Home

Content Nieuws

Artikelen 

Dossiers

Bibliotheek Vacatures (klik Vacatures)

Nieuwsbrief

E-mail de redactie

home -> Overzicht Artikelen
Artikelen

Leukste en handigste zaken zijn niet-pc-waardig
We hebben zelfs stoeltjes voor onze mobiele telefoons. Dat moet dan toch wel een erg handige, bijna-intieme levenspartner zijn. Wat moet er nog meer gebeuren voordat consumenten producten en diensten zullen kopen via een mobiele telefoon of andersoortig niet-pc-internetapparaat? (volledig artikel)
 
Internet Content Europe 2001
5 mei 2001 - Op 13 en 14 maart had de Amerikaanse organisatie First Conferences een conferentie georganiseerd: Internet Content Europe 2001. Specialisten op het gebied van webcontent spraken over business models, distributiemogelijkheden en aansprekende vormen van content. Hier: een overzicht in zes artikelen en video-interviews met drie van de sprekers. (volledig artikel)
Blijf op de hoogte!
Vul hier je e-mail adres in

Wat is dit?

IFFR: Nieuwe mediaformats en exploitatievormen?
11 februari 2001 - "Internetcontent zal de komende tijd gratis blijven, er zullen wel webspecifieke formats ontstaan. De voorbodes kondigen zich aan", zo luidde de conclusie van een paneldiscussie over de toekomst van webcontent op het International Filmfestival Rotterdam (IFFR) eind januari 2001. Zij die content maken, uitgevers die advertenties verkopen en zij die webmerken bouwen, zijn de enige partijen die daadwerkelijk geld kunnen verdienen aan webcontent. (volledig artikel)

Nieuws: mediavormen en XML
4 januari 2001 - Internet stelt andere eisen aan de manier waarop redactioneel materiaal wordt samengesteld en gepresenteerd. De beschikbare ruimte op internet is in theorie onbeperkt. Toch stelt ook internet beperkingen aan teksten. Het formaat van teksten wordt bepaald door het medium. (volledig artikel)

De opkomst van e-boeken
14 november 2000 - Elektronische spreken al decennia tot de verbeelding. Ze zijn aantrekkelijk voor zowel uitgevers als consumenten. In het verleden zijn e-boekinitiatieven vroegtijdig gestrand, waarom zou rendabele exploitatie nu wel kunnen lukken?
(volledig artikel)

Barcodes koppelen oude aan nieuwe media
14 september 2000 - Sinds augustus maken 4.000 lezers van de krant News.nL gebruik van een draadloze barcodelezer om achtergrondinformatie te krijgen via internet. Hoe lang kan de hype duren?
(volledig artikel)

Web content is gratis, maar hoe lang nog?
8 augustus 2000 - Vorige maand werd in Los Angeles het symposium Internet Content West gehouden. Content professionals waren het er over eens, dat het vak zal veranderen. De inhoud van websites is vaak gratis, maar dit zal niet langer meer duren. Dat was het algemene opvatting. (volledig artikel)

Nieuwe site IB Groep stelt gebruiker centraal
13 juli 2000 - “De nieuwe internetsite is van levensbelang bij het terugwinnen van het vertrouwen van onze klanten. Door een slechte bereikbaarheid hebben we een negatief imago gekregen. Een subliem functionerende internetsite is het beste redmiddel om onze geloofwaardigheid te behouden”, aldus Oege Hiddema van de IB Groep. (volledig artikel)

Internet ondermijnt alle media
23 juni 2000 - Internet verandert het medialandschap op een wijze dat het amper opvalt. De meeste traditionele uitgevers experimenteren op dit moment driftig met het web. Zij zoeken het evenwicht tussen ‘wat is‘ en ‘wat komt’ met als gevolg dat ze kostbare tijd en échte kansen laten liggen. Web-only mediabedrijven nemen het voortouw in het convergeren van de media en de exploitatie daarvan. Dit leidt tot de uitwerking van veelbelovende mediaconcepten. (volledig artikel)

Bruikbare sites zijn goud waard
25 april 2000 - “If the customer can’t find it, the customer can’t buy it”, zo stelde Jakob Nielsen onlangs tijdens het congres Internet Usability in Amsterdam. De inhoud van internetsites moet zo eenvoudig mogelijk worden ontsloten en e-commercetransacties moeten probleemloos kunnen worden doorlopen. (volledig artikel)

Interview met Jakob Nielsen
17 april 2000 - Vanaf het begin van het web hebben velen zich bezig gehouden met grafische ontwerpen, programmeren en navigatiedesigns. Aan de kwaliteit van de inhoud en de presentatie daarvan werd weinig extra aandacht besteed. Vaak werd, en wordt, gedacht: "We weten hoe we moeten schrijven, we hebben toch een marketingafdeling." Het schrijf- en redactieproces bij websites wordt niet belangrijk gevonden. (volledig artikel)

