http://www.gratiz.nl/
webmaster : Erik Scholtens
Gepubliceerd in LINK,
de wereld online
door Peter Lievense
Het vervelende van cliché's is dat ze meestal waar zijn. Nederlanders zijn op de centen. Het kan dan ook geen toeval zijn dat juist een kale website, met een ontelbaar aantal links naar die plaatsen op het net waar iets voor niets valt te halen, tot de drukst bezochte Nederlandstalige pagina's behoort. Een blik op de bezoekersstatistieken van NedStat leert dat het vooral rond het middaguur op de doordeweekse dagen een drukte van belang is. Webmaster Erik Scholtens, niet
toevallig economiestudent, heeft wel een verklaring. ,,De bezoekers zijn
vooral studenten en scholieren. Vaak hebben ze alleen toegang tot Internet
via school of de universiteit. Dan is de middagpauze nuttig besteed, want
meestal zitten zij nu juist niet zo goed bij kas.'‘
Dode muggen Al aan de voordeur van Erik's
Prijs en Pret paleis vinden we een willekeurige lijst zonder opsmuk met
links naar websites waar gratis t-shirts (wel honderd dode muggen opsturen),
cd-roms, pennen en bijvoorbeeld strandballen zijn te verkrijgen.
Het zijn zeker niet alleen waardeloze
prullen die op het net te verkrijgen zijn, weet Scholtens. ,,Ik ben deze
week nog naar voorpremières geweest van de films Taxi en True Man
Show, compleet met koffie en gebak. De vrijkaarten kon je bestellen op
Internet. Een tijdje geleden kreeg ik van Sky-Radio een grappig radiootje
ter grootte van een forse rijksdaalder, compleet met antenne en oortelefoon.
De Box for 2 is ook heel aardig. Je krijgt hem altijd toegestuurd ook al
ga je niet samen wonen. Ik heb er inmiddels al twee ontvangen. Hij zit
vol met zaken als thee, koffie en tandpasta. Het is natuurlijk gewoon promotie,
uiteindelijk hopen ze iets te verkopen of bekendheid te krijgen.'‘
Spionage-doos Vaak is de gulle gever zelf op
jacht naar de surfer. Salarisadministrateur CMG lonkt met een gratis Spy-toolkit.
Wie de spionage-doos thuisgestuurd wil krijgen, moet behalve naam en adres
ook vermelden wanneer hij welke studie heeft afgerond. Een manier om de
krenten uit de it-personeel pap te vissen.
Scholtens heeft weinig problemen met dergelijke intimiteiten. ,,Ik heb een paar bedrijven eens naar het hoe en waarom gevraagd. Meestal willen ze een profiel samenstellen van de bezoekers van hun site. Het is gewoon een marketinginstrument. Nederlandse sites laten meestal weten dat ze handelen in overeenstemming met de Wet op de Persoonsregistratie. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat je later werd lastiggevallen of dat je allerlei spam in de mailbox kreeg. En dat bijvoorbeeld de VARA, nadat je vier weken lang de omroepgids in de bus hebt gekregen, belt of je geïnteresseerd bent in een abonnement, vind ik niet zo vreemd.'‘ Toen Scholtens twee jaar geleden
een eigen homepage had opgetuigd met de gebruikelijke hobby's en links,
begreep hij dat hij daarmee nauwelijks een opvallende bijdrage aan het
world wide web leverde. Hij besloot de delete-knop er door te halen en
zijn pagina's volledig te wijden aan zijn meest favoriete bezigheid op
Internet: het verzamelen van zoveel mogelijk weggevertjes en bonussen.
,,Het is een beetje een sport om al die dingen op het web te achterhalen.
De ene keer vind je muziek-cd's, de andere keer krijg je een doos promotiemateriaal.
Tegenwoordig worden de meeste links aangedragen door de bezoekers. Ik hoef
alleen een link op de pagina te plaatsen. Amerikaanse sites kijk ik wel
na, omdat de meeste hun spullen niet naar Europa sturen. De websites die
in de lijst zijn opgenomen komen hun beloftes dus wel na. Zo stuurt de
NASA prachtige posters, formaat bushokje, met foto's en uitleg van natuurverschijnselen
zoals vulkaanuitbarstingen en cd-rom's over milieuproblematiek.'‘
Wanneer er echt interessante
voordeeltjes zijn te behalen, waarschuwt Scholtens zijn klanten met een
e-mailnieuwsbrief. ,,Dat doe ik natuurlijk niet voor een gratis strandbal,
maar wanneer er bijvoorbeeld vrijkaartjes voor filmpremieres worden weggegeven,
verstuur ik ongeveer zeshonderd mailtjes. Dat levert dezelfde dag al gauw
tweehonderd extra bezoekers op.'‘
Prijsvraag Een ander veel gebruikte methode om mensen naar een website te lokken, is de prijsvraag. Scholtens verzamelde er tientallen. ,,Elk groot bedrijf heeft wel een prijsvraag. Ik selecteer ze op frequentie. Als het even kan, geef ik er gelijk de juiste antwoorden bij. Die krijg ik toegestuurd door de bezoekers. Ik heb daar geen problemen mee, het gaat zo een bedrijf toch vooral om de aandacht. Je kunt op de site ook een spelletje Triviant spelen. De vragen zijn nogal Amerikaans georiënteerd, maar als je consequent hetzelfde antwoord aanklikt, hou je aan het eind genoeg punten over om voor een prijs in aanmerking te komen. Ze geven geldprijzen tot vijfhonderd dollar weg en complete pc's. Ik weet van twee mensen die via de site een geldprijs hebben gewonnen.'‘ Alles wat gratis is, is mooi
meegenomen, dus biedt Scholtens' site ook de mogelijkheid om gratis faxen
en SMS-berichten te versturen. ,,De gratis fax is een service via een telecombedrijf
in Duitsland; de ontvanger krijgt ook wat reclame meegestuurd. De SMS-berichten
gaan via de Zuid-Afrikaanse PTT.'‘
Maar Scholtens wil hogerop. ,,Ik
heb de werving van adverteerders nu uitbesteed aan een gespecialiseerd
reclamebedrijfje, Netsales. Zij pakken het groter aan en zoeken contact
met bijvoorbeeld banken en verzekeringsmaatschappijen. In ruil krijgen
zij veertig procent van de opbrengst. Het moet allemaal nog gaan lopen,
maar ik heb goede hoop dat dat straks een paar honderd gulden per maand
op gaat leveren. ‘'
|