Vragen?
Iedereen
kent het wel uit groep 8 of de brugklas of van later.
Een sociaal-pedagogisch oftewel ik-ben-een-stagiaire-met-een-gebrek-aan-creativiteit-vragenlijstje.
Er komen vragen in voor als "heb je veel vrienden?, vind je het moeilijk
om vrienden te maken, heb je wel eens ruzie thuis?" om vervolgens in te
spelen op "Denk je wel eens aan zelfmoord?". Je zou die vraag toch eens
met "Ja" beantwoorden, kunnen je ouders gelijk de volgende week op gesprek
komen en zelf een vragenlijst invullen.
Zelfde opbouw "Heeft u veel vrienden?, Vind u het moeilijk om vrienden
te maken, Heeft u wel eens een meningsverschil thuis?" (want we houden
het netjes hè?, we zijn allemaal volwassen) om vervolgens door te gaan
op "Slaat u uw kinderen wel eens?" en "Vind u het moeilijk om de juiste
balans binnen het gezin te vinden?". Hier gaan de meeste ouders natuurlijk
niet op in en gelijk hebben ze. Je legt je hele ziel niet bloot aan één
of andere onbekende stagiaire die bij het zinnetje "ik vind jou niet lief"
al jankend de klas uit rent.
Maar om terug te komen op de leerlingenvraag. Vervolgens wordt het meestal
gewaagd om te vragen "Heb je wel eens zelfmoord geprobeerd te plegen?"
en ik wacht nog steeds op de multiple-choice-vervolg-vraag: "Zo ja, hoe
dan?, Streep door wat niet van toepassing is!" want sommigen zijn vrij
tactvol en ze verwachten dan ook dat je deze test echt in alle eerlijkheid
invult. Nou wil ik niet beweren dat alle vragen van zo'n vragenlijstje
negatief zijn, er komen ook positieve vragen in voor zoals wat je later
wil worden. En dan krijg je het verschil met vroeger, vroeger werd je
ook gevraagd wat je later wilde worden. Vroeger wilde bijna elke jongen
brandweerman of politieagent worden totdat je erachter kwam dat het voor
geen meter betaalde. Er waren zelfs kinderen die brandweerauto of vliegtuig
wilden worden en de teleurstelling was dan vrij groot als ze erachter
kwamen dat een straalmotor in je lichaam niet tot de mogelijkheden behoorde.
Ook de leraar levensbeschouwing verwacht dat je op al zijn vragen eerlijk
antwoord geeft. Hoewel je meestal maar één keuze hebt. Neem nou de vraag:
"Heb je wel eens geld gestolen van je ouders?". Waag het dan eens je vinger
op te steken, je kan gelijk je biezen pakken en Petrus zal later de poorten
naar de hemel voor je sluiten en je bent voor eeuwig verdoemd, tenzij
je moslim bent natuurlijk dan kan je gewoon vrij je hand opsteken om vervolgens
de volgende les de Koran mee te nemen, een willekeurige pagina uit te
kiezen (de leraar kent toch geen Arabisch) en te zeggen dat Allah het
allemaal goed vind zolang je maar niet van het geld naar de snackbar gaat
om een lekkere gehaktstaaf te kopen, want varkensvlees is wel een taboe.
Je zal ook eens laten blijken dat je voor euthanasie, voorbehoedsmiddelen
en seks voor het huwelijk bent dan kan je je handelingsdeel Levensbeschouwing
(dat voldoende afgevinkt moet worden) wel vergeten.
Ik wil hierbij dus even een extra gebod, het elfde gebod, "Gij zult geen
(eerlijke) mening hebben" toevoegen speciaal voor deze lessen.
Ook later zal je weinig je (echte) visie dan wel mening kunnen geven.
Zeg maar eens, als je baas tijdens een etentje zegt dat zijn vrouw een
prachtige vrouw is, dat jij nog liever met twee dode haringen in bed ligt
dan met haar, dan kan je, tenzij je baas een heel raar gevoel voor humor
heeft, die promotie wel vergeten.
|