Mobirise site creator

Gastcollege Diane Waumans

Het tweede gastcollege werd gegeven door Diane Waumans. Zij is manager beroepsethiek bij de VRT. Het takenpakket van Waumans bestaat onder meer uit advies geven en coördineren. Ze gaat daarbij preventief te werk. Verder rapporteert Waumans aan het directiecollege en de programmacharterraad. In het gastcollege vertelde Waumans over haar werkgever de VRT en ze presenteerde verschillende cases. 

Wat is de VRT?

Vooraleer Waumans verschillende cases besprak, vertelde ze eerst meer over de VRT. De VRT is de Nederlandstalige omroep voor radio en televisie in België. De organisatie moet Vlamingen op een onafhankelijke manier informeren. Dat doet de publieke omroep door middel van een kwaliteitsvol en onderscheidend programma. De VRT wordt financieel gesteund door de Vlaamse overheid. 

Missie VRT

De VRT heeft als maatschappelijk doel om radioprogramma's, televisieprogramma's en andere soorten programma's te verzorgen. Als openbare omroeporganisatie streeft de VRT naar een zo groot mogelijk bereik met een diversiteit aan hoogkwalitatieve programma's die de belangstelling van de mediagebruikers wekken. De organisatie hoopt zo een bijzondere positie in de maatschappij te verkijgen. De VRT speelt daarnaast een belangrijke rol in het maatschappelijke debat. Ook heeft de omroep een voortrekkersrol op het gebied van taalbeleving, cultuur en Vlaamse identiteit.

Lees meer over de missie van de VRT.

Bekijk hieronder de 3 pijlers, 6 waarden en 7 opdrachten van de VRT:

Werkingsprincipes

De omroep houdt zich bij de uitvoering van zijn opdracht aan een aantal principes:

  • Deontologie
  • Diversiteit
  • Kwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Toezicht en transparantie
  • Samenwerking
Het bovenstaande schema geeft een beeld van de positie van Diane Waumans, manager beroepsethiek, in de organisatie van de VRT. 

Cases

Diane Waumans behandelde tijdens haar gastcollege verschillende cases waarmee ze als manager beroepsethiek werd belast. De VRT moet als publieke omroep immers onpartijdig zijn, oppassen met reclameuitingen en verborgen camera's en rekening houden met leeftijdslabels. Dat lukt echter niet altijd met boze brieven of zelfs sancties voor de VRT als gevolg. 

Reclame

Jean-Marie Pfaff met reclame op zijn kraag. Mag dat in tv-uitzendingen van de VRT?
Jean-Marie Pfaff met reclame op zijn kraag. Mag dat in tv-uitzendingen van de VRT?

Jean-Marie Pfaff was op donderdag 12 juni in 2014 te gast in het programma 'Hotel M' van de VRT. Pfaff was destijds één van de hoofdgasten van het programma dat gepresenteerd werd door Marcel Vanthilt. Op beide kragen van het hemd van Jean-Marie Pfaff stond zijn sponsor duidelijk vermeld. De reclame zou in totaal ruim 8 minuten in beeld zijn gekomen.  Tijdens de uitzending werden ook andere merken vertoond. Daarnaast kondigde de presentator de nieuwe cd van de groep 'The Common Linnets' aan. Voorafgaand aan het programma is het PP-logo niet getoond. 

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft zich over de zaak gebuigd. Mag een publieke omroep als de VRT de reclame op het hemd van Jean-Marie Pfaff vertonen als vooraf het PP-logo niet in beeld is gekomen? 

Verborgen camera

Regelmatig worden verborgen camera's ingezet bij televisieprogramma's. De verborgen camera's zijn voornamelijk terug te vinden in humoristische programma's. Iemand haalt bijvoorbeeld een grap uit die door een verdekte camera wordt vastgelegd. De personen die gefilm worden, zijn echter niet altijd blij met deze schending van de privacy (zie de video hiernaast). De VRT zette in het verleden ook verborgen camera's in bij programma's als Panorama en de Koppen. Mag een openbare omroep dat? 

10 RICHTLIJNEN VOOR ONPARTIJDIGHEID

De VRT hoort als publieke omroep onpartijdig te zijn. De organisatie hanteert daarvoor tien richtlijnen. De programmamakers van de VRT moeten zich daaraan houden. Diane Waumans ziet als manager beroepsethiek toe op de naleving van de regels. Tijdens de presentatie presenteerde ze de onderstaande richtlijnen.

1. Laat je niet voor een kar spannen. Politieke, commerciële of andere belangen doorzie je. Hou je redactionele onafhankelijkheid hoog.

2. Niemand is onpartijdig, ook jij niet. Iedereen bekijkt de wereld door zijn eigen bril. Vraag een tweede mening. Bespreek je aanpak en invalshoek met collega’s of schakel andere expertise in.

3. Vox-pops zijn niet representatief voor de hele bevolking. Zoek verschillende meningen en stel ze nooit voor als dé mening. 

4. Interview niet altijd dezelfde mensen Laat eens iemand anders aan het woord, iemand met een andere kijk. Geef er telkens context en duiding bij.

5. Praatgasten, experten, analisten krijgen in uitzendingen en online een correcte introductie. Geef aan waarom je deze persoon in kwestie aan het woord laat en schets zijn of haar achtergrond.

6. Elk verhaal heeft verschillende kanten. Laat dan ook verschillende mensen aan het woord, zeker over controversiële onderwerpen. Geef wederwoord als dat nodig is. Als iemand komt vertellen dat de aarde rond is, dan hoef je niet per se op zoek naar iemand die in een platte aarde gelooft. 

7. Woord-wederwoord is geen garantie voor onpartijdigheid. De realiteit is meestal complexer dan pro of contra, zwart of wit. Zorg dat er ruimte is voor nuance, schakering en afweging of geef er zelf gewicht en context aan.

8. Extreme meningen moeten aan bod kunnen komen. Maar maak dan ook duidelijk dat het om een extreme mening gaat. Geef er gewicht en context aan. En kies dan liever voor een vooropname, dan voor een rechtstreeks gesprek. 

9. Eigen politieke of controversiële standpunten horen niet thuis in een uitzending. Opletten met ‘bruggetjes’, inleidingen en afkondigingen. Wees je goed bewust van je rol maar zonder je authenticiteit en passie te verliezen. 

10. Breng met jouw mening de onpartijdigheid van de VRT niet in gevaar, ook niet op sociale media of elders in het openbaar. Zet jezelf niet op een podium van een politieke partij. 


Adres:
Meistraat 5
2000 Antwerpen
België

Contact:
Job de Feijter
jobdefeijter@hotmail.com
+3143450139

Andere journalistieke producten:

Deel deze longread!