Wie is Ulf ?

Verslagen

Foto's

Palmares

Vragen?

Iedereen kent het wel uit groep 8 of de brugklas of van later.
Een sociaal-pedagogisch oftewel ik-ben-een-stagiaire-met-een-gebrek-aan-creativiteit-vragenlijstje. Er komen vragen in voor als "heb je veel vrienden?, vind je het moeilijk om vrienden te maken, heb je wel eens ruzie thuis?" om vervolgens in te spelen op "Denk je wel eens aan zelfmoord?". Je zou die vraag toch eens met "Ja" beantwoorden, kunnen je ouders gelijk de volgende week op gesprek komen en zelf een vragenlijst invullen.
Zelfde opbouw "Heeft u veel vrienden?, Vind u het moeilijk om vrienden te maken, Heeft u wel eens een meningsverschil thuis?" (want we houden het netjes hè?, we zijn allemaal volwassen) om vervolgens door te gaan op "Slaat u uw kinderen wel eens?" en "Vind u het moeilijk om de juiste balans binnen het gezin te vinden?". Hier gaan de meeste ouders natuurlijk niet op in en gelijk hebben ze. Je legt je hele ziel niet bloot aan één of andere onbekende stagiaire die bij het zinnetje "ik vind jou niet lief" al jankend de klas uit rent.
Maar om terug te komen op de leerlingenvraag. Vervolgens wordt het meestal gewaagd om te vragen "Heb je wel eens zelfmoord geprobeerd te plegen?" en ik wacht nog steeds op de multiple-choice-vervolg-vraag: "Zo ja, hoe dan?, Streep door wat niet van toepassing is!" want sommigen zijn vrij tactvol en ze verwachten dan ook dat je deze test echt in alle eerlijkheid invult. Nou wil ik niet beweren dat alle vragen van zo'n vragenlijstje negatief zijn, er komen ook positieve vragen in voor zoals wat je later wil worden. En dan krijg je het verschil met vroeger, vroeger werd je ook gevraagd wat je later wilde worden. Vroeger wilde bijna elke jongen brandweerman of politieagent worden totdat je erachter kwam dat het voor geen meter betaalde. Er waren zelfs kinderen die brandweerauto of vliegtuig wilden worden en de teleurstelling was dan vrij groot als ze erachter kwamen dat een straalmotor in je lichaam niet tot de mogelijkheden behoorde.
Ook de leraar levensbeschouwing verwacht dat je op al zijn vragen eerlijk antwoord geeft. Hoewel je meestal maar één keuze hebt. Neem nou de vraag: "Heb je wel eens geld gestolen van je ouders?". Waag het dan eens je vinger op te steken, je kan gelijk je biezen pakken en Petrus zal later de poorten naar de hemel voor je sluiten en je bent voor eeuwig verdoemd, tenzij je moslim bent natuurlijk dan kan je gewoon vrij je hand opsteken om vervolgens de volgende les de Koran mee te nemen, een willekeurige pagina uit te kiezen (de leraar kent toch geen Arabisch) en te zeggen dat Allah het allemaal goed vind zolang je maar niet van het geld naar de snackbar gaat om een lekkere gehaktstaaf te kopen, want varkensvlees is wel een taboe.
Je zal ook eens laten blijken dat je voor euthanasie, voorbehoedsmiddelen en seks voor het huwelijk bent dan kan je je handelingsdeel Levensbeschouwing (dat voldoende afgevinkt moet worden) wel vergeten.
Ik wil hierbij dus even een extra gebod, het elfde gebod, "Gij zult geen (eerlijke) mening hebben" toevoegen speciaal voor deze lessen.
Ook later zal je weinig je (echte) visie dan wel mening kunnen geven. Zeg maar eens, als je baas tijdens een etentje zegt dat zijn vrouw een prachtige vrouw is, dat jij nog liever met twee dode haringen in bed ligt dan met haar, dan kan je, tenzij je baas een heel raar gevoel voor humor heeft, die promotie wel vergeten.