6 weken midden Italie zomer 2008 (4301 km gereden)

Op de heenweg rijden we vanaf Basel via Zwitserland Italië binnen,
deze keer geen grote steden bezoek in Italië
, maar kleinere plaatsen, stranden, meren en de bloemenrivièra.
Op de terugweg bezoeken we de Franse rivièra waar we wel door de grote steden rijden,
een paar dagen vertoeven aan Lac de Ste Croix in de Verdon,
om via Genève, Basel terug naar huis te keren.

de route 2008 weergeven in Google maps

Zaterdag 7 juni ( Tholen -> Erstein: 595 km gereden, door Belgie, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk ).

We zijn vertrokken.

De eerste dag maken we meestal de meeste kilometers, omdat we dan vrijwel alleen snelwegen rijden, behalve een stukje bij Luxemburg om goedkoop benzine te tanken en tabak in te slaan voor de vakantie en het laatste stuk om bij de camping te geraken.

Één nachtje op de parking voor de camping Municipal van Erstein geslapen in de buurt van Straatsburg (Fr).

Zondag 8 juni ( Erstein -> Porlezza: 426 km gereden, door Zwitserland naar Italië ).

Bij de grensovergang Fr-S drinken we koffie en eten een baquette op.

Na Basel komen we terecht in een paar flinke plensbuien.

Aan de Sempacher See drinken we nogmaals koffie en daar kunnen eindelijk naar een wc.

Onderweg kwamen we nog een leuk autootje tegen op een parking in Zwitserland.

We slapen 4 nachten op de international sport camping in Porlezza bij het meer van Luguano(It) http://www.intersportcamp.com/

Het is er net een sprookje.

De winkels in het dorp is lopend goed te doen. Langs het water is het wel een stuk korter ontdek ik al snel.

Maandag voetbal gekeken in het restaurant/kantine, het is Nederland-Italie : 3-0.
Wel apart om zo met bijna alleen met Italianen en maar enkele Nederlanders naar te kijken, vooral de juichmomenten.

Er is ook een groot zwembad op de camping, waar we woensdag dan ook in hebben gezwommen, niet zolang want het water is wel nogal koud.

Vissen, zonnen, zwemmen, koken aan de waterkant, lekker eten, vuurtje stoken en foto's maken, wat hebben we het toch weer slecht.

Donderdag 12 juni (Porlezza -> Bardone: 245 km gereden).

Één nachtje op een camperplaats bij Bardone, een stukje onder Parma geslapen.

Het telefoonnummer wat op een papiertje op het gesloten snanitair huisje staat vermeld is in gesprek. We lopen naar een soort dorpshuis waar wat mensen aanwezig zijn. Deze openen het huisje voor ons. We kunnen er lekker douchen en hebben ook binnen gekookt. We hebben de ruimte, we staan als enigste op deze camperplaats met een mooi uitzicht.

Vrijdag 13 juni ( Bardone -> Marina di Pisa: 187 km gereden )

4 Nachten geslapen op de Camping Internationale in Marina di Pisa aan de Middellandse Zee http://www.campeggiointernazionale.com/

Onderweg eten we lekker en drinken koffie langs de weg op een bankje in de schaduw.

Vrijdagavond in de restaurant/kantine gegeten en voetbal gekeken. Nederland-Frankrijk : 4-1.

Zaterdagmorgen word ik wakker van de pijn in m'n schouder. Ik heb zoveel pijn dat zelfs lopen moeizaam gaat. Iedere beweging is er één teveel.
Ik slik al een jaar geen medicijnen meer tegen reuma, vanwege maagproblemen, maar m'n gewrichten gaan steeds meer problemen geven.
De pijn is niet houdbaar dus ik moet wel. We gaan naar de receptie om naar een dokter te vragen.
Deze arriveert binnen 20 minuten op z'n scooter (toch even iets anders dan in Nederland waar je naar een huisartsenpost moet als je wat hebt in het weekend).
Hij schrijft een aantal medicijnen voor die we bij de apotheek kunnen halen. We moeten daarvoor echter wel dwars door Pisa heen met de Chevy op een zaterdagmiddag, wat niet echt een lolletje is. Na lang zoeken door de drukke straten en na vaak de weg vragen rijden we iets te ver op een druk kruispunt. André loopt naar de verkeersagent die daar het verkeer staat te regelen, vraagt weer de weg en legt de situatie uit. Deze agent is zo behulpzaam dat hij al het verkeer tegenhoudt zodat we achteruit de kruising op kunnen en dan de goede straat in kunnen rijden. Eindelijk de apotheek gevonden. Terug op de camping hebben we gegeten en zijn we nog even naar de zee geweest.