Veranderende journalistiek
16 april 2000 - Steeds meer kranten en tijdschriften voeren een actief internetbeleid voor hun uitgaven. Dit heeft ook gevolgen voor de eisen die aan journalistiek personeel gesteld, omdat de lezers een steeds luidere stem krijgt in het bepalen van de inhoud van internetkranten en –tijdschriften. Wat zijn hiervan de praktische consequenties? (volledig artikel)

www.ingezonden_brief.nl
22 februari 2000 - ‘De Ingezonden brief’ is een vorm van journalisme die in de meeste kranten en tijdschriften in de afgelopen decennia niet veranderd is. Van de vele ingestuurde brieven worden er slechts weinig gepubliceerd, vaak na een grondig proces van redigeren en weglaten. Van echte interactie tussen schrijver en lezer is nog geen sprake. (volledig artikel)

Off-line publicaties groeien dankzij weblezers 
23 januari 2000 - In de oertijd schilderden we figuren op rotswanden om een boodschap over te brengen. Daarna gebruikten we bladeren en gelooide dierenhuiden. Sinds een paar eeuwen kennen we de edele kunst van het beschrijven en bedrukken van papier. Zo kunnen we massaal teksten verspreiden. Met de komst van de computer en internet zijn we in een volgende fase beland in de evolutie van het dragende medium van het geschreven woord. (volledig artikel)

Is schrijven voor het web anders?
28 december 1999 - Schrijven voor het web is wezenlijk anders dan schrijven voor een gedrukt medium. Behalve het feit dat rekening gehouden moet worden met multimedia en interactiemogelijkheden, mogen ook andere eisen aan het schrijfproces zelf gesteld worden. Andere technieken moeten worden ontwikkeld dan degene die tot op heden worden toegepast voor papieren publicaties. Dit inzicht vindt in toenemend mate voedingsbodem. (volledig artikel)

Laat portaalsites je boodschappen doen
15 december 1999 - Het is een kwestie van geven en nemen. Als je veel gebruik maakt van een portaalsite of community om te zoeken of te 'praten', kan dat voordeel geven in de portemonee. Hoe vaker je op de site bent, hoe nauwkeuriger het profiel dat van je aangelegd wordt. Riekt dit naar Big Brother-achtige praktijken? Zeker, maar zodra het praktisch nut hiervan duidelijk is, is dat voor velen geen enkel probleem meer. Klinkt dit als science-fiction? Het is de praktijk van alledag, ook in Nederland. (volledig artikel)

Portals, vortals, verticals, communities, ... ?
30 november 1999 - Zoekmachines zijn uitgegroeid tot internetstartpunten, zogeheten portalen. Populaire startpunten voor de internetsurftocht, die zich met veel (media-)aandacht mogen verblijden. Wie kent niet Yahoo!, Altavista en Excite. Sinds korte tijd doet een soortgelijk verschijnsel zijn toetrede tot de internetschijnwerpers: de verticals, specialistische portalen. Tegenwoordig wordt een onderscheid gemaakt tussen horizontale en verticale portalen. (volledig artikel

Wat moeten uitgevers met internet?
13 november 1999 - Voor de meeste uitgevers is internet eerders een probleem dan een oplossing. "Wat moeten we met internet?", is nog steeds een vraag die tot in de raden van bestuur regelmatig angstig wordt gesteld. Nu hun monopolie op publiceren slijtende is, rijst de zorg om de broodwinning bij deze miljardenondernemingen. Dit bleek nogmaals tijdens een paneldiscussie die vanaf de beurs Internet In Business '99 die op ISOC-TV werd uitgezonden. Uitgevers als Samson en VNU gaven acte de presence en zeiden zich te realiseren, dát er iets moest gaan gebeuren. De grote vraag was alleen wat. Het antwoord is: original webcontent!  (volledig artikel

You're watching Big Brother
16 oktober 1999 - Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per dag meekijken in huis- en slaapkamer van een gemiddelde groep mensen. Onder de titel Big Brother kan op een Veronica-site worden genoten van het wel en wee van een groep verplichte samenwoners. In het huis hangen vier webcams, zodat gluurders niet hoeven te missen. Hoewel dit concept niet nieuw is (MTV's Real World en Broadcast.coms Here and Now), getuigt het wel van een goede webvisie. (volledig artikel)

