home
-> Overzicht Artikelen
Artikelen
Leukste
en handigste zaken zijn niet-pc-waardig
We hebben zelfs stoeltjes
voor onze mobiele telefoons. Dat moet dan toch wel een erg handige, bijna-intieme
levenspartner zijn. Wat moet er nog meer gebeuren voordat consumenten producten
en diensten zullen kopen via een mobiele telefoon of andersoortig niet-pc-internetapparaat?
(volledig
artikel)
Internet
Content Europe 2001
5 mei 2001 - Op 13
en 14 maart had de Amerikaanse organisatie First Conferences een conferentie
georganiseerd: Internet Content Europe 2001. Specialisten op het gebied
van webcontent spraken over business models, distributiemogelijkheden en
aansprekende vormen van content. Hier: een overzicht in zes artikelen en
video-interviews met drie van de sprekers. (volledig
artikel) |
|
IFFR:
Nieuwe mediaformats en exploitatievormen?
11 februari 2001
- "Internetcontent zal de komende tijd gratis blijven, er zullen wel webspecifieke
formats ontstaan. De voorbodes kondigen zich aan", zo luidde de conclusie
van een paneldiscussie over de toekomst van webcontent op het International
Filmfestival Rotterdam (IFFR) eind januari 2001. Zij die content maken,
uitgevers die advertenties verkopen en zij die webmerken bouwen, zijn de
enige partijen die daadwerkelijk geld kunnen verdienen aan webcontent.
(volledig
artikel)
Nieuws:
mediavormen en XML
4 januari 2001 -
Internet stelt andere eisen aan de manier waarop redactioneel materiaal
wordt samengesteld en gepresenteerd. De beschikbare ruimte op internet
is in theorie onbeperkt. Toch stelt ook internet beperkingen aan teksten.
Het formaat van teksten wordt bepaald door het medium. (volledig
artikel)
De
opkomst van e-boeken
14 november 2000
- Elektronische spreken al decennia tot de verbeelding. Ze zijn aantrekkelijk
voor zowel uitgevers als consumenten. In het verleden zijn e-boekinitiatieven
vroegtijdig gestrand, waarom zou rendabele exploitatie nu wel kunnen lukken?
(volledig
artikel)
Barcodes
koppelen oude aan nieuwe media
14 september 2000
- Sinds augustus maken 4.000 lezers van de krant News.nL gebruik van een
draadloze barcodelezer om achtergrondinformatie te krijgen via internet.
Hoe lang kan de hype duren?
(volledig
artikel)
Web
content is gratis, maar hoe lang nog?
8 augustus 2000 -
Vorige maand werd in Los Angeles het symposium Internet Content West gehouden.
Content professionals waren het er over eens, dat het vak zal veranderen.
De inhoud van websites is vaak gratis, maar dit zal niet langer meer duren.
Dat was het algemene opvatting. (volledig
artikel)
Nieuwe
site IB Groep stelt gebruiker centraal
13 juli 2000 - “De
nieuwe internetsite is van levensbelang bij het terugwinnen van het vertrouwen
van onze klanten. Door een slechte bereikbaarheid hebben we een negatief
imago gekregen. Een subliem functionerende internetsite is het beste redmiddel
om onze geloofwaardigheid te behouden”, aldus Oege Hiddema van de IB Groep.
(volledig
artikel)
Internet
ondermijnt alle media
23 juni 2000 - Internet
verandert het medialandschap op een wijze dat het amper opvalt. De meeste
traditionele uitgevers experimenteren op dit moment driftig met het web.
Zij zoeken het evenwicht tussen ‘wat is‘ en ‘wat komt’ met als gevolg dat
ze kostbare tijd en échte kansen laten liggen. Web-only mediabedrijven
nemen het voortouw in het convergeren van de media en de exploitatie daarvan.
Dit leidt tot de uitwerking van veelbelovende mediaconcepten. (volledig
artikel)
Bruikbare
sites zijn goud waard
25 april 2000 - “If
the customer can’t find it, the customer can’t buy it”, zo stelde Jakob
Nielsen onlangs tijdens het congres Internet Usability in Amsterdam. De
inhoud van internetsites moet zo eenvoudig mogelijk worden ontsloten en
e-commercetransacties moeten probleemloos kunnen worden doorlopen. (volledig
artikel)
Interview
met Jakob Nielsen
17 april 2000 - Vanaf
het begin van het web hebben velen zich bezig gehouden met grafische ontwerpen,
programmeren en navigatiedesigns. Aan de kwaliteit van de inhoud en de
presentatie daarvan werd weinig extra aandacht besteed. Vaak werd, en wordt,
gedacht: "We weten hoe we moeten schrijven, we hebben toch een marketingafdeling."