Zondagmorgen word ik verrast door André met koffie en ontbijd op bed. De pijn is gelukkig al een stuk minder. 's Middags gaan we naar het strand. Teruggekomen kletsen we met de receptioniste en ze heeft info over Saturnia voor ons uitgeprint. Tegen de avond gaan we lopend naar Tirréna.We lopen 3 kwartier om er te komen. We eten een stuk pizza en lopen daarna alle winkeltjes en kraampjes af. 2 Jurkjes, 2 hemdjes en een rokje gekocht. We eten nogmaals een stuk pizza en gaan met de bus terug naar de camping.

Maandag is het zonnen, zwemmen en lekker eten.

Dinsdag 17 juni ( Marina di Pisa -> Marina di Grosseto: 165 km gereden)

6 Nachten geslapen op camping Rosmarina http://www.campingrosmarina.it/ in Marina di Grosseto.

Begin van de middag zijn we vetrokken. Onderweg hebben we om zes uur gegeten en koffiegedronken in de Chevy, want het regende, op een parking met een mooi uitzicht op Follonica.

Om zeven uur zijn we op de camping. Een vriendelijke ontvangst. We krijgen een mooi plekje dicht bij de barbeque's.

Terwijl ik het eten klaar maak, luister ik naar de radio Nederland-Roemenië : 2-0 en André gaat op het overdakte terras Italië-Frankrijk : 2-0 kijken. Tijdens de rust eten we en voor de tweede helft gaan we samen naar het terras. Het is een hele leuke sfeer. Geweldig al die dolblije Italianen.

Het is gewoon fantastisch hier. Een leuke camping, vriendelijk personeel van de receptie en het winkeltje, een mooi en heerlijk strand waar we iedere dag lopend naar toe gaan.

Woensdagavond hebben we een heel eind over de boulevard gelopen. Tot mijn ontdekkingen staan er twee rijen met jonge slaapbomen.

Jaren geleden zag ik deze boom voor het eerst in les Salles in de Verdon in Frankrijk. Deze was heel groot en stond schitterend in bloei. Heel lang heb ik gezocht in boeken en op internet wat de naam van deze boom was. Tot we vorig jaar in de Ardêche eenzelfde boom zagen in de tuin van de boerderijcamping waar we verbleven. Aan de boerin gevraagd wat het was en ook gelijk een adres van een goede betaalbare tuinder gekregen waar we er vervolgens één voor onszelf hebben gekocht en ook gelijk twee olijfboompjes voor 10 euro gekocht.

Donderdag hebben we de Chevy op een andere plaats gezet, waar we stonden was gereserveeerd voor de volgende dag. 's Middags laten we allebei een nep-tatoo zetten op het strand. Het zou 6 weken blijven zitten, maar we zijn er al na een dag achter dat het al snel gaat vervagen. We tekenen daarna regelmatig bij met een watervaste stift. 's Avonds bbq zoals we dat hier iedere avond doen. André gaat naar Rusland-Zweden kijken en komt in de rust een bakkie koffie drinken. Ik doe lekker uitgebreid douchen en later doen we weer vuurtje stoken op de bbq plaats.

Vrijdag ontmoeten we een stel hele leuke Italianen, Romano & Anna, die schuin achter ons staan. We drinken Italiaanse koffie bij hun en luisteren naar Italiaanse muziek die wij bij ons hebben. We mogen hun fietsen lenen om medicijnen te halen in het centrum. 's Avonds weer bbq en daarna weer vuurtje stoken. Romano, Anna en hun hondje Lola komen kijken.

Zaterdag overdag badderen vervolgens denne-appels en hout verzamelen. 's Avonds bbq-en, samen voetbal wezen kijken Nederland-Rusland en daarna weer vuurtje stoken.

