Artikel uit Provinciale Zeeuwse Courant van 28-09-2005
Nieuwe kaart van de stad - Kunstenaars trekken sporen door Middelburg
door Rolf Bosboom


MIDDELBURG - Kunstenaars trekken de komende weken uiteenlopende sporen door Middelburg. Door die allemaal in beeld te brengen, moet uiteindelijk een nieuwe kaart van de stad ontstaan, zegt Hans Overvliet van presentatieruimte Caesuur in de Lange Noordstraat, een van de initiatiefnemers.
Mede-aanleiding voor het project, dat de naam Middelburg terloops. Stadslijnen & stadsgezichten heeft gekregen, is het tienjarig bestaan van Caesuur. Overvliet heeft samen met kunstenaar Ramon de Nennie een groep beeldende kunstenaars, schrijvers en een componist samengesteld die allemaal vanuit hun eigen discipline een bijdrage leveren aan het project.

„Het vertrekpunt is de gedachte dat iedereen wel een loopje in de stad heeft, een route die hij of zij heel vaak loopt“, zegt Overvliet. Alle deelnemers geven daar hun eigen invulling aan en zorgen ervoor dat ze allerlei lijnen, sporen en routes in vooral het centrum zichtbaar maken. In Caesuur hangt een grote plattegrond van Middelburg, waarop alle loopjes worden aangegeven. „Op die manier krijg je een nieuwe kaart van Middelburg.“

De betrokkenen zijn, naast Overvliet en De Nennie, Hans Bommeljé, Peter Steutel, Ko de Jonge, Harry Vandevliet, Barbara Jean, Sela, Machteld van der Wijst, Caroline Passenier, Douwe Eisenga, Philip Veurink, Peter en Jan Hamer, Peter Sijnke en stadsdichter Jan J.B. Kuipers.

Het project is afgelopen weekeinde in gang gezet. De komende weken moeten steeds meer bijdragen zichtbaar worden in het stadsbeeld. De ruimte van Caesuur fungeert als spil en tijdelijk kantoor. Daar zijn de beelden te zien of voorbeelden ervan. Ook staan er drie monitoren waarop dagelijks vanaf ongeveer vier uur ’s middags de voortgang is te volgen.

Rode lijn

Enkele bijdragen zijn al gereed, Ko de Jonge heeft bijvoorbeeld een veertig meter lange rode lijn door Caesuur getrokken. Die knipt hij vervolgens in honderd stukken die hij naar willekeurige adressen in Middelburg stuurt, met de begeleidende tekst ’U bent een winnaar!’ De ontvanger wordt gevraagd de strook te bewerken en terug te sturen. Barbara Jean trok met de maaimachine sporen door onder meer het gebied in de Maisbaai waar het museum van Aldo van Eyck zou komen. De foto’s van die sporen zijn te zien in Caesuur.

Machteld van der Wijst liet op tien plaatsen in Middelburg werken achter. Samen vormen ze een route, die begint op de Noordweg en eindigt in de Schuddebeurssstraat. Daar is elke zaterdag om 11.15 uur de tekst van de bijbehorende publicatie (Een groot wit doek) te beluisteren.

Historicus Peter Sijnke beschreef de route van zijn huis in de Sint Janstraat naar zijn werk aan het Hofplein en de rijke geschiedenis die hij daarbij passeert. Een ’tijdreis’, noemt hij het zelf.

Ramon de Nennie maakt een serie van veertien kleine schilderijtjes die hij, als een soort staties, in de stad plaatst. „Mensen kunnen proberen het spoor te volgen, maar halverwege ook voor een ander loopje kiezen.“ Caesuur hoopt over enkele weken een ’rondlooplijst’ beschikbaar te hebben, waarop alle routes staan aangegeven.

„Het meeste speelt zich in de openbare ruimte af“, zeggen Overvliet en De Nennie. „De verstolling van dat alles is in Caesuur. Daar hebben we op 29 oktober ook een ’vaststelling’. Dan kijken we wat er allemaal is gebeurd en wat we er verder mee gaan doen. Er zal waarschijnlijk een soort van publicatie komen, in welke vorm dan ook.“

In hoeverre de werken bestand zijn tegen vandalisme of diefstal moet blijken. „We informeren de omwonenden en voor de rest laten we het over aan het respect voor het werk.“ De initiatiefnemers verwijzen naar het enigszins vergelijkbare nissenproject uit de jaren negentig, waarvan nog steeds sporen zichtbaar zijn. „We kiezen niet bewust voor het permanente, maar als het werk het in zich heeft: waarom niet?“