Het schrijf- en redactieproces bij websites wordt niet belangrijk gevonden.
(volledig
artikel)
Veranderende
journalistiek
16 april 2000 - Steeds
meer kranten en tijdschriften voeren een actief internetbeleid voor hun
uitgaven. Dit heeft ook gevolgen voor de eisen die aan journalistiek personeel
gesteld, omdat de lezers een steeds luidere stem krijgt in het bepalen
van de inhoud van internetkranten en –tijdschriften. Wat zijn hiervan de
praktische consequenties? (volledig
artikel)
www.ingezonden_brief.nl
22 februari 2000
- ‘De Ingezonden brief’ is een vorm van journalisme die in de meeste kranten
en tijdschriften in de afgelopen decennia niet veranderd is. Van de vele
ingestuurde brieven worden er slechts weinig gepubliceerd, vaak na een
grondig proces van redigeren en weglaten. Van echte interactie tussen schrijver
en lezer is nog geen sprake. (volledig
artikel)
Off-line
publicaties groeien dankzij weblezers
23 januari 2000 -
In de oertijd schilderden we figuren op rotswanden om een boodschap over
te brengen. Daarna gebruikten we bladeren en gelooide dierenhuiden. Sinds
een paar eeuwen kennen we de edele kunst van het beschrijven en bedrukken
van papier. Zo kunnen we massaal teksten verspreiden. Met de komst van
de computer en internet zijn we in een volgende fase beland in de evolutie
van het dragende medium van het geschreven woord. (volledig
artikel)
Is
schrijven voor het web anders?
28 december 1999 -
Schrijven voor het web is wezenlijk anders dan schrijven voor een gedrukt
medium. Behalve het feit dat rekening gehouden moet worden met multimedia
en interactiemogelijkheden, mogen ook andere eisen aan het schrijfproces
zelf gesteld worden. Andere technieken moeten worden ontwikkeld dan degene
die tot op heden worden toegepast voor papieren publicaties. Dit inzicht
vindt in toenemend mate voedingsbodem. (volledig
artikel)
Laat
portaalsites je boodschappen doen
15 december 1999
- Het is een kwestie van geven en nemen. Als je veel gebruik maakt van
een portaalsite of community om te zoeken of te 'praten', kan dat voordeel
geven in de portemonee. Hoe vaker je op de site bent, hoe nauwkeuriger
het profiel dat van je aangelegd wordt. Riekt dit naar Big Brother-achtige
praktijken? Zeker, maar zodra het praktisch nut hiervan duidelijk is, is
dat voor velen geen enkel probleem meer. Klinkt dit als science-fiction?
Het is de praktijk van alledag, ook in Nederland. (volledig
artikel)
Portals,
vortals, verticals, communities, ... ?
30 november 1999 -
Zoekmachines zijn uitgegroeid tot internetstartpunten, zogeheten portalen.
Populaire startpunten voor de internetsurftocht, die zich met veel (media-)aandacht
mogen verblijden. Wie kent niet Yahoo!, Altavista en Excite. Sinds korte
tijd doet een soortgelijk verschijnsel zijn toetrede tot de internetschijnwerpers:
de verticals, specialistische portalen. Tegenwoordig wordt een onderscheid
gemaakt tussen horizontale en verticale portalen. (volledig
artikel)
Wat
moeten uitgevers met internet?
13 november 1999
- Voor de meeste uitgevers is internet eerders een probleem dan een oplossing.
"Wat moeten we met internet?", is nog steeds een vraag die tot in de raden
van bestuur regelmatig angstig wordt gesteld. Nu hun monopolie op publiceren
slijtende is, rijst de zorg om de broodwinning bij deze miljardenondernemingen.
Dit bleek nogmaals tijdens een paneldiscussie die vanaf de beurs Internet
In Business '99 die op ISOC-TV werd uitgezonden. Uitgevers als Samson en
VNU gaven acte de presence en zeiden zich te realiseren, dát er
iets moest gaan gebeuren. De grote vraag was alleen wat. Het antwoord is:
original webcontent! (volledig
artikel)
You're
watching Big Brother
16 oktober 1999 -
Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per dag meekijken in huis- en slaapkamer
van een gemiddelde groep mensen. Onder de titel Big Brother kan op een
Veronica-site worden genoten van het wel en wee van een groep verplichte
samenwoners. In het huis hangen vier webcams, zodat gluurders niet hoeven
te missen. Hoewel dit concept niet nieuw is (MTV's Real World en Broadcast.coms
Here and Now), getuigt het wel van een goede webvisie. (volledig
artikel)
Eerst
easyJet, nu easyEverthing ... everywhere
1 oktober 1999 - Een opengeslagen
krant ligt voor hem op tafel. Al bellend probeert hij deze nog te lezen,
al schijnt dat niet zo te lukken. In de coffee-lounge van mega-internetcafe
easyEverything treffen we de Griekse zoon van scheepstycoon Haji-Ioannou.