Zondag idem zaterdag, alleen 's avonds was er geen plaats meer voor mij op het terras en heeft André "alleen" voetbal gekeken naar Italië-Spanje. Ik naar de wereldomroep geluisterd, waar heel veel te doen was over Hiddink. Tevens een Russische versie van "Guus kom nè hûs" gehoord, wel lache.

Maandag 23 juni ( Marina di Grosseto -> Castiglioni della Pescaia -> Marina di Grosseto 98 km gereden)

4 Nachten nogmaals op de camping in Marino di Grosseto.

We rijden richting Castiglioni della Pescaia.

We bekijken een aantal campings, ze zijn mooi, maar erg duur en we besluiten terug te gaan naar Marina di Grosseto.

Het is mooi om te rijden in deze streek.

De volgende dagen weer lekker badderen aan zee, bbq en vuurtje stoken. Wanneer we boodschappen nodig hebben mogen we steeds de fietsen van Romano en Anna lenen en hoeft de Chevy niet van z'n plek te komen.

Donderdag samen met Romano & Anna bbq en salade gegeten. André & Romano zijn na het eten naar de voetbal gaan kijken, Anna en ik hebben de video van onze vakantie gekeken. Na de voetbal met z'n allen foto's gekeken, gekletst en gelachen. Wat een leuke mensen. De volgende dag eten Romano en Anna de salade op die over was, Romano wil weten hoe hij deze salade zelf kan maken, grappig, ik heb deze salade leren maken door vrienden in de Provence (Fr).

Vrijdag 27 juni ( Marina di Grosseto -> Saturnia: 101 km gereden)

Één nacht op de camperplaats bij Saturnia geslapen.

We zijn pas om drie uur vetrokken, maar we hoeven dan ook niet ver te rijden. Om vier uur zijn we in Manciano.

We parkeren de Chevy op een parkeerplaats naast het kerkhof.

De supermarkt is nog niet open. We drinken koffie in de schaduw, filmen en bezoeken het kerkhof.

Als de piepkleine supermarkt eindelijk open is, is het erg druk en staan we erg lang achter de kassa.

Vanaf de weg kunnen we de zwavelbron zien en de camperplaats bij Saturnia is makkelijk te vinden. We nemen de laatste pendelbus naar de gratis baden, waarvan het water altijd 37 graden is, heerlijk. Terug zouden we moeten lopen, maar krijgen van de eerste beste Italianen al een lift.

Dit was eigenlijk ons einddoel van de vakantie, maar omdat het erg warm was en er weinig schaduw was op de camperplaats/camping, zijn we de volgende morgen weer vertrokken.

Zaterdag 28 juni ( Saturnia -> Gradoli, Lago di Bolsena: 75 km gereden)

6 Nachten op camping Gradini aan het meer van Bolsena geslapen http://www.camping.it/holland/lazio/viterbo/scheda-2560.aspx en http://www.activabolsena.nl/index.php/campings-italie-meer-van-bolsena/camping-tre-gradini-bolsenameer-italie.html

Het meer is een oude krater, het zand is zwart, het is het schoonste meer van Italië en de reserve drinkwaterput van Rome. De natuur is er schitterend, zilverreigers,zwanen, meerkoeten met een nestje vlak bij ons plekje, beverratten komen 's avonds tegen de schemer langsgezwommen, een heleboel zonnebaarsjes die schitterend kleuren door de zwarte ondergrond en we hebben een goede schaduwplek op de camping, want het is erg warm.

Zondag 29 juni t/m woensdag 2 juli

Zondagavond gaan we naar de Pizzeria voetbal kijken. Op het terras van de pizzeria staat een hele grote slaapboom. Hij is zo gegroeid/gesnoeid dat hij een zonnescherm het terras schaduw biedt, schitterend. Na afloop blijven we nog een tijdje hangen en hebben een hoop lol met de plaatselijke bevolking en het personeel. Ik dans met een Braziliaanse, waar ik later een vlag van krijg, die ik als jurkje kan dragen.

Op de camping werkt een Nederlandse. Met haar en met de eigenaar maken we regelmatig een praatje. Verder is het weer zonnen, zwemmen, bbq en we hebben Capodimonte, Marta en Valentano bezocht.