Eerst easyJet, nu easyEverthing ... everywhere
1 oktober 1999 - Een opengeslagen krant ligt voor hem op tafel. Al bellend probeert hij deze nog te lezen, al schijnt dat niet zo te lukken. In de coffee-lounge van mega-internetcafe easyEverything treffen we de Griekse zoon van scheepstycoon Haji-Ioannou. De oprichter van luchtvaartmaatschappij easyJet heeft sinds kort zijn zinnen op internet gezet. Het motto van deze durf-al lijkt te zijn: goedkoop en voor iedereen.  (volledig artikel

Digitaal klagen (2)
18 september 1999 - Een fout is snel gemaakt. De internetgemeenschap aarzelt niet om een producent of schrijver direct op de fout te wijzen. Dat ondervonden Albert Heijn, de redactie van Planet Multimedia en on line columnist Steve Outing onlangs. Digitale media verschillen van de traditionele, omdat klachten op internet directer en transparanter zijn. Het is van groot belang gebruikers snel en correct van repliek te dienen. (volledig artikel)

Virtueel of echt?
1 september 1999 - De mens is een kuddedier en voelt zich het beste thuis tussen soortgenoten. Vanaf je geboorte maak je deel uit van een bepaalde groep. Later in je leven kun je ervoor kiezen tot bepaalde groepen -of gemeenschappen- te behoren. Niet alleen in de ´echte´ wereld kiezen mensen ervoor tot een groep te behoren. Op het internet bestaan zogeheten virtual communities. Groepen mensen die zich rondom een bepaalde interesse verzamelen. Deze virtuele verzamelplaatsen vertonen grote overeenkomsten met gemeenschappen in de fysieke wereld. (volledig artikel)

Virtuele, private effectenbeurzen
14 augustus 1999 - Op internet verzamelen mensen zich meestal rondom bepaalde interessegebieden of beroepen. Soms is het de gebruikte software die als fundament dient voor virtuele gemeenschappen. Het uitgangspunt is hetzelfde: doel(groep)gerichte informatie geven op basis waarvan de leden hun acties bepalen. In de Verenigde Staten is een aantal van dit soort ´softwarecommunity´s´ in opkomst. Hun bestaan brengt de gevestigde effectenbeurzen mogelijk in grote problemen. (volledig artikel)

Digitaal Klagen
1 augustus 1999 - Zoals iedere samenleving heeft het internet zijn eigen culturen en subculturen. Clubjes mensen verenigen zich rondom interesses die ze met elkaar delen. Deze zogeheten ´virtual communities´ zijn belangrijke radertjes in de motor van de elektronische handel. Sterker nog, deze consumentengemeenschappen zijn machtsblokken waar de producenten in toenemende mate rekening mee moeten houden. Dat mag blijken uit een e-mail die Albert Heijn onlangs ontving. (volledig artikel

Media en de Regio
15 april 1999 - Nederland is niet alleen de Randstad. Met “nieuws uit de kleinste hoekjes van Nederland” omschrijft SBS6 haar programma ‘Hart van Nederland’. Net zoals ‘5 in het land‘ besteedt dit programma aandacht aan regionaal Nederlands nieuws door middel van een zogeheten regiovenster, ingekaderd in het landelijke nieuws. (volledig artikel

Veiligheid en Virussen
1 april 1999 - Onopgemerkt en zonder toestemming wordt het adresboek van Microsoft Word en Outlook gelezen en gebruikt. Het macro-virus Melissa zorgt ervoor dat de eerste vijftig personen in de adresboeken de volgende in de keten van geïnfecteerden worden.(volledig artikel

Marketing via de Inbox 
16 maart 1999 - "Een bedrijf moet zeer zorgvuldig omgaan met de wens van een klant en eerst toestemming vragen voor het versturen van e-mail." OHRA-directeur Weyschede onderkent de potentiële kracht van elektronische direct marketing, maar is zich ook bewust van de dunne lijn die hij bewandelt tussen gewenste en ongewenste e-mail. (volledig artikel

Nederlandse Portaaldiensten 
15 maart 1999 - De eerste Nederlandse portaalsites moeten nog gemaakt worden. Met bijna twee miljoen mensen die gebruik maken van het internet, mag het op z'n minst opmerkelijk heten dat er nog geen Nederlandse equivalenten van portaalsites als Yahoo! en Excite bestaan. (volledig artikel

Content Renaissance
2 maart 1999 - De aandacht voor content op websites zal de komende tijd zeer sterk toenemen. Om de internetstrijd niet te verliezen zullen mediamaatschappijen op het gebied van klantgerichtheid een voorbeeld moeten nemen aan commerce sites. Dat blijkt uit een onlangs verschenen rapport van Jupiter Communications. (volledig artikel)


"Substance grows slowly. Solidity needs to settle. Style is a finely honed art. Success can take time"
-Gerry McGovern-