Planologische werken in Zeeland


 


In 2000 zijn door de 17 gemeenten van Zeeland 88 bestemmingsplannen aangeboden om te worden goedgekeurd. Er worden meer nieuwe bestemmingsplannen aangeboden dan dat er oude komen te vervallen. Vandaar dat er inmiddels 1225 bestemmingsplannen zijn in Zeeland die nog van kracht zijn. Vroeger had elk onderdeel een eigen plan. Nu werkt de provincie steeds meer met “integrale visies”. Dat zijn plannen voor Zeeland op de lange termijn die verder gaan dan alleen de ruimtelijke ordening. Bij het Integraal Omgevingsbeleid staat heel de leefomgeving centraal.

Voor enkele gebieden in Zeeland zijn of worden regiovisies opgesteld. Een regiovisie is een plan van uitvoering voor een gebied waarbij zoveel mogelijk geprobeerd wordt alle problemen die er zijn, in één keer op te lossen. Bij de meeste regiovisies gaat het om verbeteringen aan campings, fietspaden, wegen, parkeergelegenheden voor auto’s en fietsen en goede strandvoorzieningen. Maar niet alleen aan zee en strand wordt gedacht. De toeristen moeten ook iets kunnen doen als het geen strandweer is. Het oplossen van die problemen gebeurt gezamenlijk met allerlei instanties zoals gemeenten, rijkswaterstaat, waterschap en organisaties voor boeren, natuur en recreatie. Er zijn regiovisies voor Walcheren, de Kop van Schouwen en Goes en omstreken. Voor het Veerse Meergebied en West-Zeeuwsch-Vlaanderen worden regiovisies gemaakt.


Omgevingsplan Zeeland

Het Omgevingsplan Zeeland is op dit moment het belangrijkste door de provincie op te stellen rapport voor de toekomst van Zeeland. Het is een beleidsplan van de provincie dat op hoofdlijnen aangeeft hoe de provincie er over vijftien tot twintig jaar uit moet zien. Het beschrijft vooral de thema’s ruimtelijke ordening, waterhuishouding en milieu, maar het beschrijft ook de richting voor bijvoorbeeld landschap, wonen of natuur. Het plan zal de opvolger zijn van drie belangrijke bestaande beleidsplannen. Het Omgevingsplan Zeeland moet klaar zijn in mei 2006 omdat het huidige Streekplan tot dan geldt.

Het nieuwe plan zal richtinggevend zijn voor de ruimtelijke ontwikkeling van Zeeland. Plannen van de provincie, van andere overheden en van andere organisaties moeten voldoen aan de beleidsvarianten zoals die uiteindelijk in het Omgevingsplan worden vastgelegd. Voor de gemeenten zal een belangrijke rol zijn weggelegd bij de handhaving van het beleid, met name via het instrument van bestemmingsplannen en milieuhandhaving.


Westerschelde Container Terminal

Een groot project waar al veel tijd en geld in gestoken is, maar waarvan het doorgaan nogsteeds onzeker is, is de aanleg van de Westerschelde Container Terminal (WCT). De aanleg hiervan houdt ook veel Zeeuwen erg bezig. In 1997 begon de verkenning naar de mogelijkheden van een grote containerterminal in Zeeland. Vrijwel direct werd in een vroeg stadium werd het Antwerpse havenbedrijf Hesse-Noord Natie, de beoogde uitbater van de WCT, erbij betrokken. De haven van Singapore is grootaandeelhouder van dit Antwerpse havenbedrijf en zal naar verwachting ook voor de nodige klanten van de terminal gaan zorgen.

Havenbedrijf Zeeland Seaports draagt € 50.000.000 bij en verstrekt een banklening van € 300.000.000 in de gezamenlijke Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM), die de container- terminal gaat ontwikkelen. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam steekt ook € 50.000.000 in de realisatie van de terminal. Daarmee is Rotterdam mederegisseur van de havenontwikkelingen in het Zeeuwse. Men ziet havens als Rotterdam en Vlissingen namelijk niet als concurrenten. Zij vullen elkaar aan. Rotterdam trekt de grote intercontinentale containerlijnen aan, Vlissingen specialiseert zich in deelmarkten.

Voordelen
De WCT kan volgens planning in 2006 gaan draaien. Het Zeeuwse haven- en industriecomplex kan zich dankzij een dergelijke kade verder ontwikkelen. Alle voorspellingen gaan uit van groei van de wereldhandel en het verpakken van goederen in containers neemt dan steeds toe. Veel bedrijven, die in de toeleverende of de dienstverlenende sfeer op de containerterminal gericht zijn, zullen zich in de regio willen vestigen. En dat is weer goed voor de werkgelegenheid.
De ligging nabij de grote scheepvaartroutes, de beschikbaarheid van diep vaarwater, de lengte van de kade en de gunstige achterlandverbindingen zijn sterke troeven. De Zeeuwse havens zullen dankzij de komst van de terminal deel uit gaan maken van internationale maritieme netwerken.

Nadelen
Er zal sprake zijn van een enorme toename van het goederenvervoer door Zuid-Beveland. Voor de gemeente Borsele worden deze nadelen gecompenseerd door een aan- zienlijke bijdrage in de aanleg van het Sloebos en van extra woningbouwmogelijkheden.
Voor de gemeenten Goes en Kapelle worden extra maatregelen ter beperking van geluid- en trillinghinder en andere nadelige gevolgen van het extra treinverkeer voorbereid. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft voor dit doel € 5.500.000 beschikbaar en de provincie zet er € 1.000.000 voor opzij.