4 weken Italië zomer 2004 ( 3626 km gereden)

Voor het eerst naar Italië met als hoofdbestemming Florance en Elba waar we op een camping overnachten..
Onderweg overnachten we in natuurvriendenhuizen in Frankrijk, Zwitserland en Italië.
Op de heenweg rijden we in Zwitserland door de Simplonpass naar Italië.

de route 2004 weergeven in Google maps

Donderdag 3 Juni ( Tholen -> Remiremont: 561 km )

We vertrekken om kwart over elf. We doen een paar boodschappen en na wat kilometers komen we erachter dat we onze kussens zijn vergeten. Pff eerst weer terug naar huis.

Tegen kwart voor twaalf is het dan eindelijk zover en kunnen we onze reis echt beginnen.

We rijden via Martelange in Luxemburg om te tanken en tabak te kopen, Arlon, Metz en Nancy om 's avonds in Remiremont aan te komen. Het is al een tijdje geleden dat we bij het natuurvriendenhuis la Beuille zijn geweest en we rijden te ver. Na even we zoeken vinden we de goede weg en arriveren om kwart over acht.

Vrijdag 4 Juni ( Remiremont )

Het uitzicht vanaf het terras van La Beuille is schitterend. Er hangt deze keer wel een dikke lucht.

We maken deze dag een wandeling rond het huis.

Ook maken we een wandeling door Remiremont.

Zaterdag 5 Juni ( Remiremont -> Altdorf: 289 km )

Tegen twaalf uur vertrekken we. De Furkapass is dicht en we nemen de autotrein. Heel apart.

Om zeven uur komen we aan bij de herberg in Altdorf.

Aan de achterkant stroomt een riviertje wat heel geschikt is om te vissen.

's Avonds eten we in het Furkahotel, dat voor de herberg ligt.

Zondag 6 Juni ( Altdorf -> Ronco Scrivia: 352 km )

We vertrekken om tien uur. We rijden via de Simplonpass.

Aan het begin van de pass zetten we koffie en eten we heerlijk in het zonnetje en met een mooi uitzicht op de bergen in de verte.

Onderweg verkleden we ons want het wordt steeds warmer. We komen steeds dichter bij de sneeuw tot we er midden tussen staan. Wauw in de korte broek in de sneeuw.

Ik ontdek een kaal plekje tussen de sneeuw waar een crokus staat te bloeien en dat in Juni, ongelooflijk.

We hebben vele mooie uitzichten onderweg, waarvan één op een bergtop die overgaat in een wolk.

In Italië rijden gaan we even van de doorgaande route af om Lagio Maggiore te zien.

Na veel zoeken vinden we 's avonds het natuurvriendenhuis Villa Frassinello in Ronco Scrivia. In de routebeschrijving stond een aanwijzing om linksaf te slaan waar we rechtsaf moesten.

Maandag 7 Juni

We verkennen het dorp. Als we Fransesco, de beheerder van het natuurvriendenhuis, niet kunnen bereiken dan kunnen we de sleutel bij de kapsalon bij het station halen.

Villa Frassinello

Dinsdag 8 Juni ( Ronco Scrivia -> Cecina di Mare: 260 km )

Om elf uur vertrekken we en om half zes zijn we bij het natuurvriendenhuis in Cecina di Mare.

Woensdag 9 ( Juni Cecina di Mare )

Bij dit vriendenhuis zijn er sommige dingen heel anders dan bij andere en hebben we verplicht half pension. Omdat er een groep is, is niet het diner inbegrepen, maar de (warme) lunch. We weten niet of het geestelijk gehandicapten zijn of psychiatrische patienten, maar we hebben verschrikkellijk gelachen.

We doen boodschappen bij de Lidl en we gaan lekker zwemmen en zonnen aan het strand.

's Avonds genieten we van de ondergaande zon op het strand.

Donderdag 10 Juni ( Cecina di Mare -> Firenze: 92 km )

Iets na elf uur vertrekken we.

Onderweg drinken we koffie met uitzicht in de verte op Volterra.

In een buitenwijk van Volterra ontmoeten we een Laplandse (Finse) kunstenaar. Hij is speciaal hier naartoe gekomen voor de Italiaanse Albast. Hij maakt hele mooie beelden.

Hij verteld ons dat de meeste Albasten spullen/souvenirs niet van Italiaans Albast wordt gemaakt, maar van veel goedkoper Albast uit Spanje en China.

Vrijdag 11 Juni - 14 Juni Florance (Firenze)

In Florance overnachten we op de stadscamping Michelangelo.

De camping ligt vlakbij het plein van Michelangelo, Piazzale Michelangelo, waar je een mooi uitzicht hebt over de stad.

De David op Piazzale Michelangelo.

De camping is door de begroeïng nauwlijks te zien.