Capodimonte

Valentano

Marta

Donderdag 3 juli (43 km gereden)

De zwavel/warmwaterkwellen op het platteland vlakbij Viterbo bezocht.

Vrijdag 4 juli ( Gradoli, Lago di Bolsena -> Castellina in Chianti: 182 km gereden)

We rijden richting Sienna en nemen de afslag Bagni San Filippo. We drinken koffie vlak voor een autoparking voor het zwavelzwembad. We lopen er wat rond. Er zit een kuuroord, het zwembad zien we liggen, we volgen de stroompjes door de bergen, maar we hebben geen idee hoe we bij de natuurlijke kwellen kunnen komen. Wel jammer want ook deze zijn erg mooi. Zie maar op het plaatje hieronder.

We rijden door naar Bagno Vignoni We parkeren op de gratis camperplaats waar totaal geen schaduw is dus hier zullen we niet overnachten. Er staat nog een camper en daaruit komt een Italiaanse man. Hij verteld ons hoe we moeten lopen om bij het mooiste plekje met het koelere water te komen. Hij klets onze oren er bijna af. Hij gaat vaak op vakantie en komt een aantal keren per jaar naar deze plek, maar als hij twee maanden weg is gaan zijn kleinkinderen hem zo missen en gaat hij dan toch af en toe maar naar huis.

Als we naar de kwel lopen blijkt het nog een behoorlijk eindje tippelen te zijn en het is erg warm. Het water in beekjes boven is zo'n 50 graden. Maar als we beneden komen worden we beloond met een heerlijk koel bad van zo'n 30 graden. Lekker badderen dus en ook nog met een jong Engels stelletje gekletst.

Het was de bedoeling om op de stadscamping van Siena te verblijven, maar deze konden we niet vinden en deze bleek trouwens gesloten te zijn. We vonden wel een camperplaats in Sienna, maar ik vond hem duur voor zo weinig faciliteiten en gelegen tussen twee drukke wegen en zonder schaduw.

We eindigen de dag op een camping bij Castellina in Chianti, na wat zoeken en zo'n 20 km door een kronkelweggetje de berg in gereden te zijn, blijkt dat we richting Monteriggioni moeten en stuiten we daar eerst nog op een Middeleeuws feest.

Om half tien 's avonds hebben we de camping eindelijk gevonden http://www.luxorcamping.com/ Het is heel apart stekkie. Voor het zwembad en het restaurant moeten we een stukje door het bos lopen.

Een mooi wandelingetje. Dat doen we zaterdags en zondags dan ook.

Overdag naar het zwembad en 's avonds lekker uit eten op het terras van het restaurant bij het zwembad.

We hebben een tip gehad van een Belgisch stel over Rapollo en een camping. Daar gaan we maandag naar toe.

Maandag 7 juli ( Castellina in Chianti -> Rapallo: 274 km gereden)

4 Nachten op camping Miraflores in Rapollo http://www.campingmiraflores.it/

Als we aankomen in Rapollo is het verkeer erg druk. Dan is het ook nog behoorlijk zoeken naar de camping, ik had niet zoveel info. Het bleek dat we het drukke centrum helemaal niet in hadden hoeven rijden. De camping zit vlak aan de afslag vanaf de tolweg.

Rapollo heeft een hele mooie boulevard met een oud gebouwtje op een piertje.

Dinsdag lopen we in drie kwartier naar de Boulevard. We lopen de Boulevard aan de Zuid-kant helemaal uit. Er is een leuk park aan het eind met speeltoestellen, een oude stoomtrein, een vijver met waterval en een grappig gebouw waar een toilet aan de achtekant zit. Als we helemaal naar de andere kant van de boulevard lopen kunnen we daar op een stuk vrij zandstrand liggen.

Woensdag pas tegen de middag uit bed (we hebben ons gisteren sufgelopen). We krijgen ge-bbq-de makreel van de zigeunerburen. Leuke muziek draaien ze.

We willen vandaag vanaf Rapollo met de boot naar S. Margherita Ligure, Portofino en S. Fruttuose.

Het water is te wild om naar S. Fruttose te varen, dus nemen we een enkele reis naar Portofino.

Vanaf daar met de bus naar Paraggi en met de bus weer verder terug naar S. Margherita.