De oprichter van luchtvaartmaatschappij easyJet heeft sinds kort zijn zinnen
op internet gezet. Het motto van deze durf-al lijkt te zijn: goedkoop en
voor iedereen. (volledig
artikel)
Digitaal
klagen (2)
18 september 1999 - Een fout
is snel gemaakt. De internetgemeenschap aarzelt niet om een producent of
schrijver direct op de fout te wijzen. Dat ondervonden Albert Heijn, de
redactie van Planet Multimedia en on line columnist Steve Outing onlangs.
Digitale media verschillen van de traditionele, omdat klachten op internet
directer en transparanter zijn. Het is van groot belang gebruikers snel
en correct van repliek te dienen. (volledig
artikel)
Virtueel
of echt?
1 september 1999 - De mens
is een kuddedier en voelt zich het beste thuis tussen soortgenoten. Vanaf
je geboorte maak je deel uit van een bepaalde groep. Later in je leven
kun je ervoor kiezen tot bepaalde groepen -of gemeenschappen- te behoren.
Niet alleen in de ´echte´ wereld kiezen mensen ervoor tot een
groep te behoren. Op het internet bestaan zogeheten virtual communities.
Groepen mensen die zich rondom een bepaalde interesse verzamelen. Deze
virtuele verzamelplaatsen vertonen grote overeenkomsten met gemeenschappen
in de fysieke wereld. (volledig
artikel)
Virtuele,
private effectenbeurzen
14 augustus 1999 - Op internet
verzamelen mensen zich meestal rondom bepaalde interessegebieden of beroepen.
Soms is het de gebruikte software die als fundament dient voor virtuele
gemeenschappen. Het uitgangspunt is hetzelfde: doel(groep)gerichte informatie
geven op basis waarvan de leden hun acties bepalen. In de Verenigde Staten
is een aantal van dit soort ´softwarecommunity´s´ in
opkomst. Hun bestaan brengt de gevestigde effectenbeurzen mogelijk in grote
problemen. (volledig
artikel)
Digitaal
Klagen
1 augustus 1999 - Zoals iedere
samenleving heeft het internet zijn eigen culturen en subculturen. Clubjes
mensen verenigen zich rondom interesses die ze met elkaar delen. Deze zogeheten
´virtual communities´ zijn belangrijke radertjes in de motor
van de elektronische handel. Sterker nog, deze consumentengemeenschappen
zijn machtsblokken waar de producenten in toenemende mate rekening mee
moeten houden. Dat mag blijken uit een e-mail die Albert Heijn onlangs
ontving. (volledig
artikel)
Media
en de Regio
15 april 1999 - Nederland is
niet alleen de Randstad. Met “nieuws uit de kleinste hoekjes van Nederland”
omschrijft SBS6 haar programma ‘Hart van Nederland’. Net zoals ‘5 in het
land‘ besteedt dit programma aandacht aan regionaal Nederlands nieuws door
middel van een zogeheten regiovenster, ingekaderd in het landelijke nieuws.
(volledig
artikel)
Veiligheid
en Virussen
1 april 1999 - Onopgemerkt
en zonder toestemming wordt het adresboek van Microsoft Word en Outlook
gelezen en gebruikt. Het macro-virus Melissa zorgt ervoor dat de eerste
vijftig personen in de adresboeken de volgende in de keten van geïnfecteerden
worden.(volledig
artikel)
Marketing
via de Inbox
16 maart 1999 - "Een bedrijf
moet zeer zorgvuldig omgaan met de wens van een klant en eerst toestemming
vragen voor het versturen van e-mail." OHRA-directeur Weyschede onderkent
de potentiële kracht van elektronische direct marketing, maar is zich
ook bewust van de dunne lijn die hij bewandelt tussen gewenste en ongewenste
e-mail. (volledig
artikel)
Nederlandse
Portaaldiensten
15 maart 1999 - De eerste Nederlandse
portaalsites moeten nog gemaakt worden. Met bijna twee miljoen mensen die
gebruik maken van het internet, mag het op z'n minst opmerkelijk heten
dat er nog geen Nederlandse equivalenten van portaalsites als Yahoo! en
Excite bestaan. (volledig
artikel)
Content
Renaissance
2 maart 1999 - De aandacht
voor content op websites zal de komende tijd zeer sterk toenemen. Om de
internetstrijd niet te verliezen zullen mediamaatschappijen op het gebied
van klantgerichtheid een voorbeeld moeten nemen aan commerce sites. Dat
blijkt uit een onlangs verschenen rapport van Jupiter Communications. (volledig
artikel) |