We bezoeken de San Miniato al Monte, een van de mooiste en best bewaarde romaanse kerken van Italië, boven op een heuvel niet ver de Piazzale Michelangelo.

We lopen over het Cimitero delle Porte Sante, de begraafplaats achter de San Miniato al Monte. De indrukwekkendste begraafplaats die we ooit hebben gezien. Sommige graven liggen in complete tempels met vele decoraties en beelden. De op 26 oktober 1890 in Florance overleden Carlo Lorenzini, schrijver van o.a. Pinokkio, ligt hier ook begraven.

We gaan lopend naar het centrum via de Gardino di Boboli tuinen de Ponte Vecchio over.

We lopen door een winkelstraat als we plots hetzelde schilderij als dat van ons zien hangen in één van de vele winkels.

Op het Piazza della Repubblica staan vele kraampjes, zijn er veel straatartiesten en kunstenaars.

We komen langs het Palazzo Uguccioni als we naar het Piazza della Signonia lopen aldaar: Statua equestre di Cosimo I de' Medici, Fontana del Nettuno,

Loggia della Signoria

Er klinkt muziek uit de Piazzale degli Uffizi. Schitterend, het is muziek van Simon & Carfunkel. We genieten met volle teugen.

Ook bezoeken we Galleria dell'Accademia.

Maandag 14 Juni ( Firenze -> Volterra: 76 km )

Om acht uur ben ik wakker en we staan vroeg op voor ons doen. We ontbijten, doen een paar boodschappen bij de campingwinkel (de Chianti wijn is er trouwens ontzettend goedkoop) en breken de tent op. We parkeren de auto op de parking van de camping, rekenen bij de receptie af en kopen buskaartjes om de stad nogmaals te bezoeken.

Bij het station stappen we uit en als eerste bezoeken we de Basilica di Santa Maria Novella.

Daarna de Duomo

En als laatse bezoeken we de Complesso Monumentale di Sante Croce

We keren terug naar de camping om te vertrekken. Een aantal van de Amerikaanse studenten wil persé nog even op de foto met ons.

Uiteindelijk vertrekken we om vier uur en arriveren we om zes uur bij het natuurvriendenhuis Ill Vile vlakbij Volterra.

De beheerder van het huis, Mario samen met een gezelschap, heb ik zo'n 20 jaar geleden ontmoet in een vriendenhuis in Wallonië. Ik was daar toen op vakantie met m'n ouders. Zij trokken met een groep Italianen langs natuurvriendenhuizen in Europa. Ik was het nooit vergeten en wilde ooit hun natuurvriendenhuis bezoeken.

Mario ontvangt ons. Er was nog iemand die de satteliet ontvanger goed heeft gezet, zodat we de volgende dag voetbal kunnen kijken.

Er logeert nog een Nederland stel in het huis. Ze komen een beetje vreemd over.

Lekker gebraden kip met nieuwe aardappelen en tomatensalade klaargemaakt en gegeten.

's Avonds bel ik met mijn moeder en geef de telefoon ook aan Mario. Mijn moeder spreekt vloeiend Frans en hij ook. Ze hebben een hoop lol aan de telefoon.

Ill Vile

Dinsdag 15 Juni

Het vreemde stelletje wordt om elf uur met de taxi opgehaald.

We drinken buiten koffie en gaan boodschappen doen in Volterra. Teruggekomen drinken we weer koffie en eten we.

Ik bel naar de (Duitse) schoondochter van Mario dat we geen ontvangst hebben op de tv. Poosje later belt ze terug dat ze samen met haar man komt.
Als ze arriveren belt Mario z'n zoon iemand voor hulp om eraan uit te komen en toen lukte het uiteindelijk.

Laat in de middag nog even lekker in het zonnetje gelegen. 's Avonds maak ik zalmsalade met gebakken aardappeltjes en komkommer en daarna drinken we koffie en kijken voetbal.

Woensdag 16 Juni

We drinken koffie en ik geef de poezen vers water en brokjes. Daarna gaan we in het gehucht Mozzollo kijken of we brood kunnen bemachtigen. Het zijn er smalle en steile straatjes. We spreken twee mannen aan en een van hun heeft de sleutels van het restaurant waar we vervolgens twee broodjes kopen. Teruggekomen eten we en drinken nog een bakje koffie. We douchen en scheren ons waarna we Volterra bezoeken.

We parkeren de auto en lopen door de winkelstraatjes, vele souvenirs winkels en ook winkels met allerlei heerlijkheden en specialiteiten.

We lopen langs de staatsgevangenis en een stukje door het park.

We eten biefstuk met friet op één van de terrasjes.

Na het eten gaan we snel terug naar de auto want we hebben het allebei koud gekregen. Er was een koude wind opgestoken. Onderweg hebben we nog gefilmd.