En daar weer overgestapt terug naar Rapallo.
We eten een broodje kebab met friet en frisdrank. Met schemer het toeristentreintje langs de boulevard genomen.

Donderdag met de bus naar S. Margherita een dagje strandbadderen. Lekker op het strand gelegen en gezwommen.
Terug op de camping gekookt en lekker met de buren uit Gorinchem gekletst.

Vrijdag 11 juli ( Rapallo -> Antibes: 246 km gereden, door Italië en Frankrijk)

We rijden richting de Franse Rivièra en stoppen verschillende keren om van het adembenemende uitzicht te genieten en foto's te maken.

( Helaas zijn dit dus niet onze eigen foto's, maar het geeft wel een impressie van wat we zoal zagen)

We rijden door Monaco

We rijden door Ville France sûr Mer

We rijden door Nice

We hebben al een aantal malen de Côte d'Azur bezocht, maar toen steeds bij vrienden geslapen en verder alleen met het openbaar vervoer en bootjes vanalles bezocht. Deze keer was het uitkijken naar een kampeerplaats met de Chevy. Een aantal campings bekeken, ze waren erg duur en het voelde allemaal zo opgesloten met al dat electronische hekwerk en allerlei opvallend cameratoezicht en niet te vinden receptie of ontvangst. Maar dat zou zich al snel laten blijken waarom deze campings zo streng beveiligd en ontoereikend zijn.

We stranden aan het strand, op een gratis camperplaats/parkeerplaats bij Biot, net voor Antibes, vanaf Italië gezien. Naar links zie je Nice liggen en naar rechts Antibes.

Zaterdag 14 juil

Echt heerlijk zo direct aan zee wakker worden. Zonnen, zwemmen en een stranddouche om het zout van je af te spoelen. 's Avonds gaan we met de trein naar Antibes.

We spreken met een man op de plek waar we het laatst Syl & Ric ontmoet hebben.

(Syl & Ric zijn kunstenaars die we verschillende keren hebben ontmoet op onze vakanties, meer daarover op andere reisverslagen). Hij kent ze. Geweldig. Momenteel zitten ze in de buurt van Marbella (E).

Als we gaan eten aan de boulevard, komen naast leuke mensen uit Groningen/Drente te zitten.

Als we teruggaan ben ik iets te enthousiast met nog een straatje om en missen we de laatste trein. We liften terug en na weer een paar kilometers te hebben gelopen, eindelijk. We krijgen een lift van een jonge man die naar de discotheek vlak naast de camperplaats gaat. Vlak voor de camperplaats worden we staande gehouden door de politie. Algehele controle.
Het is erg rumoerig en een komen en gaan van auto's van de discotheekbezoekers. We gaan pas laat naar bed.

Zondag 13 juli

Als we 's morgens wakker worden komen we er al snel achter dat we beroofd zijn, terwijl we sliepen. Er is een heleboel overhoop gehaald. Mijn tasje met al mijn papieren, pasjes, telefoon, medicijnen en geld erin is weg en een andere tas waar het foetotoestel in zit.

Omstreeks 5 uur 's nachts zijn een heleboel campers gestart en zijn er verschillende van plaats gewisseld, wordt ons verteld door andere camperaars. Dat is waarschijnlijk net na onze beroving gebeurd. Wij hebben van heel het gebeuren niets gemerkt. Een Fransman, Jean-Luc, die in een gewone auto kampeert, was tussen ons en onze Hongaarse buren komen staan, omdat hij zich daar veiliger voelde dan waar hij eerst stond. Die waren dus wel allemaal wakker geworden. De tas waar ons fototoestel in zat is leeg teruggevonden onder een andere camper. De Hongaarse jongens hebben foto's gemaakt van de kentekens. Ierse camperaars bieden ons geld aan. Jean-Luc biedt ons aan z'n telefoon te gebruiken. Snel gebeld om al m'n bankapassen en telefoon te laten blokkeren. Jean-Luc is een beetje bekend in Antibes en neemt ons gelukkig mee naar de politie daar om aangifte te doen. We drinken wat in de stad, omdat we moeten wachten en we maken een lijstje van wat we missen.

