FLOW: DE OPTIMALE ERVARING

Iedereen heeft wel eens in een flow gezeten: we voelen ons sterk, alert, verrichten moeiteloos ons werk, hebben het gevoel de situatie volledig meester te zijn en op de top van ons kunnen te presteren. Zowel ons tijdsbesef als onze problemen verdwijnen tijdelijk achter de horizon, en even lijken wij buiten onszelf te staan. Csikszentmihalyi bestudeert al meer dan twintig jaar de zogenaamde ‘optimale ervaring’: een toestand waarin mensen verkeren wanneer zij zeer geconcentreerd zijn en daar intens van genieten, gepaard met een bewustzijnstoestand die we ‘flow’ noemen.

Het boek ‘FLOW’ van bovengenoemde psycholoog onthult hoe deze prettige ervaring te bereiken is, door uzelf doelen te stellen en uitdagingen aan te gaan. Het is de ideale inleiding tot dit opmerkelijke onderwerp en een boek dat de lezer kan leiden tot de werkelijke rijkdom van het bestaan.

Geïnspireerd door deze gedachte, startte 1 januari 2005 de eenvrouwszaak FLOW Zorgsystemen. Opzet was, om bedrijven met advies en uitvoering bij te staan, om de bedrijfsprocessen beter te laten verlopen, als in flow.

FLOW in de betekenis van ‘stroom’ kan ook binnen organisaties de processen beter laten verlopen, en de werknemers door een lerende instelling meer plezier geven in hun werk. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een (plan-do-check-act) zorgsysteem, o.a.:

  • Maatregelen nemen die nodig zijn om de bedrijfsvoering aantoonbaar te beheersen, te verbeteren en te borgen.
  • Bedrijfsprocessen inzichtelijk maken door ‘stroom’-schema’s.
  • Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden helder maken
  • Efficiëntie en klanttevredenheid is het doel.


  • FLOW neemt op professionele wijze U desgewenst veel werk uit handen:

  • uitwerken van procedures / werkinstructies door middel van stroomschema’s
  • beschrijven van functies, taken en bevoegdheden
  • aanspreekpunt t.a.v. zorgsystemen
  • integreren van meerdere zorgsystemen, op zoek naar synergie
  • ondersteunen bij invoering
  • motiveren en activeren van medewerkers
  • begeleiden van een werkgroepen
  • organiseren van de interne audit
  • verzorgen van de voortgangsrapportage
  • beheer van uw gecertificeerde zorgsysteem