral mensen in bedrijven zijn
die stiekem de namen van hun collega's invullen.'‘
Het geheim Natuurlijk laat de webmaster het achterste van zijn tong niet zien. ,,Het geheim zit hem in het optellen van de letters. Kinderen op de kleuterschool doen het met pen en papier, die vinden het ook leuk. Wij wilden alleen wat te experimenteren nadat we JavaScript hadden geleerd en we besloten dan maar een dom spelletje van de kleuterschool uit te proberen.'‘ Het domme spelletje bleek een
ijzersterke formule. Kinkhorst en zijn collega mogen dan het spelletje
onderschat hebben, voor de markt hadden ze een goed oog. Een Amerikaans
bedrijf koopt bij hen ruimte in en zet er banners neer. ,,In februari was
het wat drukker dan normaal, vanwege Valentijnsdag. Die maand leverden
de advertenties elfduizend gulden op. Er kloppen weleens bedrijven aan
die de Lovecalculator willen kopen, maar daar beginnen we niet aan. we
houden het liever in eigen hand. We hebben er vertrouwen in dat het wel
blijft lopen. De mensen komen toch terug als ze weer een nieuwe naam hebben
om in te voeren.'‘
|