Drum en Showbands

Behoefte aan wat melodie
In Navolging van de militaire tamboer- en pijperkorpsen besloten sommige drumbands tot introductie van fluitsecties. De Tamboers en Pijpers van het korps mariniers zijn hier een voorbeeld.

Geluidsvoorbeeld Trio Defileermars van de koninklijke marine. Andere gaven de voorkeur aan signaal instrumenten. Een volgende stap was het invoegen van basklaroenen, dan wel het formeren van een sectie jachthoorns. In de jaren zestig telde ons land tientallen tamboer, trompetter- en jachthoornkorpsen, die hebben bijgedragen tot de popularisering van de drumband.

Taptoe Delft
Dat Taptoe Delft in een niet geringe mate hiervan het voorbeeld is geweest behoeft geen twijfel, mede door het feit dat vooral dienstplichtigen militairen lid waren van zo'n korps heeft er toe bijgedragen dat juist die tak van muziekbeoefening uit zijn isolement werd gehaald. Naast deze evolutie speelde het feit, dat concerten in de openlucht niet langer zinvol waren. Door sterk toegenomen verkeerslawaai werd het luisteren naar een concert in de openlucht onaangenaam, de belangstelling hiervoor liep dan ook steeds verder achteruit. De orkesten namen voor hun uitvoeringen de wijk naar een zaal of dorpshuis; het buiten gebeuren werd overgenomen door drum- en showkorpsen.

Behoefte aan Show
Spoedig bleek dat er, om het publiek te boeien, meer nodig was dan het rond marcheren en counteren met trommen alleen. Zo ontstonden er korpsen met zeer uiteenlopende bezettingen, die een aantal composities uit hun repertoire samenvoegden tot shows van 10 à 12 minuten.
Merendeels op eigen kracht werd een choreografie opgesteld en konden de korpsleden al spelend een aantal figuren maken. Daarnaast wisten zij de toeschouwers niet alleen muzikaal, maar ook visueel te boeien.

Op 10 juni 1953 werden de Trommelaeren van Roesendaele door wijlen de Heer D. Laros opgericht.
Begonnen met 28 leden, groeiden het korps al snel uit tot 160 man. Het korps onderverdeeld in tamboerkorps, trompetterkorps en jachthoornkorps, was gespecialiseerd in het geven van muzikale show exercitie.


Trommelaere van Roesendaele
Trommelaere Van Roesendaele o.l.v. Willem Laros

De muzikale leiding was in handen van de zoon van de oprichter, de heer Willem Laros.
De artistieke leiding beruste bij Kapitein Chr.Bos, commandant van het exercitie-peloton van de Koninklijke Luchtmacht beter bekend als het Spookpeloton, dat tijdens de taptoe in Delft (Taptoe Delft) veel respect en waardering afdwong, door het uitvoeren van ingewikkelde exercitie-patronen welke werden uitgevoerd zonder commando's.
Kapitein Chr. Bos, nu marsleider bij de Vierdaagse Nijmegen, ontwierp op de muziek de exercitiefiguren voor de Trommelearen. Het korps trad in die tijd op in praktisch ieder land van West-Europa en nam tweemaal deel aan het Wereldmuziekconcours te Kerkrade, waar het ook tweemaal de hoogste nationale en internationale onderscheiding behaalde. Dit schitterende korps kan dan ook als een van de korpsen worden genoemd, die een voorbeeld waren voor de ontwikkeling van onze Nederlandse showkorpsen.
Bekende werken van dit korps waren Rijsdijk-mars, Van Malland-mars The New Start allen compositie's van Willem Laros.



Link naar Drum en Showbands

 

homepage
naar
Homepage