Op 10 juni 19
In
Navolging van de militaire tamboer- en pijperkorpsen besloten sommige drumbands
tot introductie van fluitsecties. De Tamboers en Pijpers van het korps mariniers
zijn hier een voorbeeld.
Trio
Defileermars van de koninklijke marine. Andere
gaven de voorkeur aan signaal instrumenten. Een volgende stap was het invoegen
van basklaroenen, dan wel het formeren van een sectie jachthoorns. In de jaren
zestig telde ons land tientallen tamboer, trompetter- en jachthoornkorpsen, die
hebben bijgedragen tot de popularisering van de drumband.
Dat
Taptoe Delft in een niet geringe mate hiervan het voorbeeld is geweest behoeft
geen twijfel, mede door het feit dat vooral dienstplichtigen militairen lid
waren van zo'n korps heeft er toe bijgedragen dat juist die tak van
muziekbeoefening uit zijn isolement werd gehaald. Naast deze evolutie speelde
het feit, dat concerten in de openlucht niet langer zinvol waren. Door sterk
toegenomen verkeerslawaai werd het luisteren naar een concert in de openlucht
onaangenaam, de belangstelling hiervoor liep dan ook steeds verder achteruit. De
orkesten namen voor hun uitvoeringen de wijk naar een zaal of dorpshuis; het
buiten gebeuren werd overgenomen door drum- en showkorpsen.
Spoedig
bleek dat er, om het publiek te boeien, meer nodig was dan het rond marcheren en
counteren met trommen alleen. Zo ontstonden er korpsen met zeer uiteenlopende
bezettingen, die een aantal composities uit hun repertoire samenvoegden tot
shows van 10 à 12 minuten.
Merendeels op eigen kracht werd een choreografie
opgesteld en konden de korpsleden al spelend een aantal figuren maken. Daarnaast
wisten zij de toeschouwers niet alleen muzikaal, maar ook visueel te boeien.
Begonnen
met 28 leden, groeiden het korps al snel uit tot 160 man. Het korps
onderverdeeld in tamboerkorps, trompetterkorps en jachthoornkorps, was
gespecialiseerd in het geven van muzikale show exercitie.
De muzikale leiding was in handen van de zoon van
de oprichter, de heer Willem Laros.
De artistieke leiding beruste bij
Kapitein Chr.Bos, commandant van het exercitie-peloton van de Koninklijke
Luchtmacht beter bekend als het Spookpeloton, dat tijdens de taptoe in Delft
(Taptoe Delft) veel respect en waardering afdwong, door het uitvoeren van
ingewikkelde exercitie-patronen welke werden uitgevoerd zonder commando's.
Kapitein
Chr. Bos, nu marsleider bij de Vierdaagse Nijmegen, ontwierp op de muziek de
exercitiefiguren voor de Trommelearen. Het korps trad in die tijd op in
praktisch ieder land van West-Europa en nam tweemaal deel aan het
Wereldmuziekconcours te Kerkrade, waar het ook tweemaal de hoogste nationale en
internationale onderscheiding behaalde. Dit schitterende korps kan dan ook als
een van de korpsen worden genoemd, die een voorbeeld waren voor de ontwikkeling
van onze Nederlandse showkorpsen.
Bekende werken van dit korps waren
Rijsdijk-mars, Van Malland-mars The New Start allen compositie's van Willem
Laros.