Terug op de camperplaats eten we met Jean-Luc. De lol om te zwemmen is eraf. 's Avonds heb ik gekookt maar kon het niet allemaal wegkrijgen, vanwege de stress. De lui die ons beroofd hebben lopen ook nog steeds rond. Ze zijn nu met zo'n 7 zigeunergezinnen. De vrouwen zitten opgedirkt bij elkaar en kijken gewoon naar ons. Één van de vrouwen komt zelfs een vuurtje aan me vragen. Er was vuurwerk rond 11 uur, vanwege de nationale feestdag morgen. Na het vuurwerk gingen de meeste zigeuners weg, met z'n allen in twee campers. Waarschijnlijk waren er twee rijders die de rest dan afzetten in de stad om daar de mensen te beroven.

Maandag 14 juli ( Antibes -> Lac de Ste Croix, les Salles-sur-Verdon: 134 km gereden)

3 Nachten op de camping municipal Les Ruisses ( http://www.campinglesruisses.fr/indexcamping.html ) bij les Salles-sur-Verdon.

Ik heb geen lust meer om hier te zwemmen. M'n maag draait en ik durf onze spulletjes en camper niet uit het oog te verliezen. We besluiten 's middags hier weg te gaan, we nemen afscheid van de anderen en laten een briefje achter voor Jean-Luc.

We rijden richting de Verdon. We willen naar een plaats waar we bekend zijn en ons veilig voelen. De LPG tank is leeg en als we bij Draguignan naar de Intermarché waar je LPG kan tanken gaan, blijkt ook deze weer gesloten. We blijven dus op benzine rijden. Om half zeven arriveren we op de camping die we al vele jaren hebben bezocht, bij Lac de St. Croix. Er zijn nieuwe beheerders, aardige mensen. We begroeten Dédé en Mathilda, Fransen, die we van eerdere vakanties kennen en die hier een vast plekje hebben. Later die avond blijken ook eerder ontmoette Duitsers er weer te zijn.

De komende dagen proberen we de stress een beetje uit ons te krijgen, voordat we richting naar huis rijden.

Beetje zwemmen, wandelen langs het water en naar het dorp. 's Avonds lekker bbq en relaxen met bekenden.

Donderdag 17 juli ( les Salles-sur-Verdon -> Vizille: 202 km gereden)

2 Nachten op de camping in Vizille.

We rijden richting Vizille, vlakbij Grenoble. Bij de Intermarché in Digne les Bain kunnen we eindelijk LPG tanken. Om zes uur stoppen we op een parking, de remmen stinken. Om acht uur weer gestopt. Het stinkt nu weer anders. We stoppen. Ja hoor er komt rook van de remmen. Paniek, stress. André zoekt zoveel mogelijk water om de wielen te koelen. Om negen uur komen we dan eindelijk op de camping in Vizille aan.

De volgende dag gaan we Vizille in. Er is een mooi park in Vizille, waar we heerlijk kunnen wandelen en de vissen en vogels voeren.

Ook haal ik nog wat medicijnen (die ook in m'n gestolen tas zaten) bij de apotheek. Gelukkig had ik het recept van de dokter nog, want zonder had ik niets mee gekregen.

Zaterdag 19 juli ( Vizille -> Erstein: 571 km gereden)

Om tien uur zijn we vertrokken. Om half elf hebben we LPG getankt, zodat die lekker vol zat. We zijn regelmatig gestopt om koffie te drinken, te eten en boodschappen te doen. Om half zes weer overgeschakeld op benzine. Om acht uur konden we weer LPG tanken bij een grote Le Clerc en we arriveren daarna al snel bij de camping municipal van Erstein. In tegenstelling tot de heenreis, zijn we nu wel op tijd en kunnen het terrein op.

Zondag 20 juli ( Erstein -> Tholen: 583 km gereden, door Frankrijk, Luxemburg, België en terug Nederland)

Om elf uur vertrekken we. Om half drie hebben we bij het tankstation van Saarlouis gegeten, koffie gedronken en de wielen gekoeld. We krijgen een plensbui.

Om vier uur hebben we bij de tweede pomp in Luxemburg benzine getankt, tabak gekocht en koffie gedronken.

Om kwart voor zes hebben we een frietje gegeten en een stukje verder LPG getankt.

We stoppen nog een keertje en om half negen zijn we thuis in Nederland.