We ontdekken dat het vreemde stelletje vuile afwas heeft achter gelaten, dat hoort niet in een natuurvriendenhuis. Omdat we niet willen dat Nederlanders een slechte naam krijgen maken wij de boel schoon en ruimen alles op. Ik werk ook m'n reisagenda bij.

Donderdag 17 Juni ( Volterra -> Elba 129 km gereden )

Om kwart over tien vertrekken we. We doen boodschappen bij de Lidl in Cecina di Mare waar we om één uur weer vetrekken zodat we om kwart over één al weer op de snelweg rijden ter hoogte van Cecina. Om half drie staan we geparkeerd in Piombino. Nadat we een kaartje hebben gekocht, wachten we op de boot van drie uur naar Portoferrario.

Om tien over vier komen we aan op Elba. We gaan naar het Informatiebureau in de haven waar we kaarten en camping informatie krijgen. We kopen voor allebei een ijsje, mmm.

Ik probeer naar m'n moeder te bellen die jarig is en naar camping Lido maar ik heb geen succes. Een poosje later nog eens geprobeerd, maar niks.

Om zes uur komen we aan op camping Lido bij Capoliveri http://www.elbacampinglido.it/
Het is makkelijk te vinden. We krijgen een vriendelijk onthaal en de ligging van de camping is perfect, direct aan het strand.

Vrijdag 18 Juni - Woensdag 23 Juni Elba

Zoals ik al al schreef ligt de camping direct aan het strand, waar we dus elke dag dat we hier zijn van genieten. Het strand ligt aan een mooie baai.

Het is redelijk vol op de camping, maar we hebben een plekje gevonden voor ons tentje dicht bij het strand en waar we 's morgens en tussen de middag in ieder geval wat schaduw hebben.

Er is een kleine winkel vlakbij de camping waar ik onze boodschappen elke dag doe. Hij is best wel duur, maar we hoeven niet te rijden en hebben iedere dag een vers stokbrood, beleg, groente en mals vlees.

's Zaterdags 19 Juni rijden we een rondje over het eiland ( 91 km ).

In Portoferrario bezoeken we het centrum, je vindt er hele leuke kledingwinkeltjes.

Verder maken we een wandeling naar boven op de berg die nog best pittig is gezien de temperatuur 35+ en het hellings percentage. Maar het loont de moeite.

We hebben schitterende uitzichten en de bloeiende cactussen kleuren goed bij onze kleding.

We komen ook nog in een museumwinkeltje met hele mooie gesteentes terecht, met een schitterende miniatuur Eiffeltoren.

Het is hier zo heerlijk bij de camping. We kunnen 's morgens de koffie aan het strand drinken.

's Avonds is er een een hele mooie verlichting aan het water en daar genieten we dan ook elke avond van, zoals ook de zonsondergang.

Kortom Elba... mmm... heerlijk.

Donderdag 24 Juni ( Elba -> Volterra: 121 km )

Als we ingepakt zijn vertrekken we om kwart over drie richting het vaste land van Italië. We nemen nu de andere veerdienst, die van Toremolinos.

Het afvaartplaatsje heeft iets sprookjesachtigs.

En dan is het afscheid van Elba daar.

Om kwart over vijf komen aan op het vaste land in Piombino.

Op het vaste land genieten we onderweg van de mooie uitzichten over de Toscaanse heuvels.

We doen boodschappen bij de Lidl in Cecina di Mare en komen begin van de avond aan bij het natuurvriendenhuis Ill Vile bij Volterra.

Vrijdag 25 Juni ( Volterra -> Ronco Scrivia: 391 km )

Om half twaalf vertrekken we van Ill Ville.

Tussen Massa en Carrara verlaten we de snelweg om langs de vele marmer leveranciers te rijden waar gigantische marmer en granietblokken liggen.

We gaan terug de snelweg op om deze vervolgens bij La Spezia weer te verlaten om langs de de kust van het Parco nazionale delle Cinque Terre te rijden.

Om acht uur nemen we een warme maaltijd bij een wegrestaurant bij een tankstation. We bellen naar Vila Frasinello in Ronco Scrivia en om negen uur arriveren bij het huis.

Zaterdag 26 Juni - Zondag 27 Juni ( Ronco Scrivia -> Tholen: 1123 km )

Om kwart over twaalf zijn we vertrokken richting thuis. We stoppen verschillende keren om koffie te drinken en te eten. 's Avonds komen we in het donker op de snelweg in de buurt van Thionville stil te staan. De accu is nu helemaal leeg, doordat de dynamo al geruime tijd niet meer oplaadde. Als we weggesleept worden kopen we een andere accu zodat we in ieder geval thuis kunnen komen in het weekend, zodat ik 's maandag naar de dokter kan. We wachten tot het licht wordt om weer verder te rijden, zodat we zoveel mogelijk energie besparen.